andersson.n
Aktiv medlem
Snabb XC HT med stor framklinga till våren?
Har kört på en begagnad Crescent Marathon jag köpte tidigare under hösten. Den är bra men för liten i storleken, gaffeln mår sådär, och kedjelinjen är inte den bästa med 38t singel fram. Det är dessutom alltid roligt med nya prylar...
Jag är till våren (en evighet bort) ute efter en kvick XC HT, tänk typ Specialized Epic: Den ska överleva på asfalt, vara snabb på grus, glänsa på lättare stig, och gå att ta sig fram med även i riktigt stökiga partier.
Min kravlista för mig 178 cm lång och 74 kg tung man är därför:
- HT
- Snabb XC-geometri ("lång styrstam med negativ rise är coolt")
- Begagnad under 20 000 kr, ny under 25 000 kr
- Under 11 kg totalt
- Möjlighet till 40t eller 42t ovalt fram utan för sned kedjelinje
- Åtminstone 10-50 omfång på kassetten
Är detta en total omöjlighet pga att jag är för snål eller har ni tips vad jag ska kolla på? Mitt mål är att köra så snabbt som möjligt runt en grusväg-stig-asfalts-runda jag har i söderort och Hellas, tror ovanstående specifikation är bäst för ändamålet. :)
Jag är till våren (en evighet bort) ute efter en kvick XC HT, tänk typ Specialized Epic: Den ska överleva på asfalt, vara snabb på grus, glänsa på lättare stig, och gå att ta sig fram med även i riktigt stökiga partier.
Min kravlista för mig 178 cm lång och 74 kg tung man är därför:
- HT
- Snabb XC-geometri ("lång styrstam med negativ rise är coolt")
- Begagnad under 20 000 kr, ny under 25 000 kr
- Under 11 kg totalt
- Möjlighet till 40t eller 42t ovalt fram utan för sned kedjelinje
- Åtminstone 10-50 omfång på kassetten
Är detta en total omöjlighet pga att jag är för snål eller har ni tips vad jag ska kolla på? Mitt mål är att köra så snabbt som möjligt runt en grusväg-stig-asfalts-runda jag har i söderort och Hellas, tror ovanstående specifikation är bäst för ändamålet. :)