Smörjschema Torpedo (H3111)?

Office

Medlem
Hej, ska fetta om ett Torpedo men jag är lite osäker på vilka delar som ska ha fett och vilka som ska ha olja.

Min tanke är följande:
1. Utsidan och insidan av bromsbackarna: högtemperaturfett
2. Kullager: lagerfett
3. Hela planetväxeln: lagerfett
4. Allt annat får vanlig motorolja.

Vad tror ni om detta?

Hur är det med ”skruven” till bromskonan? Fett eller olja?

Jag tycker det känns lite oskönt med fett i planetväxeln men misstänker att man får serva navet ganska ofta om man bara kör olja?

Du är rätt ute. Det är fett till det mesta utom spärrklinkorna, de där små fjäderbelastade vingarna som greppar i hylsan.

Nästan alla gamla Torpedo, Sturmey A. och Bendix fungerar bra bara på olja men man får serva dem oftare.

Du är rätt ute. Det är fett till det mesta utom spärrklinkorna, de där små fjäderbelastade vingarna som greppar i hylsan.

Nästan alla gamla Torpedo, Sturmey A. och Bendix fungerar bra bara på olja men man får serva dem oftare.
Ok! Jag satte ihop det och det går som en dröm. Körde dock bara olja på skruven till bromskonan, men men :)

Det var lite klurigt med lagerspelet men vi får väl se hur länge det håller.

Tack för svaret!

det ska vara ett minimalt glapp kvar, annars kommer snart ett lagerhaveri. driverns två lager är båda känsliga.

rätt inställt och infettat tycker jag torpedo håller stilen många år efter en omfettning. lilla lagret på driversidan kan behöva komplettering vid tillfälle, men för det behöver man inte ta isär navet.

sa 5 vxl går gärna torrt i planetväxlarna, och jag har gått över till att 'serva' navet genom att lägga cykeln på sidan och flöda syntetmotorolja genom lagren. behöver upprepas typ vartannat år. en bonus är att navet går lättare än med infettning.

Senast ändrad:
det ska vara ett minimalt glapp kvar, annars kommer snart ett lagerhaveri. driverns två lager är båda känsliga.

rätt inställt och infettat tycker jag torpedo håller stilen många år efter en omfettning. lilla lagret på driversidan kan behöva komplettering vid tillfälle, men för det behöver man inte ta isär navet.

sa 5 vxl går gärna torrt i planetväxlarna, och jag har gått över till att 'serva' navet genom att lägga cykeln på sidan och flöda syntetmotorolja genom lagren. behöver upprepas typ vartannat år. en bonus är att navet går lättare än med infettning.
Okej, ska man kunna känna glappet eller räcker det med att man kan se dammkåpan på drevsidan röra sig någon halv millimeter när man vickar på axeln?

Som det är nu hugger det lite i axeln när man snurrar hjulet, men släpper jag så mycket att det försvinner så får jag ett jäkla stort spel.

Tillbaka
Topp