Snabba cykelstigar i Lunsen

Ola Orädd

Aktiv medlem
Åhoj

Lunsen har ju diskuterats här tidigare men då mer i cykellekperspektivet. Nu tar vi en sväng för oss cykelsvetton som inte gillar att cykla saktare än det hade gått att springa samma stig. Jag gillar stigar där det går fort.

Så;
Vilka snabba stigar finns det i Lunsen? Är Upplandsleden snabb?
Vilka stigar ska jag undvika?

Tjena Ola. Jag testade Upplandsleden och lite andra stigar i Lunsen när Farmor var barnvakt. Stigarna passade mig utmärkt, stenar, rötter, spångar/spänger och trappor. Riktigt kul och ett fint område. Snabbt, näh, det skulle inte jag säga.

Ola Orädd skrev:
-------------------------------------------------------

> Vilka snabba stigar finns det i Lunsen? Är
> Upplandsleden snabb? Vilka stigar ska jag undvika?

Ytterst handlar det naturligtvis om teknik, om att mjukt kunna smyga över alla hinder, att kunna parera bort stötar, i den meningen går det naturligtvis att hoja fort även på stig som är ihållande tekniskt krävande särskilt om man kan stigen utan och innan.

Men jämför man med svettostigar går det ändå långsamt. Visst finns en och annan bit snabb, vindlande stig, där man kan blåsa på utan att bli mörbultad, t ex mellan Surstagärdena och Koblundan, och leden söderut från torpet till grusvägen (led 8, resp 13, i MTB runt Uppsala). Det finns en och annan mindre bit till, men de är orösade så den som inte kan stigen måste orientera sig och då går det inte fort. Några kompletta snabba rundor kan jag däremot inte komma på.

Vill man hoja snabbt, med maxtempo bitvis, i Uppsala är det framförallt "Morga" och stigarna som beskrivs i "Gula stigen och andra leder nära Uppsala" som gäller. Även Börjerundan i "Börje" är snabb, liksom Skidleden i "Nåsten". Man kan väl säga, att det mesta som graderats med tre chilis i MTB runt Uppsala, är stigar som inbjuder till hög fart, dock med vissa undantag, då främst att vissa stigar är dyngsura.

Det finns väl en gammal uppmärkt mtb-bana vid Nåntuna har jag för mig, där det inte går att springa lika snabbt som man cyklar. När jag bodde i Uppsala så snurrade jag åtskilliga varv på den slingan för att få upp flåset inför långlopp o dylikt.
För att hitta dit så kör man strax vänster efter Flottsundsbron och en bit längs med en väg som enligt Eniro kallas för hemslöjdsvägen, sedan höger upp mot något som kallas för Lugnet, kort brant backe kantat med småvillor, sedan direkt vänster efter backens slut in i skogen. Håll utkik efter mtb-skyltar på vänster sida, sen är det bara till att bränna på :).
Banan ligger strax NV om Lunsen, eller kanske t om räknas som en del av Lunsen, ev. kanske man också kan kombinera med ngn annan stig i Lunsen, jag har aldrig provat. Per kanske vet?

Jo, det stämmer, det området hängde samman med Lunsen innan man byggde väg 255, då riksvägen till Stockholm gick över Flottsundsbron. För ett par år sedan beslöt man sig för att bygga en mindre förort där mtb-banan låg. Delar av denna finns fortfarande kvar. Vi åkte faktiskt en kortare bit på den i onsdags. Det sägs att tillräckligt många delar finns kvar för att man ska kunna köra någon sorts runda men jag har inte åkt själv.

Tack för tipsen.
Anledningen till att jag frågar är egentligen att jag ska köra Raid Uppsala i morgon och då misstänker jag att delar av cykelorienteringen kommer att gå i Lunsen. Ville se om jag kunde få lite tips så jag slipper hamna på de stigar som är långsammast att cykla på.

Ola Orädd skrev:
> Ville se om jag kunde få
> lite tips så jag slipper hamna på de stigar som
> är långsammast att cykla på.

Då förstår jag, du får väl plugga in vilka leder som har tre chilis i Lunsen då. Efter som ni ska över vägen kan man ju misstänka att ni ska in i Lunsen. Då hänger det naturligtvis på vart man ska och var man börjar. Upplandsleden in i skogen från Flottslund, led 2, i MTB runt Uppsala, är helt klart en av Sveriges roligaste tekniska stigar.

lunsenl2o.jpg
lunsenl2h.jpg
lunsenl2k.jpg

Den är sannolikt svår att åka i tävlingstempo, särskilt för den som inte har lokalkännedom, eftersom det krävs att man lyckas göra rätt linjeval. Det är inte alltid lättast eller snabbast att åka där det kan se lättast ut. Bortsett från den inledande backen upp från bron är det ingenstans man kan blåsa ur för fullt. Idet avseende är Andkärrsleden sannolikt mycket snabbare. Å andra sidan kan den vara svårorienterad.

Kollade tävlingsinstruktionerna, http://www.raiduppsala.nu/, vilka säger att passage av väg 255 är förbjuden utom vid rondeller och tunnlar, det finns varken eller söderut förrän i Märsta, vilket talar starkt för norra Lunsen (om det inte kommer några tilläggsinstruktioner vid starten), som har en del verkligt knökiga stigar, verkar skitkul, lycka till ;)

Per skrev:
> Jo, det stämmer, det området hängde samman med
> Lunsen innan man byggde väg 255, då riksvägen
> till Stockholm gick över Flottsundsbron. För ett
> par år sedan beslöt man sig för att bygga en
> mindre förort där mtb-banan låg. Delar av
> denna finns fortfarande kvar. Vi åkte faktiskt en
> kortare bit på den i onsdags. Det sägs att
> tillräckligt många delar finns kvar för att man
> ska kunna köra någon sorts runda men jag har
> inte åkt själv.

åkte där för några veckor sen, o sanningen är att 95% av banan/banorna (finns ju långt varv,kort varv o medel långt varv) finns kvar o ä orörda. de var dessutom förvånansvärt fina, o inte alls igenväxta så som jag trodde det skulle vara. på ena partiet de byggt över, som är på väg tillbaka mot nåntuna, så har nån åkt upp en ny stig som tar en förbi, så det ända som hänt där är att banan blivit typ 100 meter kortare. på andra stället, som ligger på väg bort från nåntuna så att säga, längs stora vägen, har de byggt cykelbana över o längs med stigen, så där äre lite trixigare att hitta på stigen igen, men det ä ingen omöjlighet. man får cykla åt rätt håll så att säga så finner man på den igen.

angående RAID, så skulle det även kunna vara uppe på kronåsen o bort mot sunersta, beror lite på hur lång banan ska vara o hur svår.

Jensen skrev:

> angående RAID, så skulle det även kunna vara
> uppe på kronåsen o bort mot sunersta, beror lite
> på hur lång banan ska vara o hur svår.

Med cykeldepå i Nåntuna och förbud att korsa 255an utom där det finns rondell eller tunnel och med en angiven MTB-sträcka på 16,9 km som ska tas på en idealtid på 97 minuter? Det är i runda slängar 10 km i snitt. Nej, jag skulle sätta en slant på att det ligger några kontroller i norra Lunsen, som också är en fanastisk skog för orientering, vilket är nästa moment. Jag tror att jag har en ganska god idé om upplägget, så långt, men jag skriver inte ut det för jag har en känsla av att det vore osportsligt.

Jensen skrev:

> åkte där för några veckor sen, o sanningen är
> att 95% av banan/banorna (finns ju långt
> varv,kort varv o medel långt varv) finns kvar o
> ä orörda. de var dessutom förvånansvärt fina,
> o inte alls igenväxta så som jag trodde det
> skulle vara. på ena partiet de byggt över, som
> är på väg tillbaka mot nåntuna, så har nån
> åkt upp en ny stig som tar en förbi, så det
> ända som hänt där är att banan blivit typ 100
> meter kortare. på andra stället, som ligger på
> väg bort från nåntuna så att säga, längs
> stora vägen, har de byggt cykelbana över o
> längs med stigen, så där äre lite trixigare
> att hitta på stigen igen, men det ä ingen
> omöjlighet. man får cykla åt rätt håll så
> att säga så finner man på den igen.

Va bra! Jag har kört banan ett par gånger sporadiskt och tyckte att den var kul, snabb och lagom svår. Måste lära mig hur den går i sin helhet vid nästa år.

Per skrev:

> Med cykeldepå i Nåntuna och förbud att korsa
> 255an utom där det finns rondell eller tunnel och
> med en angiven MTB-sträcka på 16,9 km som ska
> tas på en idealtid på 97 minuter? Det är i
> runda slängar 10 km i snitt. Nej, jag skulle
> sätta en slant på att det ligger några
> kontroller i norra Lunsen, som också är en
> fanastisk skog för orientering, vilket är nästa
> moment. Jag tror att jag har en ganska god idé om
> upplägget, så långt, men jag skriver inte ut
> det för jag har en känsla av att det vore
> osportsligt.

aha, hade inte kollat deras hemsida så noga, men äre depå i nåntuna äre nog lunsen eller skogen runt mtb banan. det har du rätt i

Senast redigerad av en moderator:
Orv skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > åkte där för några veckor sen, o sanningen
> är
> > att 95% av banan/banorna (finns ju långt
> > varv,kort varv o medel långt varv) finns kvar
> o
> > ä orörda. de var dessutom förvånansvärt
> fina,
> > o inte alls igenväxta så som jag trodde det
> > skulle vara. på ena partiet de byggt över,
> som
> > är på väg tillbaka mot nåntuna, så har
> nån
> > åkt upp en ny stig som tar en förbi, så det
> > ända som hänt där är att banan blivit typ
> 100
> > meter kortare. på andra stället, som ligger
> på
> > väg bort från nåntuna så att säga, längs
> > stora vägen, har de byggt cykelbana över o
> > längs med stigen, så där äre lite trixigare
> > att hitta på stigen igen, men det ä ingen
> > omöjlighet. man får cykla åt rätt håll så
> > att säga så finner man på den igen.
>
> Va bra! Jag har kört banan ett par gånger
> sporadiskt och tyckte att den var kul, snabb och
> lagom svår. Måste lära mig hur den går i sin
> helhet vid nästa år.

den är hyffsat tydlig. o fortfarande märkt. har inte åkt hela långa varvet i år. men där ska det inte ha byggts nått. utan det inskränker bara på området närmare nåntuna.

den är snabb, utan att för den delen vara oteknisk. en hel del kurvor äre med, riktigt kul. man fick ju lite återblickar till hure var när man började hojja mtb för en 12 år sen :D

När jag var ute på min solosväng runt Lunsen i onsdagskväll såg jag flera "Raid" skyltar på en del träd - jag tror tex att du kommer att få njuta av "långspången". Ta en titt på den GPS plott från i onsdags så ser du flera sträckningar som säkert kommer att tas i Lunsen som en del av Raid tävlingen. Lycka till!

AWi skrev:
> När jag var ute på min solosväng runt Lunsen i
> onsdagskväll såg jag flera "Raid" skyltar på en
> del träd

Vi såg dem också, har en mkt stark känsla av att depån ligger vid Plantskolan. Gissar att de hojar dit, genom norra Lunsen, och sedan orienterar från Plantskolan.

Senast redigerad av en moderator:
Såja,
avklarat.

Jodå, vi cyklade lite i Lunsen. Kom in från Nåntuna och vi hade två kontroller i NV, rätt nära 255:an. Där var vi först av alla. Sedan var det snitslad cykling längs Andkärrsstigen och så norrut på led 9 över långspängerna (mer än skithala). Tappade lite längs snitslingen. Sedan blev det lite fria vägval där många körde bort sig och så ut ur Lunsen från Stordammen. Där valde jag led 7 (grusväg) och tjänade två minuter på de som tog den kortare stigen. Växlade som etta vid cykeldepån.
Därefter lite OL i närheten av bebyggelsen i norra delarna, tappade ledningen...

Cyklingen från Nåntuna gick till Sunnersta för några svängar å så tillbaka till Ultuna.
Lite kanot och OL där OlaOrädd löpte på stumma ben. I mål som trea.

Tack för cykeltipsen!

Ola Orädd skrev:
... I mål som trea.
>

Grattis till en bra placering. Jag såg er i Nåntuna och efter första kontrollen i Lunsen, tror jag. (stog där med hund och hejade på)

Kul, vi såg en del, på led 1 som vi hojade norrut från Plantskolan, och sedan på led 9. En del av dem var långt ifrån vana MTB-cyklister. Några t o m bar hojen längs stigen. Kanske paddlade kanot desto fortare.

Jag hade misstagit mig grundligt på var depån skulle ligga. Den låg inte vid Plantskolan. Där var istället ett gäng hunddressyrmänniskor.

Tillbaka
Topp