Snabb pendlarhoj + maximering av träningseffekten

donTomaso

Ny medlem
Första inlägget på det här härliga forumet, jag har läst en hel massa här på tips främst på vettiga cyklar men blir inte klok på vad jag ska välja för cykel. Sen träningen är ju intressant att få tips på också men där har jag inte läst lika mycket och måste nog göra hemläxan först

Jag är nybörjare på mer seriös cykling/pendling har bara kört ett par månader.
Jag har en kort sträcka till jobbet 8km med 140m stigning totalt, först 3 km svagt nerför sen 5 km stigning (160m) hela vägen. Sträckan är blandad genom stan och cykelväg efter landsväg med asfalt hela vägen. Tänkte även pendla på vintern åtminstone då det inte är så mycket snö. Kan bli så att jag har kvar min gamla hoj som "vinterhärk" helst skulle jag dock bara vilja ha en cykel. Budget under 10 000kr. Jag har kikat på lite olika typer cyclocross, hybrid, landsväg, fixies tex Scott Sub, Bianchi Pista Steel, Dolan Pre Cursa, Specialized Langster, rena landsvägshojar (instegs Bianchi tex), Scott OTG 20, Just nu har jag en gubbcykel med Nexus 7 som fryser ihop på vintern blir den kvar byter jag bakhjul till ett med Fixed/Free nav.
Just nu kör jag i princip så hårt det går hela vägen eftersom sträckan är så kort. Hemfärden blir lite mer lugn eftersom det är nerför och mer trafik/cyklister på eftermiddagen. Pendlar 5 dagar i veckan och vilar just nu från cykling på helgen men borde väl komplettera med lite längre turer för att få en vettig träning. Tacksam för alla tips. Jag drar kring 53cm ram och vill ha en lätt hoj främst för korta snabba sträckor men möjlig att köra lite längre som träning typ intervall

Försök variera träningen genom att lägga in några intervaller någon dag i veckan. Försök också lägga in en något längre sträcka på vägen hem, eller när det nu passar för dig, en eller flera ggr i veckan.

Intervaller kan vara 30/30, 60/60 osv eller 4 x 4 minuter etc. Finns nog hur många varianter som helst på intervaller.

Om du känner att du blir trött och sliten så kör några lugna pass tills du känner dig återhämtad.

Glöm inte att stretcha först och främst höftböjaren. en del klarar sig utan stretch påstår dom men jag blir ivf stel som en pinne ifall jag fuskar med stretchen.

Tack för svaren

MatteXC den såg fin ut fast CX verkar ju vara det som gäller här :)

Jerry låter bra ska ta en längre väg hem åtminstone 1 gång per vecka. Ska prova att tänja lite är faktiskt stel som en pinne.

Vill du cykelpendla året om så behöver du kolla upp så att du får plats med skärmar och förmodligen (beroende på var du bor och hur mycket du gillar dina armbågar & nyckelben) dubbdäck. Kanske kan du köra det sistnämnda på din nuvarande hoj (som jag antar har det förstnämnda), men även på den nya skulle jag rekommendera (avtagbara) skärmar för att köra det roligt att cykla även i höst & vår.

Vad gäller träningseffekten så tror jag att du kommer relativt snabbt till en platå om du "bara" cyklar 7-8 km enkel resa (< 20 minuter cykeltid antar jag). Det är bra vardagsmotion, men för att maximera träningseffekten för konditionen (hjärta & lungor) tror jag att du behöver åtminstone 2-3 lite längre pass (40-60 minuter) i veckan, kanske går det att köra en omväg till jobbet? Intervaller och träning med riktigt hög puls är förstås bara lämpligt där trafiksituationen tillåter det.

NLC: Nuvarande cykel har fasta skärmar och plats för dubbdäck kör med det på vintern fram men ska skaffa bak också om den nu blir kvar. Har just bytt till mer racingdäck på den och pendlingen idag var lite roligare men mer stötig fast det får man ta :-). Plats för skärmar på den nya känns som ett bra tips finns ju supertunna smidiga som passar på de flesta hojar.

Just nu är cykeltiden strax under 20 minuter men jag får hög puls och blir rejält slut det är särskilt en backe på slutet som är dryga kilometern lång och där den mesta stigningen (90m) är som knäcker mig än så länge :-). Det går fint att köra omväg till jobbet helt klart och intervall funkar fint det är inte mycket trafik och jag kan välja vägar som har cykelbanor. Ska testa i veckan få se. Kan tillägga att jag kör utan frukost på morgonen typ vatten och kanske kaffe innan

bonbon: Skulle gärna ha en cykelcross men dom känns ganska dyra verkar svårt att få en vettig under 10k. Fast med en sån skulle jag kunna köra terrängspår till jobbet delar av vägen

Hej

Började cykelpendla Lund-Malmö (36Km ToR) dagligen för ett par år sedan och valde en cykel efter kriteriet att den skulle gå och använda så mycket som möjligt. Valet föll på en Scott Sub 10 och jag är mycket nöjd, har cyklat mer än 2000mil nu och den bara rullar på. Kör på 23mm däck under sommaren och 40mm dubbdäck (Nokian med 160dubb) på vintern och har skärmar för att slippa en massa stänk. Drar en Chariot cykelvagn med den också lite då och då så det är en väldigt flexibel cykel, dock ska det sägas att 23mm däck med 8bars tryck inte är det skönaste på Lunds kullersten:-)

Mathis73: Scott Sub 10 verkar ju vara en grym hoj för mitt ändamål, hur funkar remdriften och navet tycker du? Fast du har väl aldrig ens minusgrader ;-) Mitt Nexus baknav fryser på vintern det är ju en sak jag vill slippa

donTomaso: Det är sant Scott har helt ändrat Sub 10an, min är en 2009a så den är som Sub 20 är idag med utanpåliggande växlar. Minus grader, lite grann hade vi väl när jag körde under januari, som mest neråt 8 minus:-) Dock hade vi inte mycket snö men en del is som smälte och frös och blev spårig och djävlig...
NLC: Men ska jag offra 2mm bara för lite bekvämlighet;-)

Låter som en cykelcross eller en hybrid verkar vara det du ska ha. Låt styret vara avgörande mellan dom. Cykelcross har bockat styre och hybrid har rakt, raka styren är bredare vilket ger bättre kontroll vilket ibland är skönt i stadstrafik eller på is(eller terräng).

Bockstyre känns snabbare, voolare, roligare.
Rakt styre kännser kontrollerat, men ger inte samma fartkänsla. Tror även att geometrier mella cykelcross/hybrid ger olika nivåer av aggressiv sittställning. Men det är bara nått jag fått för mig?

Jag hade personligen valt en sram-utrustad cykelcross före en shimano utrustad sådan, obs endast smaksak. Sram Rival vs Shimano 105, 1-0 i min bok. Väljer du shimano så är 15 gruppen otroligt grym fär pengarna, snåla inte med tiagra! Jag hade valt en som har disc-bromsar eftersom du ska cykla vintertid i trafik. Och så hade jag utrustat hojen med ordentliga dubbdäck till vintern och ordentliga lampor fram/bak under mörker månaderna.

Här har du den http://www.evaldsmtb.se/focus-cykel-mares-ax-40-disc-2013-p-29704-c-1626.aspx

Har motsvarande men med 105 grupp men Tiagra är också helt ok. Du får dessutom skivbromsar vilket är en klar fördel vid året runt cykling. Perfekt som året runt pendlarhoj och även för träning som du antagligen kommer att utöka med en sådan hoj. Jag växlar mellan CX el. dubbdäck på vintern, 35 mm Schwalbe Marathon på vår/höst, och 25 mm slicks på sommaren. Om du vill ha bekvämare sittställning byter du till en kortare styrstam och riktar den uppåt.

Kuma

Pendling på vintern brukar inte innebära så mycket träning för min del. Det är mycket kläder, mörkt, taskigt väglag mm.

Tycker då att det är skönt med mer upprätt ställning, brett styre, tillförlitliga bromsar (dvs hydraliska skiv-), växlar (interna), skärmar och belysning (navdynamo) så jag valde en hybrid.

Tittade på SUB 10 men den kostade då 12K + minst 1K till för skärmar, pakethållare, belysning.

Remdrift fungerar bra året om vad jag har förstått men tycker inte riktigt det är värt de extra pengarna.

Det enda jag inte gillade med SUB 10 är reglaget till det 8-växlade navet. Kändes inte bra och man kan bara växla en växel i taget (mycket klickande vid rödljusen). Den 11-växlade varianten känns mycket bättre.

(Jag valde Radon Skill 8.5 som kostar ungefär 9K med frakt från bike-discount.de)

Mathis73: Ok låter bra och jag skojar bara så klart, ni kan säkert ha lika tufft klimat för cykel. Här uppe kan det vara rejält mycket kallare men då är luften torr och fin. Scott ska kollas upp

Stizze: tack mycket informativt

Kuma: Också ett bra alternativ är väl lite det som är problemet det finns för mycket att välja på

Adrianm: Jo håller nog med lär knappast bli så mycket träning på vintern mer att ta sig till jobbet. På vntern blir det längdskidor för den mer seriösa träningen. Pendlingen blir transporterande och då duger ju i princip vad som bara bromsarna och växlarna funkar

Jag ska sälja min vinterpendlare för att jag flyttar utomlands. Det är en Charge Mixer 2011 med Shimano Alfine 11 växel. Den är inte särskilt lätt på grund av navet, men förvånansvärt snabb i alla fall. Det bästa och största anledningen att jag köpte den är att den är närmast underhållsfri. I navet finns det olja som ser till att kedjan alltid är smörjd, och de hydrauliska skivbromsarna från Tektro tar fantastiskt bra. Jag har tagit ut den på ett par 5-mila turer, annars är den bara använd under ett par månader i vintras till jobbet (under milen fram & tbx).

Köpt från Evans I England http://road.cc/content/news/26886-just-charge-mixer-alfine-11-spd säljes för 8000 Riksdaler. Allt är i tip-top skick! Finns ett litet skönhetsfel på bakre stänkskärmen, den kom med det.

Jag började själv med Landsväg förra året. Under sommarhalvåret kör jag antingen min Trek eller en Specialized Langster fixie. Du är välkommen att prova Chargen om du är intresserad. Jag kan rekommendera en hybrid just för träningens skull. Man blir ruskigt stark av att inte behöva ta hänsyn till vilket väder det är för att komma ut och hoja :) Jag är 177 cm och har 52or på mina andra cyklar

Finns i Stockholm

Senast ändrad:
Var i storstan och klämde lite på cyklar på Jarla Cykel en fantastisk butik för övrigt som jag bara besökt i cyberspace innan idag. Hade flera heta alternativ särskilt på hybridsidan (Trek, Merida mfl) men Bianchi Pista Steel, den talade till mig på italienska med en förförisk röst "ti farò felice" Jag kanske måste lyssna på henne och spara min gamla som vinterhärk :-)

Radon skill oslagbart alternativ, value for money och bra cykel Varför cx för en mil? Kikar du på trek så är fx 7.3 fin och går att få för ca 5000. Själv köpte jag en merida speeder t3 för 6000, litet snålt, borde kanske slagit till på radon skill disc. Komplettera med en racer ist f cx.

Tillbaka
Topp