Smalare däck på 35 mm fälgar?

hildalf

Ny medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa den här cykeln:
https://www.startfitness.co.uk/cycl...10-plus-womens-mtb-blue-249719.html#prod-info
Men har inte cyklat på en cykel med så stor däckstorlek förut. Just nu sitter det 2.80 tums däck på en 35 mm fälg. Fungerar det att byta till smalare däck, typ 2.35, om det visar sig att det inte passar mig med så breda däck? Eller vad är det smalaste man kan byta till tror ni?
Har också tittat på den här cykeln (med smalare däck):
https://www.startfitness.co.uk/scott-2017-contessa-genius-710-womens-mtb-blue-249718.html#prod-info
Priset på den är dock lite över min budget. Är den högre kostnaden värd det extra man får för den?

Tack på förhand!
/Hilda

2,35" däck (som Magic Mary, Nobby Nic etc) på 35 mm fälg funkar utmärkt. Varför skulle du vilja ha smalare än 2,35" på en Genius? Det är ingen xc-racer.

kör 2,25 på 40i och det funkar till belåtenhet.om det var vinterdäck du funderade på är särskilt ice spiker pro på hemmaplan med bredare fälgar. man kan sänka trycket för att få bättre grepp och komfort, utan problem med styrbarheten.

Sixten Fors sa:
2,35" däck (som Magic Mary, Nobby Nic etc) på 35 mm fälg funkar utmärkt. Varför skulle du vilja ha smalare än 2,35" på en Genius? Det är ingen xc-racer.

Nja.. Utmärkt är nog att tänja på gränsen lite skulle jag säga. Däck som inte är avsedda för bred fälg får en väldigt platt profil när ”optimal” fälgbredd överskrids & man tappar mycket sväng- & kantgrepp.

Nu är det ju värdelöst att fota däcksprofiler. Men jag kör,
- Minion DHF 2.3 som framdäck på en fälg med 25mm innerbredd på en cykel.
- En annan cykel körs med Minion DHF 2.3 som bakdäck på en fälg med 32mm innerbredd.
- Cykeln som har 2.3’an i bak har på likadan 32-fälg ett Minion DHF 2.5 i fram.

Skulle absolut inte vilja ha ett 2.3 monterat på den bredare fälgen i fram. Däcket har en markant plattare profil jämfört med likadant däck på 25mm fälg eller 2.5 på bredare fälg.

Henrik83 sa:
Sixten Fors sa:

Nja.. Utmärkt är nog att tänja på gränsen lite skulle jag säga. Däck som inte är avsedda för bred fälg får en väldigt platt profil när ”optimal” fälgbredd överskrids & man tappar mycket sväng- & kantgrepp.

Nu är det ju värdelöst att fota däcksprofiler. Men jag kör,
- Minion DHF 2.3 som framdäck på en fälg med 25mm innerbredd på en cykel.
- En annan cykel körs med Minion DHF 2.3 som bakdäck på en fälg med 32mm innerbredd.
- Cykeln som har 2.3’an i bak har på likadan 32-fälg ett Minion DHF 2.5 i fram.

Skulle absolut inte vilja ha ett 2.3 monterat på den bredare fälgen i fram. Däcket har en markant plattare profil jämfört med likadant däck på 25mm fälg eller 2.5 på bredare fälg.

Nobby Nic 2,35" blir ca 63 mm på 35 mm fälg. Fälgbredd 56% av däckets bredd.
Nobby Nic 2,35" blir ca 61,5 mm på 30 mm fälg. Fälgbredd 49% av däckets bredd.
Nobby Nic 2,35" blir ca 60 mm på 25 mm fälg. Fälgbredd 42% av däckets bredd.
50% är en bra utgångspunkt för MTB-däck.

25 mm fälg för 45-55 mm däck
30 mm fälg för 54-66 mm däck
35 mm fälg för 63-77 mm däck

Fast hur brett ett däck blir i mm på en viss angiven fälgbredd känns fantastiskt orelevant & väldigt väldigt vääääldigt Happyride-teoretiskt. Det är ju hur profilen på däcket blir som är det intressanta, om grejerna ska funka till annat än & cykla rådjursstig rakt fram.

Ja det är ganska känsligt faktiskt, alltså hur däckprofilen samverkar med styrningen, och speciellt däcktrycket. En bredare fälg gör ju dessutom att luftkammaren blir större, så trycket bör sänkas också för samma dämpning. Då blir profilen dessutom ännu mer fyrkantig.

Så, en slutsats är att breda fälgar gör det svårare att köra låga tryck och samtidigt få vettig däckprofil, alltså rapp styrning.
Inget vetenskapligt test men när jag rullar långa utförslöpor på asfalt så brukar jag hoppa kant till kant med framhjulet i brist på underhållning och det känns märkbart svårare med den bredare fälgen (25 vs 30, samma däck).

Med 35 mm så är det nog att betrakta 2,35 som absolut smalast lämpliga däck.
Man får nog satsa på Maxxis WT om det ska bli bra profil.

30 mm kan ses som MTB-universalbredd, funkar ned till 2,25 (vissa däck blir för platta/mönstret lång innanför casingen) och upp till 3,0 utan problem för 27,5.
Vill man köra 3,0 på 29 ska man nog ha minst 35 mm om inte 40 mm.

Det handlar mycket om vilket fabrikat/modell av däck man kör om det ska funka. Personligen skulle jag tittat på 25-30 mm fälg om jag främst ska köra med 2,35.

Hur låg blir BBn?
Skulle inte vilja lägga på ett par 2.25-2.35 på min Spark plus i alla fall utan gå upp på 29" fälgar

mycket teorier här. har kört ett par år med 2,25 på 40i. inte av något annat skäl än att det var intressant att prova. men det funkar oväntat bra. nedan kan ni se hur exakt samma 2,25 ser ut på 40i resp crest. och ice spiker pro 2,25 på 40i. som gjort för den fälgen.

plus med 40i
-bättre styrbarhet vid lägre tryck
-rappare känsla.
-det rullar bättre, inte att förvånas över
-fälgarna kan användas till plusdäck

odeciderat
-greppet vid kraftig sväng på grus och asfalt, märks ingen skillnad (utom vid lågt tryck då det är tydligt bättre)

minus
-väger mer
-visst ökat slitage på sidoväggarna
.

Bilagor

• BFA74811-E354-436A-9A8D-B125AF847DD8.jpeg
    BFA74811-E354-436A-9A8D-B125AF847DD8.jpeg
    271.1 KB · Besök: 72
  • D216A91A-5002-4101-9B5A-B53FC94D0E6B.jpeg
    D216A91A-5002-4101-9B5A-B53FC94D0E6B.jpeg
    365.6 KB · Besök: 68
MatteXC sa:
Med 35 mm så är det nog att betrakta 2,35 som absolut smalast lämpliga däck.
Man får nog satsa på Maxxis WT om det ska bli bra profil.

30 mm kan ses som MTB-universalbredd, funkar ned till 2,25 (vissa däck blir för platta/mönstret lång innanför casingen) och upp till 3,0 utan problem för 27,5.
Vill man köra 3,0 på 29 ska man nog ha minst 35 mm om inte 40 mm.

Det handlar mycket om vilket fabrikat/modell av däck man kör om det ska funka. Personligen skulle jag tittat på 25-30 mm fälg om jag främst ska köra med 2,35.

Som du själv är inne på, så skiljer det enormt mellan olika däck. Även inom samma tillverkare. Jag vill påstå att exempelvis Nobby Nic 2,6" får uslare profil än Magic Mary 2,35" på samma fälg (35 mm innerbredd). Det sistnämnda blir hur bra som helst och är näppeligen på gränsen till för smalt för fälgen. DHR II 2,3" däremot är inte så kul fram på så bred fälg. Mönstret slutar för långt från kanten så att säga, även om det är relativt runt fortfarande.

Sen bör man vara införstådd med att Schwalbes nya (2017?) 2,35:or är betydligt mindre än deras tidigare 2,35:or. De blir inte 63-64 mm längre, utan snarare 60-61 mm även på apbred fälg.

Ja men klart att det går, men vad är bäst? :)

Det handlar ju helt om inparametrarna, hur styva däcken är och vilket tryck man kör. Breda fälgar hjälper ju till ett att styva upp ett slappt däck men det går ju ändå inte att jämföra med hur en dh casing beter sig. Med kralliga däck och låga tryck så blir det ju nåt helt annat än med slappa däck och högre tryck. Ju hårdare tryck, desto bredare fälg kan man ju ha med bibehållen däckkurvatur.
Det funkar tex hur bra som helst att köra 2.4" dh däck på 21 mm inner, men tar man istället evo casing så rasar ju däcket när man lutar in i kurvorna även med mycket högre tryck.

Men det här måste ju simuleras fram i en multifysikmiljö så att vi kan bestämma optimal casing för olika viktklasser och/eller åkstilar...

edit: jag svarade kais01 men Makten hann emellan

Senast ändrad:
Instämmer i Maktens resonemang, har också gjort observationen att HR2 inte alls trivs på bred fälg (2,3" inte WT), den blev väldigt platt på 30 mm fälg.

För att kruxa till det skiljer ju även årsmodeller av samma fabrikat och modell som Makten exemplifierat med Schwalbe.

Ovanstående är anledningen till att jag föredrar en medelbred fälg om man avser använda medelbreda däck. Men som sagt klart det går med 35 mm fälg, man får lite mer begränsat utbud och kanske måste testa lite fler modeller av däck, men det är ju egentligen bara skoj :)

Exakt, på samma sätt är skillnaden i BB höjd mellan 3,0x27,5 och 2,0x27,5 (584-584)/2 mm, men det verkar vara svårt för t.o.m. (mainstream) cykeltillverkare att förstå det, detta är anledningen till att en 29 ram med 65mm BB drop kommer suga röv med 27,5+ om man inte kompenserar med kortare vevarmar och längre gaffel (då blir sadelrörets vinkel dock påverkad)

konken sa:
Ja men klart att det går, men vad är bäst? :)

Det handlar ju helt om inparametrarna, hur styva däcken är och vilket tryck man kör. Breda fälgar hjälper ju till ett att styva upp ett slappt däck men det går ju ändå inte att jämföra med hur en dh casing beter sig. Med kralliga däck och låga tryck så blir det ju nåt helt annat än med slappa däck och högre tryck. Ju hårdare tryck, desto bredare fälg kan man ju ha med bibehållen däckkurvatur.
Det funkar tex hur bra som helst att köra 2.4" dh däck på 21 mm inner, men tar man istället evo casing så rasar ju däcket när man lutar in i kurvorna även med mycket högre tryck.

Men det här måste ju simuleras fram i en multifysikmiljö så att vi kan bestämma optimal casing för olika viktklasser och/eller åkstilar...

edit: jag svarade kais01 men Makten hann emellan

frågan som ts ställde var inte om det var bäst, utan om det går med 2,35 på 35 (i?) fälgar. och svaret var och är (i båda fallen) att det går hur bra som helst. 35 ytter är förresten för smalt tycker jag för riktiga 2,8, åtminstone om man vill dra fördel av ett lågt tryck strax över 1kg.

mitt inlägg om 40i och 2,25 handlade mer om var gränsen går. att jag råkat testa detta beror på att jag ekrade upp två par 40i hjul för att i första hand använda till plusdäck och dubbdäck. att de skulle vara så sköna med 2,25 rocket ron/thunder burt var ändå lite oväntat. tycker för övrigt de är i smalaste laget för 3,0.

äter wasabinötter denna fredag..

ok jag förstår. för egen del handlar det om att luta in cykeln i svängarna utan att däcket ger vika, samtidigt som det ska vara plush.

Flyttade ett par Rekon+ 2.8" från Spark Plus 35 mm Syncroshjul till WTB i45 (mm) som jag byggde till Hightower CC. Formen ser i mitt tycke bra ut.

Bilagor

• Rekon_1.jpg
    Rekon_1.jpg
    413.4 KB · Besök: 108
  • Rekon_3.jpg
    Rekon_3.jpg
    159 KB · Besök: 61
Sixten Fors sa:
KiwiQ sa:
Snyggt Sixten! Kör själv Rocket Ron 2.8 på mina Wtb scraper i 45, funkar kalas!
Jäkla vilka snygga hjul du har skaffat ;)
Du noterade säkert att jag inte skrev att det var till min Hightower CC som jag byggde i45-hjulen

Haha, nej du gillar ju inte +hjul eller +däck så, vet bara att mina rullar på fint.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp