Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Blir sjukt opraktiskt för mitt cykelstall om Bird går under.
Känns som att dom har väldigt marginell marknad utanför UK sedan brexit slog igenom, vet inte om det är en bra eller dålig sak.
Lär inte vara positivt på något sätt. Sedan kanske det inte påverkar deras ambition. Dom har inte exploderat i storlek på samma sätt som exempelvis Propain. Normalt så lånar man pengar för att investera så kanske är Propain som kommer ligga illa till. Högbelåning ihop med vikande marknad.

Jag postade nedanstående bild just innan jul, det verkar som att Spanska märken går ok om man nu kan dra slutsatser från Bike Europes inlägg. Hoppas det går bra för Orbea, tycker dom har gjort grymma cyklar de sista åren.
1704635584695.png

Jag postade nedanstående bild just innan jul, det verkar som att Spanska märken går ok om man nu kan dra slutsatser från Bike Europes inlägg. Hoppas det går bra för Orbea, tycker dom har gjort grymma cyklar de sista åren.
Visa bilaga 674511

Spanien borde ju ha lättare än UK då deras ”inhemska” marknad är hela EU. Inbillar mig att det också finns billig(are) arbetskraft att tillgå också.

Är det där så bra data då?
"Antalet sålda cyklar" är vi mer relevant för framgång :p

Spanien borde ju ha lättare än UK då deras ”inhemska” marknad är hela EU. Inbillar mig att det också finns billig(are) arbetskraft att tillgå också.
Jag har känslan att det mesta är ganska mkt billigare i Spanien (har bott där i perioder) så det är ju helt klart en konkurrensfördel men att de tillhör EU är såklart avgörande.

Är det där så bra data då?
"Antalet sålda cyklar" är vi mer relevant för framgång :p
Tänker att det går väl hand i hand men med eftersläpning naturligtvis. Oavsett visar nog inte grafen hela bilden, det går säkert att hitta statistik som visar att allt går åt h-e även där men jag tyckte det var skönt med en relativt positiv graf mitt i allt elände.

Vilka tror vi står på tur nu? Bird? Orbea?

Känns som det är överetablering bland speciellt stora märken med mycket overhead.

Bird har fortfarande bra priser. Nedgången av pundet kompenserar tullen. Nu betalar man också tull direkt, som gör det enkelt igen att beställa. Jag hoppas att Bird lever vidare, vi är riktigt nöjd med sonens cykel.

Senast ändrad:
det viktigaste är väl att man lyckas pricka en balans mellan producerade cyklar och sålda, oavsett om det går uppåt eller nedåt.

överproduktion ger prisfall, och minskade intäkter per enhet. men det motsatta är på ett sätt allvarligare trots tendens till bättre intäkt per enhet, detta eftersom branchen missar en bruttointäkt. det är per enhet betydligt mer pengar än nettokostnaden att producera en osåld cykel. speciellt i de enklare segmenten.

orbeas framgångar hos oss har varit trevlig att bevittna, men spanien producerar väldigt få cyklar jämfört med giganterna portugal, tyskland och italien. typ tiondelen av var och en av dessa. rimligtvis ett mer nischat utbud? det kan vara både bra och dåligt på en marknad som bromsar in...
.
IMG_1542.jpeg

det viktigaste är väl att man lyckas pricka en balans mellan producerade cyklar och sålda, oavsett om det går uppåt eller nedåt.

överproduktion ger prisfall, och minskade intäkter per enhet. men det motsatta är på ett sätt allvarligare trots tendens till bättre intäkt per enhet, detta eftersom branchen missar en bruttointäkt. det är per enhet betydligt mer pengar än nettokostnaden att producera en osåld cykel. speciellt i de enklare segmenten.

orbeas framgångar hos oss har varit trevlig att bevittna, men spanien producerar väldigt få cyklar jämfört med giganterna portugal, tyskland och italien. typ tiondelen av var och en av dessa. rimligtvis ett mer nischat utbud? det kan vara både bra och dåligt på en marknad som bromsar in...
.
Visa bilaga 674547

Intressant! Jag visste inte att Portugal gjorde cyklar, ännu mindre att det är största producenten i Europa. Ser nu att bla Canyon, Lapierre och Orbea har produktion där. Men jag antar att ramarna görs fortfarande i Asien.

portugal var minst sagt en överraskning även för mig.

när det begav sig för monark-crescent på sjuttiotalet vill jag minnas att årsproduktionen som då skedde i varberg kunde röra sig om 3-400 tusen. inte så obetydligt i sammanhanget, om siffran nu stämmer. var svårt få den konfirmerad när jag sökte. årlig försäljning av cyklar i sverige har sedan länge legat kring en halv miljon.

uk längst ner i grafen är nästan bara brompton.

Sälj skiten i en påse i så fall. Totalt fiasko för tullunionen att en cykel till 100% tillverkad i Asien får märkas som tillverkad i EU för att den är monterad och målad här.

Har inte portugal rätt mkt tillverkning överlag? Får för mig att det är ett land med låga priser på arbetskraft, men man kan fortfarande skryta med "made in Europe". Typ alla skjortor är ju därifrån nu för tiden.

Sälj skiten i en påse i så fall. Totalt fiasko för tullunionen att en cykel till 100% tillverkad i Asien får märkas som tillverkad i EU för att den är monterad och målad här.
Tanken är ju att det inte ska finnas ekonomiska fördelar att tillverka det utanför EU. Sedan är det väl önskvärt med mera komponent tillverkning i EU. Jobb i EU är Jobb i EU. Sedan går ju EU monterade cyklar på export tillbaka till Asien och Amerika.

Även Orange Bikes har det kämpigt. Alltid varit lite coola på något sätt men samtidigt ganska fula och säregna, såpass att jag nog aldrig hade betalat för en.

Gäller att ha starka ägare under de närmaste åren. Annars får man nog kasta in handduken.

En av marknadens största girbukar behöver låna pengar.
Bara för att sätta det i perspektiv, det är alltså mer än 1,8 miljarder SEK det handlar om. Har jag räknat fel eller?

Scott omsätter under 1 miljard SEK (för att hålla sig till samma valuta) och har ungefär 600 anställda. Jag är visserligen inte ekonom men jag fattar ingenting?? Eller så har jag hittat fel data när jag googlade.

Och i samma artikel står att Accell (Lapierre e t c) fick 2,6 miljarder SEK i lån av sin ägare KKR (amerikansk investmentfirma). Betydligt högre omsättning än Scott dock, ca 13 miljarder SEK om jag hittat rätt.

Bara för att sätta det i perspektiv, det är alltså mer än 1,8 miljarder SEK det handlar om. Har jag räknat fel eller?

Scott omsätter under 1 miljard SEK (för att hålla sig till samma valuta) och har ungefär 600 anställda. Jag är visserligen inte ekonom men jag fattar ingenting?? Eller så har jag hittat fel data när jag googlade.

Och i samma artikel står att Accell (Lapierre e t c) fick 2,6 miljarder SEK i lån av sin ägare KKR (amerikansk investmentfirma). Betydligt högre omsättning än Scott dock, ca 13 miljarder SEK om jag hittat rätt.
pengarna tog slut när de byggde detta fancy kontoret

de har/haft en omsättning på $695 och nu senast $628 miljoner USD för 2022, så några miljarder omsätter de allt men med väldigt låg vinst.

Ok, måste ha läst fel ngnstans eller så finns det flera bolag inom koncernen och jag såg siffrorna för bara ett av bolagen.

Stort lån är det i varje fall.
Sådana här lån används ju ibland för att ägarna ska kunna mjölka pengar ur bolag också. Det är ju ganska trist för de övriga 49.9% av ägarna som kanske inte får någon avkastning på sin investering nu när majoritetsägaren är garanterad 4.6%..

Annat som håller länge verkar ju gå att sälja utan att dra på sig 300 miljarder euro i skulder.
Går att sälja sten och grus

en orsak till att det är så mycket hittepå; nyheter som egentligen inte tillför något:)
Det där är väl en annan diskussion, men man har väl nåt någon slags mättnad; alla som skulle ha en cykel har skaffat en. Sen tillkommer det inte så många nya cyklister och dom befintliga byter inte ut sina cyklar tillräckligt ofta.

Hela världens ekonomi bygger ju på tillväxt och försvinner plötsligt tillväxten så blir det kris. Att sitta o vara nöjd med status quo verkar inte finnas på kartan.

Tillbaka
Topp