Slicks på pendlare?

Gimpen

Aktiv medlem
Slicks på pendlare?
Hur funkar ett sånt här som pendlardäck för Göteborgskt året-runt-väder? (allt utom riktig vinter alltså)

slicks.PNG

Funderar över hur greppet är i jämförelse med mitt gamla däck (se nedan) och mer specifikt hur greppet är på våt asfalt.
Jag kommer köra 99% asfalt. Enda gruset blir möjligt nån kortare sträcka för sol och bad.

Har tidigare kört med ett Schwalbe G-One Speed 35mm i Evolution-gummi. Det rullade i ungefär 1500km innan det blev dags att kränga på vinterdäcken.
Var egentligen helt nöjd med det däcket förutom att micromönstret slits snabbt samt att jag nu vill testa ett 40-42mm däck nu för bättre komfort.

Nedan är däcket jag använde tidigare. Ett G-One Speed 35 x 622.
Är ju väldigt lite mönster på det så tänker rent spontant att det inte borde göra någon skillnad alls nästan.
Eller tänker jag helt fel? Eller är frågan egentligen "hur hala är egentligen slicks"??

slicks2.PNG

Senast ändrad:
Slicks på pendlare?
Skulle säga att det fungerar hyfsat. Jag kör ett annat däck men ungefär samma spec. Dock med dubbdäck i fram under vintern.

(vilken miss denna vinter)
Edit: Vittoria voyager hyper folding 35mm efter lite sökande i mail korgen

Senast ändrad:
Slicks på pendlare?
Har precis ett sånt (fast 38mm om man ska vara petig) för göteborgspendling bak på min fraktaröventilljobbetcykel. Det funkar prima.

Slicks på pendlare?
Körde 10 timmar i lördags på Schwalbe One 28 mm samma som i somras, minus 5 i början och lite fuktigt, man fick ju fundera lite ibland men annars gick det strålande så jag säger kör! är väl bara på ren is som det kanske är lite halt

Slicks på pendlare?
Hade tidigare ett Schwalbe Big Apple (bak) på min pendlar-MTB i GBG. Första slickset någonsin för mig. Allmänt sämre grepp, men sånt kan ju vara kul också. Rullade bra, när man väl kommit igång (tungt?). Sen kom vintern och snö. Det var slirigt, men inte hopplöst. Fast när baken sladdade ut och jag parerade med kroppen, och liksom väntade på att det skulle greppa igen, så greppade det aldrig.. Men som du säger, snö i GBG kan omöjligen hända (igen).

Slicks på pendlare?
På asfalt är slicks inte hala oavsett regn eller inte. Mönstret sitter ju i backen. Det är på mjukt underlag mönstret spelar roll.

Pendlar på slicks i alla väder utom dubbväder i flera år num

Slicks på pendlare?
Rattnalle sa:
På asfalt är slicks inte hala oavsett regn eller inte. Mönstret sitter ju i backen. Det är på mjukt underlag mönstret spelar roll.
+1
Men däckens smidighet och gummits hårdhet kan göra skillnad i greppet, särskilt i blöta och temperaturer nära noll.

/Håkan

Slicks på pendlare?
Rattnalle sa:

???? Det låter lovande, avvaktar några fler synpunkter men blir nog en beställning innan veckan är över.
Panaracer Gravelking Slick är ju nån hundring billigare per däck jämfört med G-One Speed plus att dom finns med lite kul varianter av färg.
Black/Brown/Bordeaux i olika combos så lite sugen på ett sånt i 40mm som sagt.

Slicks på pendlare?
thunder burt rullar mer än bra, har mönster som duger till en nödrunda på en skogsstig, och mjuk gummiblandning som greppar i kyla.

Slicks på pendlare?
HåkanC sa:
Rattnalle sa:
+1
Men däckens smidighet och gummits hårdhet kan göra skillnad i greppet, särskilt i blöta och temperaturer nära noll.

/Håkan

+1

Utforningen av & gummiblandningen i mina Vittoria Rubino Pro Control är otroligt greppig. Suveränt däck i låga temperaturer! Just det finns dock inte bredare än 28 mm

Slicks på pendlare?
Klavikel sa:
Rattnalle sa:

???? Det låter lovande, avvaktar några fler synpunkter men blir nog en beställning innan veckan är över.
Panaracer Gravelking Slick är ju nån hundring billigare per däck jämfört med G-One Speed plus att dom finns med lite kul varianter av färg.

Jag har pendlat en hel del på Jack Brown 33mm. Det är ett däck som är rätt likt gravel King skick (tillverkas btw av panaracer det också )

Det är ett bra däck som dessutom gått halvmycket grus och en del enkel stig - givetvis inte bäst på det senare, men har tagit mig fram.

Såg att PX hade de hemma. Svårt prisvärda enligt mig. En varning är att de är svåra att montera på TL ready fälgar. Inte omöjligt, men svårt.
https://www.planetx.co.uk/i/q/TYPAJBB/jack-brown-blue-folding-tyre-with-puncture-protection

400 mil utan punktering är bra. Bakdäcket börjar dock få ganska många märken så det har väl typ 200 mil kvar innan byte. Fram går nog 400 till.

Bilagor

• IMG_20180326_003244_533.jpg
    IMG_20180326_003244_533.jpg
    656.2 KB · Besök: 93
  • IMG_20190929_154634_073.jpg
    IMG_20190929_154634_073.jpg
    986.7 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Slicks på pendlare?
Bengt-re sa:
Klavikel sa:
Rattnalle sa:

Jag har pendlat en hel del på Jack Brown 33mm. Det är ett däck som är rätt likt gravel King skick (tillverkas btw av panaracer det också )

Det är ett bra däck som dessutom gått halvmycket grus och en del enkel stig - givetvis inte bäst på det senare, men har tagit mig fram.

Såg att PX hade de hemma. Svårt prisvärda enligt mig. En varning är att de är svåra att montera på TL ready fälgar. Inte omöjligt, men svårt.
https://www.planetx.co.uk/i/q/TYPAJBB/jack-brown-blue-folding-tyre-with-puncture-protection

400 mil utan punktering är bra. Bakdäcket börjar dock få ganska många märken så det har väl typ 200 mil kvar innan byte. Fram går nog 400 till.

hmm, det där såg ju klart intressanta ut!
(ser ju också ut att sitta bra på Verentin, har också en, men av annan årsmodell).
Kollat rätt länge efter skinwall-däck av den typen, men inte hittat något vettigt direkt. kul!

Slicks på pendlare?
Jag har kört mina Voyager Hyper (38/40mm) som fulslanglöst (på lika slanglöstospecade H+Son TB14 med Stanstejp) i flera år utan vare sig punkteringar eller problem (då slipper man ifrån tjall med spik/klammer/glas/stenkross). Rullar dessutom rent magiskt.

Slicks på pendlare?
Singular sa:
Jag har kört mina Voyager Hyper (38/40mm) som fulslanglöst (på lika slanglöstospecade H+Son TB14 med Stanstejp) i flera år utan vare sig punkteringar eller problem (då slipper man ifrån tjall med spik/klammer/glas/stenkross). Rullar dessutom rent magiskt.

Fast finns Voyager Hyper någonstans att köpa längre?

Slicks på pendlare?
perzzon sa:
Finns en tråd om dem som nämnde något ställe som hade kvar. Skall gräva lite bland mina bookmarks

atredo.se Fanns för ngn månad sedan i lager. Bra pris också.

Kör fn med ett dubbdäck fram men alla mina andra pendlardäck är och har varit slicks. Finns ingen anledning att ha ngt annat om du kör asfalt.

Slicks på pendlare?
Bengt-re sa:
Klavikel sa:
Rattnalle sa:

+1

Jättebra däck. Jag gjorde mig av med mina av den enkla anledningen att jag gång på gång hamnade lite för långt in på även de lite sämre stigarna. (Knappast ändamålsenligt användningsområde nej). De fixade det som sagt, helt utan punkteringar, men blev till slut lite för många hjulsläpp för att det skulle kunnas bekvämt.

Slicks på pendlare?
49403504176_b78b695af1_h.jpg

Känns som en stridsvagn med denna däckvolym men ändå lika kvick o snabb som en racer. Nåja.. men väldigt liten skillnad i kvickhetskänsla med dessa 38mm från renee herse. Den stora skillnad blir att cykeln inte känns lika distinkt med så lågt lufttryck, vilket märks mest i kurvor med högre fart.

Slicks på pendlare?
Tillbaka
Topp