Smörjning av framgaffel

Smörjning av framgaffel
Hej!

Undrar lite, skall man smörja in de synliga glidytorna på framgaffeln, typ ovanför packboxen?
Nackdelen med å ha massa kladd är ju att det fastnar massa skit som kan gå ner i gaffeln? Vad använder ni för typ av fett/olja då?

Funkar vanlig teflonolja som man har till kedjan?

Smörjning av framgaffel
Jag lägger på lite av Rock Shox´s "Judy Butter" på innerbenen med jämna mellanrum. Bara lite åt gången. Fördelen med Butter är att det inte blir så kladdigt så det drar till sig smuts.
Så gör jag.

/steen

Smörjning av framgaffel
Smort ett par gånger med Buzzy's Slick Honey, har funkat klockrent. Smörja, pumpa gaffeln upp och ned några gånger, torka bort allt överflöd.

Smörjning av framgaffel
Alltså,
- Gaffelolja häller man så klart i gaffeln.
- Judy Butter/Slick Honey el liknande kan man fetta in innerbenen med för att minska den statiska friktionen.

Eller? Läste någonstans att man på vissa RS-gafflar inte behöver kleta med smör/honung, men hittar såklart inte denna text igen.

Vad vill man använda Rock Shoxs Red Rum till då? Smörja packningar med så att de inte torkar eller?

Smörjning av framgaffel
edgedaniel skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Undrar lite, skall man smörja in de synliga
> glidytorna på framgaffeln, typ ovanför
> packboxen?

Ja.

> Nackdelen med å ha massa kladd är ju att det
> fastnar massa skit som kan gå ner i gaffeln?

Nej.

Förvisso fastnar skiten lättare, men den ligger löst och flyter ovanpå innergaffelbenen vilket gör att smutsen rakas av när den når plastringen (dust seal/wipers). Är innerbenen torra kan skiten bränna fast på benen och dras då lättare förbi plastringen.

> Vad använder ni för typ av fett/olja då?

Judy Butter eller en droppe gaffelolja funkar bra. Judy Butter samlar lite mera smuts men smutsen hålls å andra sidan ännu längre från gaffelbenen. Jag vet inte vad som är bäst så jag brukar alternera =)

> Funkar vanlig teflonolja som man har till kedjan?

NEJ!!! Förstör gummipackningarna i gaffeln.

steen: Va? Judy butter är ju det kladdigast som finns.

Smörjning av framgaffel
hej!

Läste tråden och blev inte riktig klok....vad ska man smörja synliga delar med tydligen inte med teflon smussel iaf?

var köper ni era smörjmedel?

//J

Smörjning av framgaffel
Gaffelolja eller gaffelfett om du ska smörja med något. Några droppar och kör gaffeln upp och ned några gånger. Torka av.

Finns i varje cykel- eller MC-butik.

Tillbaka
Topp