Smäller i ekrarna

• Trådstartare Trådstartare NIH
  • Start datum Start datum

NIH

Medlem
Smäller i ekrarna
När jag kör utför i skogen smäller det i hjulen/ekrarna ibland. Smällarna kommer vid små hopp/drop, det låter ibland men absolut inte vid varje hopp. Har även nån eker som är lite sned. Funderar om hjulen e för klena eller om ekrarna är skadade och kanske fel spända. Hjulen är hyfsat raka iaf. Originalfälgar på Cube Stereo 140 HPA race. Uppskattar gissningar på vad som är fel och råd i vilken ände jag ska börja felsöka/åtgärda.

Smäller i ekrarna
3 år gamla, ingen aning hur många mil de rullat men lagren i framhjulet är inte helt hundra. Låter/vibrerar en gnutta i styret när man snurrar hjulet i luften (har gjort rent och fettat om lagren en gång, då blev det bättre).

Hjulens namn: DT CSW AM 2.7 Straightpull Wheelset, 28/28 Spokes, 15QR/X12, 584x23C Tubeless Ready

Senast ändrad:
Smäller i ekrarna
ekerspänningen behöver ses över. av någon som kan.

vilket i de flesta fall betyder att undvika att gå till sin lbs. undantag finns.

Smäller i ekrarna
Oj är det en vetenskap att spänna ekrarna också?
Mina smattrar också lite så jag tänkte helt enkelt köpa en sån eker-nyckel och spänna dom lite med känsla bara. Bör jag leta reda på någon som har doktorerat i eker-mekanik? Känns ju löjligt.

Senast ändrad:
Smäller i ekrarna
Stämma ekrar heter det, slå med ett föremål på varje eker. Det ska erbjuda en viss resonans, lite högre tonart på drivsidan bak och skivsidan fram.
Ekernyckel finns på Biltema för några 10or alt en hundring på en webbshop.

Smäller i ekrarna
klisk sa:
Mina smattrar också lite så jag tänkte helt enkelt köpa en sån eker-nyckel och spänna dom lite med känsla bara. Bör jag leta reda på någon som har doktorerat i eker-mekanik? Känns ju löjligt.

Det låter som att du inte ska försöka.

Smäller i ekrarna
klisk sa:
Nja, att kalla det vetenskap är väl att ta i lite mkt
Men det kräver kunskap och skall det gå snabbt är det även bra att ha erfarenhet,
med tanke på att de flesta cykelhandlare inte bygger särskilt många hjul själva längre är det svårt att särskilt mkt erfarenhet.
Bygger man själv kan man lägga ned MYCKET mer tid än vad en cykelhandlare har möjlighet till, då kan även det 1a hjul man bygger bli riktigt bra,
så blev det åtminstone för mig, men ingen skulle vilja betala ens en usel timlön för den tid det tog.

klisk sa:
jag tänkte helt enkelt köpa en sån eker-nyckel och spänna dom lite med känsla bara. Bör jag leta reda på någon som har doktorerat i eker-mekanik? Känns ju löjligt.
Borde gå utan problem om du tar det lugnt och inte skruvar för mkt på varje eker, nöj dig med 1/4 - 1/2 varv, kolla, repetera om det behövs.
Det kan också vara en idé att smörja ekrar och nipplar innan du börjar, typ en droppe med ngn lämplig smörja där ekern går in i nippeln och gärna även en droppe där nippeln går in i fälgen. För att oljan skall tränga in bör du snurra några varv på hjulet och sedan skruv 1/4-varv fram och tillbaka på varje nippel.
Om inte fälgen har blivit skadad kan du sedan följa uppspännings och riktningsdelen av ngn bra hjulbyggarbeskrivning, tex:
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#tensioning

/Håkan

Smäller i ekrarna
Det klart både du och trådstartaren ska försöka fixa ekerspänningen om ni vill, sååå svårt är det inte om man ger det tid och tålamod. Hur ska man annars lära sig nåt?

Ger om inte annat en uppskattning och förståelse för hur fantastiskt uppbygggt ett hjul faktiskt är.

Smäller i ekrarna
HåkanC sa:
klisk sa:
Nja, att kalla det vetenskap är väl att ta i lite mkt
Men det kräver kunskap och skall det gå snabbt är det även bra att ha erfarenhet,
med tanke på att de flesta cykelhandlare inte bygger särskilt många hjul själva längre är det svårt att särskilt mkt erfarenhet.
Bygger man själv kan man lägga ned MYCKET mer tid än vad en cykelhandlare har möjlighet till, då kan även det 1a hjul man bygger bli riktigt bra,
så blev det åtminstone för mig, men ingen skulle vilja betala ens en usel timlön för den tid det tog.

klisk sa:
jag tänkte helt enkelt köpa en sån eker-nyckel och spänna dom lite med känsla bara. Bör jag leta reda på någon som har doktorerat i eker-mekanik? Känns ju löjligt.
Borde gå utan problem om du tar det lugnt och inte skruvar för mkt på varje eker, nöj dig med 1/4 - 1/2 varv, kolla, repetera om det behövs.
Det kan också vara en idé att smörja ekrar och nipplar innan du börjar, typ en droppe med ngn lämplig smörja där ekern går in i nippeln och gärna även en droppe där nippeln går in i fälgen. För att oljan skall tränga in bör du snurra några varv på hjulet och sedan skruv 1/4-varv fram och tillbaka på varje nippel.
Om inte fälgen har blivit skadad kan du sedan följa uppspännings och riktningsdelen av ngn bra hjulbyggarbeskrivning, tex:
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#tensioning

/Håkan
Tack för svar! Tänk att man kan nörda ner sig i allt. Det får bli en annan gång för mig. Som ny inom mtb-världen är det fruktansvärt mycket att lära sig ändå!

Det jag tänker mig att jag ska göra är att jag köper en sån ekernyckel och försöka se till så att samtliga ekrar är någorlunda lika hårt spända, det bör jag klara av tänker jag. Sen om de inte är exakt korrekt spända, tror jag inte att jag kommer lida av. Huvudsaken måste väl ändå vara att de sitter ungefär lika hårt runt om?

Smäller i ekrarna
klisk sa:
Det jag tänker mig att jag ska göra är att jag köper en sån ekernyckel och försöka se till så att samtliga ekrar är någorlunda lika hårt spända, det bör jag klara av tänker jag. Sen om de inte är exakt korrekt spända, tror jag inte att jag kommer lida av. Huvudsaken måste väl ändå vara att de sitter ungefär lika hårt runt om?
I den bästa av världar är då även hjulet både runt, rakt och centrerat över navet. Om inte, så blir det att "nörda ner sig" för att få till det. Från en som varit där...

Smäller i ekrarna
klisk sa:
Ekrarna är olika hårt spända på de olika sidorna pga ekrarnas olika vinklar, därför skall ekerspänningen endast vara likadan på resp sida.
Bästa o enklaste sättet att kolla ekerspänningen är genom att knäppa med nageln på dem då hör man tydligt vilka ekrar som har avvikande spänning.
Spänner du på vänster sida bör du lossa de närliggande ekrarna på höger sida, för att hjulet inte skall bli ovalt.

Men innan du skruvar bör du, förstås, smörja ekrar o nipplar enl mitt inlägg ovan.

/Håkan

Smäller i ekrarna
Erfarenhet.... Hmm... Ok.
Är man erfaren om man har byggt 4 hjul? Eller riktat lika många?
Är man erfaren om man bytt fälg?
Är man erfaren om man själv räknar ut ekerlängder vid bygge?

Vad egentligen definierar "erfarenhet"?

Smäller i ekrarna
Plush sa:
Vad egentligen definierar "erfarenhet"?
Att det man tänkt sig ska hända faktiskt händer.
(Vilket inte alltid är det lättaste när man ska försöka använda en fälg som inte är helt rak och därför kräver att vissa ekrar är onödigt hårt spända och andra lite dåligt spända. Då är det lätt att det ser rakt och fint ut och sedan säger "bliong" när man relaxar och hjulet ser ut som något som möjligen skulle passa på en midsommarstång för MTB-cyklister... :-) )

Smäller i ekrarna
Tackar för grundläggande insikter. Jag lyssnade på ekrarna och upptäckte 2-3 ekrar med rejält avvikande ton, drog åt dem till ungefär samma ton som övriga ekrar på samma sida och körde en timme utan smällar! ? Ska kolla in nån hjulguide å nörda lite, men för stunden räckte det med 5 min å en ekernyckel för att bli av med smällarna. Tack för hjälp! ?

Smäller i ekrarna
OlofSx sa:
Det klart både du och trådstartaren ska försöka fixa ekerspänningen om ni vill, sååå svårt är det inte om man ger det tid och tålamod. Hur ska man annars lära sig nåt?

Ger om inte annat en uppskattning och förståelse för hur fantastiskt uppbygggt ett hjul faktiskt är.

? Provar man inte lär man sig inget. Suveränt med ett forum som detta där vi som är nybörjare kan lära oss, och kanske kan vi lära nån annan när vi själva lärt oss. Alla är vi nybörjare nån gång.

Smäller i ekrarna
Plush sa:
Enligt de kunniga här... Vad krävs för att bli bra på att bygga hjul? "nyfiken"
Det beror väl lite på situationen.
Ur ett kommersiellt perspektiv handlar det nog oftast om att bygga ett hjul som är tillräckligt bra så fort som möjligt. Där spelar erfarenhet in stort på bägge punkterna.
Om vi bortser från önskemål om lönsamhet så ser väl kravlistan ut ungefär så här:
Uppmärksamhet på vad som händer när du ändrar något.
Förståelse för vad du försöker åstadkomma.
Insikt och förstånd att sluta när nåt inte längre funkar. Tänker främst på när nippeln bottnar mot ekergängorna, när ekern vrider sig istf nippeln och liknande.
Och en referens, nåt att jämföra med angående ekerspänning.

Visst, det går att bygga utan ekerspänningsmätare.
Men folk kan ha väldigt olika uppfattning om vad ”lagom” ekerspänning är. En förstagångsbyggare utan vana av att klämma på ekrar ska ha rätt mycket tur för att hamna rätt utan vare sig erfarenhet eller något att jämföra med.

Smäller i ekrarna
dabac sa:
Men folk kan ha väldigt olika uppfattning om vad ”lagom” ekerspänning är.
Fälgarna brukar ju palla 120kg och väger man normalt och har hjälpligt många ekrar så behöver man inte upp i mer än kanske 60kg (för att slippa utmattningsproblem, med styv fälg och lite tunnare ekrar) så det finns ju lite tolerans att ta av.

Smäller i ekrarna
NIH sa:
Tackar för grundläggande insikter. Jag lyssnade på ekrarna och upptäckte 2-3 ekrar med rejält avvikande ton, drog åt dem till ungefär samma ton som övriga ekrar på samma sida och körde en timme utan smällar! ? Ska kolla in nån hjulguide å nörda lite, men för stunden räckte det med 5 min å en ekernyckel för att bli av med smällarna. Tack för hjälp! ?
Bra gjort!
Grattis och välkommen i hjulträsket ?

Jag tycker att Sheldon Browns hjulbyggarbeskrivning är bra: https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

/Håkan

Smäller i ekrarna
Hmmm... när mina ekrar smällde och knäppte utav h-e så var det vevlagret som var slut.
Efter byte av lager slutade det låta om ekrarna. Så - kolla att det inte är något annat som låter. Mina 5 cent. Om ens det.

Smäller i ekrarna
Bästa sättet att lära sig hur ett hjul påverkas av ekrarnas spänning är att rikta ett hjul. Orginalhjul av enklare kvalitet, sånt som sitter på de flesta cyklar som inte har märkeshjul av mavic, brukar ha ganska slapp ekerspänning. Mavic har väldigt hög och bra spänning, de håller ofta år ut och år in utan ekerservice.

Spänna ekrar på måfå går bra. Det slutar ofta med ett rakt men äggformat hjul. Eller runt men lite skevt. Eller runt och rakt men ojämn ekerspänning. Eller runt rakt och skithård och skör ekerspänning. Eller sämre än innan man började (några varianter till finns med). En lbs kan oftast rikta hjul och tar inte många hundra för det. Brukar vara värt det. De får nämligen till rakt, runt och jämn ekerspänning. Den sistnämnda viktigast för ett starkt hjul.

Smäller i ekrarna
calmbay sa:
Bästa sättet att lära sig hur ett hjul påverkas av ekrarnas spänning är att rikta ett hjul. Orginalhjul av enklare kvalitet, sånt som sitter på de flesta cyklar som inte har märkeshjul av mavic, brukar ha ganska slapp ekerspänning. Mavic har väldigt hög och bra spänning, de håller ofta år ut och år in utan ekerservice.

Spänna ekrar på måfå går bra. Det slutar ofta med ett rakt men äggformat hjul. Eller runt men lite skevt. Eller runt och rakt men ojämn ekerspänning. Eller runt rakt och skithård och skör ekerspänning. Eller sämre än innan man började (några varianter till finns med). En lbs kan oftast rikta hjul och tar inte många hundra för det. Brukar vara värt det. De får nämligen till rakt, runt och jämn ekerspänning. Den sistnämnda viktigast för ett starkt hjul.

Så du tycker att jag borde lämna in det?

Smäller i ekrarna
Nu har jag gått igenom ekrarna och riktat upp de små skevheter som fanns också, både i sidled och höjdled. Ekrarna på respektive sida har inte exakt samma ton, men hyfsat lika. Jag inser att fälgarna har fått några smällar med nån liten bula här och där. Är det en orsak till att det blir svårare att få det spikrakt, runt och med exakt samma ekerspänning? Nu prioriterade jag runt och rakt med viss diff i ekerspänning, är det bästa möjliga med ett hjul som fått sina törnar eller ska man låta det vara lite snett och prioritera jämn ekerspänning?

Smäller i ekrarna
RasmusOlofsson sa:
kais01 sa:
ekerspänningen behöver ses över. av någon som kan.

vilket i de flesta fall betyder att undvika att gå till sin lbs. undantag finns.

förklara det sista.

av de bekanta som har ständiga problem med brustna ekrar är det - alltid - så att hjulet varit hos lbs för åtgärd, och upprepade gånger.

antifngen kan de inte hantverket, eller också tar de sig inte tillräcklig tid.

om man sköter detta själv lär man sig snabbt. viktigaste punken är att vid spänningjustering ägna sig åt bara en sorts ekrar åt gången. en sort = fram resp återgående ekrar på en sida.

sedan inte försöka justera sidokast och gupp samtidigt, och inte samtidigt med spänningsjustering.

en sak åt gången. varv efter varv.

Smäller i ekrarna
NIH sa:
Nu har jag gått igenom ekrarna och riktat upp de små skevheter som fanns också, både i sidled och höjdled. Ekrarna på respektive sida har inte exakt samma ton, men hyfsat lika.
Det låter som dina hjul är MYCKET bättre nu än innan du började
Bra gjort.

NIH sa:
Jag inser att fälgarna har fått några smällar med nån liten bula här och där. Är det en orsak till att det blir svårare att få det spikrakt, runt och med exakt samma ekerspänning?
Ja
Åtminstone låter det så på din beskrivning

NIH sa:
Nu prioriterade jag runt och rakt med viss diff i ekerspänning, är det bästa möjliga med ett hjul som fått sina törnar eller ska man låta det vara lite snett och prioritera jämn ekerspänning?
Det beror på (Bra svar, eller hur?)
Med en "skadad" fälg blir det ofta en kompromiss, mellan rakhet, rundhet och jämn ekerspänning.
Precis som du själv har märkt
Så länge fälgen inte är för skadad brukar det ändå bli tillräckligt bra, åtminstone om ngn av parametrarna (rakhet, rundhet och jämn ekerspänning) inte blir för extrem på bekostnad av de andra.

/Håkan

Smäller i ekrarna
Ja. Om du vill ha det bra och är ointresserad av att lära dig själv.
Nä, om du vill trixa på och har intresse att lära dig rikta själv.

Har du inte tålamod eller inte förmågan att vara itterativ så lämna in.

Senast ändrad:
Smäller i ekrarna
Seriös cykelhandlare. Behöver inte vara duktig på mtb. Hjul som hjul i det fallet.
Fråga om de mäter hjulspänning vid riktning så vet du om de har rätt utrustning iaf.

Smäller i ekrarna
kais01 sa:
av de bekanta som har ständiga problem med brustna ekrar är det - alltid - så att hjulet varit hos lbs för åtgärd, och upprepade gånger.

antifngen kan de inte hantverket, eller också tar de sig inte tillräcklig tid.

om man sköter detta själv lär man sig snabbt. viktigaste punken är att vid spänningjustering ägna sig åt bara en sorts ekrar åt gången. en sort = fram resp återgående ekrar på en sida.

sedan inte försöka justera sidokast och gupp samtidigt, och inte samtidigt med spänningsjustering.

en sak åt gången. varv efter varv.

Tjena!

Det finns både dåliga och bra cykelmekaniker såklart men skulle säga att större delen på dom seriösa butikerna vet hur man bygger hjul.
Jag vet inte hur många hjul jag byggt, riktat bytt ekrar på m.m. Men till och från i verkstad under nästan 20 års tid så blev det rätt många. I början gjorde jag nog en och annan miss, det kan jag erkänna. Men åtminstone de sista tio åren så hade jag aldrig klagomål på mitt arbete. Då pratar vi om allt från barncykelhjul till Lightweighthjul.
Jag byggde ett hjul framför TVn efter ett gäng grillöl för några år sedan. Inget rikställ, bara ekernyckel och en framgaffel.
Två minuter i riktstället på jobbet så var det spikrakt och samma ton runtom.
Det hjulet har fått många mil i skogen och används nu av dottern.

Många gånger när man läser här på happy så är det massa "kunniga" hjulbyggare som säger att man måste att x ekrar och y fälg för annars håller det inte för dom har kört sönder så mycket. Lustigt då att samma prylar som jag byggt ihop håller för tuff körning av rätt tunga gubbar. Kan det kanske vara hantverket bakom som är problemet?
Det är fem år sedan jag slutade som mekaniker, fortfarande kommer folk och frågar om jag vill bygga hjul åt dom. Jag gör det enbart åt mina närmsta vänner, resten rekomenderar jag att dom går till en gammal kollega som är precis lika duktig.

Nu tycker jag inte att det på något sätt är fel att lära sig bygga/rikta, men att smutskasta alla cykelmekar tycker jag är bra taskigt.
Förövrigt så anser inte ens GurraG, med x antal tusen byggda hjul bakom sig, vara helt perfekt. Jag anser inte att jag är på hans nivå ens.

Smäller i ekrarna
calmbay sa:
Seriös cykelhandlare. Behöver inte vara duktig på mtb. Hjul som hjul i det fallet.
Fråga om de mäter hjulspänning vid riktning så vet du om de har rätt utrustning iaf.

Tjena!

Nu orkar jag inte leta upp inlägget. Men varken jag eller GurraG använder tensiometer. Kan man bygga hjul så behöver man inte det, det sitter i fingertopparna.
Finns inget som säger att man är bra bara för att man äger ett verktyg.

Tillbaka
Topp