Smal sadel är inte bra för potensen

Alla manliga cyklisters fasa, detta är ett periodiskt återkommande ämne på Happy :) Alltid så dyker det uppe olika lösningar - och jag säger bara mät avståndet mellan sittbenen och skaffa sadel som matchar detta! :)

läste den i min tidning me...ergonomiska sadlar borde hjälpa eftersom det är en skära nere där ådrorna går men det står inget om det

Hur många studier har det inte gjorts där man visar att si och så många procent av de manliga cyklisterna har prostataproblem? Och jämför man med den totala manliga befolkningen hur många procent har problem av dem? Skillnaden är nog ganska minimal, och man måste nog nöta bra länge på en helt felaktig sadel för att få riktiga bekymmer. Och dessutom, hur många fortsätter att använda en sadel som ger obehag när man använder den, inte jag iaf.

Jag tror det är tredje gången just den här studien kommer upp. Vi sågar den en gång till va?

Det är klart som fan att man får ont om man har en FÖR smal sadel.

Men happy har ju bevisat motsatsen.... Var det inte en trådnyligen med "någon" som just fått en unge? tja. BUSTED!!

Eric W: Den är ju snygg så den får ha kvar.

de som har problem med smala sadlar får väl köpa varsin dhsoffa då. de är ju inte så smala men jag tror inte de är så bekväma att sitta på heller.

Eric W: Hört talas om "The Cheese Cutter Effect"?

(Om du dunsar ner på sadeln i en landning på en smal sadel så kommer du troligen inte bara ta dig på bollarna av smärta. Du kommer även räkna dom! Sägs det iaf, jag tar det säkra före det osäkra och kör en relativt stor WTB-soffa.)

Jag håller mest till på bikeforums.net och där läste jag nyligen om en kille som ådragit sig en åkomma som kallades för Epiditytis eller liknande. Alltså svullna nötter. Där var det någon som påstod att detta var pga för stor och mjuk sadel. Så här skrev han exakt:

"The way I understand it, Epididymitis is the inflammation of the Epididymis. I had a case of it last year, sucks. My balls didn't swell up, but there was a lot of pain, and an infection. It was caused, primarily, by trauma to the epididymis. The big problem was the saddle I was using at the time, it was too soft, too much padding. When I got aero on the bike, the padding pushed up into the epididymis and cut off the circulation. That's a bad thing. It's cleared up now for the most part, but it's one of those things that I will feel occasionally for a long time. I tell everyone now to think twice before they buy a nice cushy saddle. Epididymitis is pretty much the blanket term that most general physicians seem to use for all kinds of complications that arise from bicycle/saddle problems. It sounds like the infection has spread to your testicle. That's gotta hurt. Are you getting an ultra sound? Might want to bring it up. I wouldn't get back on the bike until the infection has passed through. Hate to say it, but it might take more than a couple of weeks. Antibiotics should help."

Därför undrar jag om det inte är tvärtom; Att för bred och mjuk sadel inte är bra för potensen?

Jag har alltid rullat runt på en jävligt hård och jobbig sadel som gav mig massa smärta i början av varje säsong, i sittbenen. Är det normalt?

Jag köpte i somras en betydligt mjukare sak, med gel i. Jag har dock känt av att den har ibland, under längre turer, varit ganska otrevlig att sitta på. Inga domnningar eller sånt, men bara obehagligt. Den har dock aldrig gjort så att jag fått ont i sittbenen..

Det är kanske dumt med såna mjuka sadlar då? Ska man hellre köra en hård som gör att man får ont som fan i sittbenen och stå ut med att det gör ont i några dagar?

Det är normalt att få ont i röven om du plötsligt börjar cykla mycket mer än du tidigare gjort. Jag blev öm om sittebenen jag med, när jag började igen efter längre uppehåll från cyklandet. Speciellt om man fick för sig att cykla två dagar i sträck... Då kändes det skinnflått andra dagen. Men det ska gå över fort.

Fast "jävligt hård och jobbig sadel" låter som nåt jag skulle byta ut ganska snabbt. Jag har suttit bra på alla sadlar jag haft.

egentligen borde alla köra liggcykel.
man verkar ju sitta hur skönt som helst i dem.
vore bra också för då skulle de gå ner i pris.

Bilagor

• max-400.jpg
    max-400.jpg
    23 KB · Besök: 28
Jaha ja det va många kommentarer... KUL ...
Men får man ont i sittbenen så sitter man ju rätt o då ska det väl inte va nån fara för potensen. Sedan kan jag tänka mig att detta gäller säkert extremsadlarna som tävlingscyklister använder. Tiden de sitter o nöter i sadeln är det nog inte många som kommer upp i här.

JA kul med alla kommentarer. Tror knappast att folk kommer att sluta cykla men om man upplever domningar till boll o lem så kanske man ska fundera över en annan sadel...

mvh Stimsky

=David skrev:
-------------------------------------------------------
> eller på folket..

ja, "mannen på gatan" skall man inte lyssna på...

Tillbaka
Topp