Slingshot Farmboy 29"

Slingshot Farmboy 29"
Hur funkar ramen? Jag har varit inne på hemsidan och kolla "technology"-fliken.. men tyvärr, jag fattar noll. Flexar den som en softtail? Frampå vajern sitter det ju en fjäder.

Slingshot Farmboy 29"
Grymt grymt! Skulle vara otroligt roligt att få provrulla den någon gång.

Kan man dela på ramen så man kan packa den liten om man reser??

Slingshot Farmboy 29"
Lacken påminner mig om skidutrustning från tidigt 90-tal. Och jag fattar heller inte hur ramen funkar. Men det blir säkert skitbra.

Slingshot Farmboy 29"
Att få känna på Slingshoten vore kul.
Efter all hjälp med råd om delar du fått från forumet är det väl nästan krav på en riks-turné?

Slingshot Farmboy 29"
Sam: Ta en titt här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/538663/539923#msg-539923. Lefty på förra Slingshotmodellen 26". Inte världens fagraste i mina ögon. :)

Obed: Nu kommer du att kunna se och känna på en! Bara våra vägar möts i spåren. :)

Öviksmicke skrev: "Verkar vara ett bra gäng på Slingshot att ha att göra med." -Ja, verkligen! De har visat hur mycket tålamod som helst med mina svängar hit och dit angående vilka komponenter jag önskar, och de har löst fraktfrågan exemplariskt, och de har mött mitt förslag på vad kalaset får kosta med älskvärd förståelse.

Sam: Här tog vi upp några frågor: http://happymtb.org/forum/read.php/1/553995, och på sidan 2 i denna tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/550610/page=2. :)

Ville: Möts vi provar du. :) På bilderna ovan har Jason (produktchef på Slingshot) ramen i två delar på den näst understa bilden och ihopsatt på den understa. "Glasfiberbryggan" är utbytbar, så det borde gå att skruva isär kalaset. Ska fråga honom om det är att rekommendera och hur svårt det i så fall är att göra det för att komprimera den inför t.ex. resa.

Vic: Ja, hehe, jag har verkligen fått massor av hjälp den senaste månaden! Tack vare den känns allting med detta köp superbra! Jag har liksom inte de där jobbiga tvivlen som kan uppstå när man inte vet om man valt riktigt rätt. Tack Happy!!

Slingshot Farmboy 29"
Har kollat upp lite vikter på komponenterna: (gram)

framväxel 160

bakväxel 230

växelreglage 240

kedja 298

kassett 410

styrlager 98

"SL" som i min beställningslista 266 eller som på bilden "c" 294

vevparti inkl lager 980

sadel 229

bromsar 345 x 2 = 690

styrstam 199

sadelstolpe 293

ram: 2495

Denna post totalt: 6588.

Totaltotalt utan hjul m.m.: 3315 + 6588 = 9903.

Edit: Se nedan.

Senast redigerad av en moderator:
Slingshot Farmboy 29"
Det var skönt att höra, känns lite tung redan. Tack, cerro!

Sen kan jag ju kapa sadelstolpen, borde kunna skära ner den med ca 50 gram. Men jag vill prova in längden först.

Slingshot Farmboy 29"
Synd att jag inte kollade kassetterna noggrannare. Verkar finnas drygt 100 gram att spara om man byter till XT? Bra anledning att byta när SRAMen behöver bytas. :)

Slingshot Farmboy 29"
Jag tycker SRAMs kassetter är gjorda av mjukost och själva växlingen är seg jämfört med XT som växlar snabbt och distinkt. Dessutom håller de 50% längre än SRAM. Men jag kör gärna med deras växlar och kedjor.

Slingshot Farmboy 29"
aha, då vare lite tyngre än ja trodde, men som du säger, vajer o fjädrar väger en del, sen är nog resten av ramen inte heller skitlätt, men det ä ju heller inte därför man köper en sådan här ram.

Slingshot Farmboy 29"
Igår fick jag en förhandstitt på hur hojen kommer att se ut:

P1010057small.jpg ht=544

*Skvätteliskvätt skvätt*

Slingshot Farmboy 29"
>Skulle var kul att se en slingshot nån gång innan man dör. Den har liksom varit med så länge man cyklat som en >exotisk hoj. Hojat mtb sen 1989 men ännu inte sett den exotiska Slingshoten.
>Lekeberg har ju bara grymma grejer rakt igenom på den.

Jag träffade en kille 1993 i Visby som hade varit i staterna och tagit hem en slingshot.
Prövade den ett par varv i en liten park. Lite att skryta om kanske?
Undra var den hojjen tog vägen?

Slingshot Farmboy 29"
Knoparn skrev:
>
> Jag träffade en kille 1993 i Visby som hade varit
> i staterna och tagit hem en slingshot.
> Prövade den ett par varv i en liten park. Lite
> att skryta om kanske?
> Undra var den hojjen tog vägen?

Hehe! Det var nog jag det! Hade precis kommit hem då. Men är det sant att jag lät dig pröva den? Har ett vagt minne av en sådan händelse.

Slingshot Farmboy 29"
MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> kan fötterna slå i framhjulet om man
> svänger mycket? ser lite tight ut.

Jag tror inte det, antar att Slingshotmekanikern har koll på läget.. :)

Slingshot Farmboy 29"
Knoparn skrev:
> Kul!
> Hade inte du näbbat ut för gruskullen bakom
> p18 något år tidigare? Var tog hojjen vägen?

Har inget minne av gruskullen tyvärr. Körde mest omkring Galgberget, Snäckbacken och norra Gotland. Hojen finns kvar fast demonterad och med en spricka i sadelröret. Ett renoveringsobjekt nuförtiden. Tufft att höra från dig. Det var länge sen! En helt annan tid.

Slingshot Farmboy 29"
Hur flexig är egentligen länken vid sadelstolpen? Om man lyfter cykeln i sadeln - hur långt dippar framhjulet då? Vajern håller ju emot / drar ner den främre delen av cykeln menar jag.

Slingshot Farmboy 29"
Mathias skrev: Byggs den ihop i USA?

Ja, deras mekaniker bygger ihop den och skickar kalaset hit.

Mathias skrev: Det var nog den minsta bromsskiva fram jag sett.

Nu har du sett en mindre bak. Där fram sitter det en 160mm och där bak en 140mm!

Länken, eller glasfiberbryggan, eller the dogbone, är inte så flexig att det händer något när man lyfter cykeln. Vajern är ju dessutom i spänt läge även om hojen inte står på marken, man påverkar inte ramen så att man ser någon skillnad om man lyfter den. :)

Slingshot Farmboy 29"
Nu ringde fraktbolaget och frågade en massa frågor om summa och tull och fraktkostnad och moms och om delarna kom från bara USA eller även Taiwan och om jag var kåt på att få mitt paket och jag sa ja. Det spritter i kroppen. Hoppas de kan komma med paketet idag!

Slingshot Farmboy 29"
Storklas skrev:
> ¨tick tack tick tack...
>

dan före dan :)

tick tack tick tack...

Slingshot Farmboy 29"
Lekeberg skrev:
> Nu har den kommit. Måste bara iväg o spela
> bandy, men lovar att lägga upp mer bilder sen.

Vilket smile! =)

Slingshot Farmboy 29"
Lekeberg skrev:
> Nu har den kommit. Måste bara iväg o spela
> bandy, men lovar att lägga upp mer bilder sen.
>
ÅH FY, vilken cliffhanger! När är "sen"?????

Slingshot Farmboy 29"
Mårten skrev:
> Vi sitter ju här och förkrökar med skumpan i
> högsta hugg. Vi vill korka upp!

Skaffat kotlettfrilla också?

;->

Tillbaka
Topp