Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Glöm inte internetcykling!
Förvisso en ärofylld gren, men jag tror knappast att den kommer att bli något som gemene man orkar ägna sig åt. I synnerhet som den ju ofta är kopplad till evenemang som tar alldeles för lång tid för att de flesta kick-knarkade ska orka vänta på att händelseförloppet ska utspelas.

Priserna för liftkort osv lär väl bara fortsätta öka. Såg att åres säsongskort för vintern bumpades upp till 9000kr och 536kr/dag nu.

Känns som att smärtgränsen närmar sig rätt fort.
- Aouch…. Min löneökning hänger inte med alls nu här i svängarna.
Jag antar att det är prisledande Åre/skistar du har priser från?
Det var nog en slags mental gräns för mig, över 500kr för ett dagkort och när det börjar närma sig kostnaden för ett Lisebergsbesök.

Tur att det finns stigar att cykla upp till i vårt land.

- Aouch…. Min löneökning hänger inte med alls nu här i svängarna.
Jag antar att det är prisledande Åre/skistar du har priser från?
Det var nog en slags mental gräns för mig, över 500kr för ett dagkort och när det börjar närma sig kostnaden för ett Lisebergsbesök.

Tur att det finns stigar att cykla upp till i vårt land.

Jo, skrev väl t.om att det var åre? :)

Kan trösta dig med att det inte är som nordamerika. Där du får pröjsa kring 200dollar/dag ifall du ska till typ Vail en helg ?

Om man delar in det i nyttocykling och hobbycykling, där nyttocykling är dom som tycker 5 000 är väl mycket för en cykel (var själv sån innan jag började träna cykel, smärtgränsen var just 5 000 när jag började titta efter racer, den höjdes efterhand till 15 000 innan jag till slut köpte).

Tror inte nyttocykling kommer att gå ner direkt (har det varit en boom där?), sämre ekonomi för cykelköp/reparationer ska vägas mot att bensinen blivit dyrare, och rent allmänt att det är billigare att cykelpendla.

Vad gäller hobbycykling så påverkar nog ekonomin mest i de lägre prisklasserna, som några varit inne på.

Om boomen berott på pandemin så bortsett från sämre ekonomi borde det väl bli lite backslash ändå kanske. De som gav sig in i cykelvärlden under pandemin kanske till en del var såna som ändå skulle börjat, bara att de fick tummarna loss och tidigarelade att börja. I stället för en rak kurva uppåt så något av en sinuskurva, typ.

Jo, skrev väl t.om att det var åre? :)

Kan trösta dig med att det inte är som nordamerika. Där du får pröjsa kring 200dollar/dag ifall du ska till typ Vail en helg ?
Ja du skrev ju ”åres”. Men jag läste ”årets”.

Vail är ju liksom Vail och Zermatt är Zermatt.
Åre är ju Jämtland. Nästgårds liksom.
Enda lösningen jag ser är att flytta dit, köpa årskort och åka skiten ur mig, så jag pressar kostanden per åk.

Jag ska lura systemet.

Ja du skrev ju ”åres”. Men jag läste ”årets”.

Vail är ju liksom Vail och Zermatt är Zermatt.
Åre är ju Jämtland. Nästgårds liksom.
Enda lösningen jag ser är att flytta dit, köpa årskort och åka skiten ur mig, så jag pressar kostanden per åk.

Jag ska lura systemet.
Dom har det där skistar-all year för typ 850kr/månad

Bara släppa allting och spendera kommande år med att köra laps i alla skistars anläggningar

Friluftsboomen, där cykling ingår, vände nedåt i det ögonblick restriktionerna släppte. I stället för att trängas kring friluftsgårdarna har folk i sommar valt att trängas på flygplatser. Man behöver dock komma ihåg att detta inte varit någon trend i traditionell mening, folk har ju varit tvungna att hitta på något utomhus för att inte bli tokiga. Uppuffad konjunktur, galna bostadspriser och begränsat med saker att spendera pengar på har inneburit ett uppsving för stora delar av friluftsbranchen under några år. De friluftsaktörer (destinationer, handlare etc) jag pratat med i sommar rapporterar en nedgång till mer normala nivåer.

Det är ju föga förvånande att folk beter sig som kor på grönbete när gränserna öppnar upp och hellre köper resor än nya cyklar, som de köpte förra året. Nu stundar en tuff vinter och många behöver dra åt svångremmen. Därför tycker jag att det är mer spännande att se vad som händer nästa sommar, och framöver. Var kommer friluftslivets besöks/konsumtionskurvor hamna långsiktigt? Kommer pandemin att se ut som ett trappsteg uppåt, nedåt, eller kommer det att vara en puckel på en annars i stort sett rak kurva?

Tycker åtminstone det är mycket gott om pendlare i Stockholm men möjligt att folk köper mindre cyklar nu jämfört med under epidemin. Hur är det med elcyklar? Är det inte så att Sverige fortfarande ligger långt efter en del andra länder i Europa när det gäller andel elcyklar (trots att vi här tycker att det dräller av dem :sneaky: ).

Sedan är väldigt många exceptionellt vädernojiga i Sverige/Stockholm även om året runt pendlande nog ökar stadigt det också. Jag är väl själv vädernojig ibland, med racern är det inte så kul men vädret hindrar mig ej från pendling.

Över tid så har det ändå ökat enormt. Var ute i Genarp i söndags och det var full kalabalik. För kanske 15 år sen var det ett par bilar...Vet inte när det svängde.

Inbillar mig också att barncykling verkligen boomar och att det inte avtagit. Föräldrarna är väl desperata att få ut de små liven så de inte tjocknar till.
Såg dock inga tjocka barn så antingen funkar det eller så.....

Över tid så har det ändå ökat enormt. Var ute i Genarp i söndags och det var full kalabalik. För kanske 15 år sen var det ett par bilar...Vet inte när det svängde.

Inbillar mig också att barncykling verkligen boomar och att det inte avtagit. Föräldrarna är väl desperata att få ut de små liven så de inte tjocknar till.
Såg dock inga tjocka barn så antingen funkar det eller så.....
Jag är inte alls involverad i ungdomsverksamheten i min klubb men av sociala medier osv att döma verkar det vara högtryck.

Jag har noterat några händelser den senaste tiden som får mig att tro att cykelboomen är över för den här gången. Vad det innebär i tillgänglighet o priser vet jag inte men listar man upp händelserna kan man ju lätt tro att en förändring är på gång.

1. Det har dykt upp reor lite överallt, både i Sverige o Tyskland. Det har det inte gjort de senaste åren. I varje fall inte i samma omfattning.
  2. När jag var i Trysil i augusti var det ganska tomt. Personal på hotellet sa att folk åker utomlands i år (slut på pandemin).
  3. Thule vinstvarnade i veckan och menade på att butiker världen över har slutat köpa in cykelrelaterade produkter.
  4. Likaså vinstvarnade MIPS och menade att framför allt var inbromsningen i Nordamerika "extrem".
  5. Om en elräkning kan hamna på 10-20' på en månad lär det förmodligen dras in på svindyra cyklar.
Ja det stämmer, cykelhandlarna rear för fullt.
Den uppgång de hade under pandemin, har stagnerat.
De trodde att folk skulle fortsätta köpa dyra exklusiva el/mtb cyklar, vilket inte har skett.

Jag köpte en begagnad mtb tidigt i våras. Blev lite av en chock att man inte längre kunde köpa 6-7år gamla bra mountainbikes för 10-20% av nypriset. Det kunde man när jag köpte två ca 2009. Sen förstod jag att geometriparadigmet mm hade ändrats så sent som 2015, och att de flesta som sålts sen dess, inte var så moderna. Så efter nån månad så blev det en ny cykel. Så jag tror att det kommer att säljas hyfsat mycket ett tag till. När hardtails med hyfsat modern geometri blir den vanligaste på begagnatmarknaden, då kommer nog den verkliga vändningen. Om det inte kommer nåt tekniksprång innan det.

Blir det inte en dubbelsmocka med prognos på 4,10% ränta i slutet av nästa år? Om man är van vid låg ränta, ingen amortering och knappt någon elräkning så blir ju det ett bryskt uppvaknande.

En anekdata-punkt från min umgängeskrets av pandemicyklare på mtb så är det givetvis inte lika ofta eftersom folk är på kontoret mer, men det är bara kanske 20% av de som började cykla ordentligt under pandemin som inte alls syns till längre. Nån har bytt till racerpendling.

Börjar en massa personer cykla för första gången samtidigt ökar såklart försäljningen tillfälligt för att sedan avta lite, även om alla inte slutar cykla.

Tjena!

Ett problem för många cykelhandlare är att många av 2022 års cyklar kommit till butikerna först för någon månad sen och nu släpps 2023 cyklarna. Då blir -22 kalla, även om det är extremt liten skillnad på de flesta modeller. Samt garanterat högre pris på -23.
Leveranserna har ju halkat efter massivt.

Det i samband med ökade räntor, elpris m.m. gör det mindre intressant att köpa nytt.

Blir spännande att se vad som händer med begagnatmarknaden, just nu så är den bananas men i USA ser priserna ut som att de redan har börjat dyka en del.
Gött för oss som faktiskt kommer fortsätta med cykling.

Många dyrcyklar köptes väl med hjälp av den aldrig sinande värdeökningen på boendet? Typ som teslan, thailandsresan, spabadet (som nu ligger på blocket)....

Nu när bankomaten är stängd är det slut på köpefesten
Jag jobbade med att sälja proffskameror för 16-17 år sedan, redan då var det relativt många runt 50 år som öppet sa att det knappt spelade roll vad det kostade för att de tog lån på det lågt belånade huset och att månadskostnaden var försvinnande liten.

Blir spännande att se vad som händer med begagnatmarknaden, just nu så är den bananas men i USA ser priserna ut som att de redan har börjat dyka en del.
Gött för oss som faktiskt kommer fortsätta med cykling.
Någon på Youtube kommenterade "100% dead in the USA, comapred to 2 years ago, but the low end market is always thriving.". Så ngt händer även där borta.

Tjena!

Ett problem för många cykelhandlare är att många av 2022 års cyklar kommit till butikerna först för någon månad sen och nu släpps 2023 cyklarna. Då blir -22 kalla, även om det är extremt liten skillnad på de flesta modeller. Samt garanterat högre pris på -23.
Leveranserna har ju halkat efter massivt.

Det i samband med ökade räntor, elpris m.m. gör det mindre intressant att köpa nytt.
Då kommer tillverkarna med ”carry over” dvs samma spec och färg i flera år… tyvärr brukar prishöjningen finnas ändå.

Spana in de handlare som säljer Specilized. Väldigt stora lager och har redan börjat med rejäla reor, tror vi bara sett början på reorna. Black Friday lär bli bättre än aldrig förr. Många handlare har lager av dyra modeller de inte blir av med och som ni skriver, 2023-års modeller börjar redan komma in. Tror det kommer bli en snöbollseffekt.

Canyon kör sin första rea nu sedan innan pademin.

Senast ändrad:
Jag tror vi får se olika kurvor. Att fler eller i alla fall lika många cyklar till och från jobbet tror jag känns självklart. Så länge det inte är snö ute så kan det nog fortsätta i ganska hög utsträckning.

Men boomen hos de stora företagen med makalösa vinster är över, det måste vi nog vara överens om.

Håll i hästarna, jag är ganska övertygad om att det kommer restriktioner snart igen, jobba hemma. Det är covidgalopp i huvudstaden nu.

Om jag vågar blanda mig i Snillen Spekulerar här tror jag att cykelboomen snarare kommer att öka i takt med starkt ökande kostnader för hushållen. Bilen får stå när mor och far får cykla till jobbet.
Men det lär inte öka försäljningen av dyra räsercyklar förstås.
om det skulle bli ett tecken på fattigdom att cykla kommer man att sluta tvärt.

Tillbaka
Topp