Småskalig cykelverkstad?

Stinkfisk

Aktiv medlem
Småskalig cykelverkstad?
Jag har planer på att starta en enskild firma i form av verkstad där jag reparerar de flesta cykeltyper. Jag kan definitivt inte allt men bör lösa de vanliga åtgärderna. Jag arbetar statligt, 100%, men drömmen vore att gå ner till 80% och jobba i verkstaden en dag i veckan. Tanken är att jag köper in de verktyg jag saknar och börjar lite smått att annonsera i lokaltidningen och facebook motsv. Jag bor för övrigt i ett mindre samhälle med två redan existerande cykelverkstäder. Till en början kommer jag därför jobba kvar i det statliga till 100%.

Nästa steg är att få tag i en grossist som kan sälja reservdelar, däck, slang, kedjor osv. Har ni något tips på grossist som kan vara hjälpsam? Det känns som en dålig lösning att beställa från tyskland som privatperson, och därefter hoppas att postnord levererar inom två veckor. Jag förstår samtidigt att det är oerhört svårt att ha det mesta hemma, i synnerhet då min firma kommer att vara ytterst småskalig. Hur hade ni gjort? Någon som har erfarenhet och tips?

All annan input i ämnet välkomnas!

Mvh

Lukas

Småskalig cykelverkstad?
Vet inte om det är en myt eller inte men det har ju varit uppe flera ggr att LBSer klagar över att priserna de får betala för komponenter från generalagenter är högre än vad man själv betalar när man handlar från utländska webshopar, så det är kanske inte en så tokig lösning.

Småskalig cykelverkstad?
Mycketvillhamer sa:
Vet inte om det är en myt eller inte men det har ju varit uppe flera ggr att LBSer klagar över att priserna de får betala för komponenter från generalagenter är högre än vad man själv betalar när man handlar från utländska webshopar, så det är kanske inte en så tokig lösning.

Och mycket kommer ju hem på 3-4 dagar vilket ibland är bättre än lbs klarar.

Småskalig cykelverkstad?
Luzen: Typ samma leveranstid till en lbs från vettig distributör men butiker vill oftast komma upp i fraktfritt och samla på sig lite. ju större butik ju kortare väntan och kortare väntan under högsäsong och sådär.

Stinkfisk: Om du bor i ett mindre samhälle med redan 2 verkstäder, finns det ens kundunderlag för att din verksamhet skulle kunna fungera?

Småskalig cykelverkstad?
Grossisternas rabattbrev baserar sig i regel på omsättning.
Skulle tro att direktimport är enda sättet för dig att få vettiga priser.

Småskalig cykelverkstad?
Hmm ja, det kanske får bli direkt från webshop till en början. Vem vet, kanske någon vill ge mig "mängdrabatt" dessutom. Det dumma är väl bara om kunden vill byta en till synes simpel sak, måste jag ändå vänta 2v. 3-4 dagar är ytterst sällsynt från utlandet nuförtiden.

Kundunderlag vet jag helt enkelt inte, därav min småskaliga start. Tanken är att jag ska försöka locka med billigare servicekostnad än de övriga. Dessutom kanske mitt brinnande intresse för mtb och träning uppskattas av vissa. Jag hur som helst inte om jag inte testar.

Tack för input btw!

Småskalig cykelverkstad?
Stinkfisk sa:
...
och jobba i verkstaden en dag i veckan.
...

Betyder de att det alltid tar minst en vecka att få saker gjort?
Och tar det då 8 dagar att få hem en reservdel så betyder det två veckors väntetid för kunden.
Jag hade inte nappat på det som kund.

Småskalig cykelverkstad?
Stinkfisk sa:
Hmm ja, det kanske får bli direkt från webshop till en början. Vem vet, kanske någon vill ge mig "mängdrabatt" dessutom. Det dumma är väl bara om kunden vill byta en till synes simpel sak, måste jag ändå vänta 2v. 3-4 dagar är ytterst sällsynt från utlandet nuförtiden.

Kundunderlag vet jag helt enkelt inte, därav min småskaliga start. Tanken är att jag ska försöka locka med billigare servicekostnad än de övriga. Dessutom kanske mitt brinnande intresse för mtb och träning uppskattas av vissa. Jag hur som helst inte om jag inte testar.

Tack för input btw!

2 veckor för leverans? Bor du i Övre Rakvattnet?
Mantel har jag 2:a dagen efter beställning, Rose, Evans mfl engelska i regel 3:e dagen.

Småskalig cykelverkstad?
s sa:
Stinkfisk sa:
...
och jobba i verkstaden en dag i veckan.
...

Betyder de att det alltid tar minst en vecka att få saker gjort?
Och tar det då 8 dagar att få hem en reservdel så betyder det två veckors väntetid för kunden.
Jag hade inte nappat på det som kund.

Njae, jobbar sporadiska skift och tänker mig kunna pyssla på lite så fort tillfälle ges. Total arbetstid per vecka kanske landar på en dag? Jag får strukturera upp det men det blir hur som helst inte tomt i verkstaden en vecka åt gången.

Småskalig cykelverkstad?
Pfaff sa:
Stinkfisk sa:

Tack för input btw!

2 veckor för leverans? Bor du i Övre Rakvattnet?
Mantel har jag 2:a dagen efter beställning, Rose, Evans mfl engelska i regel 3:e dagen.

Jag kanske drar det till sin spets men det senaste jag beställde var en endcap i storleken av en, ja endcap. Det tog ganska exakt två veckor trots att det gick som brev i postlådan och skickades dagen efter order från sjcycles.

Det är ju jag som får klä skott om posten inte kommer i tid.

Småskalig cykelverkstad?
Varför inte sammarbeta med de reparatörerna som finns idag?
Bara ta en viss typ av objekt som de inte vill pilla med? och köpa genom den så de får upp omsättningen och mängrabatten?
Alla tre tjänar ju på samköp, fast då kan du ju inte konkurrera med lägre timpris direkt utan genom att ta "high-tech MTB" som de andra kanske inte vill ge sig på.

Småskalig cykelverkstad?
Intressant tråd, själv funnit mig gilla att meka sena kvällar. Och funderade kring det här, frågan är dock hur man får folk att lita på en att lämna in cyklar till en. Om inte annat kan man ta in de första gratis för referenser lol..

När det gäller reservdelar får man nog inte så mycket billigare än wigglepriser och dylikt om du inte hade tänkt köpa in gigantiska mängder. Det finns en anledning till att det är billigare att köpa färdig cykel än att köpa delar och sätta ihop, vilket man kan tjäna på om man t.ex. bygger en dator.

Senast ändrad:
Småskalig cykelverkstad?
emmer sa:
Varför inte sammarbeta med de reparatörerna som finns idag?
Bara ta en viss typ av objekt som de inte vill pilla med? och köpa genom den så de får upp omsättningen och mängrabatten?
Alla tre tjänar ju på samköp, fast då kan du ju inte konkurrera med lägre timpris direkt utan genom att ta "high-tech MTB" som de andra kanske inte vill ge sig på.

Tanken har givetvis slagit mig, men just nu lockar min påtänkta verkstad mer, med hårdrock i högtalarna och ett rejält mekställ. Min idé bygger vidare på att jag kan komma över billiga gels och annat som jag kan fynda. Dessutom älskar jag att scanna av internet efter delar vilket såklart är en förutsättning om jag ska köpa från nätbutiker. Om jag skulle få anställning skulle det kännas mer som att åka till jobbet för någon annan, vilket jag redan gör med mitt heltidsjobb.

Småskalig cykelverkstad?
Lyktstoplemedhjul sa:
När det gäller reservdelar får man nog inte så mycket billigare än wigglepriser och dylikt om du inte hade tänkt köpa in gigantiska mängder. Det finns en anledning till att det är billigare att köpa färdig cykel än att köpa delar och sätta ihop, vilket man kan tjäna på om man t.ex. bygger en dator.

Nja, det lönar sej inte direkt att bygga datorer själv numera...fast jag gör det ändå, för att få den precis som jag vill ha den, med premiumkomponenter på de rätta ställena. Samma anledning som gör att vissa bygger cyklar själv, med andra ord. ?

Småskalig cykelverkstad?
Lyktstoplemedhjul sa:
Intressant tråd, själv funnit mig gilla att meka sena kvällar. Och funderade kring det här, frågan är dock hur man får folk att lita på en att lämna in cyklar till en. Om inte annat kan man ta in de första gratis för referenser lol..

Då jag är född och uppväxt i orten hoppas jag ha lite gratispoäng med förtroendet. Men att exempelvis laga en punktering är väl något som vem som helst borde tro att en cykelmek klarar.

Småskalig cykelverkstad?
I sammanhanget bör möjligtvis nämnas de flesta av de stora tyska cykelpostorderfirmorna gärna säljer exklusive moms till den som är momsregistrerad i EU, men att de är måna om att de momsfria kunderna inte är återförsäljare i någon form. Det bottnar i EU regler som syftar till att momsen ska hamna i samma statskassa som slutkonsumentens.

Småskalig cykelverkstad?
En del (rätt stora) leverantörer av reservdelar kräver att man har butik med relativt normal placering & öppettider för att man överhuvudtaget ska få beställa av dom. Det är inte helenkelt att vara garagepulare 2017. Värt att kolla upp vilka du tänkt jobba med...

Småskalig cykelverkstad?
Då vi köpte hus för några år sedan så tänkte jag att i garaget så ska jag uppfylla en gammal dröm att ha cykelverkstad där. Sagt å gjort så ordnades det med F-skattesedel, försäkringar och bokföringsprogram. Som tur var för mig var att i Umeå så hade vi en grossist med stort sortiment av "standarddelar" - Cykloma, men dom sålde sin verksamhet ungefär samtidigt som när jag avvecklade. Körde marknadsföringen först via flyers i brevlådor och annons i byabladet. Hade/har heltidstjänst så jag körde detta på kvällar och helger. Hade inga fasta tider, utan la ut på facebook sidan då man var ute, annars fick dom ringa och anmäla att dom skulle komma å lämna en cykel.

Eftersom jag cyklar själv så hoppades man ju givetvis på att man skulle få in många MTB´s och racercyklar, men verkligheten blev mer att byta däck och slang åt kunderna. Skulle tro att 60% av mina jobb bestod av det. Sen var det blandat med allt möjligt. Väldigt ofta så kom det in cyklar som hade originaldäck från 70-talet, fastrostade skruvar mm så det tog 3ggr så lång tid att fixa iordning dom. Nu körde jag fast pris på det mesta, så det får man ha i åtanke. Blev inte mycket förtjänst på dom jobben, då man hade hunnit 2-3 andra cyklar på den tiden. Normalkunden är totalt obrydd om vilka däck å slangar man hade utan dom ville ha nånting som var billigt och rullade bra. Däck och slang i alla dess storlekar fick man ha på lager, även ekrar och broms/växelvajrar. Sen beställde jag oftast eftersom. Men även här får man ju tänka på att frakterna äter upp mycket av förtjänsten.

Knöt även kontakt med Shimano Nordic och Vartex för att få ett större sortiment av delar och ja, jag kunde köpa billigare från tyskland om jag hade velat. Men det kändes smidigare att beställa från grossisterna. Upp till byn strax utanför Umeå tog det oftast 4 arbetsdagar att få grejerna levererade.

Grymt roligt (oftast) att ha prövat på och man lärde sig massor. Men nackdelarna var att jag hann knappt cykla nånting själv, familjelivet blev lite lidande då det var mycket jobb. Otroligt säsongsbetonat, här uppe var det mycket jobb ifrån slutet på april till v24-25, lugnt under sommaren och började om när skolan startade.

Det var några tankar å synpunkter från mig när jag höll på iaf.

Småskalig cykelverkstad?
bucklan sa:
Kan hålla med om att punkalagningar (det var så länge sedan så fastpriset att sätta på en bot var lägre än fastpriset på ny slang) och fastrotade sadelstolpar och styrstammar var det mesta man fick göra. Hade man tur fick man byta en kassett ibland (och eftersom det var länge sedan så hade alla kassetter olika specialverktyg :-) ) eller byta kulor i ett nav.
Mest bara smutsigt och ensamt...

Småskalig cykelverkstad?
Aron sa:
I sammanhanget bör möjligtvis nämnas de flesta av de stora tyska cykelpostorderfirmorna gärna säljer exklusive moms till den som är momsregistrerad i EU, men att de är måna om att de momsfria kunderna inte är återförsäljare i någon form. Det bottnar i EU regler som syftar till att momsen ska hamna i samma statskassa som slutkonsumentens.

j3n5 sa:
En del (rätt stora) leverantörer av reservdelar kräver att man har butik med relativt normal placering & öppettider för att man överhuvudtaget ska få beställa av dom. Det är inte helenkelt att vara garagepulare 2017. Värt att kolla upp vilka du tänkt jobba med...

Det talar ju än mer för att beställa från europa direkt. Tack för infon! Mantel var ju tydligen extremt snabba, har nog faktiskt inte handlat från dem än.

Småskalig cykelverkstad?
bucklan sa:
Då vi köpte hus för några år sedan så tänkte jag att i garaget så ska jag uppfylla en gammal dröm att ha cykelverkstad där. Sagt å gjort så ordnades det med F-skattesedel, försäkringar och bokföringsprogram. Som tur var för mig var att i Umeå så hade vi en grossist med stort sortiment av "standarddelar" - Cykloma, men dom sålde sin verksamhet ungefär samtidigt som när jag avvecklade. Körde marknadsföringen först via flyers i brevlådor och annons i byabladet. Hade/har heltidstjänst så jag körde detta på kvällar och helger. Hade inga fasta tider, utan la ut på facebook sidan då man var ute, annars fick dom ringa och anmäla att dom skulle komma å lämna en cykel.

Eftersom jag cyklar själv så hoppades man ju givetvis på att man skulle få in många MTB´s och racercyklar, men verkligheten blev mer att byta däck och slang åt kunderna. Skulle tro att 60% av mina jobb bestod av det. Sen var det blandat med allt möjligt. Väldigt ofta så kom det in cyklar som hade originaldäck från 70-talet, fastrostade skruvar mm så det tog 3ggr så lång tid att fixa iordning dom. Nu körde jag fast pris på det mesta, så det får man ha i åtanke. Blev inte mycket förtjänst på dom jobben, då man hade hunnit 2-3 andra cyklar på den tiden. Normalkunden är totalt obrydd om vilka däck å slangar man hade utan dom ville ha nånting som var billigt och rullade bra. Däck och slang i alla dess storlekar fick man ha på lager, även ekrar och broms/växelvajrar. Sen beställde jag oftast eftersom. Men även här får man ju tänka på att frakterna äter upp mycket av förtjänsten.

Knöt även kontakt med Shimano Nordic och Vartex för att få ett större sortiment av delar och ja, jag kunde köpa billigare från tyskland om jag hade velat. Men det kändes smidigare att beställa från grossisterna. Upp till byn strax utanför Umeå tog det oftast 4 arbetsdagar att få grejerna levererade.

Grymt roligt (oftast) att ha prövat på och man lärde sig massor. Men nackdelarna var att jag hann knappt cykla nånting själv, familjelivet blev lite lidande då det var mycket jobb. Otroligt säsongsbetonat, här uppe var det mycket jobb ifrån slutet på april till v24-25, lugnt under sommaren och började om när skolan startade.

Grymt värdefull information då du gjort samma resa som jag planerar. Att knappt hinna cykla själv och att familjelivet blir lidande är väl den största farhågan. Jag får helt enkelt se till att hålla ner arbetsmängden på något sätt. Jag tolkar det som att du hur som helst inte ångrar din verkstadstid? Hur länge höll du på och jobbade du heltid med ditt andra jobb hela tiden? Hur många timmar i veckan var du i verkstaden och ungefär hur mycket förtjänst gav det?

Var det svårt att få kunder eller hade du hela tiden cyklar som stod på kö för att servas? Hur lång tid tog det innan du fick en "stabilt" flöde av kunder?

Intressant med din uppskattning på 60% slangjobb. Anar att det behövs många slangar och däck i lager med andra ord, och billiga om nu kunden inte har andra önskemål.

Mitt mål är ju som sagt att 20% av nuvarande lön ska komma från verkstaden, vilket med mitt högbetalda jobb motsvarar ungefär 4-5000kr / mån. För att få den ekvationen att gå ihop bör jag alltså få in ca 1000kr i veckan. Baserat på de prislistor jag sett för servicejobb, bör det inte vara omöjligt. Rätta mig gärna om jag tänker galet.

Småskalig cykelverkstad?
Stinkfisk sa:
Mitt mål är ju som sagt att 20% av nuvarande lön ska komma från verkstaden, vilket med mitt högbetalda jobb motsvarar ungefär 4-5000kr / mån. För att få den ekvationen att gå ihop bör jag alltså få in ca 1000kr i veckan. Baserat på de prislistor jag sett för servicejobb, bör det inte vara omöjligt. Rätta mig gärna om jag tänker galet.
Det är väl ungefär vad skattemyndigheten tycker för att man ska få (ha fått) f-skattsedel.
Når man inte upp i "betydande andel av inkomsten" så räknas det inte som näring och man får (fick) ingen f-skattsedel.
Har varit på gång att rycka igång smågrejor, men försiktig general som jag är har jag inte kunnat räkna ihop det med min lön (heller).

Småskalig cykelverkstad?
emmer sa:
Stinkfisk sa:
Det är väl ungefär vad skattemyndigheten tycker för att man ska få (ha fått) f-skattsedel.
Når man inte upp i "betydande andel av inkomsten" så räknas det inte som näring och man får (fick) ingen f-skattsedel.
Har varit på gång att rycka igång smågrejor, men försiktig general som jag är har jag inte kunnat räkna ihop det med min lön (heller).

Hmm... Jag erkänner att jag i nuläget inte har någon koll på f-skattesedlar, mer än att jag måste ha en för att få driva enskild firma. Om jag nu inte är berättigad f-skattsedel, och att min verksamhet inte räknas som näring, vad händer då? Är det då det klassas som hobbyverksamhet? Vad blir egentligen skillnaden? Måste in på Skatteverket och läsa är jag rädd för.

Småskalig cykelverkstad?
Stinkfisk sa:

Ja, du tänker lite galet. Din omsättning ska täcka inköpspriset för reservdelar, telefon, försäkring, el, garantiärenden, lagerhållning, marknadsföring, arvode till redovisningskonsulten, inköp av verktyg osv osv. När allt det ovanstående är avräknat så ska du dra av ytterligare 50 % som ska in till skattemyndigheten. Så om du omsätter 10.000 kr en månad så kommer du att kunna ta ut 10.000/X i lön. Min okvalificerade gissning är att någonstans mellan 15-20 % av omsättningen slutligen hamnar i din ficka som reda pengar. Det är som sagt en gissning och förhoppningsvis finns det någon med branschkunskap som kan ge dig en mer korrekt siffra.

Småskalig cykelverkstad?
Stinkfisk sa:
Hmm... Jag erkänner att jag i nuläget inte har någon koll på f-skattesedlar, mer än att jag måste ha en för att få driva enskild firma. Om jag nu inte är berättigad f-skattsedel, och att min verksamhet inte räknas som näring, vad händer då? Är det då det klassas som hobbyverksamhet? Vad blir egentligen skillnaden? Måste in på Skatteverket och läsa är jag rädd för.

Det är helt ok att ha en näringsverksamhet vid sidan om. Den måste inte vara en betydande andel av den totala inkomsten. Det vore ju att motverka nyföretagande, där det ju ofta tar några år att få rull på verksamheten. Regeln är att verksamheten ska drivas med vinstmål. Det är tex inte ok att driva en ostimportfirma och sedan bjuda bort all ost i provsmakningar år efter år. Men din ambition är ju att plocka ut en vinst, så för dig borde det inte vara något hinder.

Småskalig cykelverkstad?
Svarar här istället.

Jag körde i 3 år, sen kände både jag och frun att det fick räcka. För som Aron skrev så ska omsättningen/försäljningen räcka till alla driftskostnader. Nu körde jag i garaget så jag hade ingen hyra. Om du säljer service för 100:- som exempel så försvinner 20:- direkt som moms. Då har du 80 kvar till driften. Jag sålde mest slang från kenda som jag köpte via Cykloma då. Med ett pris till kund på 60:- så var drygt 11-12:- kr "vinst" på dessa, så det är bara att räkna hur många slangar man får sälja för att få ihop en timlön..

För att få en "nöjd" fru så kom vi överens om att jag fick gå ut när äldsta barnet hade somnat, så jag kom ut till garaget vid 19-20 nångång på kvällen å körde på i 2-3h.

Ibland hade man 10 cyklar som stod på kö och ibland ingen. Så det gick inte riktigt att planera. Men jag är säker på att om jag hade haft öppet fasta tider 2-3ggr i veckan så hade jag haft mer jobb än då dom var tvungen att ringa och boka in cykeln.

Ett råd är att gå minst en kurs i företagsekonomi/bokföring innan du startar för att få insikt i det.

Jag gjorde inte direkt nån vinst under dom 3åren, mest troligen skulle jag ha kunnat göra det år 4. Dom första åren gick mest åt till att köpa in verktyg och bygga lite lager på dom mest omsatta varorna. Men visst gjorde man "egna uttag" på lite cykelgrejer. Men det fick man ändå skatta på. Bokföringsprogram via valfritt företag, månatliga momsinbetalningar baserat på föregående års vinst, försäkring, skrivare, papper mm kostar en del. Dom flesta betalningslösningar kostar också.

Så tänk igenom ordentligt, jag kände att det blev för mycket jobb för lite pengar. Hade jag bara tyckt om att skruva och inte cykla så hade jag nog fortsatt. Men under dom 3 åren så var det kanske psykisk påfrestande att gå ut till garaget, konstatera att det är kalasväder för en kvällsrunda, men med vetskapen om att det står 4-5 cyklar och väntar på en..

Småskalig cykelverkstad?
Aron sa:
Stinkfisk sa:
Det är helt ok att ha en näringsverksamhet vid sidan om. Den måste inte vara en betydande andel av den totala inkomsten. Det vore ju att motverka nyföretagande, där det ju ofta tar några år att få rull på verksamheten. Regeln är att verksamheten ska drivas med vinstmål. Det är tex inte ok att driva en ostimportfirma och sedan bjuda bort all ost i provsmakningar år efter år. Men din ambition är ju att plocka ut en vinst, så för dig borde det inte vara något hinder.
Ja vi får hoppas att de ändrat på reglerna, men jag hade senast ett gäng samtal i telefonen med två eller tre olika tjänstemän på den lokala skattemyndigheten. Men det var väl för säg fem sju år sedan senast. Företagande går lika bra att driva utan f-skattesedel. Det är mest den som köper tjänsten som får lite merjobb.

Småskalig cykelverkstad?
emmer sa:
Ja vi får hoppas att de ändrat på reglerna, men jag hade senast ett gäng samtal i telefonen med två eller tre olika tjänstemän på den lokala skattemyndigheten. Men det var väl för säg fem sju år sedan senast. Företagande går lika bra att driva utan f-skattesedel. Det är mest den som köper tjänsten som får lite merjobb.

Utan f-skattsedel så är det inte företagande. Det är svartjobb. (Alternativt anställning eller hobbyverksamhet.)

Sen kan man ju leja ut faktureringen till någon av frilanshjälpsfirmorna. Men det är ju en annan femma.

Småskalig cykelverkstad?
Aron sa:
Utan f-skattsedel så är det inte företagande. Det är svartjobb. (Alternativt anställning eller hobbyverksamhet.)
Det är snarare den som anlitar tjänsten som är skyldiga att betala in momsen, skatten och så vidare.
Utöver det är de inte arbetsgivare (om de int anlitar för över fem tusen eller vad det är per kalenderår).
Företagande är det så fort man gör det i näringssyfte - men f-skattesedel (eller FA snarare) får man först om det är en varaktig betydande verksamhet. https://www.skatteverket.se/foretag...ochfaskatt.4.58d555751259e4d661680006355.html Sen tolkas säkert varaktigt och betydande olika på olika ställen.

Småskalig cykelverkstad?
Sorry, men du blandar ihop begreppen.

emmer sa:
Det är snarare den som anlitar tjänsten som är skyldiga att betala in momsen, skatten och så vidare.
Företag betalar in moms, sociala avgifter etc. Den part som i ditt exempel utför tjänsten är anställd, inte företagare. Notera att en anställning kan vara hur kort som helst.

emmer sa:
Utöver det är de inte arbetsgivare (om de int anlitar för över fem tusen eller vad det är per kalenderår).
Detta är en regel för att underlätta för sommarjobbare etc och har ingen relevans för det TS planerar.

emmer sa:
Företagande är det så fort man gör det i näringssyfte - men f-skattesedel (eller FA snarare) får man först om det är en varaktig betydande verksamhet.
Om det inte är varaktigt eller betydande så är det sk hobbyverksamet, och det finns ett alldeles eget regelverk för sånt. Jag anser inte att man är företagare om man säljer några tavlor eller honung ett par gånger om året på den lokala marknaden. Företagare driver företag. Och företag är inte företag förrän de har F-skattsedlar.

(Jag kanske bör nämna att jag haft firma vid sidan om fast anställning i snart 20 år och att jag undervisade i företagsekonomi under några år för mycket länge sedan.)

Småskalig cykelverkstad?
Har inte nämts vad jag sett men jag har funderat på att extraknäcka som mobil cykelmek ibland. Dvs, man åker ut till kund på ett eller annat sätt och fixar kunds cykel på plats. Då hade jag, om det t.ex gäller däck och slangbyte, tagit min egen cykel och cyklat till kund. Fast så bor jag ju i en större stad också.
Annars kan man ju, om man har en bil med bra lastkapacitet, ge sig ut på stan och ställa sig där cyklister ofta passerar och erbjuda snabbservice så som pumpning av däck, smörjning av drivlina, justering av bromsar och växlar osv osv. Där kan man nog också få en och annan kund som vill byta däck i farten.

I vilket fall som helst, istället för att kund alltså kommer till dig med cykel och den står i X antal dagar så erbjuder du en tjänst där du kommer och kollar på cykeln alt beställer delar som kunden vill få bytta i förväg och helt enkelt byter hos kunden. Det kan man ju sedan så klart kombinera med verkstad osv.
Att man kommer ut till kund kostar lite extra men kunden får cykeln fixad utan att vara utan den.
EDIT: Ja, alltså kunden betalar för hemservice så klart.

Senast ändrad:
Småskalig cykelverkstad?
bucklan sa:
Svarar här istället.

Jag körde i 3 år, sen kände både jag och frun att det fick räcka. För som Aron skrev så ska omsättningen/försäljningen räcka till alla driftskostnader. Nu körde jag i garaget så jag hade ingen hyra. Om du säljer service för 100:- som exempel så försvinner 20:- direkt som moms. Då har du 80 kvar till driften. Jag sålde mest slang från kenda som jag köpte via Cykloma då. Med ett pris till kund på 60:- så var drygt 11-12:- kr "vinst" på dessa, så det är bara att räkna hur många slangar man får sälja för att få ihop en timlön..

För att få en "nöjd" fru så kom vi överens om att jag fick gå ut när äldsta barnet hade somnat, så jag kom ut till garaget vid 19-20 nångång på kvällen å körde på i 2-3h.

Ibland hade man 10 cyklar som stod på kö och ibland ingen. Så det gick inte riktigt att planera. Men jag är säker på att om jag hade haft öppet fasta tider 2-3ggr i veckan så hade jag haft mer jobb än då dom var tvungen att ringa och boka in cykeln.

Ett råd är att gå minst en kurs i företagsekonomi/bokföring innan du startar för att få insikt i det.

Jag gjorde inte direkt nån vinst under dom 3åren, mest troligen skulle jag ha kunnat göra det år 4. Dom första åren gick mest åt till att köpa in verktyg och bygga lite lager på dom mest omsatta varorna. Men visst gjorde man "egna uttag" på lite cykelgrejer. Men det fick man ändå skatta på. Bokföringsprogram via valfritt företag, månatliga momsinbetalningar baserat på föregående års vinst, försäkring, skrivare, papper mm kostar en del. Dom flesta betalningslösningar kostar också.

Så tänk igenom ordentligt, jag kände att det blev för mycket jobb för lite pengar. Hade jag bara tyckt om att skruva och inte cykla så hade jag nog fortsatt. Men under dom 3 åren så var det kanske psykisk påfrestande att gå ut till garaget, konstatera att det är kalasväder för en kvällsrunda, men med vetskapen om att det står 4-5 cyklar och väntar på en..

Oftast är det ju " bäst/bra" att skilja arbete och hobby, intresse kan man ju ha i båda delar och är inte det jag menar. Hade jag tex gillat åka snöskoter så hade jag hellre sålt båtar än snöskotrar och lagt min semester på vintern...

Småskalig cykelverkstad?
Aron sa:
Företagare driver företag. Och företag är inte företag förrän de har F-skattsedlar.

Om du nu ska verka vara så insatt i företagande så borde du veta att det inte finns F-skattesedlar, sedan 2012 . Man ansöker om att bli godkänd för F-skatt och sen blir man godkänd eller inte. På fakturan skriver man numera "Godkänd för F-skatt."

Att bli godkänd för F-skatt är inget märkvärdigt, det går ibland av sig själv även om man inte ansöker om det. Mitt senaste bolaget blev godkänt trots att jag inte ansökte eller ens ska ha det. Ja det finns faktiskt företag som inte ska ha F-skatt.

Senast ändrad:
Småskalig cykelverkstad?
bucklan sa:
Svarar här istället.

Tack för ytterligare mycket intressant läsning. Jag blir lite rädd av all bokföringsbyrokrati, men har goda kontakter som jag hoppas kan hjälpa mig med den biten. Har visserligen läst civilekonomi i 1,5 år men jag gissar att min ettåriga dotter kan mer än mig om bokföring.

Mardrömmen är just att man är sugen på annat, typ cykla, men måste istället in när man inte vill. Åter igen så får jag se till att hålla det hela småskaligt och inte låta det "ta över" för mycket.

Småskalig cykelverkstad?
Spacekitty sa:
Om du nu ska verka vara så insatt i företagande så borde du veta att det inte finns F-skattesedlar, sedan 2012 . Man ansöker om att bli godkänd för F-skatt och sen blir man godkänd eller inte. På fakturan skriver man numera "Godkänd för F-skatt."

Jag ber naturligtvis om ursäkt för mitt stora klavertramp och ska ägna kvällen åt att fundera på om jag överhuvudtaget är lämpad att driva företag.

Småskalig cykelverkstad?
Spacekitty sa:
Aron sa:
Företagare driver företag. Och företag är inte företag förrän de har F-skattsedlar.

Principen är den samma både före och efter. Skillnaden är den att tidigare skickades en F-skattesedel ut varje år till alla som betalade F-skatt som ett bevis på att man gjorde just det och var registrerad hos skatteverket.

Sedan verkar myndigheten ha kommit på att det där var en onödig kostnad då få verkligen behövde visa upp papperet. Därför gjorde de om så att man numera får skriva ut eller beställa sitt f-skattebevis de gånger man behöver ett.

Eftersom man då gjorde om så det inte gick ut automatiskt, så skulle man även ändra på fakturorna till "Godkänd för F-skatt" som sagt, men många kör fortfarande med gamla mallar.

Men som sagt, principen är precis den samma!

Småskalig cykelverkstad?
h.g.j sa:
Men som sagt, principen är precis den samma!

Princip och princip... Om man hävdar sin auktoritet genom att peka på att man undervisat i företagsekonomi så får man nog se till att det är rätt och inte bara lite hej och hå. Och det går som sagt bra att vara företagare utan F-skatt, det finns många företag (t.ex. butiker, restauranger) som inte säljer tjänster.

Småskalig cykelverkstad?
har själv gått i banorna att köra egen verkstad men de fallerar på ett par punkter för min del
1 de är inte bara tiden på att skruva man måste räkna in man ska göra de admistrativa runt om oxå med redovisning med mera o där e en enorm tidstjuv o kräver hyggliga ekonomiska kunslkaper om man inte lejjer in nån att göra detta vilket kostar rätt stora summor
2 krävs relativt stor fast återkommande kundkrets för att driva runt första åren o etablera sig på marknaden
3 man behöver en hel del cykelspecifika verktyg som inte e speciellt billiga om dom är av bra kvalite vilket krävs om man ska använda dom ofta så feltemas skrot går bort direkt så där e en stor startkostnad man ska räkna in
4 ska man överleva som "nisse på hörnet" så måste man kunna renovera navväxlade baknav kunna serva dämpare och även ha programvara o utrustning för att jobba med di2

så dom fyra punkterna e ganska tunga poster man ska ta i beaktning

Småskalig cykelverkstad?
Spacekitty sa:
Princip och princip... Om man hävdar sin auktoritet genom att peka på att man undervisat i företagsekonomi så får man nog se till att det är rätt och inte bara lite hej och hå.
Det var som sagt länge sedan jag undervisade. Om det retar dig att jag inte använder den senaste terminologin för något som i praktiken är exakt samma sak så varsågod.

Spacekitty sa:
Och det går som sagt bra att vara företagare utan F-skatt, det finns många företag (t.ex. butiker, restauranger) som inte säljer tjänster.
Det där har du fått om baktassen. F-skatt har inget med vad man säljer att göra, det spelar ingen roll om det är varor, tjänster eller fantasier. Den som bedriver näringsverksamhet ska beskattas enligt ett eget regelverk, och då behöver man vara registrerad för F-skatt.

För att förtydliga: Du kan inte betala företagsskatt utan att vara registrerad för F-skatt. Och om man inte betalar in skatt så är det svartarbete. (Om man inte är anställd förstås, men då krävs det ändå en arbetsgivare/företag någonstans högre upp i kedjan. Restauranggästerna lär knappast vara intresserade av att starta firma och börja visstidsanställa för att kunna äta en pizza och ta ett par öl.)

Senast ändrad:
Småskalig cykelverkstad?
Jag har planer på att starta en enskild firma i form av verkstad där jag reparerar de flesta cykeltyper. Jag kan definitivt inte allt men bör lösa de vanliga åtgärderna. Jag arbetar statligt, 100%, men drömmen vore att gå ner till 80% och jobba i verkstaden en dag i veckan. Tanken är att jag köper in de verktyg jag saknar och börjar lite smått att annonsera i lokaltidningen och facebook motsv. Jag bor för övrigt i ett mindre samhälle med två redan existerande cykelverkstäder. Till en början kommer jag därför jobba kvar i det statliga till 100%.

Nästa steg är att få tag i en grossist som kan sälja reservdelar, däck, slang, kedjor osv. Har ni något tips på grossist som kan vara hjälpsam? Det känns som en dålig lösning att beställa från tyskland som privatperson, och därefter hoppas att postnord levererar inom två veckor. Jag förstår samtidigt att det är oerhört svårt att ha det mesta hemma, i synnerhet då min firma kommer att vara ytterst småskalig. Hur hade ni gjort? Någon som har erfarenhet och tips?

Mvh

Lukas
Blev det någon cykelverkstad?

Småskalig cykelverkstad?

Mvh

Lukas
jag reparerar cyklar redan som bisyssla. i början fick jag kontakt med en vanlig cykelaffärr som hyr in min expertis ibland. här kan jag också snabbt köpa reservdelar. nu köper jag oftast delar från utlandet, billigare. tänk på att utbilda dig.. det går att utbilda dig själv men jag tog en kurs i nederländerna så stt jag blev certifierad. när du samarbetar med en fysisk butik kan du även få inloggning på bosch, shimano diagnose sofware för elcyklar. har du ingen fysisk affär , är det svårt att få en inloggning från bosch. mina kunder är privat personer, företag, cykelklubbar. cykelklubbar med landsvägs,grafel bikes osv är lite speciella eftersom här behöver du läsa på en hel del. man får ofta frågor vilka delar man kan blanda från olika märken , sram,shimano etc. liten tips, när du samarbetar med en cykelaffär i din plats, erbjud också att du kan säljs deras cyklar mot en viss procentsats. för övrigt kan du hya ut cyklar till hotel och bilfirmor . köp bara inga billiga cyklar. vill du veta mer maila till motorsek@gmail.com. , Tom

Småskalig cykelverkstad?

Mvh

Lukas

Reklam raderad.

Tillbaka
Topp