Slutcyklat på ett tag:(

Ingen cykel på många månader pga av skulder/axelskada och operation. Kænns så bittert. Børjade komma i riktigt bra form efter 1200km pendling/mån, helgtræningar med Ballerup cykelmotion, bancykling i superarenan(fantastiskt roligt)mm mm. Men nu riskerar jag att vara borta i 6 mån:(

Har bara gått 12 dagar sedan man var under kniven, och jag børjar redan få svåra abstinens.

Jodå, skaffat en motionscykel, men det ær inte det samma. Skulle gøra några cykelresor i sommar, plus en hel høg motionstævlingar, och æven lite tævling på bana, men nu blir det inget. Misær:(

Ja, misär är nog rätt ord men träningen du har haft hittills ska inte gå förlorad så du kommer tillbaks starkare än nånsin vid sept okt, så du har ju ett par månader innan kylan kommer..

Tänk positivt.

Glöm inte bort att analysera varför axeln gick sönder. Det är ju viktigt att du ändrar det som behövs för att det inte skall hända igen eller andra axeln går sönder också. Bit ihop och kämpa på, du kommer igen! Krya på dig.

Usch. Lider med dig. Var i samma sits för ett par år sedan med en frysen axel. Hade så ont så jag inte kunde hålla i ett styre. Som tur är fick jag en otroligt bra sjukgymnast som gick till botten med problemen och jag kunde komma i gång efter en månad. Fick köra en hel del rehab träning.

IMG_005.jpg
Well jag har precis gjort min vanliga pendling 50km fast på en trist motionscykel:) Kan inte sitta på en vanlig cykel. Kan inte belasta skuldran, den ær fixerad just nu:( Sova ær ett annat problem:) Kan bara ligga på sidan, gick væl ok førsta veckan nær man knaprade morfin. Men dom har jag stoppat med, så nu sover man 2 timmar sedan vaknar man osv osv osv.

Enda færdelen just nu ær att jag inte behøver diska, stæda eller tvætta:)+ jag har tid att følja alla cykeltævlingar på tv og internet:)

Ballerup Micke skrev:
-------------------------------------------------------
> Well jag har precis gjort min vanliga pendling
> 50km fast på en trist motionscykel:) Kan inte
> sitta på en vanlig cykel. Kan inte belasta
> skuldran, den ær fixerad just nu:( Sova ær ett
> annat problem:) Kan bara ligga på sidan, gick
> væl ok førsta veckan nær man knaprade morfin.
> Men dom har jag stoppat med, så nu sover man 2
> timmar sedan vaknar man osv osv osv.
>
> Enda færdelen just nu ær att jag inte behøver
> diska, stæda eller tvætta:)+ jag har tid att
> følja alla cykeltævlingar på tv og internet:)

Humorn är det ju inget fel på i alla fall :) Alltid en bra början med ett positivt tänkande. Du får väga upp sömnbristen med glada tankar, om det går.

Vad är det som har hänt?

För tre år sedan lyckades jag ramla och bryta axeln den 2:a maj (tuberculum majus avlösning), och såg framför mig att hela säsongen gick åt helvete. Min sjukgymnast sa att det var högst tveksamt om jag kunde köra en tävling i augusti, men jag kämpade på med rehabövningar och gjorde precis allt som sjukgymnasten sa att jag skulle göra, använde axeln så mycket som jag kunde och fick, och körde min första tävling redan i juli.

Har även brutit den andra axeln på samma ställe, men där krävdes det operation 9 månader senare, så jag har gjort min beskärda del av axelrehabiliteringar. Min erfarenhet är att rehabiliteringsperioden är extremt beroende på en själv, och att man inte tröttnar på de tråkiga övningarna man får hos sjukgymnasten och att man verkligen lyssnar och tar reda på vad man ska och inte ska göra med axeln. Ett av de största problemen med just axelskador är att man blir livrädd för att röra på axeln och får problem som har med orörligheten att göra snarare än skadan.

Se till att hitta en bra sjukgymnast omedelbart, se också till att hitta en som du kan besöka 1-2 gånger i veckan de närmaste månaderna. Och fortsätt att cykla, om än på trainern.

IMG_008.jpg
IMG_007.jpg
Skadade mig på arbetet, och på något sætt lyckats pressa ur ledkula ur leden, men jag arbetade vidare iom att veterinærerna i Ballerup bara gav mig Ipren 400mg. Jag fick lava ballad (som danskarna sæger) hos veterinærerna, før att få komma till Ortopeden och få en MR-scanning.

Men Dansk sjukvård ær ett stort skæmt, så min arbetsgivare fixade så jag fick komma till en privat idrottsklinik som direkt fann problemet och ordnade operation på 3 dagar. Snacka om service och kunnande. Så de ordnar min rehab också:) Fick æven ett litet usb minne med bilder och film från operationen, men filmen nær dom fræser bort lite skelett ær otæck:)

Idag blev det ett besøk till Sverige, lite typ tycka synd om mig sjælv. Lite shopping av matvaror som ær svåra att hitta i CPH, ´Kvibille cheddar, Præstost, væsterbotten ost, brænnvinsost, Arbog skivbar pastej, knæckebrød av olika sorter, kalles kaviar, smør(fettskatt i Danmark så den er dyr), saltgurka mm mm och givetvis cykeltidningen kadens:)

Tackar før øvrigt før de positiva uppmuntringarna, dom værmer.

Ballerup Micke skrev:
-------------------------------------------------------
> smør(fettskatt i Danmark så den er dyr)

Va?! Danskarna lever väl på fett och pilsner?

Ingen risk, tycker bara det ær en smule trist med tanke på min form infør sommaren, och de DH resorna jag planerat med min 12 årige son:( Men jag ær taggad till max på bra rehab. Men DH væntar jag med till næsta sommar. Så det blir motionscykel, inte trainer(kan inte ha tryck på skuldran/axeln på ett tag. Men jag har funnit ett ljus i mørkret:) Jag får nog 2-3 månader på cykel(landsvæg) under tiden jag ær sjukskriven dvs då kan jag kanske komma i kanonform igen:)

Något annat positivt ær att min kæresta/skat får lov att hjælpa mig klæ på mig och knyta skorna åt mig, + allt hushållsarbete:)

Och tack før peppningen:)

Usch vad tråkigt. Vet precis hur det är, även om jag på långt när cyklat så mycket som du. Vurpade rejält med cykeln i augusti förra året, bröt delar av armbågen på ena armen, slet av ledbandet i handleden på andra armen. Hade cyklat som bara den under en lång tid, med siktet inställt på Cykelvasan, som inte blev av. Istället blev det operation av både handled och armbåge. Satt hemma i en fotölj i några månader, helt inkapabel att göra något annat!

Nu under våren här har jag börjat cykla så smått igen. Eftersom jag älskar att tillbringa många timmar, gärna hela dagar på cykeln hoppas jag att jag så småning om ska bli stark nog så att armarna klarar av det! Månader av total inaktivitet visar sig gärna tyvärr på vågen också... Så det finns att jobba med för min del! Benmusklerna har klarat sig bra, värre med bål och rygg! :) Men det är bara att se det som en rejäl utmaning! Fortare än du anar är du säkert uppe på cykeln igen, och jag lovar dig, det kommer bli en underbar känsla!

Vet inte hur du funkar, men jag blir arg och frustrerad av att inte få cykla, inte särskilt rolig att tas med kan jag lova! Men efter min olycka så blev jag snarare ganska lugn, eftersom det liksom inte gick att göra något åt mer än att finna sig i situationen. Svårt att göra något annat med två obrukbara armar. Nu när jag kan träna igen försöker jag behålla det där lugnet. Det gäller nämligen att skynda långsamt och inse sina begränsningar. Det kommer helt enkelt att ta lite tid innan man är tillbaka med samma ork och styrka igen. Men det kommer!

Hoppas att allt blir bra med dig så att du om några månader kan ge dig ut igen. Kanske någon färgsprakande härlig höstdag med hög klar luft!

Tillbaka
Topp