Snabb fråga söker snabbt svar!

• Trådstartare Trådstartare rts
  • Start datum Start datum
Tänkte slippa dra förklaringen men men.... Igår när jag cyklade på hästlsingan mötte jag en ryttare och häst efter en skarp kurva med dålig sikt. Jag tvärnitade (och gled ner på marken) och hästen ryggade. Vi blev båda livrädda, jag trodde först det var en älg eller nåt.

Efteråt fick jag ta en rejäl skopa skit när ryttaren (äldre man) berättade om hur hästlederna är till för ryttare och inget annat. Han fortsätta med att säga att det finns ingen chans att cyklar kan passera hästarna på såna smala stigar osv. Jag svarade med att jag trodde att det var ok eftersom det inte stod nåt om cykelförbud och ledde min cykel ut ur skogen med svansen mellan benen.

Senast redigerad av en moderator:
Du tyckte att situationen var obehaglig. Hästen tyckte det var obehagligt. Du får fullt med hästskit på cykeln. Ryttaren blev arg. Spelar det nån roll vad lagen säger?

Buster_1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Veloce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ah, sätt in pengarna!
>
> Jag kan den där. Det betyder: Ja

nä föresten det betyder: "Din dumma lilla jävel sätt nu pengarna som vi kom överens om." Men vad är de för svar på ridfrågan?

> Veloce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ah, sätt in pengarna!
>
> Jag kan den där. Det betyder: Ja

Nej det kom väl fram i "Ah, sätt in pengarna"-tråden att det betyder "NEJ"? Eller hur var det nu...

I Enköping har de varit så begåvade att mountainbikespåret och ridstigen är precis samma! Jag hoppas på att de som rider där (för det gör någon då det ligger hästskit mest överallt) är medvetna om problemen som kan uppstå..

Generellt gäller väl att du får cykla i stort sett överallt om det inte uttryckligen är förbjudet. Se t.ex. http://www.naturvardsverket.se/sv/A...enligt-allemansratten/Allemansratten-Cykling/
Lokala undantag kan förstås finnas men det borde i så fall framgå. Möter ofta hästar på stigar där jag cyklar och det har aldrig väckt några negativa reaktioner. Sedvanlig försiktighet och hänsyn får naturligtvis iakttas från båda parter. Jag brukar ta det lite lugnt på just ridstigar om jag inte har så bra sikt framåt.

Bra, då är det helt ok att cykla på hästslingor så länge det inte är en bild på en cykel med ett kryss över. Tack för länken. Hoppas jag möter samma ryttare igen.

Tycker att det förvånansvärt ofta är s.k. naturintresserade människor som verkar ha sämst koll på vad som gäller i naturen. Det har hänt mig fler än än gång att jag fått en åthutning av en skäggig gubbe i fjällrävenjacka (inget ont om själva jackan, jag har en själv...) med svampkniven i högsta hugg som hojtat om cykelförbud osv. Obs olika gubbar/skägg/svampar vid olika tillfällen alltså.
Det gick så långt att jag ett tag hade en liten folder om cykling från just Naturvårdsverket i fickan på cykeltröjan, och bara längtade efter att det skulle hända igen så att jag skulle få en chans att s a s läsa lagen för vederbörande. Tyvärr råkade jag inte ut för det igen innan foldern hade smulats sönder till molekyler... Läs på och kolla upp vad som gäller så kan man alltid hänvisa till rätt instans om den man möter inte verkar påläst.

I diskussionen Cyklar förstor skogen, har aldrig någon vågat ta upp hästarna, ofta är det folk som känner ägaren av skogen och därmed tycker att dom har företräde till allt vad skogen innebär. Helst ska man rida på fina stigar när det regnar så att det sätter sig riktigt bra. Sen utgår man från störst går först syndromet.

Här där jag bor på somrarna har vi hästleder, där är man givetvis mer uppmärksam på om det kommer en häst och kör åt sidan ifall det kommer någon, då det är fullt möjligt och samsas i skogen så att ingen blir sur. Men däremot när dom är i skogar som inte är hästanpassade är det svårare, då kommer man gärna fort och dom bör vara observanta på annan trafik i skogen, för det mesta är ryttarna som ger sig ut i skogen trevliga, sympatiska människor men sen finns det ju du det där som man inte vill möta, bortskämda tonårstjejer som rider 2gånger i månaden och har noll koll på varken sina hästar, stigen eller mötande. Dessutom blir förbannade, skriker och är allmänt cp-störda så fort det kommer någon gåendes med hund eller kommer mötandes med cykel. Mötte en tjej häromdagen som seriöst satt och sms'ade och hade ipoden på sjukt hög volym hon höll på o trilla av hästen när hon äntligen fick syn på mig...

Veloce skrev:
-------------------------------------------------------
> Ah, sätt in pengarna!

Nej, nej nej. Jag kan, jag kan, JAG KAaaaAN!

Det betyder: Happy är verkligen inte rätt forum för snabba svar och du har definitivt sumpat dina chanser genom att skriva en nonsens-rubrik. Gör om gör rätt, gör det.

För några veckor sedan i Tyresta kom jag ut på en grusväg som visade sig användas till travhästträning. Där var det ingen tvekan om att man var impopulär, bara att kasta sig åt sidan när ett frustande ekipage kom galopperandes(okey travandes då).

varför måste jag plocka upp min hunds skit, när ingen ryttare plockar upp sin hästs skit?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp