Snabb pendlarhoj + maximering av träningseffekten

donTomaso

Ny medlem
Första inlägget på det här härliga forumet, jag har läst en hel massa här på tips främst på vettiga cyklar men blir inte klok på vad jag ska välja för cykel. Sen träningen är ju intressant att få tips på också men där har jag inte läst lika mycket och måste nog göra hemläxan först

Jag är nybörjare på mer seriös cykling/pendling har bara kört ett par månader.
Jag har en kort sträcka till jobbet 8km med 140m stigning totalt, först 3 km svagt nerför sen 5 km stigning (160m) hela vägen. Sträckan är blandad genom stan och cykelväg efter landsväg med asfalt hela vägen. Tänkte även pendla på vintern åtminstone då det inte är så mycket snö. Kan bli så att jag har kvar min gamla hoj som "vinterhärk" helst skulle jag dock bara vilja ha en cykel. Budget under 10 000kr. Jag har kikat på lite olika typer cyclocross, hybrid, landsväg, fixies tex Scott Sub, Bianchi Pista Steel, Dolan Pre Cursa, Specialized Langster, rena landsvägshojar (instegs Bianchi tex), Scott OTG 20, Just nu har jag en gubbcykel med Nexus 7 som fryser ihop på vintern blir den kvar byter jag bakhjul till ett med Fixed/Free nav.
Just nu kör jag i princip så hårt det går hela vägen eftersom sträckan är så kort. Hemfärden blir lite mer lugn eftersom det är nerför och mer trafik/cyklister på eftermiddagen. Pendlar 5 dagar i veckan och vilar just nu från cykling på helgen men borde väl komplettera med lite längre turer för att få en vettig träning. Tacksam för alla tips. Jag drar kring 53cm ram och vill ha en lätt hoj främst för korta snabba sträckor men möjlig att köra lite längre som träning typ intervall

Försök variera träningen genom att lägga in några intervaller någon dag i veckan. Försök också lägga in en något längre sträcka på vägen hem, eller när det nu passar för dig, en eller flera ggr i veckan.

Intervaller kan vara 30/30, 60/60 osv eller 4 x 4 minuter etc. Finns nog hur många varianter som helst på intervaller.