(Snabb) hjälp att välja cykel - någon som kan komponenter?

Newbee

Medlem
Hej!
Har spenderat massor med tid på detta forum det senaste för att lära mig om cyklar, men det är mycket, mycket kvar..

Eftersom jag vill börja cykelpendla snarast, men inte kan bestämma mig vad jag ska ha för gravel, tänkte jag slå till under pågående erbjudanden och ersätta min trasiga, tunga biltema-damcykel med något som är good enough. Något som kan vara en andra-cykel om/när jag skaffat en riktigt bra.

Förhoppningen är att den ska funka och hålla bra över tid, men behöver inte vara snyggast eller snabbast.

Jag vill pendla cykelväg (asfalt i olika skick, knappt några höjdmeter men ofta blåsigt) 3 mil enkel väg 2 dagar/vecka. Har möjlighet att ta cykeln på tåget hem om musklerna inte orkar båda håll. Cykeln står i låst cykelförråd under arbetstid.

Jag har hittat dessa som verkar som att de kan funka för det? Jag känner mig dock osäker på hur stor skillnad det är i komponenterna, om man klart borde välja det ena före det andra. Kan ni ge rekommendation, gärna med lite förklaring till varför ni rekommenderar det ni gör? Är det bra/ok värde för pengarna man får? Missade XXL.se's mega-rea i mars ?

Fokuserar främst på dessa:
white ax 290+ ( tycker inte om utseendet så mycket, men kvalitet är viktigare)
white sc comp acera
white sc lite alivio

Såg dessa precis men vid närmare titt kanske de inte är likvärdiga?
occano h5 dammodell, bryr mig inte om insteg. Där fanns dock en kommentar högt upp om vilka komponenter som faktiskt ingår.
occano h5 herr

Supersnällt om någon orkar kika på dem ?

Senast ändrad:
Hej!
Har spenderat massor med tid på detta forum det senaste för att lära mig om cyklar, men det är mycket, mycket kvar..

Eftersom jag vill börja cykelpendla snarast, men inte kan bestämma mig vad jag ska ha för gravel, tänkte jag slå till under pågående erbjudanden och ersätta min trasiga, tunga biltema-damcykel med något som är good enough. Något som kan vara en andra-cykel om/när jag skaffat en riktigt bra.

Förhoppningen är att den ska funka och hålla bra över tid, men behöver inte vara snyggast eller snabbast.

Jag vill pendla cykelväg (asfalt i olika skick) 3 mil enkel väg 2 dagar/vecka. Har möjlighet att ta cykeln på tåget hem om musklerna inte orkar båda håll. Cykeln står i låst cykelförråd under arbetstid.

Jag har hittat dessa som verkar som att de kan funka för det? Jag känner mig dock osäker på hur stor skillnad det är i komponenterna, om man klart borde välja det ena före det andra. Kan ni ge rekommendation, gärna med lite förklaring till varför ni rekommenderar det ni gör? Är det bra/ok värde för pengarna man får? Missade XXL.se's mega-rea i mars ?

occano h5 dammodell, bryr mig inte om insteg men såg det först nu. Där fanns en kommentar högt upp om vilka komponenter som faktiskt ingår.
occano h5 herr,
white sc comp acera
white sc lite alivio

Supersnällt om någon orkar kika på dem ?
White AX är ganska så upprätt, bra i stadstrafik men inte särskilt aerodynamiskt, kan bli jobbigt efter 3 mil i motvind. Singelklinga förenklar underhållet på så sätt att det inte finns någon framväxel att smörja och justera, men det ger en mer skev kedjelinje och större kedjeslitage vilket kan bli jobbigt om man lägger många mil.

Om du kan svinga över benet och inte använder barnstol regelbundet så hade jag skippat step through ram för att få större utrymme för ramväska, vattenflaskor och cykellås.

Mellan H5, SC Comp & Lite så får du vad du betalar för.

Occano H5 vet jag inte mycket om...

Med White SC Comp får du Shimano bromsar istället för Tektro på H5. H5 & SC Comp har nog samma Tourney framväxel och växelreglage skulle jag tro och både är 8 delade. SC Comp har en bättre Shimano Acera bakväxel istället för Altus, båda är dock okej men inte mer, en skillnad är att Acera kan ta upp till 40T kasetter medan Altus stannar på 34T vilket är bra att veta om du har (väldigt väldigt) branta backar att klättra, dock kan Altus ta kasetter ner till 28T medan Acera måste ha minst 30T vilket är bra att veta om du vill ha täta steg mellan växlarna nästa gång du byter kasett. Sen vet jag inte ens om Occano har kasett, kan vara så att det bara är frikrans vilket är billigare när det är nytt eftersom att tillverkaren inte behöver köpa ett separat frihjul, men dyrare att byta ut då frihjulet sitter fast i kuggkransarna.

På SC Lite sitter samma Shimano BR-MT200 bromsar som på Comp, men däcken är bättre och växlarna är de bättre (hur mycket skillnad de gör får du provcykla och känna efter) Alivio bak, Acera fram, Alivio växelreglage och niodelat vilket ger möjlighet antingen för tätare växlar eller större växelspann, från fabrik större växelspann, men det gör också att nya kasetter blir lite lite dyrare när det är dags att byta. SC Lite är en mycket prisvärd cykel med pågående REA.

Om det finns möjlighet, försök att sträcka budgeten till en White GX LITE CLARIS 23 för att få bättre komfort i och med fler handpositioner med bockstyre.

Senast ändrad:
För tre mil enkel väg pendling skulle jag aldrig välja nåt annat än bockstyrecykel.
Jag kommer pendla genom Lund och Malmö, ca 25% av sträckan stadstrafik. Behöver se om det finns sträckor genom Malmö med färre trafikljus. Har aldrig cyklat med bockstyre innan men läst att det inte är det smidigaste/skönaste i stan (?).
Tänkte att om fincykeln sen ska ha bock, så kan det vara bra att ha en mer stadsvänlig att lära känna sträckan med, och sedan att ha som andracykel hemma för vardagliga ärenden också.
Har inte barnstol, men kommer nog bli utflykter eller pendling (kortare) med barnen där man vill kunna ha bra uppsikt och kontroll.

White AX är ganska så upprätt, bra i stadstrafik men inte särskilt aerodynamiskt, kan bli jobbigt efter 3 mil i motvind. Singelklinga förenklar underhållet på så sätt att det inte finns någon framväxel att smörja och justera, men det ger en mer skev kedjelinje och större kedjeslitage vilket kan bli jobbigt om man lägger många mil.

Om du kan svinga över benet och inte använder barnstol regelbundet så hade jag skippat step through ram för att få större utrymme för ramväska, vattenflaskor och cykellås.

Med White SC Comp får du Shimano bromsar istället för Tektro på H5. H5 & SC Comp har nog samma Tourney framväxel och växelreglage skulle jag tro och både är 8 delade. SC Comp har en bättre Shimano Acera bakväxel istället för Altus, båda är dock okej men inte mer, en skillnad är att Acera kan ta upp till 40T kasetter medan Altus stannar på 34T vilket är bra att veta om du har (väldigt väldigt) branta backar att klättra, dock kan Altus ta kasetter ner till 28T medan Acera måste ha minst 30T vilket är bra att veta om du vill ha täta steg mellan växlarna nästa gång du byter kasett. Sen vet jag inte ens om Occano har kasett, kan vara så att det bara är frikrans vilket är billigare när det är nytt eftersom att tillverkaren inte behöver köpa ett separat frihjul, men dyrare att byta ut då frihjulet sitter fast i kuggkransarna.

På SC Lite sitter samma Shimano BR-MT200 bromsar som på Comp, men däcken är bättre och växlarna är de bättre (hur mycket skillnad de gör får du provcykla och känna efter) Alivio bak, Acera fram, Alivio växelreglage och niodelat vilket ger möjlighet antingen för tätare växlar eller större växelspann, från fabrik större växelspann, men det gör också att nya kasetter blir lite lite dyrare när det är dags att byta.

Om det finns möjlighet, försök att sträcka budgeten till en White GX LITE CLARIS 23 för att få bättre komfort i och med fler handpositioner med bockstyre.
Tusen tack för all information, lärt mig ännu mer nytt.
Med hänsyn tagen till mängden stadstrafik (ca 25%) skulle du ändå säga att bockstyre är att föredra?

På SC Lite sitter samma Shimano BR-MT200 bromsar som på Comp, men däcken är bättre och växlarna är de bättre (hur mycket skillnad de gör får du provcykla och känna efter) Alivio bak, Acera fram, Alivio växelreglage och niodelat vilket ger möjlighet antingen för tätare växlar eller större växelspann, från fabrik större växelspann, men det gör också att nya kasetter blir lite lite dyrare när det är dags att byta.

Med hänsyn tagen till mängden stadstrafik (ca 25%) skulle du ändå säga att bockstyre är att föredra?

Jag kommer pendla genom Lund och Malmö, ca 25% av sträckan stadstrafik. Behöver se om det finns sträckor genom Malmö med färre trafikljus. Har aldrig cyklat med bockstyre innan men läst att det inte är det smidigaste/skönaste i stan (?).
Tänkte att om fincykeln sen ska ha bock, så kan det vara bra att ha en mer stadsvänlig att lära känna sträckan med, och sedan att ha som andracykel hemma för vardagliga ärenden också.
Har inte barnstol, men kommer nog bli utflykter eller pendling (kortare) med barnen där man vill kunna ha bra uppsikt och kontroll.
Ditt val, men bockstyre ger fler handpositioner än andra styren, skönt när man cyklar längre, bättre möjligheter att böja sig ner när det blåser motvind, vilket det kommer göra minst halva tiden... och är om möjligt smidigare än ett brett rakt styre när man ska hantera annan trafik.
Enda riktiga nackdelen är att det är mycket dyrare med bockstyre-reglage för hydrauliska bromsar, vilket det inte är med reglage för raka styren, av någon anledning.

Det är en helt ok cykel för drygt 7 tkr och antagligen mycket roligare att cykla på än något av dina andra förslag.
Mina förslag???
Jag skrev om förslagen @Newbee kom med...
Jag skulle inte föreslå en Occano när Stadium inte skriver vad den har för geometri eller ens komponenter, det är ju som att köpa grisen i säcken.

Senast ändrad:
Mina förslag???
Jag skrev om förslagen @Newbee kom med...
Jag skulle inte föreslå en Occano när Stadium inte skriver vad den har för geometri eller ens komponenter, det är ju som att köpa grisen i säcken.

Ber om ursäkt för formuleringen som var missvisande. Mitt du syftade på TS andra förslag, men eftersom jag citerade dig blev det galet.

Delar din bild om Occanon.

Folk är olika såklart, men bockstyre är att föredra. Personligen ser jag noll problem med bockstyre för pendling även i stan. Moderna cyklar både bromsar och växlar smidigt även från hoodsen så överblicken är bra ändå. Själva anledningen till att bock är värt så mycket när distansen börjar gå upp är att det går lättare och fortare samt att motvinden inte blir olidlig.

Dock så har jag pendlat på bockstyrecykel sedan 1987... antar att jag är van vid det.... Vintertid när det är som värst kör jag på en ren vintercykel med platta pedaler, rakt styre och dubbdäck - det går cykla även vintertid med bockstyre, men just spårig snö och knölig is är lite jobbigt med ett smalt bockstyre tycker jag.

lund-malmö kan förmodas vara vindmässigt en bra sträcka för bockstyre.

annars är min bild av pendling vs bockstyre att man nästan aldrig ser någon ligga i bocken. och då kan man ju undra vad man skall ha det till..?

när det gäller att tämja motvinden är en påtagligt lågt buren ryggsäck ett väl så effektivt alternativ. dock funkar det inte när man går ned i bocken. alls.

så skall du ha ryggsäck närmast glöm bockstyre. det kommer inte föra dig närmare målet, snarare bromsa.

Har spenderat massor med tid på detta forum det senaste för att lära mig om cyklar

Med all denna spenderade tid på forumet och tonvis av trådar med liknande newbie-frågeställningar, hur kommer det sig att du listar så uppenbart odugliga Buttricks-hojar? 3 mil enkel 2 dagar i veckan? Har du någon gång i ditt liv cyklat 3 mil i motvind över en vindpinad slätt? Pendla 3 mil enkel för en newbie är vansinnigt långt, din plan är orealistisk och ogenomtänkt.

Alla de listade white hojarna är odugliga för ändamålet. Jag har en White sc lite, helt oduglig för ändamålet. Gravel? Odugliga för ändamålet. Det bästa du kan göra under givna förutsättningar är att skaffa en nio eller tiodelad helt vanlig räser och finväderspendla med den. Dvs en Sora eller Tiagra hoj. Tex en
eller

Till Sora köper du en 13-25 HG50 9-delad kassett, till Tiagra en 12-28 HG500 eller en 12-25 SRAM PG 1050 och ber din cykelhandlare montera denna. Sen behövs SPD pedaler och en SPD sko, tex Shimano XC300 som är billig och bra.

Senast ändrad:
Pendla 3 mil enkel för en newbie är vansinnigt långt, din plan är orealistisk och ogenomtänkt.
Det är det inte alls. Men vissa verkar ju vara gjorda av socker. Har själv pendlat 3 mil x2 2ggr i veckan (precis som Newbee planerar) när jag var nybörjare, men med mindre andel stadstrafik och mer landsväg, på en hybridcykel med 3x10vxl, 48/36/26T fram och med 42-622 däck och med vanligt "rakt" styre utan att uppleva vare sig problem eller smärtsam plåga. Det finns olika uppfattningar helt enkelt.

Senast redigerad av en moderator:
Fokuserar främst på dessa:
white sc comp acera
white sc lite alivio
Av dessa tre tycker jag definitivt den nedersta med Alivio är det bästa valet i förhållande till pris för tänkt användningsområde. Shimano Alivio är en bra "lägstanivå" på komponenter & växelreglage och utväxlingens register/omfång passar både för stadstrafik med många start/stopp, och snabbare cykelvägar och landsväg.

Jag kommer pendla genom Lund och Malmö, ca 25% av sträckan stadstrafik.
25% är ju bara en liten del, jag skulle välja cykel framförallt efter de resterande 75%, så någon komfortracer, randonnée (begagnad, dyyyrt), cyclocross med vägdäck, rejsig gravel med vägdäck alternativt en elcykel om det kan få dig att cykla oftare. Dock med den lilla anmärkningen att om du cyklar genom innerstaden med all kullersten skippa rena racercyklar som inte tar breda däck. Satsa på absolut minst 28mm, gärna 32mm eller bredare för mer komfort och mindre rullmotstånd, men samtidigt inte för breda heller då det ger större luftmotstånd, något högre vikt och mindre återkoppling vid kurvtagning. Vad som är för brett är en personlig fråga.

Om det är så att du inte testat sträckan ännu så skulle jag rekommendera dig att göra det innan du köper en cykel, helst på flera olika cyklar, så att du får lite bättre känsla för vad du vill ha. Du kanske känner någon som har en hybridcykel att låna ut? I värsta fall på din damcykel? Jag skulle gärna låna ut en av mina cyklar, men jag har bara en navväxlad damcykel från ~70-talet nere i Lund för tillfället. :/

Flera barn? Blir det med cykelkärra då? Nämnvärt är att många tillverkare inte rekommenderar vare sig cykelkärra eller barnstol på sina cyklar, tyvärr. Hur noga man lyssnar på det är upp till var och en men det kan ju i alla fall vara något att kolla innan köp...

annars är min bild av pendling vs bockstyre att man nästan aldrig ser någon ligga i bocken. och då kan man ju undra vad man skall ha det till..?
Fler och mer ergonomiska handpositioner utan hand pronationen som sker på ett rakt styre kanske? Inte nödvändigt, men mer skonsamt för handlederna och mer bekvämt. Alternativt går det ju att sätta på innerbarends eller ett touring styre också för att få en mer skonsam och komfortabel position.

Med all denna spenderade tid på forumet och tonvis av trådar med liknande newbie-frågeställningar, hur kommer det sig att du listar så uppenbart odugliga Buttricks-hojar?
Inga billiga halvkassa Suntour gafflar i alla fall som vissa undrar om de borde ha på sin pendlingscykel...

Senast ändrad:
@jonja, tack för rekommenderade cyklarna. Ska ge racer en vända till när jag utvärderar cykel för långsiktig pendling. Gravel är det som rekommenderats i liknande trådar pga. stänkskydd, packning och versatilitet. Jag behöver inte ta mig fram allra snabbast, däremot vill jag inte behöva skygga tillbaka för kullersten (Lund) eller ojämnheter. Det som gjort det svårt att riktigt ta tillvara på andra trådar är att folk har väldigt olika förutsättningar och behov av sina cyklar, samt olika budgetar, men man snappar ändå upp bitar i de flesta och kan börja bygga kunskap. Sen blir det inte lättare av bredden på folks åsikter, som man märker även här ;)

Jag har testat sträckan en gång med min skrothög och tyckte det var SUPERNAJS, mycket enklare än jag trodde. Fram och tillbaka. Nu råkade det vara fint väder, men jag är otränad och klarade sträckan dit på 1,5h exkl. kartläsning. Med lite övning och en hel cykel som väger mindre än nuvarande trasig damhoj på 16kg så blir det nog en trevlig ersättning till annan träning. Enkel väg så länge tur och retur känns för jobbigt, det kommer jag märka snabbt.

@GanskaPerfekt tack för din input, superkul att höra att du gjort samma sak och att det har funkat bra. Inspirerande! Och så tack för input på kärnfrågan med alivion :)

I det här skedet handlar det om att komma åt en HEL och INTE VÄRDELÖS (VARDAGS)CYKEL (hädanefter cykel1), så att jag kan testa turen fler gånger - lära känna vägarna, lära känna och träna min egen förmåga, ge mig själv tid att välja en riktigt bra cykel som ska funka långsiktigt (cykel2).

Cykel1 ska efter inköp av cykel2 ersätta gamla damhojen, jag ska kunna cykla till gymmet med den, lämna den framför ICA, eller på Lunds central när jag inte orkar eller vill pendla med cykel2 och istället ta tåg. Där vill jag inte ställa en 15k+ cykel, jag tror inte den blir kvar så länge. Cykel1 behöver tåla kullersten, ska kännas ok/trevligt att ta sig från a till b på asfalt, helst inte vara för stöldbegärlig, och helst kräva lite underhåll. Den behöver inte vara bäst på något sätt, men jag vill inte ha skräp. Vet inte om det är att önska för mycket. Den behöver bara vara acceptabel för långpendlingssyfte i någon/några månader.

@Eric Hjalmarsson, känner tyvärr ingen med cykelintresse eller med en cykel jag skulle kunna låna, hade gjort livet väldigt mycket enklare om man hade kunnat testa olika cyklar ordentligt. Känner du någon i Lund som kan tänka sig hyra ut sin cykel för det syftet får du gärna säga till. Jag är 170 cm lång, begränsar ju lite ytterligare tänker jag. Tack för all input också. Cykelsits eller kärra slipper jag, så det är fine :)

Alla de listade white hojarna är odugliga för ändamålet. Jag har en White sc lite, helt oduglig för ändamålet. Gravel? Odugliga för ändamålet. Det bästa du kan göra under givna förutsättningar är att skaffa en nio eller tiodelad helt vanlig räser och finväderspendla med den. Dvs en Sora eller Tiagra hoj. Tex en
eller

Om du Newbee bara har tänkt att cykla när det är torrt ute kan råden vara relevanta. Det är det sällan under längre perioder och då är de istället anses helt värdelösa av flera skäl.
1. Som du själv skriver så har racer sällan fästen för skärmar. De skärmar som finns är både fula och dåliga.
2. Man vill inte cykla på kullersten med racerdäck om man inte måste.
3. En racer har ett smalt användningsområde. Pendling kan ibland ingå, men det finns andra cykeltyper som är mycket bättre lämpade.

@Newbee - CX/gravel är inte utan anledning den cykeltyp som de flesta rekommenderar. Hardtail funkar också, men inte lika bra (men bättre på kullersten) och är tråkigare. Normalt får du större luftmotstånd med en ht.

Jag förtydligar min kommentar ovan om GX liten. Det är en helt ok cykel. För 7 tkr är det svårt att hitta något mer prisvärt. Jag har ingen egen, men har vid det här laget cyklat ca 50 mil på en lånad. Det har varit pendling, kuperad asfaltscykling och grusvägscykling. Den gör inte bort sig på något av dem. Jag ogillar mekaniska skivbromsar, men för 7 tkr får du ingen bockstyrecykel med hydrauliska reglage. I så fall är det White GX ltd som gäller.

Både GX lite och GX ltd är på kampanjpris för 7200 resp 11200 till midnatt idag.
För storleksreferens är jag 179 cm lång och har innerbenslängd 83 cm och strl M passar bra.

Kopierar in mitt eget inlägg oredigerat direkt från annan tråd som rör White GX lite och White ltd, båda på kampanj till midnatt idag:

Några reflektioner. 2022 års ram har en bra geometri, till skillnad från tidigare års modeller. Det har varit uppe i någon tråd att 2023 års ram har vissa detaljskillnader, men oklart om själva geometrin skiljer.

Jag som har cyklat på betydligt dyrare cyklar tycker att GX liten är en helt ok cykel och jag tror att ni får svårt att hitta något mer prisvärt. 20 % rabatt i början av säsongen är mycket, det är risk för att det är ordinarie pris som gäller under ganska lång tid framöver.

Det jag stör mig på med GX liten är mekaniska skivbromsar och utväxlingen. För att vara mekaniska är de ganska bra jämfört med annat jag har använt. Utväxlingen med 8-delat och 32-kassett är i mitt tycke för gles och 46-11 för lätt, men det är en smaksak.

GX Ltd är något tätare stegad. Den ska ha en bättre kolfiberframgaffel enl en mek som enl min bedömning verkade bra koll. Gillar hon inte vitt så skulle jag välja den. Bättre gaffel och drivlina, hydrauliska skivbromsar och "rätt" färg skulle enl min uppfattning motivera prisskillanden.

Som andra har varit inne på är begagnat så klart ett alternativ. Utbudet av CX/gravel är litet jämfört med andra kategorier och priserna därefter.

Det går så klart att spekulera i att handlare har tagit hem för många cyklar och att priserna kommer att gå ner pga minskad köpkraft. Tror man inte på det scenariot eller vill börja cykla nu så tror jag att White-cyklarna är de mest prisvärda ni kommer att hitta. Om ni inte kommer till skott är risken att det bara blir dyrare.

Om du Newbee bara har tänkt att cykla när det är torrt ute kan råden vara relevanta. Det är det sällan under längre perioder och då är de istället anses helt värdelösa av flera skäl.
1. Som du själv skriver så har racer sällan fästen för skärmar. De skärmar som finns är både fula och dåliga.
2. Man vill inte cykla på kullersten med racerdäck om man inte måste.
3. En racer har ett smalt användningsområde. Pendling kan ibland ingå, men det finns andra cykeltyper som är mycket bättre lämpade.

@Newbee - CX/gravel är inte utan anledning den cykeltyp som de flesta rekommenderar. Hardtail funkar också, men inte lika bra (men bättre på kullersten) och är tråkigare. Normalt får du större luftmotstånd med en ht.

Jag förtydligar min kommentar ovan om GX liten. Det är en helt ok cykel. För 7 tkr är det svårt att hitta något mer prisvärt. Jag har ingen egen, men har vid det här laget cyklat ca 50 mil på en lånad. Det har varit pendling, kuperad asfaltscykling och grusvägscykling. Den gör inte bort sig på något av dem. Jag ogillar mekaniska skivbromsar, men för 7 tkr får du ingen bockstyrecykel med hydrauliska reglage. I så fall är det White GX ltd som gäller.

Både GX lite och GX ltd är på kampanjpris för 7200 resp 11200 till midnatt idag.
För storleksreferens är jag 179 cm lång och har innerbenslängd 83 cm och strl M passar bra.
Kikade på Claris igen efter ditt tips tidigare idag, den var dock redan slut i storlek S, annars hade jag nog kunnat tänka mig att chansa på den.
Reach, stack och alla såna mått är överkurs för mig än så länge, klarar inte att kolla på såna tabeller (än). Men såg en tråd idag där det diskuterades att GX ltd var väldigt stor i storleken, folk på närmare 180 som hade S och tyckte den var stor - vad jag minns. Gjorde mig mindre benägen att chansa på GX Ltd, som finns kvar i S. Vet inte om den och Claris är lika i geometrin, låter ju på dina mått som att Claris stämmer överens med deras angivna intervaller.
Jag får försöka hitta visningsexemplar i butik och testa mig fram, så mycket det går i butik iaf.

Uppskattar feedbacken! Tack @Bele!

Kikade på Claris igen efter ditt tips tidigare idag, den var dock redan slut i storlek S, annars hade jag nog kunnat tänka mig att chansa på den.
Reach, stack och alla såna mått är överkurs för mig än så länge, klarar inte att kolla på såna tabeller (än). Men såg en tråd idag där det diskuterades att GX ltd var väldigt stor i storleken, folk på närmare 180 som hade S och tyckte den var stor - vad jag minns. Gjorde mig mindre benägen att chansa på GX Ltd, som finns kvar i S. Vet inte om den och Claris är lika i geometrin, låter ju på dina mått som att Claris stämmer överens med deras angivna intervaller.
Jag får försöka hitta visningsexemplar i butik och testa mig fram, så mycket det går i butik iaf.

Uppskattar feedbacken! Tack @Bele!

I en av länkarna tror jag att det fanns en länk vidare till den här tråden:

Viktigt att veta är att geometrin ändrades kraftigt from årsmodell 2022 och det till det bättre. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är den numera bra, det var den uppenbarligen inte tidigare. Storlekarna stämmer numera med vad som är praxis.

Jag har kompisar som är 173 och 176 cm som har köpt S. Jag som är 179 cm tycker att M är lagom. Detsamma tycker en annan som är 184 cm. 188 cm köparen valde en L. Det finns ju ingen exakt gräns, utan beror bla kroppskonstitution och personliga preferenser.

Under förutsättning att GX litens ram inte är ändrad så har den samma ram som GX ltd (förutom hjulinfästningarna, men de påverkar inte geometrin). Framgaffeln ska dock vara bättre på ltd.

Jag pendlar åt andra hållet, Bunkeflostrand <-> LTH (29 km) fyra dagar i veckan numera men första åren för drygt tio år sedan var 2-3 gånger i veckan fullt lagom. Kör bockstyre året om och skulle själv aldrig drömma om att ta nåt annat till den här cyklingen. Finräser på sommarhalvåret och en gammal hyfsat billig CX (köptes innan gravel var begrepp, idag hade det blivit en sån) med fasta skärmar och lite billigare drivlina på vintern. Har även ett extra hjulset med monterade dubbdäck så jag kan välja direkt på morgonen om jag måste plåga mig med dubbrassel ;-)

Nu lär vi inte ha exakt samma väg, men här är iaf min sträckning, någotsånär optimerad för att minimera antalet rödljus samt för allt i världen undvika kullerstenen i Lund: https://www.strava.com/activities/8994553061

Sträckorna med kullersten borde man kunna undvika och kortare sträckor med gatsten kan man köra på även med landsvägsdäck, även om det inte är så bekvämt. Med 30+ mm breda däck är gatsten inte heller något större problem.

Jag cyklar genom lund till Malmö, och har bockstyre. Kopplar cykelvagn utan problem. Skulle säkert funka med barnsadel, men det är ganska oaero och på den sträckan är det rätt bra att få ner luftmotståndet om man skall orka i längden. Bockstyre funkar hur bra som helst i stan, du kan välja vilken position som passar dig för stunden. Men däremot kanske inte en racerposition är det skönaste om du skall cykla till ica 1 km från hemmet och cykla hem med kassar hängande från styret. Men där vill man hellre ha navväxlade cyklar med max tre växlar för att minska krångel och dyrare underhåll. Men det är nog svårt att få båda de sakerna i en cykel (och jag rekomenderar såklart inte att du skall ha kassar från styret :). Skall du pendla tre mil så satsa på racer/gravelhållet, enklare komponenter som claris blir säkert kalasbra, det är billigt och bra, man kommer få lägga mer pengar på underhåll på dyrare grejer och det ger inte så mycket mer egentligen förutom några växelsteg.

Nu lär vi inte ha exakt samma väg, men här är iaf min sträckning, någotsånär optimerad för att minimera antalet rödljus samt för allt i världen undvika kullerstenen i Lund: https://www.strava.com/activities/8994553061
Kul att höra från fler att sträckan är fullt möjlig! Tycker att min plan känns superrealistisk ? dyr och jobbig, säkert, men fullt möjlig. Ska testa sträckan, jag behöver bara ta av efter centralen och har sedan raksträcka till jobbet några km ?

Kul att höra från fler att sträckan är fullt möjlig! Tycker att min plan känns superrealistisk ? dyr och jobbig, säkert, men fullt möjlig. Ska testa sträckan, jag behöver bara ta av efter centralen och har sedan raksträcka till jobbet några km ?
Äh, klart det är möjligt, jag har kört den flera gånger i veckan sedan 2015. Inte har jag blivit smal på kuppen, men det är supertrevligt. Tror inte det blir tokdyrt heller. En bockstyrecykel med claris är nog en optimal kompromiss med driftskostnad och effektivitet. Ligga och slita på dyra grejer som ultegra och sånt är rätt meningslöst. Kan man spara till helgturerna.

Ligga och slita på dyra grejer som ultegra och sånt är rätt meningslöst. Kan man spara till helgturerna.
Jag är ganska säker på att det hade blivit dyrare för mig att köpa en till cykel än att serva och underhålla komponenterna på mina Ultegra-utrustade cyklar. Dessutom är det roligare att cykla på en bra cykel.

Jag är ganska säker på att det hade blivit dyrare för mig att köpa en till cykel än att serva och underhålla komponenterna på mina Ultegra-utrustade cyklar. Dessutom är det roligare att cykla på en bra cykel.
OT, men… Japp så har jag också tänkt. Men jag hade nog fel. När en byter en ultegrakedja efter en månads pendlande och en 105 kassett efter 150 mil av cykla den i princip platta sträckan känns glädjen över ett 11-växlat system inte riktigt i proportion till kostnaden :-) och när skruvarna till helt nya r8000s bromsklossar rostat fast efter en rätt begränsad cykelvinter känns 5000 för nya bromsar också rätt bortkastat :)

Lite snällare här i södern :-)
Mina 105-kedjor brukar klara 150-200 vintermil, och minst tre kedjor per kassett.
De betydligt dyrare Chorus-prylarna på sommarhalvåret håller 300-500 mil/kedja men det är såpass mycket roligare att cykla på att det får vara värt det.

Har själv pendlat 3 mil x2 2ggr i veckan (precis som Newbee planerar) när jag var nybörjare, men med mindre andel stadstrafik och mer landsväg, på en hybridcykel med 3x10vxl, 48/36/26T fram och med 42-622 däck och med vanligt "rakt" styre utan att uppleva vare sig problem eller smärtsam plåga.
Detta har du gjort för att du inte har vetat bättre. Jag har också gjort enstaka längre sträckor med hybrid, och varje gång tänkt "vilken idiot jag var som tog denna cykel till det här, aldrig mer!". Jämfört med när jag tagit räsern, "wow, va kul det är med landsväg, det här måste jag göra om!". Jag vill slå ett slag för pendling som lustbetonad aktivitet, och där är räser på asfalt svårslagen. Gravel på asfalt, touring på asfalt, cx på asfalt, jag är ledsen men ingen av dem kan konkurrera i fråga om denna svårfångade lustkänsla, som är den egentliga anledningen till varför jag själv cyklar.

Detta har du gjort för att du inte har vetat bättre. Jag har också gjort enstaka längre sträckor med hybrid, och varje gång tänkt "vilken idiot jag var som tog denna cykel till det här, aldrig mer!". Jämfört med när jag tagit räsern, "wow, va kul det är med landsväg, det här måste jag göra om!". Jag vill slå ett slag för pendling som lustbetonad aktivitet, och där är räser på asfalt svårslagen. Gravel på asfalt, touring på asfalt, cx på asfalt, jag är ledsen men ingen av dem kan konkurrera i fråga om denna svårfångade lustkänsla, som är den egentliga anledningen till varför jag själv cyklar.
Tycker Du ja.
Då vet jag, och respekterar din åsikt.

Jag förtydligar min kommentar ovan om GX liten. Det är en helt ok cykel. För 7 tkr är det svårt att hitta något mer prisvärt. Jag har ingen egen, men har vid det här laget cyklat ca 50 mil på en lånad.
Jag tycker man lurar sig själv om man bara stirrar på prislappen på cykeln. När jag tittar på mina totala utlägg över tid på min cykelhobby, så är inte inköp av ett stycke komplett cykel någon särskilt stor del av hela ekonomin. Så om hojen kostar 7 eller 12 eller 16 gör ingen stor skillnad utslaget på 5 år.

Jag noterar också att båda mina White cyklar efter ett par års användning är ur funktion, och var för oattraktiva redan från början för att jag ska ha lust att kosta på halva nypriset för att få dem i skick igen. Detta är också en kostnad som lätt glöms bort i sammanhanget.

Hade det varit en fin gammal stålräser, säg en chesini, olmo, conti, gios eller liknande, hade jag inte tvekat en sekund att återställa den i fullgott skick. Men varför ska jag återställa en utsliten White som varken jag eller nån annan tycker är fin ens som ny?

Jag tycker man lurar sig själv om man bara stirrar på prislappen på cykeln. När jag tittar på mina totala utlägg över tid på min cykelhobby, så är inte inköp av ett stycke komplett cykel någon särskilt stor del av hela ekonomin. Så om hojen kostar 7 eller 12 eller 16 gör ingen stor skillnad utslaget på 5 år.

Jag noterar också att båda mina White cyklar efter ett par års användning är ur funktion, och var för oattraktiva redan från början för att jag ska ha lust att kosta på halva nypriset för att få dem i skick igen. Detta är också en kostnad som lätt glöms bort i sammanhanget.

Hade det varit en fin gammal stålräser, säg en chesini, olmo, conti, gios eller liknande, hade jag inte tvekat en sekund att återställa den i fullgott skick. Men varför ska jag återställa en utsliten White som varken jag eller nån annan tycker är fin ens som ny?

Det är klart att inköpskostnaden spelar roll. En cykel för 7 kr är billigare, oavsett hur lång tid man räknar med att den ska hålla. En för 35 tkr kostar 7 tkr per år om man behåller den i fem år. Fem billiga eller en dyr är smaksak, men skillnad är det. I synnerhet om man har en begränsad budget. Håller dock med om att det finns mycket annat runt cyklingen som kostar.

Jag förstår inte på vilket sätt du har underhållit dina cyklar spelar roll. Jag har flera cyklar som är funktion därför jag inte har hunnit mecka med dem. Betyder det att Scott, Focus och Commencal är dåliga? Nej, inte alls. På alla är det dessutom ickemärkes-specifika delar som strular som nav, växelreglage och bakdämpare.

Det behöver inte vara så dyrt, en hyfsat bra kedja för 8-delat kostar 100 kr och håller för mig runt 400 mil, en kassett kostar 150 kr och håller 1000-1500 mil och kan sen filas till flera gånger och få en livslängd på 3-4000 mil, klingorna fram håller säg 2000 mil och däcken mellan 1000-2000 mil och kostar runt 400 kr paret. Plus lite annat som nav, fälgar, osv. lägger jag ihop allt så ligger milkostnaden på cirka 1 kr milen och det tycker jag får ses som acceptabelt.

Tillbaka
Topp