Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Cykelbranchen borde lära sig från musikbranchen och lobba för införandet av motsvarande Privatkopieringsersättning på allt som möjligen skulle kunna används för att göra samma sak som tidigare gjordes på cykel, för att täcka upp inkomstbortfallet.

Jag tänker:
Elsparkcykel: 1000 kr
Longboard: 200 kr
Skottkärra: 100 kr
Promenadskor: 200 kr

Tror faktiskt oxå att elspark konkurrerar ut cykeln. Oavsett om man tycker det är ett otyg så har den många fördelar mot en cykel. Den är skitenkel att använda, billig, går att ta med överallt o tar ingen plats. En cykel är egentligen väldigt otymplig i jämförelse.

Känns så skönt att barndomen spenderas på en elsparkcykel, sedan in i en epa för att sedan åka bil resten av livet.
Säga vad man vill om filmen Wall-E, men den hade sina poänger om hur framtiden kommer att se ut.

1720339173761.png

Tror faktiskt oxå att elspark konkurrerar ut cykeln. Oavsett om man tycker det är ett otyg så har den många fördelar mot en cykel. Den är skitenkel att använda, billig, går att ta med överallt o tar ingen plats. En cykel är egentligen väldigt otymplig i jämförelse.
Håller med, har en trettonårig och bor en knapp mil från stadskärnan. Elkick (generationens jargong) med 3-4 mils räckvidd är legio bland alla hennes jämnåriga i närheten, dock väljs (dam)cykeln för upptåg när de inte vet vad dagen kommer bjuda på vad gäller avstånd och/eller tillgång till laddning.

Håller med, har en trettonårig och bor en knapp mil från stadskärnan. Elkick (generationens jargong) med 3-4 mils räckvidd är legio bland alla hennes jämnåriga i närheten, dock väljs (dam)cykeln för upptåg när de inte vet vad dagen kommer bjuda på vad gäller avstånd och/eller tillgång till laddning.
Jag ser helt klart poängen. Jag har 4km till pendeln, sen 2km från pendeln till kontoret.

Antingen köper man en brompton för 15k, (eller 35 för en mer el-assist) eller en elsparkcykel för typ 3-4k

Ekot idag om att hälften av alla barn upp till sex år i Sverige lider av ohälsa enl. Folkhälsomyndigheten. Just sayin’.

Ekot idag om att hälften av alla barn upp till sex år i Sverige lider av ohälsa enl. Folkhälsomyndigheten. Just sayin’.
Lösningen för iaf oss som villasvensson är studsmattan. Visst dom cyklar till skolan och har idrotter, men skulle dom sitta på röven resten av tiden gick det snabbt utför.

Studsmattan är det som dom frivilligt väljer och kan roa sig på i timmar.

Gör som Danmark, tillåt cyklar på tunnelbanan, buss och tåg! Förstår inte varför det ska vara så svårt att ta med cykeln om den inte är helt nedmonterad. Men barnvagnar går bra i rusningstrafik, trots att föräldrarna verkar vara föräldralediga och lätt hade kunnat åka någon timme senare. Detta är bara pga man får ta med elsparken överallt. Hade den varit tvungen att parkeras utomhus i ett löst tunt cykel/elsparksställ som för oss cyklister hade denna trend dött ut.

Många barn på låg och mellanstadiet har redan fått mage.. även barn som idrottar en hel del, så kass kost hemma
Idrotta några gånger i veckan, men blir körd dit/till skolan/hem. Det ger inte så mycket träning som man kan tro. Annat var det på min tid (inte så gammal årgång som man kan tro) där vi cyklade överallt konstant eller gick till fots. Det var bara enstaka överklassbarn som blev skjutsade så fort dom skulle någonstans. Fanns inga skolbussar eller sådant heller.

Trek börjar med Direct to Consumer i USA, med ett lite märkligt upplägg...

Tänkte direkt ”åh nej, min LBS!” men sen läste jag vidare. Bra upplägg. Om man nu inte aktivt valt att bojkotta sin LBS..

Jag är tydligen trög, för jag fattar inte. Procentsatser och marginaler hit och dit, men blir det samma pris online (plus frakt) som i butik? Eller billigare? Dyrare?

En riktigt bra lbs med kunnig personal känner jag är halva vitsen med att köpa en Trek, så jag har lite svårt att se vad som blir bättre och för vem.

Jag är tydligen trög, för jag fattar inte. Procentsatser och marginaler hit och dit, men blir det samma pris online (plus frakt) som i butik? Eller billigare? Dyrare?

En riktigt bra lbs med kunnig personal känner jag är halva vitsen med att köpa en Trek, så jag har lite svårt att se vad som blir bättre och för vem.

Jag läser det som man får 15-20% rabatt, minus frakt, vid direkt-köp. Det är mer än jag hade förväntat mig!

Sen är det ett komplicerat berättelse om andra möjligheter av beställning/leverans genom LBS.

EDIT: inte att det gör en skillnad för mig, cyklar, inklusive TREK, jag har köpt hos en LBS har alla haft 25% rabatt pga slut av säsongen.

Priset är väl vad det är, däremot ska närmaste handlaren få en kickback på 15-20%, lite för att hålla dem nöjda. Man kan som konsument välja två leveransalternativ. 50$ för hemleverans och montera själv, eller premiumalternativet för 100$ då en butik slutmonterar och levererar cykeln. Så förstår jag det.

Priset är väl vad det är, däremot ska närmaste handlaren få en kickback på 15-20%, lite för att hålla dem nöjda. Man kan som konsument välja två leveransalternativ. 50$ för hemleverans och montera själv, eller premiumalternativet för 100$ då en butik slutmonterar och levererar cykeln. Så förstår jag det.

Det sista har jag inte förstått så. Jag tolkar det som kunden betalar vanliga priset som hos LBS och får cykeln hem helt monterad.

Tjena!

Precis, fungerar så idag med både Scott och Specialized.

Det sista har jag inte förstått så. Jag tolkar det som kunden betalar vanliga priset som hos LBS och får cykeln hem helt monterad.

Tjena!

Precis, fungerar så idag med både Scott och Specialized.
Premiumalternativet kostar 50 dollar plus 100 dollar för att den lokala shopen ska montera och sen leverera till kund.

Känns bara som en konstig affärside att jag som kund väljer ut en cykel och beställer den online, helt utan hjälp av någon lokal cykelaffär, och får den levererad direkt hem, monterar den själv, och så ska den lokala affären få 15-20% kommision på priset??

Som en youtuber kommenterade blir det bara en tidsfråga innan kunderna kräver att priset sänks vid onlinebeställning.
Kanske också det som är Treks plan men man vill hålla sig väl med de lokala cykelaffärerna och förändra lite i taget.

Känns bara som en konstig affärside att jag som kund väljer ut en cykel och beställer den online, helt utan hjälp av någon lokal cykelaffär, och får den levererad direkt hem, monterar den själv, och så ska den lokala affären få 15-20% kommision på priset??

Tjena!

Det är ju enbart för att hålla återförsäljaren nöjd, det är ju även dit man går vid ev garantiärenden med mera.
Vet inte hur det är i andra bransher med i cykelbranschen är det ju som sagt inte bara Trek som gör så. Har för mig att det är några fler utöver Spec och Scott också.

Tjena!

Det är ju enbart för att hålla återförsäljaren nöjd, det är ju även dit man går vid ev garantiärenden med mera.
Vet inte hur det är i andra bransher med i cykelbranschen är det ju som sagt inte bara Trek som gör så. Har för mig att det är några fler utöver Spec och Scott också.
Om man beställer bildäck från Tyskland brukar en del ÅF ha avtal med lokala däckfirmor i Sverige om leverans och ev. montering. Där har det (vad jag vet) dock ännu inte gått så långt att tillverkarna säljer direkt till slutkunder. Jag vet inte heller vad som gäller vid ev. garantiärenden i detta fall. Jag har aldrig funderat på det eller satt mig in i det. Någon annan kanske vet.

Jag tror man kunde beställa däcken hem i år istället och då är jag nästintill säker på att jag inte behövde välja en skojare som ändå skulle ha betalt.

Till samma pris så skulle jag givetvis köpa trek hos handlare. Om jag behövde beställa den själv pga anledning och handlaren ändå skulle ha betalt så är jag så pass sur att jag troligen skulle avstå.

Det hade känts rimligare om man som kund fått 15-20% rabatt jämfört med butik, vilket jag tolkade det som. Är det inte det som är poängen med Direct-to-consumer, att det ska bli billigare p.g.a. färre mellanhänder? Varför skulle man köpa från nätet till samma pris som i butik när man dessutom får göra slutmonteringen själv?

Det hade känts rimligare om man som kund fått 15-20% rabatt jämfört med butik, vilket jag tolkade det som. Är det inte det som är poängen med Direct-to-consumer, att det ska bli billigare p.g.a. färre mellanhänder? Varför skulle man köpa från nätet till samma pris som i butik när man dessutom får göra slutmonteringen själv?
Kan hålla med där. Kanske de hittar fler kunder där det inte råkar finnas ngn butik som säljer Trek och att det finns ett större utbud online? Annars är det väl ingen större fördel för oss konsumenter.

Kan hålla med där. Kanske de hittar fler kunder där det inte råkar finnas ngn butik som säljer Trek och att det finns ett större utbud online? Annars är det väl ingen större fördel för oss konsumenter.
Trek själv kanske är bättre på att marknadsföra (sälja) produkten så jag förstår att man som tillverkare vill ta över den delen, men vore det inte rimligare att lokala mekaren får fakturera Trek i samband med garantiärenden istället för att få betalt oavsett om det innebär något faktiskt arbete eller inte? Eller är Trek rädda att mekarna skall godkänna varenda garantiansökan och ta jobben i mjölkningssyfte?

För att man vet att det blir bra utfört!??

Trek själv kanske är bättre på att marknadsföra (sälja) produkten så jag förstår att man som tillverkare vill ta över den delen, men vore det inte rimligare att lokala mekaren får fakturera Trek i samband med garantiärenden istället för att få betalt oavsett om det innebär något faktiskt arbete eller inte? Eller är Trek rädda att mekarna skall godkänna varenda garantiansökan och ta jobben i mjölkningssyfte?
Håller med där oxå. ? Men jag tror oxå, som du nämner, att Trek måste godkänna garantiåtaganden. Speciellt i desperata tider så tar folk desperata beslut som kanske inte är helt enligt regelboken.

Lär väl bli schyssta marginaler för online-cyklarna men som sagt, inget som kommer oss konsumenter till godo gissar jag.

Om jag fattade kona dealen så anser gundaren och den ny/gamla ägaren att dealers är en grundläggande del av ecosystemet och att riskkapitalisterna blåst dem vilket han nu ska återställa.

Fri tolkning av mig.

Jag ser inte detta i Sverige. Att man köper en BMC för att de har så bra group rides på Mussette och så go espresso.
Det kanske finns i USA och detta är viktigt för Trek precis som för kona.

eller så är det trams och det är bättre handlarna hittar på nåt att leverara som nån faktiskt vill betala för.
Som att ha rätt storlek hemma och klara av enklare meck utan att fucka upp.

EDIT. Det som däremot kunde fått mig att handla på Musette är att man kan eller kunde hyra cykeln och hyran drogs sen av vid köp.

Konas (nya) syn på saken

Renewing relationships with our nearly 1000-strong North American and European dealer network is our highest priority. Most of us started out in bike shops, and in our eyes, IBDs are our strongest advocates and allies. Healthy retailers are integral to making sure that Kona fans everywhere experience the ride of a lifetime. To best honor our dealer relationships, we are pausing D2C for all bikes. Konaworld will show changes to reflect this, and our social and communications channels will be getting reworked as well once we get things rolling. Bear with us, and we will keep you informed as we move through this transition.

Kona har väl också gått från prisvärt till dyrt och Trek från dyrt till 200 000SEK...så där är ju det också att fundera över

Å andra sidan. Handlarna kan så klart inte acceptera att de håller stock till ett visst pris och sen rear tillverkarna ut skiten online.

Säljer man online cycklar i butik så är väl frågan om inte det ska ligga på consigment? Nu är detta utanför min area of expertis men låter inte det som en bättre lösning?

Jag tolkade det först som 15-20% rabatt till kunden. Men ser nu att det är till "the consumer's closest Partner Level retailer". Vad har den med direct-to-consumer att göra? Sen står det 25-35% marginal. Så var går de 10-15% resten av marginalen vid direct-to-consumer? Till Trek eller till kunden?

"closest" som geografiskt? Det är ett skämt. Ah, det är "partner level" som är nyckelordet.
Troligen delar man upp marknaden och det kanske en expert på EU rätt bör kolla på i så fall.
Det verkar dock finnas många sätt att hindra frihandel som av oklara andledningar inte är olagliga...som jag inte riktigt begriper nyanserna i (man kan tydligen inte hindra någon att sälja på en marknad men man kan hindra dem att marknadsföra)

Sen tror jag också att myndighetssverige som aktivt försvårar för cykling hjälper till att minska intresset genom att bygga 2+1-vägar där det förut gick att cykla, samt inte ge tillstånd till tävlingar etc.
Om du tittar på Trafikverkets prognoser ökar motorfordonstrafiken för varje år, cyklarna trängs bort från vägarna. Även cykelbanor upplevs osäkrare eftersom man ändå måste interagera med stora fordon i rondeller, vid överfarter etc.

Tillbaka
Topp