Smala grusvänliga däck

DarkMatter

Aktiv medlem
Smala grusvänliga däck
Hej,
Efter en del cyklande det senaste året, efter långt uppehåll, och särskillt det senaste halvåret med ny cykel har jag kommit fram till att jag inte bara vill cykla asfalt (vilket var mitt ursprungliga antagande då det främst var pendling som var planerat). I och med årets hemmajobbande och därmed mer nöjesbaserat cyklande har jag insett att jag lutar mer åt grushållet.
Mitt cyklande är i och för sig fortfarande mest asfalt, men andelen grus har vuxit sig större på senare tid, från ca 5% i början till kanske 40% nu.
Dock är gruscyklande just nu lite mer "spännande" på vissa vägar än jag egentligen vill ha det. Det beror nog till stor del på de asfaltvänliga däck som sitter på.

Jag funderar därför starkt på att byta däck någon gång inom de närmsta 6-10 månaderna mot något som är bättre på grus, men samtidigt inte mycket sämre på asfalt.
Jag har 622-21 fälgar och just nu sitter det 622-32 däck på. Jag skulle gissa att 622-35 däck får plats också utan bekymmer men ska mäta lite noggrannare vid tällfälle.

TLDR; vill ha grusvänligare däck på 622-21 fälgar.

Har ni några idéer?
Hur är det med dessa till exempel: SCHWALBE G-ONE Allround Performance RaceGuard ?
Går det att välja fel?

Tack!

Smala grusvänliga däck

Smala grusvänliga däck
Vad kul att du frågar!
Den är inte bortglömd. Sedan den tråden har jag kommit lite längre (nyckelord: lite).
Jag pillade med cantisarna lite och fick dem att fungera dugligt, men det var mycket meck. Det var dessutom när styret fortfarande inte var riktat, vilket jag lyckades åtgärda med lite våld (en hårt slag uppifrån lossade det). Nu är styret rakt samt nedsänkt till sin max-höjd då det tidigare stack upp en dryg centimeter längre än vad den skulle enligt max-linjen. Så nu är frambromsen obrukbar eftersom det är styrstammen som håller vajerspänningen till bromsen.
När lokala Intersport la ner (corona och så) fick jag tag på ett billigt set V-bromsreglage samt en V-broms fram, båda från Shimano. Ska komplettera med V-broms bak och byta dem. Dels för att jag inte gillar, eller riktigt litar på, bromsreglagen som sitter på nu och dels för att jag nog inte vill lägga så mycket tid på att justera cantisarna.

Sadelstolpen sitter fortfarande rätt hårt men jag har marinerat den i WD-40 då och då så kanske den släpper med tillräckligt stort moment. Har inte provat på ett tag. Annars får den sitta där så får jag limma fast den övre delen i stolpen så att sadeln inte snurrar.

Det jag verkligen vill får gjort är att fixa vevpartiet. Vobblandet gör att kedjan tar i derailern om den inte är perfekt justerad, vilket är knepigt. Jag kommer att behöva Happys hjälp med att montera loss vevar och kransar för att se vad som är snett. Förhoppningsvis behöver inget bytas, men det återstår att se.

Därutöver är behöver jag nog ett nytt 3x växelreglage då det befintliga inte går så bra. Ska nog försöka plocka isär det helt, rengöra och smörja upp och se om det hjälper. Går det åt pipan så spelar det ingen roll eftersom det ändå inte funkar.

Nya snyggare/bättre stänkskärmar ska på! (eftersom Happy tycker det).

TLDR; Den ska fixas till så den går att åka på med V-bromsar.

Dock tänkte jag sätta MTB-däck på den igen och kanske ha kul i skogen med den. Hoppas kunna hittar lite lätta stigar i min närhet.

Blev långt det där men så går det när något ligger en varmt om hjärtat.

Smala grusvänliga däck
Fick hem ett par Panaracer Gravel King (35 mm, slicks) häromdagen, efter ett par rundor kan jag säga att jag känner mig väldigt nöjd! Funkar toppen både på asfalt och grus. Valde bort SK-varianten då jag hört väldigt många klaga på att dess speciella mönstring sprätter extremt mycket grus på bakomvarande.

Smala grusvänliga däck
Letar också efter liknande däck, som skall få sitta på grushojen under lågsäsongen, och även få tjäna som stadscykel. Med skärmar bör jag ej gå över 32 mm, men panaracer har ju några där. Men blir överväldigad av alla modeller, vad skall man välja för höst- och vinteråkning, helst ej för punkteringsbenägen? SS, SK, plus etc..?

Har någon testat Specialized Trigger Pro [2Bliss Ready], som enligt road.cc skall vara bra, och rätt bra i stad och mot punktering?

Smala grusvänliga däck
Jag har testat två par däck på min Roadlite. Dom som satt på, Schwalbe G-One Allround 30mm, och Panaracer GravelKing SK 32mm som jag köpte för jag inte tyckte om G-One-däcken så mycket. På Panaracer-däcken cyklade jag 300 mil utan att få punktering, sen bytte jag cykel och har inte använt den sen dess. Cyklade mest grus och asfalt med dom däcken, men även en del i skogsmiljö. Väldigt nöjd. Hade säkert tur som aldrig fick punka, men ändå! Jag upplevde en oerhörd förbättring på alla sätt när jag bytte från G-One till GravelKing i alla fall.

På min Vitus Substance kör jag däcken som sitter på, 650B 47mm WTB byway. Ser ut som dom görs i 700x34mm också. Är ju låg profil på dom så kanske går att klämma in? Däcken jag har känns kanon i alla fall, så pass att jag köpte en uppsättning till att ha redo när det är dags att byta.

Smala grusvänliga däck
Continental Terra Speed är en relativt ny utmanare inom gravel-svängen och har fått ganska bra vitsord av HåkanC om jag minns rätt :-)

Finns i bl.a. 35-622 och 40-622 och både som helsvarta och med gräddfärgade däcksidor som alternativ.

Smala grusvänliga däck
Letar också efter liknande däck, som skall få sitta på grushojen under lågsäsongen, och även få tjäna som stadscykel. Med skärmar bör jag ej gå över 32 mm, men panaracer har ju några där. Men blir överväldigad av alla modeller, vad skall man välja för höst- och vinteråkning, helst ej för punkteringsbenägen? SS, SK, plus etc..?

Har någon testat Specialized Trigger Pro [2Bliss Ready], som enligt road.cc skall vara bra, och rätt bra i stad och mot punktering?

Jag kör med Jack Brown 33mm. De har fungerat utmärkt för mig på grus, asfalt, pendling, nyttocykling. Rullar rimligt lätt, helt oki våtgrepp, pålitligt punkaskydd, skitsvåra att montera på TL fälgar, billiga, snygga.

IMG_20180521_172400_996.jpg
IMG_20180326_003244_533.jpg

Smala grusvänliga däck

Vid 32 mm bredd tycker jag att Continental Grand Prix 4 Seasons är svårslagna!

Smala grusvänliga däck
Dessa är ts du länkade, dom är bra allround däck ska du gå på en del grus reka jag dessa absolut

Bilagor

• 9B1D0CDE-28E3-49E9-81E0-EE6FFC2BCCBC.jpeg
    9B1D0CDE-28E3-49E9-81E0-EE6FFC2BCCBC.jpeg
    799.9 KB · Besök: 319
Smala grusvänliga däck
Tack för alla svar och bra tips.
Ska kika lite närmare på dem.
Gravel King SK ser rätt intressant ut vid en första anblick. Hur är punkteringsskyddet i dem?

En annan tanke slog mig dock. Jag tycker mig inte se många som har reflexrand längs sidorna. Stämmer det?
Det vore ju bra att ha tycker jag.

Dessa är ts du länkade, dom är bra allround däck ska du gå på en del grus reka jag dessa absolut
Förstod jag dig rätt i att din bild visar Schwalbe G-One?

Smala grusvänliga däck
Gravel King SK ser rätt intressant ut vid en första anblick. Hur är punkteringsskyddet i dem?

En annan tanke slog mig dock. Jag tycker mig inte se många som har reflexrand längs sidorna. Stämmer det?

Bättre med ekerreflexer. Iaf bak då de grisar igen innan de är utslitna. Ekermonterade reflexer är ju enkelt att byta när de blir för slitna/smutsiga.

#åsikt

IMG_20161229_145359_934.jpg

Smala grusvänliga däck

Japp det är G-one finns säkert dyrare och bättre däck men i mellan pris segmentet är dom helt okey.

Smala grusvänliga däck
Gillar din cykel. Liknar vad jag ser framför mig att jag vill göra med min.
Får man nyfiket fråga vad för drivlina du kör?

Sora 2x9 short cage
12-25 och 34/50 på sommaren
11-30 och 34/50 på vintern.

Den är lite "erfaren" cykeln, men gillar den och det är den enda cykeln med vettiga skärmar jag har.

Finns historia om den (och fler gamla verentisar) i

Smala grusvänliga däck
Sora 2x9 short cage
12-25 och 34/50 på sommaren
11-30 och 34/50 på vintern.

Den är lite "erfaren" cykeln, men gillar den och det är den enda cykeln med vettiga skärmar jag har.

Finns historia om den (och fler gamla verentisar) i

Intressant bakgrund.
Såg inte att det var mekaniska skivbromsar först. Antar det är det då det är Sora?
Jag lär bli tvungen att uppgrade min nuvarande Claris-lina till Tiagra eller GRX (eller en blandning) då jag inte vill backa från hydrauliska bromsar. Har klämt på många olika cyklar hos LBS och särskilt med bockstyre-reglage gillar jag inte känslan i kablarna på mekaniska bromsar, vare sig det är skivor eller fälgar. För mycket friktion.

Smala grusvänliga däck
Intressant bakgrund.
Såg inte att det var mekaniska skivbromsar först. Antar det är det då det är Sora?
Jag lär bli tvungen att uppgrade min nuvarande Claris-lina till Tiagra eller GRX (eller en blandning) då jag inte vill backa från hydrauliska bromsar. Har klämt på många olika cyklar hos LBS och särskilt med bockstyre-reglage gillar jag inte känslan i kablarna på mekaniska bromsar, vare sig det är skivor eller fälgar. För mycket friktion.

Det är pålitligt och slittåligt med mekaniska ok..... men visst är känslan sämre även om paul oket fram biter väldigt bra - inte prisvärt, men bra.

Tillbaka
Topp