Slår i hälen i vevarmen

Slår i hälen i vevarmen
Hej!

Se bild längst ner.

Jag slår i hälen/vänster sida av bakre höger fot i vevarmen när jag cyklar. Jag gissar på att det dels beror på att den understa delen av min sko är rätt breda och dels att min ben ser ut på ett specifikt sätt. Hur ska man göra för att undvika det? Det är rätt obekvämt och förstör njutningen av att cykla. Jag kan ändra positionen på min högra fot, men om jag gör det så känns placeringen väldigt onaturligt i relation till hur mina fötter positionerar sig naturligt. Jag funder på om man kanske kunde ha en annan typ av högervevarm som inte sticker ut så mycket till höger? Eller hur skulle man kunna lösa det?

I den gröna ringen slår jag i: https://ibb.co/F6Dyhn5

Slår i hälen i vevarmen
Det finns pedalaxelförlängare att köpa. Kanske går att köpa en större plattformspedal också, där du kan ha foten längre ut på den pedalen?

Slår i hälen i vevarmen
Flytta in klossarna?
Denna bild länkades av @vardagscyklaren
IMG-0236.jpg

Slår i hälen i vevarmen
Smalare skor och stortåleden i höjd med pedalaxeln, så är du hemma.
Ok. Det verkar vara svårt att komma undan att ha smalare skor. Helst skulle jag ju vilja cykla i mina vanliga breda skor och inte behöva byta mellan två par skor, men det kanske inte är möjligt.

Angående stortåleden i höjd med pedalaxeln så testade jag det. Jag har dock lite svårt att avgöra om det faktiskt hjälper, i början hjälpte det och vid senare tillfällen så hjälpte det inte. Jag får fundera på det.

Slår i hälen i vevarmen
Slår i hälen i vevarmen
en sak att kolla upp är sadeln, så du inte sitter och roterar ut benet för att undvika klämkänsla motsvarande främre delen av sadeln. om man har sadeln bakåtvinklad tenderar det att öka det problemet.

Tillbaka
Topp