klisk sa:
Oj är det en vetenskap att spänna ekrarna också?
Nja, att kalla det vetenskap är väl att ta i lite mkt
Men det kräver kunskap och skall det gå snabbt är det även bra att ha erfarenhet,
med tanke på att de flesta cykelhandlare inte bygger särskilt många hjul själva längre är det svårt att särskilt mkt erfarenhet.
Bygger man själv kan man lägga ned MYCKET mer tid än vad en cykelhandlare har möjlighet till, då kan även det 1a hjul man bygger bli riktigt bra,
så blev det åtminstone för mig, men ingen skulle vilja betala ens en usel timlön för den tid det tog.
klisk sa:
jag tänkte helt enkelt köpa en sån eker-nyckel och spänna dom lite med känsla bara. Bör jag leta reda på någon som har doktorerat i eker-mekanik? Känns ju löjligt.
Borde gå utan problem om du tar det lugnt och inte skruvar för mkt på varje eker, nöj dig med 1/4 - 1/2 varv, kolla, repetera om det behövs.
Det kan också vara en idé att smörja ekrar och nipplar innan du börjar, typ en droppe med ngn lämplig smörja där ekern går in i nippeln och gärna även en droppe där nippeln går in i fälgen. För att oljan skall tränga in bör du snurra några varv på hjulet och sedan skruv 1/4-varv fram och tillbaka på varje nippel.
Om inte fälgen har blivit skadad kan du sedan följa uppspännings och riktningsdelen av ngn bra hjulbyggarbeskrivning, tex:
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#tensioning
/Håkan