Slippa dricka is?

calipo

Ny medlem
Slippa dricka is?
Vatten blir till is vid minusgrader.

Igår tog jag med en termos hett vatten för att kunna få nytt vatten efter halva turen när det blivit is i flaskan.

Andra tips?

Hur fungerar Camel Back? Håller sig vattnet flytande med värmen från ryggen?

/Oskar

Slippa dricka is?
calipo skrev:
-------------------------------------------------------
> Vatten blir till is vid minusgrader.
>
> Igår tog jag med en termos hett vatten för att
> kunna få nytt vatten efter halva turen när det
> blivit is i flaskan.
>
> Andra tips?
>
> Hur fungerar Camel Back? Håller sig vattnet
> flytande med värmen från ryggen?
>
> /Oskar

Ljummet vatten i CB'n fr början och komplettera med en isolerslang.
Typ sånhär... http://www.wiggle.co.uk/camelbak-antidote-insulated-tube-director/

Slippa dricka is?
Jag har iaf inte haft problem med is i min camelbak efter ~4 timmar. Men man måste se till att skydda munstycket från kylan då det annars fryser till. Det är även bra att blåsa tillbaka vattnet från slangen tillbaka in i blåsan.

Tillägg: Precis som Vernersson så startar jag också med ljummet vatten.

Senast ändrad:
Slippa dricka is?
Camelback med hyfsat varmt vatten och så får man träna in att blåsa tillbaka det ur slangen, men inte så mycket att man blåser upp den. Som bonus håller sig extraplagg, fika och batterier tempererade när det är riktigt kallt :)

Annars finns ju isolerade flaskor, borde vara långt bättre än en oisolerad.

4h i -13 är det längsta jag provat men det var inget problem. I den temperaturen gör ett slangskydd måttlig nytta men det köper några minuter om man skulle glömma att blåsa direkt.

Om slangen väl fryser får man trycka ner den i väskan mot ryggen så tinar den ganska snabbt.

Senast ändrad:
Slippa dricka is?
I helgen när det var omkring -30 frös munstycket till Camelbaken på några minuter om man inte blåste tillbaka vattnet. Då hade jag ändå fyllt den med varmt vatten.
Kanske skulle blanda i lite alkohol för att förhindra frysning?

Slippa dricka is?
Jag brukar stoppa in bitmunstycket innanför kragen, har funkat bra ned till tvåsiffrigt med minustecken framför.
Blåsa tillbaka vattnet i blåsan gör så klart inte saken sämre men har märkt att kranen vid bitmunstycket gärna fryser ändå så prova att kombinera.

Slippa dricka is?
Köpte två termosar på Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/se/Termosmugg-Thermos/Pr349355001 klippte toppen av två vanliga cykelflaskor, pressade ned termosarna och vips så har jag inte haft några problem. Inte direkt viktoptimerat men det fungerar bra.

Kan öppna och dricka utan att behöva skruva av locket, bara klicka upp dem

termos.jpg

Slippa dricka is?
Många ryggsäckar för skidåkning (Osprey Switch 25+5 i mitt fall) leder vattenslangen i en isolerad axelrem. Har använt min ibland vid köldcykling, och den är kanske lite otympligare än t. ex. Camelback Mule som jag vanligtvis kör med, men helt OK. ..Dock kan man ju fortfarande förfrysa munstycket om man lämnar det exponerat eller glömmer blåsa tillbaka vattnet, när det är rejält kallt.

Så om du känner att du behöver ytterligare en pryl så kan jag rekommendera den (även om alternativet att köpa sprit för pengarna också lockar).

Senast ändrad:
Slippa dricka is?
calipo skrev:
> Vatten blir till is vid minusgrader.
>
> Igår tog jag med en termos hett vatten för att
> kunna få nytt vatten efter halva turen när det
> blivit is i flaskan.
>
> Andra tips?
>
> Hur fungerar Camel Back? Håller sig vattnet
> flytande med värmen från ryggen?
>
> /Oskar

Camel fungerar förträffligt, om man inte glömmer blås rent munstycket. Första gången jag provade med "Handvärmare" gick det sådär. Men ok typ 19 mil i ca -7 grader, när jag startade. Kanske inte var någon bra "prova på runda". Eller så var det just det. Lärd mig en del under den rundan;7)

http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/blog/blog_read.asp?UserID=5942&BlogItem=24263

Kolla in bild nr 12. Den kan göra nästan vem som helst troende.

Slippa dricka is?
Funkar alltid:

Sätt på vattenkokaren, 0,5 - 1,0 liter kokhett vatten. Blanda sen med drygt hälften med kallt kranvatten - så får du runt 35-40 grader i blandningen. Häll ner i Camelbaken och ut och kör.

Blås alltid tillbaka lite luft i munstycket/slangen när du druckit, annars fryser det efter en kvart, även med varmvatten i ryggan.

/Leo

Slippa dricka is?
Isolerad slang har aldrig funkat för mig vid skidåkning, men har aldrig provat vid cykling i kyla. Borde dock inte vara någon nämnvärd skillnad. Slangen ska ju ändå förhoppningsvis vara tom på vatten (blåsa tillbaka, som många nämnt redan). Det största problemet med kamelrygg är att munstycket fryser, så jag ska helt klart prova det där med att stoppa munstycket innanför kläderna!

Att ha flaskan i ryggan är lösningen för min del. Den behöver inte isoleras nämnvärt eller ens alls, för att förbli ofrusen i många timmar. Det sura är att man måste stanna varje gång man måste dricka. Å andra sidan är dryckesbehovet långt mindre när det är apkallt snarare än varmt, om man har lämplig klädsel (dålig idé att svettas som en gris i många minusgrader).

Har man en inte alltför tajt jacka så borde det gå fint att göra nån slags flaskfäste att hänga på bröstet, innanför jackan. En liten en, som man sen kan fylla på från en större flaska i ryggan vid längre pauser:-)

Slippa dricka is?
Tre timmar utan att dricka funkar bra för mig på vinterdistanspass. Efter det börjar jag bli törstig, men kör jag längre än så måste jag ändå äta och då blir det ändå nåt att dricka på fiket.

Slippa dricka is?
geologen skrev:
> Tre timmar utan att dricka funkar bra för mig på
> vinterdistanspass. Efter det börjar jag bli
> törstig, men kör jag längre än så måste jag
> ändå äta och då blir det ändå nåt att
> dricka på fiket.

Det är ungefär så jag tänker också. På sommaren svettas jag kopiöst; det bara dräller om mig jämfört med kamraterna jag då och då cyklar med. Och då krävs rikliga mängder vatten. Brukar göra slut på 1,5 liter på 2 timmar i skogen.

Men på vintern funkar det bra att under kanske en halvtimme innan avfärd i små portioner dricka ~0,7 liter vatten (så att det inte bara rinner rakt igenom) och sen pinka precis innan avfärd. Sen behöver man inte så mycket mer på några timmar:-)

Slippa dricka is?
Vic skrev:
> Har någon nämnt att det är bra att blåsa
> tillbaks vattnet i Camelbaken så det inte fryser
> i slangen? :)

Haken är att det räcker med några droppar kvar i munstycket för att det ska bli oanvändbart:-/

Slippa dricka is?
frause skrev:
> Skulle man inte koka spriten och blanda med kallt
> vatten så det blir lagom?

Du kan ju inte späda ut spriten heller! Varm sprit späds med kall sprit tills den är precis så varm att den går att dricka.

Slippa dricka is?
Timothy skrev:
> Blås tillbaka vattnet ur slangen när du druckit
> så fryser det inte. Det kan dock frysa i
> munstycket ändå.

Fast det tinar fort..

Slippa dricka is?
Kör man tre timmar lugn distans funkar det säkert utan dricka. Prova tre timmar hårda naturliga intervaller i skogen utan dricka, det är lite jobbigt. Jag svettas nog mer på vintern med alla kläder och dricker lika mycket som på sommaren. Som sagt, blanda ut kallvatten med kokhett vatten så funkar det fint. Och blås tillbaka varje gång du druckit.

/Leo

Slippa dricka is?
Det enda som funkar är kroppsvärme + värmelagring. Dvs blås tillbaka så mycket som går, du kommer aldrig att kunna blåsa tillbaka allt, och låt det värmas upp av vattnet i reservoaren, som ju bevisligen håller plusgrader eftersom det är flytande. Det tar väldigt lång tid, +6h, innan det börjar frysa i ryggsäcken. Stoppa sedan in slangen innanför jackan för att värma upp munstycket. Ett tips är att vrida munstycket till låst läge först… Oavsett hur mycket man värmt upp vattnet innan så kommer det ändå inte att hålla sig över fryspunkten en längre tid i slangen om man inte praktiserar ovanstående. Metoden ovan har testats i +3 h vid temperaturer kring -20.

Slippa dricka is?
j3n5 skrev:
> Min lösning brukar vara tunn liten vätskeväst
> under jackan. Själv kör jag med denna:
> http://swedentrails.tictail.com/product/ultraspire
> -spry-hydration
>
> Då ligger självklart slang under jackan också.
> Det funkar ganska bra att ha lager-2 utanpå en
> så tunn rygga också..
>
> Det brukar funka bra om det inte är allt för
> kallt..

Köpte nyligen denna: http://www.ultraspirestore.com/UltraViz-Spry-p/ua052ansi.htm
Främst för löpningen, då jag tycker camelbaken skumpar lite för mkt för det.

Har dock inte testat den än då jag först behöver inhandla en enliterspåse till. Men den sitter riktigt bra på, och man lär ju synas bra... Lovande med andra ord :)

Tillbaka
Topp