Smörja lager...

eeyore

Medlem
Smörja lager...
Smörja lager är inte min favoritsyssla, så jag tänkte slippa denna gång...
Lyssnade på bakhjulet på racern idag och noterade att det "klickar" lite när jag snurrar på det. Ett lågt, men ändå tydligt hörbart ljud. Det rullar fint och mjukt, men som sagt, det klickar lite. Kan det vara kulorna som "trillar" emot varandra? (Lagret har rullat ca 300mil efter inköp)

Hur ofta smörjer ni om era lager? När det knastrar gott och konorna är slut och fettet glittrar av bortskavd metall, eller lite då och då för att det är skojigt?

Smörja lager...
Appropå renovering av hjullager: är det någon som har något fantastiskt tips på hur man får loss dammringen utan att förstöra den? När jag bändt bort dammringen med skruvmejsel eller liknande ser den allt som oftast ut som ett trött taco-skal efteråt... Finns det några spitzial-verktyg för detta ändamål?

Smörja lager...
en tråd drunknar snabbt på det här forumet...

Hur gör ni när ni plockar bort dammringen? Någon som lyckas utan att förstöra den?

Smörja lager...
Vad är det för nav? Jag förstår inte riktigt vilken dammring du menar, det ser ju helt olika ut på olika nav.

Att lagret klickar när du vrider på det låter märkligt. Dum fråga kanske, men det är inte frihjulet du hör?

Smörja lager...
Nix, inte frihjulet.
Det är ett tyst man tydligt hörbart klickande som är hyfsat regelbundet.

Dammringen är ju den som sitter ytterst... Svårt att beskriva i ord men om du kikar på vänstersidan så är dammringen den som axeln (eller om man ska vara petig: konan som är skruvad på axeln) går in egenom först. Det går förvisso att renovera och smörja om navet utan att plocka bort dammringen, men det är pillig som attans. (I varje fall på vänstersidan, högersidan är i regel lättare...) Plockar man bort axeln så går det att bända bort dammringen, men den blir som sagt ofta ganska deformerad av detta. Någon smart lirare där ute borde hittat på något listigt sätt att få bort den på utan att förstöra den...

Smörja lager...
kanske lite utanför den här diskussionen, men mitt framnav har börjat glappa ganska mkt i sidled, tror ni det bara behöver dras åt eller behöver jag smörja/byta något? navet kanske har rullat 300-400 mil.

Smörja lager...
dammringen brukar gå att bända loss om du tar ur axeln först, bänd sedan försiktigt med en skruvmejsel, flytta runt så du inte bara bänder på ena sidan hela tiden, så brukar det gå att få loss utan att ha sönder den.

Smörja lager...
keith skrev:
-------------------------------------------------------
> kanske lite utanför den här diskussionen, men
> mitt framnav har börjat glappa ganska mkt i
> sidled, tror ni det bara behöver dras åt eller
> behöver jag smörja/byta något? navet kanske har
> rullat 300-400 mil.

Smörj med Epoxylim så slutar det glappa...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp