Slitage och hål i sidan på Ice Spiker Pro

Hej,
två gånger denna vinter har ett Schwalbe Ice Spiker Pro gått sönder för mig, jag har kommit ner till cykelförrådet och bakdäcket har gått upp på sidan, se bifogad bild. Framdäcket har jag aldrig haft problem med.

Verkar som att däcket liksom har slitits på ett stort område.

Någon smart person som vet vad detta kan bero på? Inte så kul att bränna pengar på däck hela tiden :-)

Gissar att det varit lite skit i kanten mellan fälg o däcksida. Kombinerat med lågt tryck gör att däcket skavs sönder mot fälgkanten. Icepiker pro har ganska tunna däcksidor, så motståndskraften e dålig. Jag har råkat ut för samma typ av haveri på Continental med tunna däcksidor. När jag kör med icepiker pro har har jag högre tryck än vad jag egentligen vill då jag ser risken för just det du råkar ut för.

Tack alla för tips!
1) Vad har jag för fälgar? Ingen aning, tror det är Bontrager som följde med cykeln (Trek)
2) Däcktryck? Har inte mätt men kör men ganska hård pumpade däck, men kanske behövs det högre tryck?
3) Jag får inspektera fälgen helt enkelt för att se om jag ser några skador/vassa partier.

Har du någon pump som mäter däcktrycket?

Hade varit intressant att veta vad du har i framdäcket just nu

Tillbaka
Topp