Smärta nedanför knät!!

marielle

Ny medlem
Smärta nedanför knät!!
Jag är relativt ny på cykling och kör en mtb Lapierre. Cyklar ca 2-3 ggr/vecka ca 24-30 km/tur. Håller 20-22 km/h i medeltempo och laddar just nu för en cykelsemester Siljan-Orsasjön runt på 4 dagar nästa vecka.

MEN - jag tror jag har fått ett problem. Har börjat få känningar/smärta på framsidan i nedre delen/strax nedanför knät, något innanför skenbenet kan man säga.

Är det ett klassiskt problemområde? Vad bör jag göra? Har läst att man kan höja sadeln om man har ont i framsidan knät men vet inte om det hjälper när min smärta sitter just där den sitter?

Smärta nedanför knät!!
cyklar du med för låg sadel kan du få detta problem dvs du använder dej av fel muskler förenklat sagt benet ska va så gott som rakt då du har pedalen i botten o sitter på sadeln

Smärta nedanför knät!!
Många nybörjare kör som sagt med för låg sadel och det yttrar sig ofta med smärta i framsida knä (baksida innebär ofta för hög sadel). För en bra approximation till rätt höjd, sitt på sadeln och sätt hälen på pedalen. Med veven parallel med sadelröret ska du precis kunna toucha pedalen med hälen, då blir vinkeln rätt när du har främre delen av foten på pedalen sen.

Vidare, försök att ligga kring 90 i kadens. Det är såklart svårt att styra ibland, men många nybörjare kör för tungt. Lägg snarare i en lättare växel och trampa snabbt (givetvis utan att det blir så lätt att det rycker och du inte hinner med).

Smärta nedanför knät!!
Bengt-re sa:
Vad har du för innerbenslängd och vad har du för sadelhöjd? Vanlig stolpe eller hisstolpe

Oj..ingen aning. Kan försöka mäta imorrn. Cykelhandlaren som jag köpte cykeln av ansåg att sadelhöjden var bra så jag har kört på den. Har nu lätt böjt knä vid nertramp. Vet inte vad du menar med hisstolpe? Vet bara att jag har en sadel som jag enkelt kan höja och sänka utan speciellt verktyg :)

Smärta nedanför knät!!
AX3L sa:
Många nybörjare kör som sagt med för låg sadel och det yttrar sig ofta med smärta i framsida knä (baksida innebär ofta för hög sadel). För en bra approximation till rätt höjd, sitt på sadeln och sätt hälen på pedalen. Med veven parallel med sadelröret ska du precis kunna toucha pedalen med hälen, då blir vinkeln rätt när du har främre delen av foten på pedalen sen.

Vidare, försök att ligga kring 90 i kadens. Det är såklart svårt att styra ibland, men många nybörjare kör för tungt. Lägg snarare i en lättare växel och trampa snabbt (givetvis utan att det blir så lätt att det rycker och du inte hinner med).

Att sätta hälen på pedalen som du beskriver har jag ju alltid gjort på spinningen, undrar varför jag inte gjort det på min "riktiga" cykel :)

Ja jag har anat att jag har haft för tung växel och därför börjat köra lättare men har då inte tänkt på någon kadens. Ska mäta detta och se hur hög kadens jag har.

Smärta nedanför knät!!
Knäet överlappar tårna vertikalt.
Med det sagt, jag höll på att mecka som fasen med sadelhöjd och sadelposition innan jag skaffade sulor som gav ordentligt stöd för hålfoten. Med sjysta sulor kan jag nu sitta både högt/lågt utan nämnvärd knävärk.

Smärta nedanför knät!!
Det finns gott om guider för hur man bör sitta på cykeln för bästa komfort och effektivitet. Läs, mät och testa. Jag gissar att du sitter för lågt och möjligen fel i längdled och trampar med för låg kadens. Kanske har du även för kalla knän - vi är alla olika känsliga men knät har ingen egen värme eftersom det där inte finns några muskler så jag vet att jag behöver cykla med täckta knän så länge det är kallare än +20 grader ute. Låter kanske märkligt, men så kan det vara. Varma knän är glada knän....

Smärta nedanför knät!!
Ok tack så mot för tipsen! Då får jag mäta och skruva och greja innan nästa cykeltur :)

Är precis på väg att sätta på nya pedaler och börja använda riktiga cykelskor också. Har hittills använt vanliga "gympaskor". Kan detta också ha med knäsmärtan att göra? Dum som jag var tänkte jag inte tanken att jag nog behöver sulor i cykelskorna,som jag har i mina vanliga gympaskor, så jag kan ge mig den på att jag har köpt en för liten storlek.... :/

Smärta nedanför knät!!
På tal om cykelskor. Notera att vinkeln du monterar klossarna med har rätt stor betydelse för knäna. Det vanligaste är väl att börja med ganska neutralt 90 grader, men en annan metod jag läst om är att gå på ett underlag som ger fotavtryck (typ blöta fötter på asfalt, blöt sand...) och gå helt avslappnat för att se om du vinklar in eller ut foten och justera klossen därefter. Det kan skilja sig mellan fötterna också. En annan idé om du inte tycker du hittar rätt är såklart att betala de 500-800 kronorna en bike-fitter tar för att justera klossarna åt dig (med de mätningar som medföljer).

Edit: Men kanske lättast och viktigast är att ha klossar som tillåter lite "float". Då är den exakta vinkeln inte lika viktig.

Senast ändrad:
Smärta nedanför knät!!
Skulle jag justera klossen efter hur min högerfot drar när jag går skulle nog hälen inte gå fri från ramen!

Jag tror också att lite float kan vara vettigt.

Smärta nedanför knät!!
1.5 timmes cykling i högt tempo 2-3 gånger i veckan, är inte det rätt mycket om man är ny på cykling? Klart man ska ställa in cykeln rätt men det kan kanske också finnas risk för överansträngning?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp