Snabb service!

Nellimite

Medlem
Snabb service!
På vägen hem från jobbet idag gick min bakväxel vajer av/lossnade whatever leeesmiserablesssss, kunde bara kör stor eller liten klinga.
Svängde förbi cykloteket i Täby och frågade om de kunde fixa. Fick beskedet att det kan ta ett tag men att jag borde ha den innan helgen.
Jaha... vad gör man, ingen tid att mecka själv. Det fick byta styrlinda när de ändå var där och pillade.
Tala om trevligt sms man fick 3 timmar senare, cykeln är klar :)

Favoritcykeln är frisk <3 och ville bara dela då jag tycker positiv feedback är viktig!
 

Bilagor

  • IMG_20160704_194557.jpg
    IMG_20160704_194557.jpg
    264.8 KB · Besök: 21
Snabb service!
Det tar typ 3 minuter att byta en växelvajer och svårighetsgraden ligger på nivå montera flaskställ. Bara för din info om det skulle hända nästa gång.

Vad fick du betala för detta?
 
Senast ändrad:
Snabb service!
Crossmax sa:
Det tar typ 3 minuter att byta en växelvajer och svårighetsgraden ligger på nivå montera flaskställ. Bara för din info om det skulle hända nästa gång.

Vad fick du betala för detta?

Beror väl på dragning och byter man vajer byter man även höljen och som sagt lindar upp lindan och på med nya. och ställa in växlar. Gör du det på 3min är jag imponerad.
 
Snabb service!
200 kr skulle det kosta.
Har googlat lite nu och det är integrerade vajrar på Eddy, skulle inte fixa det på 3 min när jag läste beskrivningen. Om någon har en enkel howto så får man gärna länka in den för framtida problem :)
 
Snabb service!
cerro sa:
Crossmax sa:
Det tar typ 3 minuter att byta en växelvajer och svårighetsgraden ligger på nivå montera flaskställ. Bara för din info om det skulle hända nästa gång.

Vad fick du betala för detta?

Beror väl på dragning och byter man vajer byter man även höljen och som sagt lindar upp lindan och på med nya. och ställa in växlar. Gör du det på 3min är jag imponerad.
Jag skrev växelvajer, inte växelvajer och höljen. Nu framgår det inte om Cykloteket bytte även höljen, men kör man heldragna höljen som TS verkar göra så ser jag ingen anledning till att byta höljen särskilt ofta, annat än om växlingarna börjar gå märkbart trögare. Att dra ut gammal vajer och i med ny, fixera och justera in vajerspänningen kan man säkert lyckas med på, om inte 3 min, så i alla fall 5 min på ett Shimano STI-reglage. Här kan TS se hur man gör för framtida referens:
 
Snabb service!
Aja, 3h senare, 200kr och en nöjd kund är väl ändå helt okej. I alla fall om dom bytte vajer, justerade in växeln, bytte styrlinda och monterade den nya. Knappt att jag vill tro på det. Eller tog dom 200kr för arbetet enkom och i såna fall, vad landade materialet på?

200kr för arbete, vajer och styrlinda låter rätt ok.
 
Snabb service!
Kung_Gustaf sa:
Aja, 3h senare, 200kr och en nöjd kund är väl ändå helt okej. I alla fall om dom bytte vajer, justerade in växeln, bytte styrlinda och monterade den nya. Knappt att jag vill tro på det. Eller tog dom 200kr för arbetet enkom och i såna fall, vad landade materialet på?

200kr för arbete, vajer och styrlinda låter rätt ok.

Mina styrlindor kostar oftar runt 250:- omomterade från Tyskland...
 
Snabb service!
400kr för allt arbete och köpte en styrlinda för 330kr. Tydligen var det något som blivit knas i reglaget så det var en massa pill men nu växlar den så fint så :)
Ja 50kr för vajern med
 
Snabb service!
För mig var det klart värt det, lindan kostar 80 kr mindre på Wiggle och hade fått betala materialet oavsett ;) plus att jag vet att växeln kommer funka :)
 
Snabb service!
Ibland är det skönt med en riktig cykelbutik som fixar sånt man inte vill/kan/har lust att fixa själv.

Vad skulle det ha kostat att skicka cykeln till tyskarna ToR? ;)
 
Snabb service!
Jag tycker det var klantigt av cykloteket att säga att det "kommer att ett tag". Åtminstone jag skulle ha vänt i dörren för att inte riskera att bli utan cykel "ett tag". Att byta innervajer går som sagt på några minuter, så de borde kunnat fixat det direkt. Verktyg: insexnyckel och en avbitartång. Ingår justering när vajern "satt sig" i priset?
 
Snabb service!
Scottår sa:
Jag tycker det var klantigt av cykloteket att säga att det "kommer att ett tag". Åtminstone jag skulle ha vänt i dörren för att inte riskera att bli utan cykel "ett tag". Att byta innervajer går som sagt på några minuter, så de borde kunnat fixat det direkt. Verktyg: insexnyckel och en avbitartång. Ingår justering när vajern "satt sig" i priset?

Hm, tycker du har en lite märklig inställning. Varför ska du prioriteras högre än andra kunder? Högre än kunder som var där innan dig eller kunder som har bokat tid för service? Det är klart cykelmekarna hjälper till och fixar snabba och enkla jobb om/när de har tid men man kan inte förvänta sig att de ska släppa allt annat bara för att du kommer in genom dörren.

När de säger att det kan ta ett tag så menar de nog att de fixar din cykel så fort de har möjlighet, men att de har annat att göra så de kan inte lova att det blir fixat på en gång. Så här skriver Cykloteket själva om sin drop-in-service med kösystem:

DROP-IN-SERVICE

För dig som inte kan vänta på en ledig tid har vi Drop-In-Service. Helt enkelt en kö där vi servar alla cyklar medan du väntar - precis som hos frisören. Du kan inte lämna cykeln och komma tillbaka senare. Av naturliga skäl kan vi endast göra enklare jobb via Drop-In-Servicen. Behövs det beställas delar kan vi naturligtvis ej heller slutföra servicen utan hänvisar då till tidsbokningen. Drop-in-service gäller under butikens öppettider.

Med andra ord: Ställ dig i kö och vänta på din tur, eller boka en tid.
 
Snabb service!
En till verkstadskostnadstråd? Då upprepar vi:

Sverige = skithöga kostnader för anställda = inte så värst billigt att serva cykel i butik. Häpp! :P
 
Tillbaka
Topp