Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Jag testade en tvåtimmars pumpfoilkurs i somras. Ingen av oss deltagare kom längre än ca 3 meter vid start från brygga trots instruktioner.
Supersvårt! Uppenbarligen går det att lära sig, men min upplevelse är att det skulle ta mig minst en halv sommar….
Bortsett från att det var svårt, är det nåt som en åttaåring kan testa?
Det var kul att se hur han kämpade på med snowboard. Vill de tillräckligt mycket så går det tydligen även för dagens barn

Han jag pratade med menade att om man tränade från båt var det lättare att lära sig den biten. Jag frågade just om man börjar med pump.. kan vara för att han har båt.

Pump borde man kunna träna i sjön hemma. Wing vet i fan. Vinden slår konstant och jag klarade inte att lära mig vindsurfing där.
Har man en lämplig startbrygga så kan det nog vara ett kul sommarprojekt att lära sig. Även bra att kunna om man vill köra vågfoil i svenska skitvågor som tappar bärkraft efter ett par meter ens med den största av longboard, där bär foilen en vidare.
Det lär ju vara rätt segt i början när man står där och gör sig till åtlöje i några dagar (veckor?). Ungefär som världens sämsta brädsport wakeboard, där man till slut inte pallar testa nya trick för det tar en sån jävla tid innan man är uppe igen efter ha ramlat.

Bortsett från att det var svårt, är det nåt som en åttaåring kan testa?
Det var kul att se hur han kämpade på med snowboard. Vill de tillräckligt mycket så går det tydligen även för dagens barn
Vet inte, men gissar på nej med bryggstart. Det var kul men kallt och väldigt svårt.
Kanske efter båt om det är lättare? Borde bli lättare gissar jag också. Man slipper springa och hoppa på brädan.

En polare som är väldigt duktig på vågsurfing har köpt ett set inför säsongen som kommer för att komma ut mer, skall bli intressant att se om det finns någon carry-over-effekt vad gäller inlärningskurvan. Misstänker att det är som med vågsurf, man har ingen nytta av tidigare brädsporter förens man väl är uppe och åker, om ens då.

En polare som är väldigt duktig på vågsurfing har köpt ett set inför säsongen som kommer för att komma ut mer, skall bli intressant att se om det finns någon carry-over-effekt vad gäller inlärningskurvan. Misstänker att det är som med vågsurf, man har ingen nytta av tidigare brädsporter förens man väl är uppe och åker, om ens då.
Spontant känns det som en rimlig analys.
Jag har seglat mycket jolle och stått mycket på olika brädor med och utan segel/kite men inget av det känns jätteanvändbart än.
Wakeboard kanske är det närmaste jag gjort.
Vågbräda har jag försökt många gånger men aldrig riktigt fattat.

Spontant känns det som en rimlig analys.
Jag har seglat mycket jolle och stått mycket på olika brädor med och utan segel/kite men inget av det känns jätteanvändbart än.
Wakeboard kanske är det närmaste jag gjort.
Vågbräda har jag försökt många gånger men aldrig riktigt fattat.
Jag är inte så bra på vågsurf, men jag kan komma med en våg och ta den åt höger eller vänster, samt lite svängar och noseriding. Det är svårt att nöta i vattnet med tanke på förhållanden i Sverige. Nyckeln brukar vara att med hjälp av coach (rekommenderas) eller youtube tutorials öva extremt metodiskt på popups på land, och försöka göra EXAKT likadant varje gång, så att det sitter i muskelminnet när man väl är i vattnet. Om man skall ”känna sig fram” i skarpt läge är det mer eller mindre dödfött, det finns mer eller mindre ett sätt att göra rätt, och det är inte särskilt intuitivt, och tusen sätt att göra fel på. Kan man gallra bort 990 av de sätten från start så har man mycket vunnit.

Har provat vindsurfning två gånger, dock aldrig på Siljan. Vi har kajaker i båthuset.
Du får komma upp till Laknäs i sommar, har en nybörjarbräda och sen skaffade jag en foil med tanken att jag skulle kunna komma ut oftare. Helt självlärd så gör säkert en del generalfel men har iaf alltid kommit hem efter varje tur utan hämtning =D

@Emil777 du är alltid välkommen att hälsa på, bor på udden så lätt att surfa på olika vindriktningar.

Gällande snowboard så köpte jag en till sonen förra året och en till mej själv för att plocka upp de åren man åkte i nedre tonåren igen. Nu under påsk gick både sonen och dottern i snowboardskola. Osthang i Ramundberget har e väldigt positivt påverkan på sporten lokalt..

IMG_1101.jpeg

He,he...
Kul läsning på den här tråden!
Ang Cykelns framtid: Här på "Happy", verkar hojarna leva i all välmåga. Cykeln som transportmedel är långt äldre än fossilslukande, miljöförstörande och rersursförbrukande fordon.
ViVa la HoJ. I framtiden kommer människans, genom tidernas största uppfinning att slå alla andra transportmedel!

Hoppas cykelhandeln på ett skatteåterbäringslyft tro? Alla landets cyklister lägger 30k på ny hoj?

He,he...
Kul läsning på den här tråden!
Ang Cykelns framtid: Här på "Happy", verkar hojarna leva i all välmåga. Cykeln som transportmedel är långt äldre än fossilslukande, miljöförstörande och rersursförbrukande fordon.
ViVa la HoJ. I framtiden kommer människans, genom tidernas största uppfinning att slå alla andra transportmedel!
Cykeln är bilen dök upp nästan samtidigt! https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelns_historia

Känns som att för många är ju cykelförrådet mättat med tanke på alla reorna som har varit. Kommer kund bli nöjd med att köpa för ordinarie pris igen?

Är det Kona som står på tur?

Spontant tänker jag mig kanske Bird ligger dåligt till.

Brexit, Covid, Evergreen osv...

Men svårt att få en upskattning utifrån hur alla problem har sköts....

Är det Kona som står på tur?

Är fler som har rapporterat om samma sak...
ser dock inte lovande ut.

Tycker det verkar extremt lame. En snubbe på sjön här som brukar köra wingfoil. När jag har full planing med storbrädan och 7,4 kommer han knappt upp på foilen. Och när han foilar blåser jag ändå förbi i typ dubbla farten. Men han är kanske noob. ?
Men du har väl varit världsmästare så då gills det inte.

Vi får väl se om grundarna kommer tillbaka även där.

Börjar kännas lite att det handlar om att hänga kvar lite längre än andra så löser det sig. Nån jävel borde väl ha kapitel för att hålla i lite.

Min Kona Dew blir snart fjortis :-) Används varje dag året runt till jobb-pendling, trots att det är den billigaste cykel jag har så finns det någon slags själ i märket på ramen.

Har kollat på kona inför gravelköp men tyckte inte det var riktigt prisvärt jämfört med konkurensen, men tråkigt om märket går i graven.

Utan anledning egentligen, men det känns spontant som att det är mycket "endast 1 kvar" och "ej i lager" på CAMO grejerna.

Det är ofta svårt att får tag i Wolftooth grejer. Hoppas att det är en signal att de är populära. Just Camo verkar dock som en nisch grej som butiker inte vill lagra många av.

Svårt att se att en komponenttillverkare skulle hamna i de problem som många cykelmärken har. Stora lager med utgående modeller där man köpt in komponenter från andra. Wolftooth producerar väl efter efterfråga. Visst kanske de får dra ner på personal men knappast troligt att de skulle gå i konkurs. Sen kanske de inte producerar alla färger som camo.

Tror Wolftooth, oneup och dylika snarare klarar sig för de är relativt små spelare som inte binder lika mycket kapital i stora lager. (spekulerar). Vet inte hur mycket de tillverkar "hemma" men det bör ju också ge större kontroll än om man plötsligt får enorma transportpåslag osv.

Min första riktiga MTB i vuxen ålder var en Kona 2005. Då var Kona "baggy shorts" alternativet till Scott som var "team Lycra". Sen vet jag inte riktigt vad som hände, de tappade bort sig totalt och det vart varken hackat eller malet.
Process blev lite av en uppenbarelse och gav ny mojo till märket men när alla andra också hade lanserat flackare hojar, ofta lättare och inte sällan billigare blev det ju inte lättare för Kona.....

Ibland tände det till, Kona Coco med front korg fram var ju svinhipp och den modellen hade de lätt kunna exploatera mer och bygga en hel line up på men även den var blytung och försvann...
graveltåget borde ha varit det optimala tillfället för märket att komma tillbaka till sina mer "laid back" rötter men nånstans bommade man även det. Idag finns absolut ingenting som kittlar med en modern Kona tyvärr....

Tjena!

Japp, efter dom hade umgåtts med några svenska MTB-åkare. Tror Tobias på A-T-R var inblandad, han hade importen av Kona på den tiden.
Jag kom ihåg når man fick Konakatalogen. Oj vad jag satt och dreglade och begrep inte att mtb kunde vara så dyra. (Peak titan?)

Två st 90-talscyklar från Kona har jag haft. Fire mountain och Kilahuea med väldigt snygga detaljer på bromsar m.m.

Men jaha, vad tråkigt att de kanske försvinner som märke. Det verkar som företagsattityden redan blivit urvattnad av corporate-business, så det kanske inte fanns mycket KONA kvar.

Tillbaka
Topp