Slanglöst med Clas Ohlson punkteringsspray, montering, test och erfarenheter etc

bruce

Ny medlem
Slanglöst med Clas Ohlson punkteringsspray, montering, test och erfarenheter etc
Bestämde mig för att testa, klegg som klegg tänkte jag. En tub punkaspray (artnr 34-843) för 59 kr inhandlades och sen gjorde jag så här:

-grejer, däcken är ett par ordinära Räser Ralph 2,25 inte ust alltså
grejer.JPG ht=544

-ust ventil/fälg
ustventiliflg.JPG ht=544

-drog på däcket
drapdck.JPG ht=544

-penslade rikligt diskmedel/vatten längs kanten
pensladiskmedelsvatten.JPG ht=544

-skruvade på nippel
skruvapnippel.JPG ht=544

-anslöt tuben efter att ha skakat den ordentligt
skruvappunkalcktub.JPG ht=544

-tryckte i uppskattningsvis halva tuben, kanske 10-15 sekunder tills det sa tjong och däcket satte sig (räckte precis perfekt till det andra hjulet sedan, he-he)
trycki.JPG ht=544

-nu börjar det sippra ut genom porerna, snurrade, skakade och vred på hjulet så skummet och vätskan spred sig
sipprargenomporerna2.JPG ht=544

-tryckte i extra med handpumpem, typ "stenhårt" tryck nu
pumpaextratryck.JPG ht=544

-fortsätter pressa ut genom porer
sipprargenomporerna3.JPG ht=544

-lade ner hjulet plant för att vätskan skall kunna täta, 10 minuter på var sida ca
lgghjuletplant.JPG ht=544

-gjorde samtidigt nästa hjul
vndphjulet.JPG ht=544

-sista läckan, två småhål på sidan sipprar fortfarande på första hjulet men tätar efter en stund
sistalckankvar.JPG ht=544

-sista spåren av de två småhålen tre timmar senare, nu är det tätt
lckanttad.JPG ht=544

-återstår att se om det finns ngn luft kvar i morgon bitti samt när man skall behöva fylla på igen?
tretimmarsenareklart.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Precis så gjorde jag för att täta när jag körde med UST. Det funkade, jag slapp i alla fall pumpa var tredje timme. Men det blir riktigt grisigt invändigt, och den där smörjan sätter sig i ventilen. Och kan sedan fastna i munstycket på pumpen, så var försiktig när du pumpar.

Hur som helst, det var när jag insåg att luften sipprar ut GENOM däcksgummit som jag började tröttna på UST - fördelarna med UST uppvägde inte riktigt nackdelarna med joxande med tvål och tätningsvätska.

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Precis så gjorde jag för att täta när jag
> körde med UST. Det funkade, jag slapp i alla fall
> pumpa var tredje timme. Men det blir riktigt
> grisigt invändigt, och den där smörjan sätter
> sig i ventilen. Och kan sedan fastna i munstycket
> på pumpen, så var försiktig när du pumpar.
>
> Hur som helst, det var när jag insåg att luften
> sipprar ut GENOM däcksgummit som jag började
> tröttna på UST - fördelarna med UST uppvägde
> inte riktigt nackdelarna med joxande med tvål
> och tätningsvätska.

Men ngn gng måste det väl bli tätt och sluta sippra igenom? Hur fick di det i pumpen? backventilen släpper väl inte tillbaka?

Återstår att se om det håller tätt, sipprar det ut och man måste pumpa vareviga dag testar med riktig gegga eller lägger i slang.

Bruce, dina hjul har fått rabies!

Skjut dem!

Det jag fick i pumpmunstycket var väldigt lite, antagligen bara lite spill som inte gick in med drivgasen. Men det blir ju till gummi när det stelnar... Så där lärde jag mig att kolla och torka av munstycket omedelbart efter att jag använt det. ;-)

s skrev:
> Bruce, dina hjul har fått rabies!
>
> Skjut dem!

De har börjat yla nu, är det bra eller dåligt? :D

bruce skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bruce, dina hjul har fått rabies!
> >
> > Skjut dem!
>
> De har börjat yla nu, är det bra eller dåligt?
> :D

Ja

Däcken har hållt tätt över natten i vart fall ;) Blir provkörning på Järvafältet senare idag.

Glöm inte fina bilder då. Nyfiken på hur den ser ut med de fina hjulen.

cerro skrev:
> Glöm inte fina bilder då. Nyfiken på hur den
> ser ut med de fina hjulen.

Kolla våra hojar-tråden :D

Den här sörjan är garanterat som tuggumi senast morgonen efter att man hällt i det. Inte säker på om det spelar någon roll i heller. Det blir slanglöst, utan autofix. Mer problematiskt ur min synpunkt, om det bara står rakt upp o ner innan det slutar rinna runt, torde man få obalans?
B!

Jag har kört så i ett år snart (har tagit upp det tidigare ett par gånger) och det fungerar kanon! Inget läck någonstans faktiskt, jag är helnöjd! Jag har helt klart behövt pumpa MINDRE än vad jag gjorde när jag körde med slang i hjulen.

Alltså, det där är inte något slags punkteringsskydd (liknande Stan's), som täpper till när man får hål. Det där är en lagningssprej som man ska använda när man redan har fått punka, istället för att laga på normalt sätt. Istället för att byta slang så sprutar man i den där guckan, snurrar lite på hjulet, och väntar på att den samlar sig där det läcker ut luft. Sedan trampar man vidare. Den där sörjan ska alltså stelna så snart som den används.

Smurfrox : Exakt. Men som jag sa, jag tvivlar på att det spelar någon roll. Eventuellt går det att trycka i slime efteråt om man vill "punkterings säkra".
B!

Robban skrev:
> Vilka är fördelarna?
> Väger smörjan inte lika mycket som en slang?

fördelen är att du får slanglöst till i stort sett samma vikt som om du hade kört me slang

Jensen skrev:
> Robban skrev:
> -----
> > Vilka är fördelarna?
> > Väger smörjan inte lika mycket som en slang?
>
>
> fördelen är att du får slanglöst till i stort
> sett samma vikt som om du hade kört me slang

Och för en som känner sig dum som ett fån: Vad sjutton vinner man på det?

Andematt och Robban: Risken för genomslags punkteringar blir nästintill noll och du kan alltså köra mycket lägre lufttryck i däcken vilket ger att du får bättre grepp och bättre komfort i stökterräng.

Du slipper en slang som det kan gå hål på. Så du kan ha lägre tryck i däcken.

Jag har alltid tillhört UST-skeptikerna, men jag har kört det på en hoj nu i något år och förutom att jag måste pumpa den innan jag drar ut eftersom den tappar trycket på någon dag så är det faktiskt mycket, mycket trevligt. Bättre grepp även utan att köra utan lägre lufttryck, det känns som att däcket är följsammare på något vis. Stabilare sidväggar i alla fall på de däcken jag har är en trevlig bonus. Och punka har jag aldrig fått.

Riskerar man att det börjar pysa om man justerar ekrar?

Har man med sig reservslang ändå om man mot förmodan får läckage?

Jag kör själv med lågt tryck men kommer undan med det pga av stor luftkammare (Python Air Light). Verkar intressant men jag tvivlar på att jag känner skillnad. Känner ju knappt skillnad på en FS och harttail mer än att låren tar mer stryk av HT.

jomper skrev:
> Jag har alltid tillhört UST-skeptikerna, men jag
> har kört det på en hoj nu i något år och
> förutom att jag måste pumpa den innan jag drar
> ut eftersom den tappar trycket på någon dag så
> är det faktiskt mycket, mycket trevligt. Bättre
> grepp även utan att köra utan lägre lufttryck,
> det känns som att däcket är följsammare på
> något vis. Stabilare sidväggar i alla fall på
> de däcken jag har är en trevlig bonus. Och punka
> har jag aldrig fått.

upplevde samma problem me ust när ja körde "riktiga" ust. pröva o häll i lite notubes gegga i dina däck (även om de är ust) så ska du se att de håller bättre tätt mellan turerna :D om du nu upplever det som ett problem.

annars sammanfattar jompers, azi o anders g det hela rätt bra

Robban skrev:
> Riskerar man att det börjar pysa om man justerar
> ekrar?

ja ekrarna justeras ju med nipplarna, som du justerar med ekernyckel, o den har du ju aldrig på insidan av fälgen.

>
> Har man med sig reservslang ändå om man mot
> förmodan får läckage

ja, varför inte. det är ju samma procedur som om du hade punkat me slang egentligen. dock kommer det ju ske mer sällan.

>
> Jag kör själv med lågt tryck men kommer undan
> med det pga av stor luftkammare (Python Air
> Light). Verkar intressant men jag tvivlar på att
> jag känner skillnad. Känner ju knappt skillnad
> på en FS och harttail mer än att låren tar mer
> stryk av HT.

om du tar mer stryck på en HT, är det inte att känna skillnad? :D

Testdag 1:
-kört med dem i skogen idag och håller med Jomper; bättre grepp och upplevs följsammare på ngt vis
-funderar på vart geggan tar vägen, är det så som ngn sa att den stelnar?
-när jag nyss tog av bakhjulet, ruskade och lyssnade hördes ett tydligt kluckande från en lättflytande vätska i dem, detta efter 1,5 dygn, jag tror inte den kommer stelna på ett bra tag
-hade ett bildäck där jag körde i samma typ av spray
-samma däck krängde en polare av på däckverkstan ett halvår senare och han svor över "det där jävla klabbet som flyter omkring", minns att det såg ut som en ljus vätska, lite åt lättmjölk typ

-kommer köra tills det inte funkar mer och då skall jag ge besked, ett par slangar får hänga med t s v
-förhoppningsvis håller det ett par månader och då köper jag en tub punkaspray till och fyller på

Punkasprayen innehåller f ö 400 ml
punkaspray.jpg ht=500

Senast redigerad av en moderator:
det är möjligt att det där blir lite mer lättflytande efter ett tag i däcket så det blir som notubes gegan

Vet inte med Classes, och det är ett tag sedan, men de som jag testat har alltid blivit nått jäkla tuggummi. Om det här förblir flytande tills dess att det bubblar igenom någonstans är det en klart bättre lösning eftersom eventuella problem med obalans uteblir.
B!

Testdag 4:
-har nu kört i fyra dagar med slanglöst á la Clas Ohlson
-funkar perfa med såväl högt som lågt tryck
-inget läckage
-hörs fortfarande tydligt att det är en lättflytande vätska i däcket
-har inte vågat sticka och testa dock.. skulle ha ett testhjul och plåga lite ;)

Hur pass mycket vätska då?
Märks det nån obalans när du snurrar hjulet.
200ml i ett hjul låter som rätt mycket gucka, det kanske alldrig torkar helt.
Ska du med på torsdag förresten?

/Staffan

S. Andrée skrev:
> Hur pass mycket vätska då?

svårt att uppskatta, kanske 0,5-1 dl

> Märks det nån obalans när du snurrar hjulet.

Inte vad jag kan märka så där på rak arm

> 200ml i ett hjul låter som rätt mycket gucka,
> det kanske alldrig torkar helt.

Kan inte vara så mycket, mycket pös ju ut när jag drog i det som sagt var

> Ska du med på torsdag förresten?
>

Ja, men varför inte idag också? Sitter och lurar vart jag skall hoja..

> /Staffan

Får jag fresta med NICK-spåret kanske, i stilla tempo så min rygg hänger med.

Spårcentralen Ursvik kl.14
Eller Spånga-bron kl.13.30

/Staffan

S. Andrée skrev:
> Får jag fresta med NICK-spåret kanske, i stilla
> tempo så min rygg hänger med.
>
> Spårcentralen Ursvik kl.14
> Eller Spånga-bron kl.13.30
>
> /Staffan

Mycket bra, jag kommer. Kan du inte pm:a ditt mob tfn nr? Mitt hittar du i profilen.
Spångabron, är det bron från Spånga stn mot Solhöjden/Tensta? Skulle passa bra i så fall

Är det inte rätt viktigt att man ger sig ut och kör direkt när man sprayat i skummet?
Jag har kört i skum i bildäck och i mina racertubdäck och gemensamnt är att man direkt ska ut och köra för att det inte ska torka ihop en klump som ger obalans...

bruce skrev:
> Testdag 4:
> -hörs fortfarande tydligt att det är en lättflytande vätska i däcket

Jag tror att det är drivgasen som blir till vätska efter ett tag.

> -har inte vågat sticka och testa dock..

Just don't. ;-) Jag har fått punka med den där guckan i däcket, och då rann det ut någon vit vätska, som inte tätade överhuvudtaget. Samma sak hände en kompis, som fick genomslagspunka på sin racer. Under natten pyste luften ut, och den återstående vätskan samlade sig i en fin liten pöl på golvet.

Får du punka efter några dagar med guckan i däcket pyser luften bara ut, utan att den här vätskan tätar för fem öre. Så ge er inte ut på långtur med den här guckan i däcket, i tron om att ni har punkaskydd, för det har ni inte. Det här är en lagningsvätska som verkar när den används.

Är det ingen som haft problem med att trådkanten glappar från fälgen vid tex snabb kurvtagning på knöligt underlag ? Detta hände iaf mig i rätt hög fart med Stans guck i Hutch pythons. Däcktrycket på framhjulet försvann tvärt och jag for ut i skogen. Slangarna har suttit i sedan dess. Men kanske är det bara jag som missat något, typ använt fel däck.

Untertan skrev:
> Däcktrycket på framhjulet försvann tvärt och jag for ut i skogen.

Kanske skulle haft Stans fälgtejp också? Kolla denna hänna videon: http://www.notubes.com/moviecompar.php där farbror Stan avhjälper detta problem.

Untertan skrev:
> Är det ingen som haft problem med att trådkanten glappar från fälgen vid tex snabb kurvtagning
> på knöligt underlag ? Detta hände iaf mig i rätt hög fart med Stans guck i Hutch pythons.

För mig var det tvärtom. När däcken väl satt sig mot kanten satt de som berget och var nästan omöjliga att få av. UST-däck ska ju inte bara ligga emot kanten, de ska ju liksom kilas in under den. Du kanske hade fått någonting mellan kanttråd och fälg?

För att däcken skall "fastna" krävs det att man har en UST-fälg. Dessutom fastnar inte icke-UST däck lika bra...

Att smeten inne i däcket aldrig (?) stelnar kan jag intyga.

En morgon när jag skulle flytta bilen från ett ställe där man inte får stå på dagen var däcket tomt. Det satt en rejäl metallbit i däcken. Nå jag tryckte i punkaspray, fyttade bilen, gick och hämtade cykeln och började cykla till jobbet.
Men efter att cyklat en bit kom jag ihåg att någon sagt att man måste köra med bilen för att inte meten skall stelna i ena änden an däcket med obalans som följd. Så, jag vände hem och tog bilen till jobbet istället.
Grejen var att det redan var obalans i däcket! Några månader senare tog jag bort metallbiten som satt i däcket och då ran det ut ett par dl vit gregga! Efter att ha lagat hålet är det inte längre obalans och allt är bra! (Antagligen var det metallbiten som satt i däcket som gjorde obalansen?!)

Varför berättar jag allt detta? Det är något märkligt med happy som får mig att bekänna allt...

Att hutchinson-däcket kränger av KAN bero på att det vid däcksidorna är som "ribbor" och därmed inte tätar riktigt lika bra mot fälgen. Jag vet inte om det stämmer men det är en teori...

ething skrev:
> För att däcken skall "fastna" krävs det att man
> har en UST-fälg. Dessutom fastnar inte icke-UST
> däck lika bra...

Vetefan.. på min reigns orginal hjul sitter däcken som berg mot på fälgen och det är inga ust på långa vägar.

zarth skrev:
> ething skrev:
> -----
> > För att däcken skall "fastna" krävs det att
> man
> > har en UST-fälg. Dessutom fastnar inte
> icke-UST
> > däck lika bra...
>
>
> Vetefan.. på min reigns orginal hjul sitter
> däcken som berg mot på fälgen och det är inga
> ust på långa vägar.

Får hålla med Zarth här, haft ett antal olika däck och fälgar (dock ej ust) och vissa har suttit benhårt på fälgen. På mina förra 317 ex tjongade det bl a till rejält när jag fick upp trycket på Hutchinson Python, satt rejält när jag krängde av dem.

Untertan skrev:
> Är det ingen som haft problem med att trådkanten
> glappar från fälgen vid tex snabb kurvtagning
> på knöligt underlag ? Detta hände iaf mig i
> rätt hög fart med Stans guck i Hutch pythons.
> Däcktrycket på framhjulet försvann tvärt och
> jag for ut i skogen. Slangarna har suttit i sedan
> dess. Men kanske är det bara jag som missat
> något, typ använt fel däck.

Du vet att hutchinson är med på notubes lista över icke kompatibla däck?

om jag får gissa själv, så tror ja innerdiametern på däcken är för stor. för några år sen så var de inte me på den där listan. och vill minnas att en kompis som kör i ett av de stora mtb teamen i världscupen, o som kör me notubes geggan, sa att hutchinson tyvärr hade ändrat gummi och även tappat blivit mer generös på inom vilka gränsen däckets innerdiameter fick vara, att den ökat o därmed inte va lika bra med notubes geggan i. om det ger det symtom du beskriver vet ja inte, vet dock att de ökat innerdiametern på de där däcken o att de nu är på den fär listan över icke fungerande, men inte va det förut.

sen äre väll folk som kör me de däcken o den geggan ändå o får det att funka.
snabblösning är väll att även ha notubes fälgband, för lär ju täta då, men är lite kaka på kaka.

Jensen skrev:
-----------------------------------------
>Du vet att hutchinson är med på notubes lista över icke kompatibla däck?
>om jag får gissa själv, så tror ja innerdiametern på däcken är för stor.

Nej det visste jag inte men det här var typ 4 år sen. Innerdiametern var rymlig, jag kunde kränga mina Pythons både av och på med bara händerna, rätt praktiskt i skogen. Fusk-UST är farligt om man inte vet vad man pysslar med. Det hänger väl lite på var man cyklar, i terräng med långa branta backar där man får upp farten i 60+ blir islagen tunga och förlust av däcktrycket då.. tja.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp