Snabba råd önskas!

Glajdarn

Ny medlem
Snabba råd önskas!
Hej!

Jag är just i färd med att köpa min första mtb och har inte så mycket erfarenhet inom området. Jag är ute efter en cykel som fungerar bra för cross country - gärna lite "brôtig" teräng, och har fastnat för två olika. Jag skulle därför vilja ha lite rekomendationer om vilken jag bör välja.

De ha har fastnat för är:

*Specialized Rockhopper Disc Int
- Rock Shox Tora
- Shimano LX
- Avid Juicy 3
(och jäkligt läckert röd)
8500 kr

* Scott Scale 50
- Rock Shox Tora
- Shimano XT
- Avid Juicy 3.5
8000 kr

Jag har provcyklat båda, och rent spontant kändes Scale 50 som lite för "rejsig" - som om den passade lite snabbare, mindre "brôtig" teräng.

Hur som helst - jag är tacksam för synpunkter om dessa två...

Snabba råd önskas!
Jag har Scott Scale 50 och det är ju en XC MTB som är tillför att cykla snabbt med. Jag tycker den fungerar riktigt bra även i brötig terräng. Det beror mycket på sadelinställning och styrinställning också. Är man lite mer tillbakalutad i positionen så har, iallafall jag, bättre kontroll på riktigt stökiga stigar eller passager. Men då förlorar man i hastighet också. Det lättaste är väl att anspassa positionen efter hand och efter bana.

Hur som helst så är väl båda bra instegscyklar och min Scott håller fortfarande efter 3 år. Har fått byta drivpaketet en gång. Men det får man väl räkna med om man är kass på att underhålla.

Snabba råd önskas!
Tack för rådet! Men jag läste också här på forumet att en del hade haft problem med sin bakre hjulaxel - fast det kanske är specifikt för 08:orna?

Snabba råd önskas!
Med risk för att förlora en miljard happypoäng nu vill jag bara sticka in en kandidat i samma prisklass -
Haro Shift R5, 8400:-
Gaffel: RS Tora
Växlar: Sram x7 växlar+reglage
Bromsar: Avid juicy 3,5
Bakdämp: RS Bar 2,1
Hjul: WTB DualDuty XC med Kenda komodo däck

Klassad som "Trailworthy" XC-cykel av Haro själv (förmodligen bara smart marknadstrategi) men vad jag har erfarat funkar den perfekt till båda delarna. Så ifall du som du själv säger vill köra litta brötigt och stökigt kan det ju vara skönt med lite gung i rumpan också =)

Bara en tanke...

Snabba råd önskas!
Jag har inte haft några problem med bakaxeln. Men min är ju en 05 med.

Fullgung blir det ju direkt mycket dyrare. Har aldrig testat fullgung just av den anledningen att det är svårt att hitta en bra fullgungare till ett rimligt studentpris..:)

Men nån gång i framtiden kanske man vinner på triss eller nåt.

Snabba råd önskas!
Såg du inte priset? 8400:- För Haro Shift R5an jag beskrev ovan.. Lika mycket som dom andra två HT'rna ovan :)

*Edit: Shift, inte Shit R5... ugh

Senast redigerad av en moderator:
Snabba råd önskas!
Jag är ledsen Havre, men jag skulle inte rekommendera en heldämpad som "bara" kostar 8400, då är det roligare med HT för de pengarna.

Jag skulle tagit Rockhoppern, men det är bara på ren känsla. Båda verkar vara kompetenta cyklar, och hyfsat pris. Testa att cykla på dem, och ta den som känns bäst.

Snabba råd önskas!
Mjaja, tekniskt sett kostar Shift R5 kring 16000:- men då en viss ökänd kedja säljer dem får man dem med "rabbatterat pris" på 8495:- =)

Där försvann ytterligare en miljard happypoäng, huga..

Tillbaka
Topp