Slingshot Farmboy 29"

Lekeberg

Aktiv medlem
Slingshot Farmboy 29"
Lägger upp en specifikation med bilder på de delar min, förhoppningsvis snara framtida hoj, förslagsvis ska utrustas med. Åsikter är hjärtligt välkomna!

Slingshot Farmboy ram:

SlingshotFarmboyframe.jpg ht=283

Reba Race 29" gaffel:

RockShoxrebarace.jpg ht=432

Velocity 29" ATB VXC hjul:

Velocity29erATBVXCwheels.jpg ht=267

Magurabromsarna fanns inte att tillgå förrän om sex veckor så det blir istället
Avid Juicy Ultimate skivbromsar som får sitta ihop med växlarna med hjälp av "Matchmakern":

AvidJuicyUltimatediscbrakecaliper.jpg ht=434

AvidJuicyUltimatediscbrakelever.jpg ht=434

matchmaker_large.jpg ht=434

Full Speed Ahead Afterburner MegaExo vevparti:

FSAAfterburnerMegaExocrankset.aspx.jpg ht=620

SRAM X.9 bakväxel:

SRAMX9rearderailleur.jpg ht=406

SRAM X.9 framväxel:

SRAMX9frontderailleur.jpg ht=399

SRAM X.9 trigger shifters växelreglage:

SRAMX9triggershifter.jpg ht=327

Easton Monkeylite XC styre:

EastonMonkeyliteXChandlebar.jpg ht=45

Lizard Skins Logo Lock-On handtag:

LizardSkinsLogoLock-OnGrips.jpg ht=439

Thomson Elite styrstam:

Thomsonelitestem.jpg ht=411

Chris King styrlager..:

ChrisKingNoThreadSetblackHeadset.jpg ht=300

Thomson Elite sadelstolpe:

Thomsoneliteseatpost.jpg ht=646

Selle Italia Flite Titanium Classic sadel:

SelleItaliaFliteClassicSaddle.jpg ht=314

och däck från Kenda, kanske Karma:

KendaKarmaTires.jpg ht=567

Kommer att se ut lite likt det här:

SlingshotFarmboywcarbonfork.jpg ht=413

Crank Brothers Egg Beaters SL pedaler:

CrankBrothersEggBeaterSLpedals.jpg ht=250

Puh!

SRAM PC-971 kedja och

SRAM PG-970 kassett förresten.

Senast redigerad av en moderator:
Slingshot Farmboy 29"
lyxigt värre. Fast jag skulle aldrig sätta de komponenterna på den ramen. Men det är ju en annan femma.

Blir nog ett trevligt bygge iaf.

Slingshot Farmboy 29"
Henrik: Det tror jag med! :)

cerro: Är det verkligen så dåligt ställt med SRAMs framväxlar? Detta är nya X.9:an och borde väl ha blivit av med de flesta barnsjukdomarna. Men i alla fall, vilken Shimanoväxel hade du valt att matcha övriga komponenter i det här bygget och varför? :)

Slingshot Farmboy 29"
Men Wilier, jag behöver ju bara smeka och trycka lite med handen så blir den helt styv.

Men jag har funderat på att köra stelt. Gillar responsiviteten. Denna gång blir det dock en Reba.

Slingshot Farmboy 29"
Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Men Wilier, jag behöver ju bara smeka och trycka
> lite med handen så blir den helt styv.
>

jo, men vad har det med cykeln att göra...

Slingshot Farmboy 29"
Skämt åsido så hade det varit bra att höra vad ni har för åsikter om bromsarna, styrlagret och vevpartiet.

Marta SL, King och XTR kostar $250 mer än Marta, Orbit X och FSA. 1800-ish spänn. Värdigt? Ovärdigt?

Slingshot Farmboy 29"
Gå på det dyrare alternativet, du har väl sedan länge bestämt dig för vilken cykel du vill ha? Den kommer troligen kosta massor och du blir garanterad jätte nöjd om du lägger på dom där 2300:- .

Beställer du den i Usa? eller tar Daner in den?

/Mats

Slingshot Farmboy 29"
Vic skrev: Orbit X är väl för racercyklar: Ja, det är det kanske? Det var cykelbyggaren som föreslog det, jag har inte kollat så noga på det. I så fall inte världens bästa alternativ.. :)

Slingshot Farmboy 29"
Då var den beställd. *Kväver en upprymd och smått galen känsla i kroppen som gör att jag vill skriva allt med versaler.* ;P

Uppdaterat komponentval i första posten. XTR vevparti blev för dyrt. Konstigt att Marta SL och King-lager inte blev det, men jag tackar och tar emot.

Slingshot Farmboy 29"
Mathias skrev:
> Å pedaler har du?

Javisst ja, det glömde jag, tack. Det blir ett par såna där där uppe.

Slingshot Farmboy 29"
Najs bygge! Ser fram emot att se hojen live någon gång, kanske kan få provköra den...

Tips: XT kassett är lättare och sägs växla bättre, XTR/Dura Ace kedja är riktigt bra.

Slingshot Farmboy 29"
Nja, nu kan vi inte göra några ändringar, kortet är draget.. Jag sparade mycket pengar på dessa val tack vare Slingshots leverantörsavtal. Får bli XT o XTR vid första slitdels-byte i så fall. :)

Jag ser fram emot att kunna visa den live, och ännu mer att höra vad folk tycker om att köra den! Men då får ni lova att vara försiktiga. ;)

Slingshot Farmboy 29"
Du kommer åtminstone vara ensam(?) i Sverige med den cykeln! :-) Ditt liv hänger bokstavligt talat på en lina, en stålvajerlivlina. Har inte full koll på konstruktionen men slackar vajern om lyfter cykeln i sadeln eller hoppar med cykeln? Slingshot har ju funnits ett bra tag så den fungerar ju bevisligen, även om den inte har slagit igenom bland ordinära mtb-köpare. En vågad cykel, helt enkelt.

Håller med om att det är lika bra att löpa linan ut när du väljer delar, Chris King lager är ett måste på åtminstone en cykel man äger, om man så får äta nudlar i en månad. ;-) Mitt King lager sitter på vintercykeln, som jag byggde med tanke på lång hållbarhet, inte ren bling-bling alltså utan för bästa funktion i värsta väder. Samma med Thomson stolpen och stammen, de är funktionella och hållbara, förutom att de är snygga(nåja, min stolpe är inte snygg längre efter ett par års nötande med bakskärm, men den håller fortfarande).

/Leo

Slingshot Farmboy 29"
Sex veckors väntetid på röda Magura Marta SL:s. De gör själ för sin SL ändelse, speciellt i Sthlm.

Blir istället de där uppe i första posten. Jag är ändå nöjd. Borde vara nästan lika bra.

Slingshot Farmboy 29"
Är det någon som har en filmsekvens att visa på en sådan ram?
Nyfiken på hur den beter sig i gupp, hopp och när man står å trampar.

Den ser minst sagt intressant ut iallafall :)

Lycka till med cykeln.

Slingshot Farmboy 29"
Tack. Jag kan höra med Slingshot om de har någon film att ladda upp. Jag tror inte man ser så stor skillnad mot en vanlig ram, den rör sig inte så jättemycket.

Slingshot Farmboy 29"
Formula Oro Puro is the shit men Avid Ultimate funkar det med, speciellt om man har en REBA eller liknande med Rebound-adjust mutter och SRAM X.9-0 reglage så man kan sätta ihop dem med bromsarna. Finns såndan adapter till Oro också iofs...

Slingshot Farmboy 29"
Härligt Fredrik! Reba-rebound-adjuster-ratten funkar ju som pad-contact-justerare! Jag hade dykt på det tidigare men inte reflekterat över det så mycket. Nu får jag det på köpet tack vare att Marta-bromsarna inte fanns tillgängliga. Tack igen!

Slingshot Farmboy 29"
Fomula gör Avid-bromsarna så de är helt okej även om de har gammal design med reservoar och troligtvis även luftningsnippel i oket som inte behövs om man har luftspruta. Men de ser snygga ut.

Oversize är just som det låter överdimensionerat så jag håller med. Då kan den gamla Thomsons-tyrstammen vara på sin plats men himskans lätt är den inte.

Slingshot Farmboy 29"
hmm ursäkta en en vanlig knegare. men vad i hellsike är det för en ram??!!
har suttit i timmar framför datorn å kollat olika modeller men aldrig å då menar jag aldrig sett nåt liknande!!

m.a.o den var ju helknasig! =) lycka till med bygget iaf

Slingshot Farmboy 29"
Jag skulle gärna satt på (aj då) en lättare Thomson-stam, men hur går det till när styret är 25,4? Shimsa är ju inte så romantiskt. :)

Slingshot Farmboy 29"
Lekeberg skrev:
> SRAM PC-971 kedja och
>
> SRAM PG-970 kassett förresten.

Inga bilder på kassten å kedjan? ;)

Blir grymt fint det där när det blir klart :)

Slingshot Farmboy 29"
Sjukt fräck ram! Ser smått livsfarlig och rejält svajig ut men så lär det väl inte ligga till.

-Är den hopfällbar? Har kollat lite på Dahon's mtb-varianter men de säljer inte separata ramar.

Vore bra med en lösning som ryms i vanlig hyrbil och till nöds kan tas med på resor utan jättekartonger.

Tillbaka
Topp