mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Niko/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fan vilket larv att komma och pruta med
> > motiveringen "Jag får en motsvarande cykel av
> > annat märke billigare från Tyskland".
>
> Fast nu pratar vi om en instegsmodell från Scott
> med komponenter som gått i två år. För samma
> pengar får du en bättre gaffel och bättre
> komponenter i Tyskland. Och jag tror inte ramen
> är mycket bättre på en Scott. Jag skulle inte
> betala mer pengar för en sliten Porsche 914 än
> för en ny Mitsubishi Evo 9 heller om vi ska prata
> om bilmodeller. Visst, är man kär i märket
> Scott så är det ju värt lite pengar, men vill
> man köpa "en MTB" så ska man såklart jämföra
> vad man får för motsvarande summa pengar någon
> annanstans.
Ja, jag håller helt med om att man ska jämföra vad man får på annat håll. Men att ta det som ett argument för att pruta hos den aktuella säljaren, det är ju en helt annan femma i min bok. En Scott är en Scott och kostar som en Scott, en Radon är en Radon och kostar som en Radon. Samma sak gäller ju hos en handlare så samma sak bör ju rimligtvis gälla på begagnat-marknaden... Precis som det faktiskt i verkligheten också gör med Porsche 914 vs Evo 9, jag tror ingen spekulant kommer och tittar på Porschen och hänvisar till hur mycket prisvärdare Mitsubishin är och hur köparen därför borde få rabatt.
Visst är det dumt att köpa en beggad Scott när man får bättre med annat märke, men att begära att säljaren ska dumpa priset bara för det. Löjligt. Betalar man för att det står Scott på ramen när den är ny, så är det ju inte otroligt att man gör det när den är begagnad med, så även om den fysiskt saknar det värde som begärs, komponent- och kvalitetsmässigt relativt fultysk, så är ju namnet faktiskt värt något begagnat om det nu är värt någonting som nytt.
Sen om du som köpare inte tycker det, betyder ju det inte att marknaden i stort inte resonerar så, och därmed baseras ju priset på det. Alltså är ju priset "rätt" även om du i praktiken får mer på annat håll.