Smuts i ramen

Smuts i ramen
Hej.
Jag har upptäckt att det har sipprat ner smuts i ramen längs sadelstolpen på min mountainbike. Någon som vet hur man åtgärdar detta och hur man förhindrar detta i fortsättningen. Jag funderar också på om det finns något att göra åt all smuts som skvätter från framdäcket upp i headtuben (skrev på engelska för jag är lite noob på sånt här så jag vet inte vad det heter på svenska).

Sökte lite på forumet innan men hittade inga trådar om detta, fast jag vet att dom finns där. Vet att folk inte gärna skriver samma saker flera gånger så om någon vet om en tråd där detta tas upp så länka på. Går naturligtvis bra att svara här med.

Tack på förhand alla kunniga.

Puss

Smuts i ramen
Till headtuben rekommenderas stänkskärm.. Annars är ju det röret öppet nertill redan.
Till sadelröret kan man väl förekomma, med lite klet upptill och ett borrat hål nere i vevlagerhuset.

Många är det också, som hänger sin psykel i sovrummet. Alternativt, om de är singel, i vardagsrummet!

Smuts i ramen
i gaffelröret händer det att jag trycker i en plastpropp av något slag kombinerat med silikon eller epoxi. Till otäta stolpar som jag skrev om igår får man helt enkelt ta och täta alla springor med silikon och sedan applicera om då man justerar stolphuvudet och silikonen lossnar.

I gaffelröret har jag tom någon gång tryckt upp en putsad korkbit som jag sedan lackerat över för att täta fullständigt.

Senast redigerad av en moderator:
Smuts i ramen
Har du tätat gaffelröret upptill också? Annars är det en dålig idé att täta det nertill. Vatten kommer in via justerskruven i topplocket.

Smuts i ramen
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du tätat gaffelröret upptill också? Annars
> är det en dålig idé att täta det nertill.
> Vatten kommer in via justerskruven i topplocket.

Ja det lär ju bli proppfullt där efter ett tag. Är det inte bara lättare att när man tvättar hojen så spolar man lite extra upp i röret.

Smuts i ramen
Tack för alla svar hitills. Ska definitivt täta med silikon eller dylikt vid sadelröret. Det jag egentligen undrar är om det är någon fara om det kommer in smuts i ramen, speciellt i gaffelröret.

Smuts i ramen
1817 skrev:
-------------------------------------------------------
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du tätat gaffelröret upptill också?
> Annars
> > är det en dålig idé att täta det nertill.
> > Vatten kommer in via justerskruven i
> topplocket.
>
> Ja det lär ju bli proppfullt där efter ett tag.
> Är det inte bara lättare att när man tvättar
> hojen så spolar man lite extra upp i röret.

+1

Tätningen väger förmodligen mer än eventuell smuts.

Smuts i ramen
Så det är enda nackdelen med att det kan komma smuts in i ramen, att det väger? för isåfall gör det ingenting om det kommer in lite smuts, jag bryr mig inte om några gram hitodit.

Tillbaka
Topp