slitstark kassett för elcykel?

Peter E

Aktiv medlem
Familjens elcykel används flitigt som pendlarcykel. Otrimmad vilket gör att den för jämnan går i 25km/h och därmed i stort sett bara sliter på två-tre av kuggen på kassetten. Det tillsammans med de extra 250W gör det att man nöter ner de kuggen snabbt. Skiftar mellan två kedjor men det hjälper inte när allt slitage hamnar på 2-3 kugg.

Shimano 10-delad body. 11-34T. Finns det något som håller bättre än något annat? Vikten spelar ingen roll på den här cykeln. Är det lika bra att köpa så billigt som möjligt å byta ofta, typ CS-HG500, eller håller de dyrare längre. Är det bara vikten som blir lägre på de dyrare kassetterna eller håller de bättre åxå?

Vilken är den hållbaraste 10-delade 11-34 kassetten för shimano body?

Dom billigare är ibland av stål vilket håller längst, men dubbelkolla. Finns lösa drev att köpa också, vilket kanske kan vara ekonomiskt. Har för mig att Rose har.

Salabaladala sa:
Finns lösa drev att köpa också, vilket kanske kan vara ekonomiskt.

Var inne på det oxå men på den kassett som satt på var de två minsta lösa å resten nitade. Skulle behöva en kassett där man kan byta 3,4 och 5:e kuggen. Har inte koll på om det är möjligt å på vilken kassett i så fall

håller absolut med. 13 håller evinnerlig tid, 12 är sådär, 11 en riktig kedjeförstörare. urk.

om samma toppfart önskas, kompensera med större framklinga, och då kanske ett största bakdrev kring 34 ändå kan vara värdefullt.

är det svårt att hitta kassett, kan det vara ide att byta minsta dreven mot större. de säljs lösa.

Renhet förlänger livet på prylarna. Annars är det kassetter i stål som håller bäst. Dyrare är väl framför allt lättare. Stål håller bättre än alu och titan. Möjligt att förkromade drev kan vara lite mer slitstarka pga den hårda ytan, än vad de svarta är (fosfaterade? Vad är det för beläggning?). Men då spekulerar jag vilt utan att ha jämfört..

det är 17T drevet som är i stort sett runt. 15 å 19 inte heller så snygga. 11 å 13 är i nyskick. en typ al lastcykel å en brant backe på väg hem så jag behöver 34

Salabaladala sa:
Dom billigare är ibland av stål vilket håller längst, men dubbelkolla. Finns lösa drev att köpa också, vilket kanske kan vara ekonomiskt. Har för mig att Rose har.

Nästan alla kassett är av stål. Dyra kassett kan har störste drev (men inte 17t) i aluminium eller titan.

det är stora skillnader på olika kvaliteter av stål.

man kan t ex testa att fila på ett okänsligt ställe. vissa står emot bra, andra är av mjukost.

överväger att gå ner till 8-delar när resten av drivlinan rasat.

Nu behöver jag en 10-delat kassett för shimanobody. Har varit rätt bra med 34T som störst men 32 skulle nog åxå funka behöver inte något mindre än 13.

Fick för mig att det tom skulle vara bättre att köpa de billigare varianterna då de kanske har lite mer material.

- Håller de billigaste Shimano kassetterna lika bra, eller till och med bättre än de lite dyrare kassetterna?
(nu snackar vi standardkassetter 11-34 i stål)

kais01 sa:

man kan t ex testa att fila på ett okänsligt ställe. vissa står emot bra, andra är av mjukost.

Så hur vet man vilken kvalitet av stål man för en en given kassett utan att först köpa och sen fila?

Ja, de billigare håller bättre. Finessen med de dyra är den lägre vikten. Ingen skillnad i funktion, vad jag erfarit.

frid!

NLC sa:
kais01 sa:

Så hur vet man vilken kvalitet av stål man för en en given kassett utan att först köpa och sen fila?

ja enklast är att provfila på den gamla och köpa sammalika om den är bra.

prövar man ny sort får man väl normalt se det som lärpengar när man väl köpt. men är man bundis med sin lbs kan man säkert få provfila lite på någon oviktig del, kanske intill en växlingsramp. är det ok kvalitet rår filen ändå inte på den, ingen skada sker.

brukar själv ha med en liten sågfil i dylika lägen:)

kais01 sa:

+1
Lite som när jag filade på min sunracekassett i stål och sedan skulle göra samma sak på sramkassetten - no bueno, filen bara gled..

Spacekitty sa:
kais01 har alltid med sig en Dremel ifall det skulle dyka upp en kassett att fila på.

nej men som sagt en liten fil:) dremel med hårdmetallstift rår på alla kassetter, så det är svårt få en uppfattning om kassettens stålkvalitet när man använder den.

men det är ju inte ofta jag behöver ny kassett, och köper gärna mina dyra favoriter begagnade för en ringa peng och rekondar dem före användning.

Valhalla_ sa:
kais01 sa:

+1
Lite som när jag filade på min sunracekassett i stål och sedan skulle göra samma sak på sramkassetten - no bueno, filen bara gled..

bra exempel! man känner direkt om stålet i kassetten är av rätta virket:)

Japp. Men troligtvis är det nog bara du och jag på hela forat som går och filar på kassetterna så ingen annan lär väl märka på det viset. ?

Valhalla_ sa:
Japp. Men troligtvis är det nog bara du och jag på hela forat som går och filar på kassetterna så ingen annan lär väl märka på det viset. ?

kanske för att rekonda kassetter, men förhoppningsvis kan det bli fler efterhand:)

men här i tråden handlade det mer om att med en liten filning i kanten värdera om det är vettig härdning på stålet i en kassett. så de håller mer än usla 2-300 mil. lätt att göra som en liten koll för vem som helst.

...eller bygg om hojen med växelnav i stället. Kedja och drev håller nästan hur länge som helst, du kan växla när du står stilla (perfekt vid rödljus) och slipper nedisning av kassetten när det snöar kring nollan. På elhoj spelar verkningsgradsförlusten i drivlinan ingen roll så länge man inte ligger på marginalen av batteriets kapacitet.

tyvärr är både kedja och drev för växelnav numer allt oftare gjorda av mjukost. man har börjat sälja mycket dyrare kedjor speciellt för elcyklar, ska väl ha en kvalitet som liknar den vanliga enväxelkedjor 'alltid' haft.

när det gäller bakdrevet till växelnav är filtricket värdefullt. oftast är det numera mjukost även här. hittar du äldre cykelhandlare med restlager av sachs/sram är chansen större att du får ett drev med korrekt härdning.

Kan rapportera att jag slitit flera tusen mil på ett sånt här drev innan det blev märkbart slitet.
Dessutom med ett absolut minimum av underhåll och ofta med en onödigt sliten kedja.
Växlingskvaliteten är väl lite sådär dock :P
Http://www.Velosolo.co.uk
Andel Cro-Mo SINGLESPEED 3/32"

Tillbaka
Topp