Snabb, lätt stigcykel med brötkapacitet...

En hyfsat lätt stigcykel med brötkapacitet, som du även kan cykla långlopp på. Hmm...
Hur lång är du och vad väger du?
På brötig stig vilken teknik använder du/vill du kunna välja? (Rätt på ojämnheterna och låta cykeln "reda upp det hela" eller hellre flyta över rötter/sten med hjälp av teknik/finess)
Är du ute och cyklar för att det är kul eller har du fastnat i Strava träsket?

Ang Orbea Occam som finns i båda hjulstorlekarna så har TRen bara en 32 mm framgaffel så den är "mer" långlopp än brötig stig imo.

Geekstremist sa:
En hyfsat lätt stigcykel med brötkapacitet, som du även kan cykla långlopp på. Hmm...
Hur lång är du och vad väger du?
På brötig stig vilken teknik använder du/vill du kunna välja? (Rätt på ojämnheterna och låta cykeln "reda upp det hela" eller hellre flyta över rötter/sten med hjälp av teknik/finess)
Är du ute och cyklar för att det är kul eller har du fastnat i Strava träsket?

Ang Orbea Occam som finns i båda hjulstorlekarna så har TRen bara en 32 mm framgaffel så den är "mer" långlopp än brötig stig imo.

Jag är lång och relativt lätt: 190/80 ca. Körde helstel stålcykel på 90-talet och har faktiskt funderat på att köpa en stel gaffel till min nuvarande hoj eftersom jag är kass på att ställa in dämpare och kör bättre (lika bra ungefär) med den i lock out. Vill inte traktoråka över stöket utan försöka med linjeval och teknik (efter bästa förmåga)

Jo, det var därför Occam TR kändes lite mer aktuell, mer smisk och mindre endera men ändå lite av båda så att säga :)

Nya Scott Spark (ej RC), fast de är typ sopslut alla modeller förutom det som finns på hyllan hos LBS, eller vänta till 2018 års cyklar kommer, Specialized Epic lär bli 120mm och helt nydesignad med mycket stor sannolikhet. Spark kanske går ned i pris också / får bättre specar.
Jag skulle hålla i cashen till hösten, och sedan besöka din LBS som säljer både Scott, Specialized och Trek för en grundlig rådgivning.

Ja, har tänkt så också men det lär ju alltid komma något nytt så när ska man sätta ner foten då?

Svårt att pricka rätt i reorna också har jag märkt. Det man vill ha helst finns inte i ens storlek så man får ta second best.

Tjäna sa:
Ja, har tänkt så också men det lär ju alltid komma något nytt så när ska man sätta ner foten då?

Svårt att pricka rätt i reorna också har jag märkt. Det man vill ha helst finns inte i ens storlek så man får ta second best.
Absolut, men nästa år är nog ganska mycket sweetspot. 2017 var året när hela den där "mittemellan xc/trail"-kategorin uppfanns på nytt, 2018 är alltså året när den är etablerad och fortfarande fräsch. :)

Dödgrävaren sa:
Tjäna sa:

Absolut, men nästa år är nog ganska mycket sweetspot. 2017 var året när hela den där "mittemellan xc/trail"-kategorin uppfanns på nytt, 2018 är alltså året när den är etablerad och fortfarande fräsch. :)

Just vad jag anade; att jag skulle få harva runt på den där höga stingsliga cykeln en säsong till...

Det ligger kanske nåt i det du säger men det är ju inte så kul kanske. När kommer 2018 års modeller ut?

Kör precis som dig fornstigen och Nic. Gick från en ht bianchi till en lapierre xr 629 2017. Mycket nöjd med cykeln. Pedalogerna.com i Alvik säljer lapierre.

Bilagor

• IMG_20170501_115436_976.jpg
    IMG_20170501_115436_976.jpg
    583.2 KB · Besök: 49
Till hösten kommer dom tidiga, typ. Mycket nytt blir det nog leverans på till tidig vår?

Jag skulle ha köpt en cykel nu iaf. Har cyklat långlopp med min camber 2016 utan bekymmer.

Låter som att du skulle trivas på en 29 med ca 100-120 mm slaglängd men ändå stadig ram, gaffel och hjul.

Jag skulle kollat på något med boost-axlar och 34 mm gaffelben.

Edit: Trek Fuel Ex 9 borde passa bra?

Senast ändrad:
MatteXC sa:
Låter som att du skulle trivas på en 29 med ca 100-120 mm slaglängd men ändå stadig ram, gaffel och hjul.

Jag, den är helt klart ett alternativ. Det kluriga är väl att inte tappa för mycket kvickhet.

Kanske får jag ut tillräcklig skillnad mot nuvarande hoj med en top fuel eller liknande... Det verkar inte som att de moderna xc-hojarna har några större begränsningar om man ser hur banorna ser ut som det tävlas på.

Jag kör på en Top fuel 8 (2016) och den är minst lika stadig som min tidigare Focus thunder AM men med skillnaden att den väger nästan 2 kg mindre och klättrar oändligt mycket bättre.

Ibland får jag för mig att jag behöver 120mm i slaglängd fram, men vid långlopp är det onödigt.

Värt att prova top-fuelen helt enkelt.
2017 års Scott Spark 950 är en annan fin hoj för rimliga pengar ("märkescyklar")

Senast ändrad:
MatteXC sa:
Jag kör på en Top fuel 8 (2016) och den är minst lika stadig som min tidigare Focus thunder AM men med skillnaden att den väger nästan 2 kg mindre och klättrar oändligt mycket bättre.

Ibland får jag för mig att jag behöver 120mm i slaglängd fram, men vid långlopp är det onödigt.

2017 års Scott Spark 950 är en annan sjukt prisvärd hoj, men det där med Scott tycker inte alla är roligt (jag hade köpt en om inte Treken hade varit billigare)
Känns inte som att man behöver 120mm på Fornstigen och NICK? Jag sätter frågetecken för jag har bara kört dessa med 120mm men är sugen på en lättare cykel med 100mm istället, Kanske gör bort mig...

ski3r sa:
MatteXC sa:

2017 års Scott Spark 950 är en annan sjukt prisvärd hoj, men det där med Scott tycker inte alla är roligt (jag hade köpt en om inte Treken hade varit billigare)
Känns inte som att man behöver 120mm på Fornstigen och NICK? Jag sätter frågetecken för jag har bara kört dessa med 120mm men är sugen på en lättare cykel med 100mm istället, Kanske gör bort mig...

Har man 100 mm bra och rätt inställd fjädring så räcker det långt på vanliga stigar :)

ski3r sa:
MatteXC sa:

Lätt är bra. Vill dessutom ha en bra klättrare. Ner kommer man ju alltid...

Tjäna sa:
MatteXC sa:

Jag, den är helt klart ett alternativ. Det kluriga är väl att inte tappa för mycket kvickhet.

Kanske får jag ut tillräcklig skillnad mot nuvarande hoj med en top fuel eller liknande... Det verkar inte som att de moderna xc-hojarna har några större begränsningar om man ser hur banorna ser ut som det tävlas på.

Det sitter ofta i cyklisten också...
Jag menar alla åkte inte modern geo på OS men ändå tog dom sig runt.

NickPick sa:
Tjäna sa:
MatteXC sa:

Det sitter ofta i cyklisten också...
Jag menar alla åkte inte modern geo på OS men ändå tog dom sig runt.

Tanken har slagit mig; att det kanske inte bara sitter i materialet...

Men det kanske hjälper min ländrygg lite med en FS.

Hittade en jämförelse där flera av de föreslagna cyklarna är med, förvisso de dyrare modellerna men det borde ge en hum om hur de billigare modellerna uppför sig.
https://www.mtb-mag.com/en/comparative-test-seven-27-5-trail-bikes/
https://www.mtb-mag.com/en/comparative-test-seven-29er-trail-bikes/

Orbea håller samma nivå med de mer namnkunniga, både klättring och allround är topp, så jag hoppas du får möjlighet att testa den och jämföra med Spec/Trek/C-dales motsvarigheter. Men svårt att välja med två Occam modeller (AM/TR) och nästan* två rammaterial att välja i prisintervallet du nämnt. Med din längd och fokus på teknik så skulle nog Occam TR passa bra trots allt. *Kan du hitta en M30 till reducerat pris så... (Jag skulle personligen ta Occam AM H10 för att ha kul på teknisk och brötig stig och för att komponenterna är bättre, men då litar jag på aluminium och jag bryr mig mindre om att vara snabb på långlopp.)

Geekstremist sa:
Hittade en jämförelse där flera av de föreslagna cyklarna är med, förvisso de dyrare modellerna men det borde ge en hum om hur de billigare modellerna uppför sig.
https://www.mtb-mag.com/en/comparative-test-seven-27-5-trail-bikes/
https://www.mtb-mag.com/en/comparative-test-seven-29er-trail-bikes/

Orbea håller samma nivå med de mer namnkunniga, både klättring och allround är topp, så jag hoppas du får möjlighet att testa den och jämföra med Spec/Trek/C-dales motsvarigheter. Men svårt att välja med två Occam modeller (AM/TR) och nästan* två rammaterial att välja i prisintervallet du nämnt. Med din längd och fokus på teknik så skulle nog Occam TR passa bra trots allt. *Kan du hitta en M30 till reducerat pris så... (Jag skulle personligen ta Occam AM H10 för att ha kul på teknisk och brötig stig och för att komponenterna är bättre, men då litar jag på aluminium och jag bryr mig mindre om att vara snabb på långlopp.)

Ja, nu har jag börjat vela över hjulstorlekarna också. När jag plockade fram min "wagonwheeler" för säsongen blev jag påmind om hur jäkla stora de är. När kommer 28orna?!

Måste hitta en FS 27.5 och provcykla...

Bra frågeställning, jag tror 29" kommer bli mer eller mindre standard i de större ramstorlekarna. Att man nu kör Downhill med 29" säger väl en hel del.
Jag tror inte du ska välja en cykel nu och sen försöka leta upp den, mycket från bl a Trek och Scott är slutsålt för säsongen, alt har extremt långa levtider. Ska du ha cykel nu så får du nog leta i befintligt butikssortiment.
Många handlare rear ut sina cyklar i juli, dessvärre är det nog mer åt mediumsize i ramstorlek som de flesta har som demo.

Scott har nån hoj med 120 mm slag och 68graders gaffel vinkel den tycker jag verkar som en klockren hoj som fixar stig men är mer åt xc hållet och därav snabb som en xc hoj. Med en dropper post riserbar och 80mm stam så har du en klockren hoj.

Andra alternativet är att kolla på yt jeffsy här får du väldigt mycket cykel för din budget och kan få kolfiber och därav komma ned i vikt för din cykelvasa. Du får istället 140 mm slag vilket gör att du kan tackla vilken stig som helst samt köra nedför i bike parks med nu står du istället lite mer åt Al Mountain/Enduro båda hojarna är sjukt bra. Och väldigt allround.

Om jag endast skulle ha en hoj hade mitt val varit någon av dessa.

Tjäna sa:
Hej,

Internetcyklar efter den optimala cykeln för mig. Kör idag en Stumpjumper HT som har några år på nacken. Den har ju brant gaffelvinkel och superhög BB vilket skulle vara skönt att komma ifrån.

Gillar singletrack och att cykla upp lika mycket som att cykla ner. Gillar ex Fornstigen och NIC, även om de för mig känns rätt brötiga.

Får ont i ländryggen om jag kör länge och funderar därför på en FS.

Jag vill utvecklas i terrängen och kunna köra tuffare stigar med mer självförtroende och tror att en FS kan hjälpa mig i utvecklingen.

Till saken hör att jag kör Cykelvasan varje år och även Fjällturen så jag vill inte ha för mkt vikt att släpa på utan gärna en rapp känsla men med lite kapacitet.

Är det bara Spark som gäller idag eller vad är alternativen? Känner lite Scott-skepsis...och är inte så sugen på fler cyklar än en...

Kan tänka mig att lägga max 35 kkr och tar emot alla tips jag kan få :)

kimkimano sa:
Om jag endast skulle ha en hoj hade mitt val varit någon av dessa.
[/quote]

Har funderat på nåt "fetare" också och tror det vore kul. Vill inte ha en monstertruck bara, lite rädd för för mycket sån känsla. Vill gärna ha det lite stötigt och "basic" om man kan säga så.

Då skulle jag också få behålla min nuvarande hoj för ex. vasan, eftersom den kommer att vara snabbare(?).

Det här med flex stays som fler och fler tillverkare verkar gå över till, ska man tro att det funkar över några års cyklande?

När jag läser tester och omdömen om cyklar på nätet verkar britterna gilla 27.5 hjul och övriga 29, om jag ska generalisera. Borde inte England vara rätt likt Sverige när det kommer till cykling och terräng?

Jag kör Kona Hei Hei Trail (carbon) DL sedan i fjol kanon nöjd med den, 120mm/34 gaffel, snabb & rolig på stigarna, klättrar riktigt bra, boost, 30mm fälgar & what else!
Väger runt 11,8kg, dvs mindre än min 26" Kona alu FS.

anderski sa:
Jag kör Kona Hei Hei Trail (carbon) DL sedan i fjol kanon nöjd med den, 120mm/34 gaffel, snabb & rolig på stigarna, klättrar riktigt bra, boost, 30mm fälgar & what else!

Den har jag också tittat på...såklart.
Hur breda däck tar den?
Är det en 29a el 27,5a du pratar om?
Har fått för mig att det är en dyr cykel (40')?
Inga synpunkter på flexstays? Det är väl alu-triangel på den.

Det skulle ju vara smutt att provcykla en fyra, fem av de rekommenderade cyklarna men det finns inte tid till det riktigt. Kanske väntar och ser vad Specialized kommer med framåt hösten.

Någon här som har erfarenhet av de nyare HT cyklarna med elastomer-material för att dämpa stötar? Ex Trek eller Lapierre?

Skulle det kunna vara ett alternativ till FS?
Tänker mindre underhåll men ändå bättre för stackars yggen...

Tjäna sa:
anderski sa:

Den har jag också tittat på...såklart.
Hur breda däck tar den?
Är det en 29a el 27,5a du pratar om?
Har fått för mig att det är en dyr cykel (40')?
Inga synpunkter på flexstays? Det är väl alu-triangel på den.

Det skulle ju vara smutt att provcykla en fyra, fem av de rekommenderade cyklarna men det finns inte tid till det riktigt. Kanske väntar och ser vad Specialized kommer med framåt hösten.

Jag kör med std däck 2.25, finns mycket plats fram ser värre ut bak.
jag har en 29", http://www.konaworld.com/hei_hei_dl.cfmverkar som de släppt den som 27,5 i år oxå.
Jag gav väl 46, en slant men väldigt nöjd, hade min förra cykel 11 säsonger. Letade ny cykel i flera år.
Finns inget flex, (Kanske för Magnus Bäckstedt) är som en raket uppför, sen är det ju 3 lägen på dämparna fram/bak trail, halv öppet stängt menjag kör som regel i trail läget. Osöker på materialet i svingen men ser ut som kolfiber då.
Jag kör snabbare överallt på denna, den är en killer på tekniska stigar och man ler hela tiden. :-)
Ska jag säga nåt negativt så packade bak navet ihop (Joytech) & efter en halv säsong, & dt är inga std delar..
Fick ett nytt hope nav efter lite tjafs. Sänkstolpem pajade oxå efter nån månad, fick sprillans på garanti, men med vanlig stolpe nu. Inte så förtjust i singelklinga, men 32 klinga med 11/42 kassett funkar väl i sverige. Hade velat ha två klingor för tätare mellan växlarna, och kunna köra fortare på grus/traktor vägar.
review https://www.bikerumor.com/2016/11/0...-carbon-29-is-positive-proof-of-xc-evolution/

Senast ändrad:
Kanske kika på en 27.5+ hojj som du kan ha en uppsättning 29" till?

2 cyklar i en

Jag har en Stumpjumper 6fattie 2017, när det skall busas på stigen kör jag 27.5 med 3" sulorna, när det skall ut och trampas grusväg slänger jag på 29" med 2.4 sulor på, visst den väger lite, men det är bra träning :)

jonasnyman sa:

2 cyklar i en

Jag har en Stumpjumper 6fattie 2017, när det skall busas på stigen kör jag 27.5 med 3" sulorna, när det skall ut och trampas grusväg slänger jag på 29" med 2.4 sulor på, visst den väger lite, men det är bra träning :)

Funderat på 27.5+. Gillar tanken men har läst en del om att det kan ge extra studs i däcken och att det kan vara svårt att få det att lira bra med dämpningen. Tittat på Scott då främst och deras 700-serie med plusdäck. Många faktorer att kalkylera med här...

Tjäna sa:
jonasnyman sa:

2 cyklar i en

Funderat på 27.5+. Gillar tanken men har läst en del om att det kan ge extra studs i däcken och att det kan vara svårt att få det att lira bra med dämpningen. Tittat på Scott då främst och deras 700-serie med plusdäck. Många faktorer att kalkylera med här...

Däcktryck och dämpning är något man får jobba lite mer med när man kommer upp till 2.8-3.0 däck, ligger man lite fel på trycket så blir det inte alls trevligt, men detta lär man sig och får in känslan för, när man väl hittat sweetspot så är det bara att bomba på det stökigaste man hittar, det är så fruktansvärt kul, och snabbt går det :)

Jag hittade rätt efter ha lagt i lite mer tokens i dämparna för att få dom mer progressiva

Kanske nya Scott Genius 2018 kan vara ett alternativ, ser riktigt läcker ut.

Senast ändrad:
Jag kör en Cannondale Scalpel si med dropper post. Funkar klockrent till allt från snabb grusväg till lättare enduro.
29 tums hjulen vinner över 27,5 i alla lägen. Har haft 2 st 27,5 am/enduro hojar samt en 29a enduro och 29orna är bättre på allt utom bunny hop.

Tillbaka
Topp