Smörja dämpare efter varje körning - vilken olja?

waqr

Medlem
Läste lite kring dämparunderhåll och såg att många rekommenderade att lägga på lite olja på gaffelbenen efter varje körning/tvätt av cykeln. Vilken olja ska man lägga på? Förmodar att FOX har någon egen variant som är bäst anpassad för detta?

Jag har en burk som är din för 50kr...

forkdeo.jpg

Nej den ska du inte ha. Silikonsprayen alltså.

Om du ska ha något ska det vara samma olja som redan är i gaffelns ytterben. Fox dämparolja av rätt sort förslagsvis.

Fox har ingen egen särskild produkt för det eftersom det inte finns med i serviceschemat.

Senast ändrad:
Är det inte helt onödigt att lägga olja på innerbenen om man sköter servicen av gaffeln? Är det olja inne i gaffeln som håller skumringarna fuktiga så är det väl bra så?

sdx sa:
Smörja det behöver man bara göra om gafflen känns som en byrålåda
Japp, onödigt att smörja regelbundet när man lika gärna kan vänta tills dess att man ökat risken med repor på rören med 12983403% & totalt pajat alla bussningar & packningar ??

JesperA sa:
sdx sa:
Japp, onödigt att smörja regelbundet när man lika gärna kan vänta tills dess att man ökat risken med repor på rören med 12983403% & totalt pajat alla bussningar & packningar ??
Ett ickeproblem om man servar ytterbenen med rätt intervall. Slitage alltså. Att nån droppe olja extra kan få gaffeln att kännas plush mot slutet av serviceintervallet är väl inget konstigt men antyder att det kanske är service som borde göras istället.

Rattnalle sa:
JesperA sa:
sdx sa:
Ett ickeproblem om man servar ytterbenen med rätt intervall. Slitage alltså. Att nån droppe olja extra kan få gaffeln att kännas plush mot slutet av serviceintervallet är väl inget konstigt men antyder att det kanske är service som borde göras istället.
Jo, men han jag citerade verkar ju inte sköta servicen om hans gaffel går så långt att den börjar kännas som en byrålåda, en omöjlighet om man sköter gaffeln rätt, därav min kommentar.

JesperA sa:
sdx sa:
smörj du utan på så går jag på djupet med min sköter man bara service intervallen så är det inga problem. och att man tvättar av skiten efter varje cykling.

Jag kör denna ibland som en snabb fix för att få gaffeln smutt:
Ersätter dock inte regelrätt ytterbens-service.

Att vända hojen upp och ner inför varje tur tycker jag funkar bättre än att smörja på utsidan.

Tillbaka
Topp