Smärta i utsidan av övre delen av vaden - hjälp!

ghus

Ny medlem
Hej,
för tio veckor sedan efter ett långpass med racern hade jag ont i vänster knäveck och efter att ha vilat ett par dagar gav jag mig (korkad nog) ut på en cykeltur (1h) för att få blodcirkulation. Dagen efter vaknade jag upp och kunde inte gå.

Symptom: smärta i vänstra delen av övre vaden (inuti muskeln) när jag
- skjuter ifrån i ett löpsteg
- spänner vadmuskulaturen då benet är något böjt
- ibland när jag landar på framfoten nerför en trappa

Åtgärder:
- vila och ätit anti-inflammatoriska (hjälpte till en början)
- simmat och kopplat på ström för blodcirkulation utan belastning
- massage, akupunktur och liniment
- ultraljud som visade på svullnad av vadmuskelaturen

Jag har nu nått till stadiet då det inte blir bättre och i nuläget kan jag varken springa eller cykla och börjar bli desperat. Smärtan är nu koncentrerad till det beskrivna området och min teori är att något är trasigt i muskelfästet av "plantaris", se bifogade bilder.

Är det någon som har varit med om något tidigare eller kan jag råd om rehab så vore jag överjävligt tacksam!

Tack på förhand

/Jens

Bilagor

• vad_1.JPG
    vad_1.JPG
    67.5 KB · Besök: 6,637
  • vad_2.JPG
    vad_2.JPG
    64.4 KB · Besök: 4,371
Senast ändrad:
Hej Peter,
jag har fokuserat på vila och blodcirkulation utan belastning men det har nu gått 10 veckor och jag känner inte att det blir bättre.

Jag har haft precis samma problem som du detta året. Det började med en något för hög sadel vilket gjorde att mitt ena knä blev överansträngt / översträckt. Vila och antiinflamatoriskt har tagit bort symptomen till viss del men det återkommer allt för lätt.

Nu har jag sänkt sadeln ytterligare och det verkar fungera bra.

Har du gjort några ändringar i din sittställning innan du fick problem?

Har du stretchat musklerna ordentligt på baksidan lår/vad/sätesmuskel? Stretcha inte när du har en inflamation, rätta mig om jag har fel?

lekis skrev:
-------------------------------------------------------
> sjukgymnast

+1

Jag har en sjukgymnast i familjen, glömde säga det. :)

Hej,
jag har sänkt sadeln något men vågar inte cykla i nuläget då jag är rädd för att förvärra skadan. Ska ta hjälp av en expert sedan när jag läkt.

Jag stretchar efter att jag t ex simmar när musklerna är varma, osäker på om det kan vara negativt om man är inflammerad. I vilket fall tar jag det försiktigt och tar inte i så att det gör ont på något sätt.

Hur länge vilade du och åt du flera omgångar av antiinflammatoriska?

Sjukgymnasten hade inte mera input än rådet att vila och få blodcirkulation utan belastning så bör det läka. Jag har dock inte känt någon förbättring under de senaste veckorna.

Tillbaka
Topp