Smärta i utsidan av övre delen av vaden - hjälp!
Hej,
för tio veckor sedan efter ett långpass med racern hade jag ont i vänster knäveck och efter att ha vilat ett par dagar gav jag mig (korkad nog) ut på en cykeltur (1h) för att få blodcirkulation. Dagen efter vaknade jag upp och kunde inte gå.
Symptom: smärta i vänstra delen av övre vaden (inuti muskeln) när jag
- skjuter ifrån i ett löpsteg
- spänner vadmuskulaturen då benet är något böjt
- ibland när jag landar på framfoten nerför en trappa
Åtgärder:
- vila och ätit anti-inflammatoriska (hjälpte till en början)
- simmat och kopplat på ström för blodcirkulation utan belastning
- massage, akupunktur och liniment
- ultraljud som visade på svullnad av vadmuskelaturen
Jag har nu nått till stadiet då det inte blir bättre och i nuläget kan jag varken springa eller cykla och börjar bli desperat. Smärtan är nu koncentrerad till det beskrivna området och min teori är att något är trasigt i muskelfästet av "plantaris", se bifogade bilder.
Är det någon som har varit med om något tidigare eller kan jag råd om rehab så vore jag överjävligt tacksam!
Tack på förhand
/Jens
för tio veckor sedan efter ett långpass med racern hade jag ont i vänster knäveck och efter att ha vilat ett par dagar gav jag mig (korkad nog) ut på en cykeltur (1h) för att få blodcirkulation. Dagen efter vaknade jag upp och kunde inte gå.
Symptom: smärta i vänstra delen av övre vaden (inuti muskeln) när jag
- skjuter ifrån i ett löpsteg
- spänner vadmuskulaturen då benet är något böjt
- ibland när jag landar på framfoten nerför en trappa
Åtgärder:
- vila och ätit anti-inflammatoriska (hjälpte till en början)
- simmat och kopplat på ström för blodcirkulation utan belastning
- massage, akupunktur och liniment
- ultraljud som visade på svullnad av vadmuskelaturen
Jag har nu nått till stadiet då det inte blir bättre och i nuläget kan jag varken springa eller cykla och börjar bli desperat. Smärtan är nu koncentrerad till det beskrivna området och min teori är att något är trasigt i muskelfästet av "plantaris", se bifogade bilder.
Är det någon som har varit med om något tidigare eller kan jag råd om rehab så vore jag överjävligt tacksam!
Tack på förhand
/Jens
Bilagor
Senast ändrad: