Slanglöst. Fälgband, tejp eller enbart ventil?

Jag tänkte försöka mig på att konvertera till slanglöst på min MTB och är nybörjare på ämnet.
Mina hjul är ett per "DT SWISM 1700 SPLINE TWO" som det står tubeless ready på. Däcken är ett par "CONTINENTAL MOUNTAIN KING II, 2,2".

Nu har jag från butiken fått med mig något universalpaket med både tejp, fälgband, och lösa ventiler. Ja och tätningsgucka förstås.

Vad av allt behöver jag egentligen av detta? Fälgarna är väl redan förtejpade när de är Tubeless ready? Behöver jag använda fälgbandet? Känns ju inte som man sparar vidare mycket vikt om man ändå ska trycka in en halv slang? I min värld trodde jag att jag enbart skulle behöva ventilerna och gucka?

Tack på förhand för svar!

Senast ändrad:
Det varierar lite från hjul till hjul, har haft fälgband i en del men inte andra. Skulle säga att du bör sätta på ny tejp då du vill ha ett nytt hål
för ventilen där du först skär upp en liten skåra föra att sedan trycka i ventilen. På så sätt blir det bättre tätning mot ventil.

Fälgtejp hade jag skippat om fälgen är tiltänkt för tubeless. Sen är inte viktminskningen det som gör tubeless så bra.

ssiimmoonn sa:
Jag tänkte försöka mig på att konvertera till slanglöst på min MTB och är nybörjare på ämnet.
Mina hjul är ett per "DT SWISM 1700 SPLINE TWO" som det står tubeless ready på. Däcken är ett par "CONTINENTAL MOUNTAIN KING II, 2,2".

Nu har jag från butiken fått med mig något universalpaket med både tejp, fälgband, och lösa ventiler. Ja och tätningsgucka förstås.

Vad av allt behöver jag egentligen av detta? Fälgarna är väl redan förtejpade när de är Tubeless ready? Behöver jag använda fälgbandet? Känns ju inte som man sparar vidare mycket vikt om man ändå ska trycka in en halv slang? I min värld trodde jag att jag enbart skulle behöva ventilerna och gucka?

Tack på förhand för svar!

Så här ser fälgarna ut. Båda verkar alltså överens om att skippa färgband? Nä, förstår att vikten inte är primärt förstås, men kanske en trevlig liten bieffekt ?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    51.3 KB · Besök: 254
Då är dem tejpade från fabrik, blir bara sämre om du tjepar själv :) Fälgband behöver du inte. bara å slänga på däcken å ut å döna ;)

Senast ändrad:
Närå.. Brukar ni använda såpavatten när ni gör detta. Jag har sett ett gäng olika tillväga. Vissa dränker allt i såpa andra bara utsidan av däcket.
I butiken tyckte han att jag ska såpa utsidan och sen köra i kolsyra med riktigt högt tryck för att allt ska hamna på plats. Men de flesta instruktioner jag sett verkar det funka med fotpumpen? Tänker på problem som kan uppstå med kylan från kolsyra?

När jag monterade mina Maxxis däck på tubeless ready fälg så körde jag såpavatten utvändigt. Spelar ingen roll om det kommer lite i för den delen heller. Såpavatten hjälper en hel del för att se om och var det pyser så det rekommenderas. Rengjorde däck och fälgar noga innan montering. Sen körde jag i med gucka och började pumpa med fotpump upp till nästan 60 psi som är max på mina däck. Gick hur smidigt som helst och däcket smällde på utan problem. Gör det inte i vardagsrummet bara för det kan skvätta när de smäller på plats. :)

Ha ha! Nä, jag är unnad ett garage för den här typen av "skitgöra". Nu har jag fått allt på plats. Så det ska bli spännande att se om luften är kvar i däcken i morgon ?
Tack för alla svar!

Det brukar täta till om man kör en sväng. Har det läckt imorgon så pumpa i lite extra, ta med en minipump och ta en runda.

Jag ska göra om till slanglöst för första gången nu i veckan. Några frågor.

Antar att man ska pumpa upp till däckets maxpsi direkt?
Ska man ut och rulla lite lätt på en gång eller låta stå ett tag?
När kan man börja pysa ut luft till det tryck man vill köra på?
Kommer det sippra ut gucka när man pyser ut luft? Japp hade IG-varning i fysikB...kanske borde haft det i A också.

Slutligen när kan man börja köra full gas i riktigt stökig terräng?

moggli sa:
Jag ska göra om till slanglöst för första gången nu i veckan. Några frågor.

Antar att man ska pumpa upp till däckets maxpsi direkt?
Ska man ut och rulla lite lätt på en gång eller låta stå ett tag?
När kan man börja pysa ut luft till det tryck man vill köra på?
Kommer det sippra ut gucka när man pyser ut luft? Japp hade IG-varning i fysikB...kanske borde haft det i A också.

Slutligen när kan man börja köra full gas i riktigt stökig terräng?

Möjligen kan du pumpa upp till maxtryck när du ska poppa däcket men när det väl sitter på plats räcker det med typ 2 bar.
Skaka hjulet, snurra det etc tills det inte pyser ut vätska någonstans och kör en runda men ta med pump. Du märker när det går att gasa ordentligt, kan ta en dag eller två innan det är helt tätt. Många har i för lite vätska, två mått per däck är inte fel.

Mina fälgar är inte ”tubeless ready” eller något annat tjusigt. Ska jag köpa tejp samt ventil eller fälgband med ventil? Eller både ock?

Tack på förhand.

Cliff Barnes sa:
Mina fälgar är inte ”tubeless ready” eller något annat tjusigt. Ska jag köpa tejp samt ventil eller fälgband med ventil? Eller både ock?
Tack på förhand.

Tejp och ventil är väl säkrast, men det finns inga garantier i tubeless-världen. Förbered dig på en del svordomar.

Om dina fälgar inte är TR , dvs har en "hylla" närmast fälghornet, krävs det en massa tryckluft för att blåsa upp däcket o få det att täta.Kan hjälpa att använda Stans formgjutna fälgband men det försvårar monteringen av däcket. Lycka till!

Om fälgen verkligen inte är tubeless ready är väl den gamla klassikern med en uppskuren slang förmodligen ett av de bättre alternativen.

Du måste alltså pumpa upp till det knäpper och allt är på plats. Typ 60 psi. Därefter måste guckan få åka runt för att sätta sig på nödvändiga ställen. Rulla en stund på plan mark brukar jag göra. Eller bara "swisha" runt hjulet i händerna en stund.

Det hjul du har kommer att fungera galant. En dag när det inte gör det längre så kan det mycket väl vara så att du behöver ersätta den tejp som sitter där idag men det kommer du att se om den skadas när du till exempel byter däck.

Du ska inte låta det stå. Ut och rulla en liten stund på på plan mark. Om det då håller luften tillfredsställande så kan du stöka på.

Anledningen att du ska pumpa upp max är ju att gucka ska pressas ut men ännu viktigare är ju att däckets kanter ska komma på plats i fälgen. Om detta inte fungerar så fungerar ingenting.

Luften kan du släppa ut så snart du är nöjd med att luften håller.

Cliff Barnes sa:

Tack på förhand.

Har satt upp tre cyklar som inte haft tubeless ready hjul med dessa https://www.chainreactioncycles.com/se/en/joe-s-no-flats-tubeless-rim-strips/rp-prod20337
Pyttelite tyngre än tejp men färre svordomar. Dessutom helt tätt kring ventilen som annars ofta är problematisk.

Och här är en bra video för hur man sätter upp slanglöst med vanlig golvpump

Tillbaka
Topp