Slanglöst med Clas Ohlson punkteringsspray, montering, test och erfarenheter etc
Bestämde mig för att testa, klegg som klegg tänkte jag. En tub punkaspray (artnr 34-843) för 59 kr inhandlades och sen gjorde jag så här:
-grejer, däcken är ett par ordinära Räser Ralph 2,25 inte ust alltså
-ust ventil/fälg
-drog på däcket
-penslade rikligt diskmedel/vatten längs kanten
-skruvade på nippel
-anslöt tuben efter att ha skakat den ordentligt
-tryckte i uppskattningsvis halva tuben, kanske 10-15 sekunder tills det sa tjong och däcket satte sig (räckte precis perfekt till det andra hjulet sedan, he-he)
-nu börjar det sippra ut genom porerna, snurrade, skakade och vred på hjulet så skummet och vätskan spred sig
-tryckte i extra med handpumpem, typ "stenhårt" tryck nu
-fortsätter pressa ut genom porer
-lade ner hjulet plant för att vätskan skall kunna täta, 10 minuter på var sida ca
-gjorde samtidigt nästa hjul
-sista läckan, två småhål på sidan sipprar fortfarande på första hjulet men tätar efter en stund
-sista spåren av de två småhålen tre timmar senare, nu är det tätt
-återstår att se om det finns ngn luft kvar i morgon bitti samt när man skall behöva fylla på igen?
-grejer, däcken är ett par ordinära Räser Ralph 2,25 inte ust alltså
-ust ventil/fälg
-drog på däcket
-penslade rikligt diskmedel/vatten längs kanten
-skruvade på nippel
-anslöt tuben efter att ha skakat den ordentligt
-tryckte i uppskattningsvis halva tuben, kanske 10-15 sekunder tills det sa tjong och däcket satte sig (räckte precis perfekt till det andra hjulet sedan, he-he)
-nu börjar det sippra ut genom porerna, snurrade, skakade och vred på hjulet så skummet och vätskan spred sig
-tryckte i extra med handpumpem, typ "stenhårt" tryck nu
-fortsätter pressa ut genom porer
-lade ner hjulet plant för att vätskan skall kunna täta, 10 minuter på var sida ca
-gjorde samtidigt nästa hjul
-sista läckan, två småhål på sidan sipprar fortfarande på första hjulet men tätar efter en stund
-sista spåren av de två småhålen tre timmar senare, nu är det tätt
-återstår att se om det finns ngn luft kvar i morgon bitti samt när man skall behöva fylla på igen?
Senast redigerad av en moderator: