Soteleden har jag för mig bröts av pga en markägare som inte ville ha folk promenerande på sina marker. Kanske det är ändrat sedan några år tillbaka.. Dessutom:
"4. Terrängcyklar "typ mountainbike" bör inte framföras på leden utan markägarnas medgivande. "
Annars kan jag tipsa om att ta bilen över Sotenkanalen, sväng till vänster just efter bron och parkera på Haby efter ca en km. Det är en stor parkeringsplats som ni inte kan missa. På högerhanden har ni en oändlig massa gansksa slät granit att cykla på. Finns möjlighet för trialövningar med cykel om ni är lagda åt det hållet. Stora klippblock ligger utslängda lite här och var. Mindre stenbrott ger utmärkta droppkanter.
Ska se om jag inte kan hitta lite bilder från min och Plumses tur därute i fjol.. Det ska ligga ett par i "dagens bild" tråden om jag inte minns fel..
Fortsätter ni sedan med cyklarna västerut över hällingedalen ut mot skeppshällorna kommer ni få rätt trevligt. Det finns, möjlighet att cykla runt hela sote huvud och nå Fykan om man kanske klättrar på några få ställen me det kan det vara värt. Hmm, jo ni kan väl kanske ana att jag har stuga på ön... =)
En annan utmaning kan vara att ta cykeln ut på Tryggö. Vada över fiskens lera men se upp så ni inte trampar fast i den mjuka bottnen. Knixigare cyling men fullt möjlig på en hel del ställen i stort sett ända ner till fyren. Följ svagt synlig stig rakt över fältet som sedan går ner i svackan vänster om gården, därefter följer ni rösad stig. Ta en bild uppifrån Tryggö röse och lägg in i RR när ni ändå är där. Hälsa kung Tryggve från mig. Bättre utskit får man leta efter!!
Jag försöker lära mig köra över en kant..
Plumse spanar men tvekar och avstår.