Slanglöst slangdäck

MagerValp

Aktiv medlem
Slanglöst slangdäck
Sambons cykel kom med slang i däcken och så kan vi ju inte ha det. Ventil, tejp och guck införskaffades redan förra säsongen, men det blev aldrig av. Däcken, Kenda Havok (utan pro), säger uttryckligen TUBE TYPE i ett tafatt försök att skrämmas, men den lätte går vi väl inte på? Alexrims MD35 ska vara tubeless ready och tejpat från fabrik, så hur svårt kan det va?

A0E48C35-CE83-4874-A478-F25D797AD5A4_1_105_c.jpeg

4637BF62-3569-4383-A7F3-70E560EB8954_1_105_c.jpeg

Heeeelvete vad det däcket satt på. Krävdes dubbla tvingar och rejält med våld för att få det att släppa i kanten. Sen kom det iaf av rätt snällt. Fabrikstejpningen såg faktiskt riktigt bra ut, lite bubblor precis vid ventilen bara, så jag satte bara en extra bit tejp precis där. Med lite såpa och kompressorn hoppade det tillbaka med en gång. I med guck och fan ta mig om det inte verkar funka.

5104B9A0-733D-499B-B40D-C663D4F1D048_1_105_c.jpeg
E114E79B-973B-4680-8C3D-A9BBB4E478FD_1_105_c.jpeg
7791B7E5-2007-4D3B-A19E-21D9816AC0D8_1_105_c.jpeg

Några mikroskopiska bubblor letade sig ut men trycket håller. 28 psi i däcket ikväll, vad tror vi det finns kvar imorrn? Närmsta gissningen vinner en bulle*.

* Bullen får du köpa själv. Men det är du värd.

Slanglöst slangdäck
Sambons cykel kom med slang i däcken och så kan vi ju inte ha det. Ventil, tejp och guck införskaffades redan förra säsongen, men det blev aldrig av. Däcken, Kenda Havok (utan pro), säger uttryckligen TUBE TYPE i ett tafatt försök att skrämmas, men den lätte går vi väl inte på? Alexrims MD35 ska vara tubeless ready och tejpat från fabrik, så hur svårt kan det va?

Visa bilaga 489301
Visa bilaga 489302

Heeeelvete vad det däcket satt på. Krävdes dubbla tvingar och rejält med våld för att få det att släppa i kanten. Sen kom det iaf av rätt snällt. Fabrikstejpningen såg faktiskt riktigt bra ut, lite bubblor precis vid ventilen bara, så jag satte bara en extra bit tejp precis där. Med lite såpa och kompressorn hoppade det tillbaka med en gång. I med guck och fan ta mig om det inte verkar funka.

Visa bilaga 489305Visa bilaga 489306Visa bilaga 489308

Några mikroskopiska bubblor letade sig ut men trycket håller. 28 psi i däcket ikväll, vad tror vi det finns kvar imorrn? Närmsta gissningen vinner en bulle*.

* Bullen får du köpa själv. Men det är du värd.
17psi

Slanglöst slangdäck
Högst bullchans var det väl ändå på 0 psi, men ta i trä det ligger på 26-27 nånting idag (det sticker ju alltid lite när man drar på pumpen igen).

Nu undrar man ju lite vad skillnaden är mellan slangdäcket och den slanglösa varianten i det här fallet, men nöjd är jag hur som helst.

Slanglöst slangdäck
Om däcket kränger av oförutsett lär det bli svårt att hävda nån garanti eller ersättning.
Men en bra olycksförsäkring har väl sambon.

Slanglöst slangdäck
Högst bullchans var det väl ändå på 0 psi, men ta i trä det ligger på 26-27 nånting idag (det sticker ju alltid lite när man drar på pumpen igen).

Nu undrar man ju lite vad skillnaden är mellan slangdäcket och den slanglösa varianten i det här fallet, men nöjd är jag hur som helst.
Köper en bulle för jag gissade närmast?
i brist på andra deltagare..

Slanglöst slangdäck
Om däcket kränger av oförutsett lär det bli svårt att hävda nån garanti eller ersättning.
De tre andra cyklarna där jag har däck som är sålda som slanglösa kan jag plocka av genom att släppa ur luften och klämma med nävarna. Här krävdes det dubbla tvingar, allt våld jag kunde uppbåda, och mer än en svordom. Jag tror inte det lossnar i första taget.

Slanglöst slangdäck
Bakhjulet gick inte riktigt lika bra. Samma dans med att kränga av, gorillatejp vid ventilen, inga problem att få på det igen med kompressor och såpvatten. Inget läckage längs kanten på däcket, men skarven i fälgen verkar läcka rätt markant? Har skakat runt vätskan i sedvanlig ordning och rullat runt lite i kvarteret men det verkar inte vilja täta.

Vad tror vi om detta, fälgen ska ju vara tubeless ready och tejpen såg frisk ut. Defekt fälg?

F7B5EDF5-BD4C-48DA-BC78-E0BF186DBA59_1_105_c.jpeg

Slanglöst slangdäck
Bakhjulet gick inte riktigt lika bra. Samma dans med att kränga av, gorillatejp vid ventilen, inga problem att få på det igen med kompressor och såpvatten. Inget läckage längs kanten på däcket, men skarven i fälgen verkar läcka rätt markant? Har skakat runt vätskan i sedvanlig ordning och rullat runt lite i kvarteret men det verkar inte vilja täta.

Vad tror vi om detta, fälgen ska ju vara tubeless ready och tejpen såg frisk ut. Defekt fälg?

Visa bilaga 489477
TL tejpen går väl inte högt nog och tätar inte i skarven?

Slanglöst slangdäck
Ah, förstås. Tänkte inte på att tejpen inte bara ska täcka ekrarna, den ska ju täcka skarven också. Fabrikstejpningen såg som sagt okej ut, men jag detaljstuderade inte där.

Gör om, gör rätt med andra ord. Eller åtminstone mindre fel.

Slanglöst slangdäck
Fast nu verkar det faktiskt ha tätat ändå. Låter det vila över natten så får vi se.

Vägde slangarna jag plockade ur, stadiga 766 gram tillsammans! Huvudsyftet här är att slippa punka, men det är ju inte fel om cykeln känns lite piggare också.

Slanglöst slangdäck
Dags för en liten uppdatering här. Framdäcket har hållit perfekt, men backdäcket var mindre lyckat. Till en början så höll luften i alla fall över dagen, så inga problem på Isabergsvändan. Nu på sistone däremot så har all luft läckt ut över natten, efter att några av ekrarna började läcka utan att guckan tog det. Fabrikstejpningen var tyvärr dålig. Så, gör om gör rätt. Muc-Off Glue & Sealant Remover införskaffades och efter att instruktionerna på burken följdes så blev resultatet en ren och fin fälg.

1625158489872.png

1625158521239.png

Nu till dilemmat. Skjutmåttet säger att fälgen är 34 mm bred på insidan, men tejpen jag har är 40 mm. Nog för att den blir smalare när man sträcker den en del, men vad tror vi?

Slanglöst slangdäck
Jo det är planen. Slut på mektid igår bara och tänkte att om det är en osedvanligt dålig idé kanske någon lyckas stoppa mig innan skadan är skedd.

Here goes.

Slanglöst slangdäck
Vet inte varför jag fick för mig att tejpen skulle vara för bred, det blev ju helt perfekt. Lättaste hjulet jag gjort slanglöst, alla kategorier. Eller så börjar jag väl lära mig till slut.

Redo att dra till skogs.

1625218529865.png

1625218599456.png

Tillbaka
Topp