”Sleeper” pendlingscykel

laserfox

Medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Vad menar jag här då?
Jo ni vet bilar som inte ser ut att vara snabba å sen sitter det bra grejor under huven så den spöar sportbilarna, så fast cykel. Å ja jag vet det sitter ju i benen, men man vill ju ändå att det skall gå lätt.
Har ni förslag på lämpligt att bygga eller köpa?
De kraven jag har är:
-skivbroms
-plats för vinterdäck och skärmar(gärna fästen i ram)
-diskret å får gärna se billig ut
-inte allt för aggressiv, man vill ju gärna åka någorlunda avslappnat
-Max 25k komplett

Önskemål:
-29” boost hjul(så jag kan mixa med min MTB)

Jag är 190cm så det får bli något lite större…

Förslag med motivering mottages gärna!
Låt höra vad ni kunniga kan inspirera mig med….

Vänligen Ola
 

kais01

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
en några år gammal hardtail med framväxel, och där du byter till seriös storklinga fram kan ge bra fart och möjlighet undvika de små leksaksdreven som salt och sand raskt förintar.

jag skulle valt en sådan 26a, stealth så det räcker. gärna stel framgaffel, eller byte till sådan.

bockstyre är inte stealth
 

Pqz

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
1) Strunta i 29" och köp bra gravel i någon dov monokrom (tänk som cyklarna såg ut ca 2018)
2) Cykla en vecka på vintern, gärna i lite slaskigt väder
3) Klart
Edit: Håll drivlinan hyfsat ren och välsmord, men skit i resten.
 

n3wton

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Svårt att uppnå önskemålen, eftersom du kommer bli ifråncyklad av en starkare cyklist på damtralla nästan oavsett vilken cykel du själv har. Givet att någon är säg 10% starkare så är det svårt att via materialet cykla ifrån denna person.

Det som gör störst skillnad för mig åtminstone är att sitta på ett vettigt sätt. Om jag sitter för upprätt och får för mycket vind på mig så går det långsammare. Men detta märks först vid hastigheter omkring 30 km/h eller över, dvs då det ändå går ganska snabbt. Och det är ganska marginella skillnader. Därefter finns det säkert saker som cykelns vikt osv som gör skillnad (och då främst hjulens vikt skulle jag tro), men cykelns vikt är så liten del av totala ekipagets vikt att det förmodligen är ganska oväsentligt för den faktiska snitthastigheten vid pendling. De flesta hastighetsvinster man får via materialet inträffar generellt ganska högt upp i hastighetsregistret, där man väldigt sällan befinner sig under pendling.

En XC-racer eller gammal mtb (sådan som @kais01 föreslår), alternativt en ren racercykel eller en hyfsat fartinriktad gravel är förmodligen det snabbaste man kan pendla med. Men ingen av dem skulle nog kunna klassas som "sleeper". Det mest "sleepriga" jag har är en Brompton eller en stor lastcykel. Där får man ganska många kommentarer om att det måste vara elcyklar man kör på. Men det som är sleeprigt med dessa cyklar är att jag är stark - inte att cyklarna är speciellt snabba. Mao är lösningen du vill åt att träna hårt och bli snabb, och sen cykla runt på en cykel som ser lite långsam ut. :P

Och @kais01, nästan ingen cykel får högre snitthastighet av att man sätter på större framklinga, om den inte har extremt låga växlar från början. Men det är det knappast någon cykel som har. Om man cyklar runt med normal kadens på en normal cykel så kommer inte framklingan begränsa snittet i någon betydelsefull omfattning. Det är fortfarande bara du som är antingen superstark eller super-lågkadensare.
 

southland

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Köp en bättre hybrid (styv med bra ändamålsenliga däck) med lämplig sittställning, sen o-pimpa den med oranga reflexer, stöd, dåligt sittande skärmar, fäste på ramen för lås, kanske till och med barnsadel. Cykeln får gärna vara smutsig och tillbehören solblekta! Done!
 

kais01

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
jo n3wton sittställning, utväxling och däck är all viktiga, och går ju att optimera på en sleeper. när det gäller sittställning och aero är min erfarenhet att en rygga långt ner har jämförbar effekt som att ligga i bocken, och definitivt är det mera sleeper-aktigt. det är så bra att uci förbjudit det vid tävling.

att jag föreslog större framklinga beror på att många moderna cyklar har för små sådana för just pendling. (äldre mtb är ofta bättre när det gäller detta.) det blir maxfart några km åt gången, alltså orkar man utnyttja bra utväxling i högre utsträckning jämfört med annan cykling. och ligger du då mycket på smådrev 11 och kanske till och med under, varar inte drivlinan länge. det kan röra sig nedåt månader, vittnesmål här på happy finns.

för längre kontinuerlig ensam framfart på landsväg, eller för den del skogsåka finns inte samma behov.

förstås är brompton en ultimat sleeper, men en gammal 26a mtb är inte så långt efter, om man förser den med pendlingsattribut som skärmar och pakethållare.
 

Audioholic

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Jag saknar min gamla stål-26a. Den var rapp och kul (men fel storlek för mig och fälgbroms). De är också ofta fula..

Däremot verkar det omöjligt att få tag på en 26-tummare med skivbroms. De verkar stå och ruttna i förråden..
 

LWB

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Det tråkiga svaret är att du redan har svaret i ditt första inlägg. Det är du som är motorn.

Men i övrigt så skulle jag säga att du främst villhöver en väl servad cykel som passar dig bra och som känns rolig att cykla på. Sen vad det skulle kunna vara, det är tiotusenkronorsfrågan.

När det gäller nöjescykling så utgår jag ifrån att de flesta redan har en cykel som de faktiskt har valt, för att den passar, funkar till ändamålet och kanske inte minst känns snygg och rolig.

För pendling däremot har man - grovt generaliserat men håll tillgodo - nån gammal häck som man helst inte vill cykla på och där underhållet i bästa fall består i att man häller ännu mer olja på kedjan. Till vinterpendlingen har man sen gärna nåt ännu hemskare som man missköter ännu mer ambitiöst…

…och ändå blir pendlingsmilen och -timmarna lätt den absoluta merparten av ens cykling. Så du gör helt rätt, satsa på något bra och roligt till pendlingen och håll den sedan i gott skick så kommer du att cyklar i cirklar runt alla vingliga elcykelpendlare. Bra tips från @kais01 och @n3wton nedan!

en några år gammal hardtail med framväxel, och där du byter till seriös storklinga fram kan ge bra fart och möjlighet undvika de små leksaksdreven som salt och sand raskt förintar.

jag skulle valt en sådan 26a, stealth så det räcker. gärna stel framgaffel, eller byte till sådan.

bockstyre är inte stealth
Jag håller med till 100 % om en gammal 26:a. Skit i att de har fälgbroms, där kan man verkligen snacka sleepers.

Svårt att uppnå önskemålen, eftersom du kommer bli ifråncyklad av en starkare cyklist på damtralla nästan oavsett vilken cykel du själv har. Givet att någon är säg 10% starkare så är det svårt att via materialet cykla ifrån denna person.

Det som gör störst skillnad för mig åtminstone är att sitta på ett vettigt sätt. Om jag sitter för upprätt och får för mycket vind på mig så går det långsammare. Men detta märks först vid hastigheter omkring 30 km/h eller över, dvs då det ändå går ganska snabbt. Och det är ganska marginella skillnader. Därefter finns det säkert saker som cykelns vikt osv som gör skillnad (och då främst hjulens vikt skulle jag tro), men cykelns vikt är så liten del av totala ekipagets vikt att det förmodligen är ganska oväsentligt för den faktiska snitthastigheten vid pendling. De flesta hastighetsvinster man får via materialet inträffar generellt ganska högt upp i hastighetsregistret, där man väldigt sällan befinner sig under pendling.

En XC-racer eller gammal mtb (sådan som @kais01 föreslår), alternativt en ren racercykel eller en hyfsat fartinriktad gravel är förmodligen det snabbaste man kan pendla med. Men ingen av dem skulle nog kunna klassas som "sleeper". Det mest "sleepriga" jag har är en Brompton eller en stor lastcykel. Där får man ganska många kommentarer om att det måste vara elcyklar man kör på. Men det som är sleeprigt med dessa cyklar är att jag är stark - inte att cyklarna är speciellt snabba. Mao är lösningen du vill åt att träna hårt och bli snabb, och sen cykla runt på en cykel som ser lite långsam ut. :P

Och @kais01, nästan ingen cykel får högre snitthastighet av att man sätter på större framklinga, om den inte har extremt låga växlar från början. Men det är det knappast någon cykel som har. Om man cyklar runt med normal kadens på en normal cykel så kommer inte framklingan begränsa snittet i någon betydelsefull omfattning. Det är fortfarande bara du som är antingen superstark eller super-lågkadensare.
Word brother!

Slutligen, satsa på bra däck, om det finns några som både är sköna, snabba och tåliga. Breda nog för att vara bekväma men inte alltför grovmönstrade.

Lycka till!

Edit: Kolla @velovin och hans råtta.


Utgångscykeln där är ju allt annat än högkaratig, med i den slumrar en trimmad tiger!
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Det tråkiga svaret är att du redan har svaret i ditt första inlägg. Det är du som är motorn.

Men i övrigt så skulle jag säga att du främst villhöver en väl servad cykel som passar dig bra och som känns rolig att cykla på. Sen vad det skulle kunna vara, det är tiotusenkronorsfrågan.

När det gäller nöjescykling så utgår jag ifrån att de flesta redan har en cykel som de faktiskt har valt, för att den passar, funkar till ändamålet och kanske inte minst känns snygg och rolig.

För pendling däremot har man - grovt generaliserat men håll tillgodo - nån gammal häck som man helst inte vill cykla på och där underhållet i bästa fall består i att man häller ännu mer olja på kedjan. Till vinterpendlingen har man sen gärna nåt ännu hemskare som man missköter ännu mer ambitiöst…

…och ändå blir pendlingsmilen och -timmarna lätt den absoluta merparten av ens cykling. Så du gör helt rätt, satsa på något bra och roligt till pendlingen och håll den sedan i gott skick så kommer du att cyklar i cirklar runt alla vingliga elcykelpendlare. Bra tips från @kais01 och @n3wton nedan!


Jag håller med till 100 % om en gammal 26:a. Skit i att de har fälgbroms, där kan man verkligen snacka sleepers.


Word brother!

Slutligen, satsa på bra däck, om det finns några som både är sköna, snabba och tåliga. Breda nog för att vara bekväma men inte alltför grovmönstrade.

Lycka till!
En äldre träningsracer, t ex en Crescent 316, kan man få att se riktigt gubbig ut, men ”under huven” är den lätt, rätt snabbstyrd och med grym geometri för att cykla fort. Några fula skärmar, en pakethållare, någon framlampa, ja du vet.

Sedan är det förstås träning, som alla redan har skrivit. Utan att skryta cyklar jag förbi de flesta på cykelbanan när jag har min frus Kungsvelocipeden -36. Jag hade dock varit ännu mindre långsam på en 316.
 

alans

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Har en 10+ år gammal alu-CX (köpt här på k&s) som genom åren fått vettig-ish utväxling (11-42, 46/36), hydrauliska skivbromsar, och ett par hjul som gör skillnad.
Ramen är ful med ordentliga spår av bruk, det sitter rätt slitna skärmar med kompislapp på, pakethållare, och fula vinterpendlingslampor. Riktigt härlig cykelkänsla trots att cykeln ser väldigt tråkig ut.
 

Snuten

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Tror inte du skall lägga fokus på cykeln om du är ute efter sleepereffekten. Träna istället som fan, men klä dig som en riktigt ful pendlartyp i fladdrig reflexväst, ljusblå frigolitpotta på skallen osv. Komplettera gärna med lösfett i form av skumgummiatrapper under kläderna, så du ser ut att släpa på minst 30 kg övervikt.

Cykeln kan ju vara en nyttig Nishikihybrid eller liknande. Kanske utrustad med stingpinne, eller är det overkill?
 

MTBemil

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Jag tolkar "snabb cykel" som någon som känns snabb och är kul att cykla på. Men det är väl lite smaksak vad man tycker e kul också, om man föredrar en kvick fixie eller en stabil mtb
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Tror inte du skall lägga fokus på cykeln om du är ute efter sleepereffekten. Träna istället som fan, men klä dig som en riktigt ful pendlartyp i fladdrig reflexväst, ljusblå frigolitpotta på skallen osv. Komplettera gärna med lösfett i form av skumgummiatrapper under kläderna, så du ser ut att släpa på minst 30 kg övervikt.

Cykeln kan ju vara en nyttig Nishikihybrid eller liknande. Kanske utrustad med stingpinne, eller är det overkill?
Hur kan du raljera över andra människors klädval och vikt?! Får man inte se ut hur man vill och känna sig härlig? 😉

Förväntar mig en proteststorm mot detta värdeomdöme.
 

laserfox

Medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Haha, tack roliga och bra svar! Ja jag är inte ofit å förstår att det är motorn som gör det. Jag har fler cyklar, så jag söker något nytt till just pendlingen då jag kör en ramsned gammal LVG konverterad till single speed med rakt styre nu, fast allt annat nytt.

Hardtail MTB konverterad med stel framgaffel tar jag med mig, men om man tittar på ny ram, har ni några förslag?
Den går ju alltid att pensla med lite för så den ser sämre ut:)
 

jonte987

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Haha, tack roliga och bra svar! Ja jag är inte ofit å förstår att det är motorn som gör det. Jag har fler cyklar, så jag söker något nytt till just pendlingen då jag kör en ramsned gammal LVG konverterad till single speed med rakt styre nu, fast allt annat nytt.

Hardtail MTB konverterad med stel framgaffel tar jag med mig, men om man tittar på ny ram, har ni några förslag?
Den går ju alltid att pensla med lite för så den ser sämre ut:)
 

rödblå

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Så länge det inte är en 3-växlad damtralla modell bojsänke så duger det till snabb pendling. Resten sitter i benen samt hur pass svettig man är villig att bli inför jobbet. Bra släta däck och tillräcklig utväxling för att trampa i lätt nedförsbacke hjälper.

Egentligen är väl definitionen av en sleeper elcykel... Jäklar till tanter som drar förbi en i uppförsbackar :(
 

NON

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Snabb och oattraktiv:

1649857098971.png


+ att det går att ligga och kanske sova vid behov, så det måste vara en riktig sleeper.
 

KjellF

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Jag har länge funderat på en sleeper för Vätternrundan, en gammal gubbcykel med korg över styret. Två vinflaskor och en brödlimpa väl synliga i korgen. Har dock aldrig kommit till skott.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Köp en bättre hybrid (styv med bra ändamålsenliga däck) med lämplig sittställning, sen o-pimpa den med oranga reflexer, stöd, dåligt sittande skärmar, fäste på ramen för lås, kanske till och med barnsadel. Cykeln får gärna vara smutsig och tillbehören solblekta! Done!
Jag kör en omaskerad Trek hybrid, den är det ändå ingen som vill ha.
 

me.I.am

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
...när det gäller sittställning och aero är min erfarenhet att en rygga långt ner har jämförbar effekt som att ligga i bocken, och definitivt är det mera sleeper-aktigt. det är så bra att uci förbjudit det vid tävling.

Menar du att frontarean minskar om man har en "rygga långt ner", låter lite märkligt det du skriver. Möjligen att det kan påverka positivt om man jämför med/utan rygga men i övrigt samma sittställning. Det du refererar till som UCI förbjudit var nog inte tänkt att möjliggöra en mer upprätt sittställning.
 

HMGustavsson

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
En cykel att klassa Sleeper borde ha mekanisk doping inbyggt utan att det syns, vad hade hon som åkte fast på sin CX monterat i sadelröret?
 

kais01

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Menar du att frontarean minskar om man har en "rygga långt ner", låter lite märkligt det du skriver. Möjligen att det kan påverka positivt om man jämför med/utan rygga men i övrigt samma sittställning. Det du refererar till som UCI förbjudit var nog inte tänkt att möjliggöra en mer upprätt sittställning.
frontarean är oförändrad, men koefficienten förbättras. funkar ungefär som en strut på en aerohjälm, bara det att verkan är betydligt större.

och den märks.

de flesta har sin ryggsäck för långt upp, och då bromsar den.
 

ooms

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Så om tanten med upprätt sittställning sätter en rygga långt ner blir hon snabbare?
2825C699-AE0F-41B0-8E76-539A9A8C612B.jpeg

Jag tror nog snarare att man redan bör ha en någorlunda racig sittställning för att det ska löna sig.
 

me.I.am

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
frontarean är oförändrad, men koefficienten förbättras. funkar ungefär som en strut på en aerohjälm, bara det att verkan är betydligt större.

och den märks.

de flesta har sin ryggsäck för långt upp, och då bromsar den.
Jo, det skrev jag också, som du kanske märkte? "Möjligen att det kan påverka positivt om man jämför med/utan rygga men i övrigt samma sittställning", det är det nog ingen som protesterar mot.

Men att "en rygga långt ner har jämförbar effekt som att ligga i bocken" är väl att dra det lite väl långt. Men visst, om man med "i bocken" menar endast några få grader ner jämfört med "vanliga" sittställningen så kanske det kan stämma.
 

simson

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Polaren hade en stonebraker 400 från cykelr.…en men eftersom han pendlade rätt långt så hade hjul/däck ,
styre ,sadelstolpe å lite annat bytts ut och förfulats repats och sprayats för att den inte skulle så se fin ut men de snodde alla bra delar trots det så tyvärr verkar buset ha koll på ”fina” grejer.
Mange
 

kais01

Aktiv medlem
”Sleeper” pendlingscykel
Jo, det skrev jag också, som du kanske märkte? "Möjligen att det kan påverka positivt om man jämför med/utan rygga men i övrigt samma sittställning", det är det nog ingen som protesterar mot.

Men att "en rygga långt ner har jämförbar effekt som att ligga i bocken" är väl att dra det lite väl långt. Men visst, om man med "i bocken" menar endast några få grader ner jämfört med "vanliga" sittställningen så kanske det kan stämma.
utgick från temat i tråden med önskemål om fart, och därmed en från början något rejsig sittställning t ex om man på en bockstyrecykel inte ligger i bocken.

svårt annars att jämföra effekten 'gå ner i bocken' med 'häng på en aerodynamiskt optimerande ryggsäck.'

att gå ner i bocken med ryggsäck på skulle dock påtagligt sabotera konceptet.

kanske skulle göra lite rolloutstudier, så man kan se hur jämförbart det är. den lågt sittande säcken är iaf bra skit för farten när vinden tar i, så mycket har jag kunnat konstatera.
 

Köp & Sälj

Topp