Smögen, turtips mottages

Olisen

Medlem
Smögen, turtips mottages
Hallå!!!

Jag och ett par kompisar funderar på att ta med hojarna ut till Smögen eller Ramsviksområdet i helgen. Tyvärr så har vi inte så bra koll på vart det finns några roliga leder i området. Vore kul med lite blandat singeltracks och klipphällar.

/Ola

Smögen, turtips mottages
Soteleden har jag för mig bröts av pga en markägare som inte ville ha folk promenerande på sina marker. Kanske det är ändrat sedan några år tillbaka.. Dessutom:

"4. Terrängcyklar "typ mountainbike" bör inte framföras på leden utan markägarnas medgivande. "

Annars kan jag tipsa om att ta bilen över Sotenkanalen, sväng till vänster just efter bron och parkera på Haby efter ca en km. Det är en stor parkeringsplats som ni inte kan missa. På högerhanden har ni en oändlig massa gansksa slät granit att cykla på. Finns möjlighet för trialövningar med cykel om ni är lagda åt det hållet. Stora klippblock ligger utslängda lite här och var. Mindre stenbrott ger utmärkta droppkanter.

Ska se om jag inte kan hitta lite bilder från min och Plumses tur därute i fjol.. Det ska ligga ett par i "dagens bild" tråden om jag inte minns fel..

Fortsätter ni sedan med cyklarna västerut över hällingedalen ut mot skeppshällorna kommer ni få rätt trevligt. Det finns, möjlighet att cykla runt hela sote huvud och nå Fykan om man kanske klättrar på några få ställen me det kan det vara värt. Hmm, jo ni kan väl kanske ana att jag har stuga på ön... =)

En annan utmaning kan vara att ta cykeln ut på Tryggö. Vada över fiskens lera men se upp så ni inte trampar fast i den mjuka bottnen. Knixigare cyling men fullt möjlig på en hel del ställen i stort sett ända ner till fyren. Följ svagt synlig stig rakt över fältet som sedan går ner i svackan vänster om gården, därefter följer ni rösad stig. Ta en bild uppifrån Tryggö röse och lägg in i RR när ni ändå är där. Hälsa kung Tryggve från mig. Bättre utskit får man leta efter!!

file=17896

Jag försöker lära mig köra över en kant..

file=17816

Plumse spanar men tvekar och avstår.

Senast redigerad av en moderator:
Smögen, turtips mottages
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> "4. Terrängcyklar "typ mountainbike" bör inte
> framföras på leden utan markägarnas medgivande."

Det där är sånt kvalificerat skitsnack att jag blir lätt förbannad. En kille som blev utskälld för att han cyklade på leden blev det av markägaren/bonnafan när bonnlurken kom körande med traktorn med fullt timmersläp på den relativt breda stig/skogsväg som enligt honom skulle bli sönderkörd av cykeln...

Nu verkar det som om en del av markägarna är nöjda om dom bara får igenom något lite förbud så dom inte lägger sig helt i förhandlingarna. Det finns också två speifika intressegrupper som är riktigt på hugget vad gäller allt med hjul på (även barnvagnar i något fall...): specialintresserade (på diagnosnivå...) ornitologer och växt-biologer. De två grupperna är de enda med påstått naturskyddande intresse jag har haft problem med här. En av de där galningarna påstod att min cykel förstörde lavarnas tillväxtmöjligheter här ute på graniten. Att jag kör på de ställen där det antingen är för nära sjön för att lavarna ska trivas alls eller på de leder som är markerade och där de gående är fler och mer nötande än 1000 hojar fattade inte tokfan.

Fast det är mycket svårt att få till de där vandringslederna alls och det bör vi cyklister ta hänsyn till. Svettocykling hör inte hemma på vandringsleder över huvudtaget. Det är onödigt att reta de som bara väntar på nåt att hugga efter.

Smögen, turtips mottages
Efter Bovallstrand (från Smögenhållet) ligger det ett natur-(reservat?) som är ganska fint. En hel del bokskog med ett gammalt stenbrott längs med någon av stigarna. Kan vara ett alternativ och ni vill ha något som är tekniskt softare än hällarna på Ramsvik.

Jag kommer inte ihåg vad stället heter men det ligger längst in i havsviken norr om Bovallstrand. Ni borde kunna hitta det ganska enkelt på en karta.

Bohus-Malmön är ett annat ställe jag kommer att utforska med cykel vid tillfälle.

Tillbaka
Topp