Snabba sulor för LVG-pendling

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Kanske skulle lagt till att jag denna vinter pendlat på GP5K (ej TL men med lite tätnlngsgucka i slangen) förutom de enstaka dagarna med snö/is då det blivit MTB alt kollektivtrafik. Två punkor sedan slutet av augusti.

Skillnaden nu är att den "nya" pendlaren har skärmar och ffa kommer köras de dagar vädret är mindre angenämt. Lättrullat är mer intressant än (överdrivet) punkaskydd då sträckan ligger från 21 km enkel sträcka (varav ca hälften genom Malmö) till +30 km enkel (varav 1 km i stadstrafik).

G-One Speed ligger nära till hands efter erfarenheterna med G-One Allround. Största problemet för tillfället är att jag inte får av (de vid inköp monterade) dubbdäcken från fälgarna så kanske "måste" köpa ett par nya hjul också...

Ja, att kunna ge sin bättre hälft / special other ett par nya hjul på alla hjärtans dag är inte alla förunnat.

annars kan du ju konvertera dina gamla fälgar till slanglöst med bontragers fälgband. inte testat produkten själv, säkert är monteringen av däcket en utmaning.

men finns i olika bredder, och har skuldran med inre kant på däcksätet som bör göra arrangemanget säkert beträffande den fruktade blixt-burpen.
.
A5050680-58B3-4052-8CBB-6AB99AB24A4F.jpeg

Kör du som jag, med slang, så kan jag tipsa om Conti CX speed. De väger inte apa, rullar på bra på alla underlag och trivs bra på gruset. Slitstyrkan är helt ok.

Så länge jag har kvar mina gamla hjul, ja jag har försökt med TL, kommer jag nog fortsätta med de här däcken.

Kan man inte bara tejpa en gammal fälg, eller köra en lätt slang?
om inte däcket hålls på plats av en inre kant på däcksätet kan det burpa. dvs på en sekund släppa ut all luft. en räcka sådana katastrofer är rapporterade. så hembyggt slanglöst kräver något arrangemang så däcket säkert hålls på plats i däcksätet. bontragers fälgband är vad jag förstår tänkt att klara det.

alternativet slang medverkar i sig till att hålla däcket på plats, och gör dessutom att det inte uppstår läckage om däcket skulle tryckas in i något läge, till exempel om man i en sväng träffar på en sten eller ett brunnslock.

själv gillar jag latexslang, känslan och rullet ligger mycket nära slanglöst. men vår ts nlc kör väl om jag uppfattat rätt långa sträckor av randokaraktär, och då är det irriterande behöva efterpumpa typ var sjunde timme.

Senast ändrad:
Man kan. Men jag är djupt skeptisk till att köra fultejpning på bockstyrecyklar.

Ja, jag har i ungdomligt oförstånd (bara dryga trettio!) kört hundratals mil på en ihoptramsad ghetto-slanglöslösning med både däck och fälg som inte var slanglösspecifika (H+Son TB14 och Vittoria Voyager Hyper) men det var bredmjukt (38mm, 35psi). Jag blir fortfarande lite svettig i händerna när jag tänker på att däcket hade kunnat hoppa av...

Schwalbe Pro One , för slang eller för utan slang. kanske även för utan vind, kan även vara "vem kan cykla förutan motvind, vem kan trampa över vägen..."
Rullar samma däck hela fincyklingssäsongen, allt blir mkt roligare så.

Men nu har ju det tåget gått för i år så frågan blir vilka fälgbromsade TLR-hjul med alufälg man ska satsa på sä här nådens år 2023. Utbudet verkar minst sagt ha minskat de senaste 3-4 åren. Gamla, smala, icke-TLR fälgar finns det redan gott om i förrådet

https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-4season-aero-road-wheelset-1589g-28deep-22wide eller kanske något från som DT Swiss https://www.bike24.com/p2237354.html eller https://www.bike24.com/p2237408.html
Jag har kört hunt nu senast - iofs påstår en del att de skall vara dåliga. Antigen har jag haft tur eller så överdriver ryktet problemen. Har gått utmärkt för mig.

Men nu har ju det tåget gått för i år så frågan blir vilka fälgbromsade TLR-hjul med alufälg man ska satsa på sä här nådens år 2023. Utbudet verkar minst sagt ha minskat de senaste 3-4 åren. Gamla, smala, icke-TLR fälgar finns det redan gott om i förrådet

https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-4season-aero-road-wheelset-1589g-28deep-22wide eller kanske något från som DT Swiss https://www.bike24.com/p2237354.html eller https://www.bike24.com/p2237408.html
Jag hade en liknande fråga i en tråd för drygt en vecka sedan. Dock skivbromsat men för däcksbredd på 35 mm. Jag köpte till slut Mavic Ksyrium (och de var till mig och inte som Allahjärtansdagspresent till frugan!). De finns ju även för fälgbroms. Innerbredd 19 mm. https://www.bike-discount.de/de/mavic-ksyrium-s-laufradsatz

För tillfället är "problemet" löst mha ett par Spec Tracer och hjul från en annan, för tillfället inte använd, cykel i förrådet. Visserligen är dessa hjul inte TLR men har en tillräckligt djup mittkanal för att kunna montera TL-däck. Perfekt tajmat nu med Otto på ingång och en signifikant mängd nederbörd inom de närmaste timmarna. Får se vad det blir till hösten

Jag köpte ett par Schwalbe Pro One TLE 34 mm till mitt pågående pendlarbygge. Jag monterade dem på en fälg med 19 mm innerbredd. Det visade sig att de inte ens var 31 mm breda när jag pumpade upp dem. Tyvärr är det för smalt i mitt tycke. Är Continental Grand Prix 5000 AS TR ett bättre (bredare) val? Eller bör jag titta på däck från RH?

Jag köpte ett par Schwalbe Pro One TLE 34 mm till mitt pågående pendlarbygge. Jag monterade dem på en fälg med 19 mm innerbredd. Det visade sig att de inte ens var 31 mm breda när jag pumpade upp dem. Tyvärr är det för smalt i mitt tycke. Är Continental Grand Prix 5000 AS TR ett bättre (bredare) val? Eller bör jag titta på däck från RH?
Testa att cykla några mil. Många däck är smalare när de är nymonterade.

Om du har problem att göra av med dina Pro One när du väl bytt, hör av dig med ett PM. ?

Edit, de andra eller tredje paret 30 mm ProOne TLE jag kör på lvgcykeln med 19 mm id fälgar mäter exakt… 30 mm.

Senast ändrad:
Om du har problem att göra av med dina Pro One när du väl bytt, hör av dig med ett PM. ?

Edit, de andra eller tredje paret 30 mm ProOne TLE jag kör på lvgcykeln med 19 mm id fälgar mäter exakt… 30 mm.
Tack, bra att veta! Tycker bara att ca 3,5 mm var relativt mycket efter jag pumpat upp dem till ca 1 bar över det jag tänker köra på. Jag kanske ska ge dem en chans ändå.

Jag förstår absolut din oro. Tyvärr så är risken stor att det blir liknande även med andra däck. Som lite kuriosa så mätte mina Schwalbe Marathon runt 34 mm nymonterade på 19c fälg. Någon vecka senare 37 mm (precis enligt märkning). Mina gp5000 mätte strax under 25mm nya på 19c, numera 26,5 efter många mil. Men visst - om du kan sälja dem utan alltför stor förlust är det väl ett bra alternativ.

Smiter emellan med en liten fråga gällande dessa!

Jag kör Rene Herse 32-däck på racern, men tänkte prova tubeless vilket Rene Hersedäcken inte är kompatibla med. Då har jag sneglat på Gravelking Slick istället, som i mångt och mycket ser ganska likvärdiga ut.

Jag ser dock några frågetecken:

Vill inte ha något tråkigt punkaskydd, så jag förmodar att det är varianten utan Plus man ska köra? Alla varianter jag hittar är punkaskyddade på ett eller annat sätt, men antar att detta inte upplevs som en tjock plastremsa som stör allt vad vägkänsla och fart heter?

Priset.. Känns lite sjukt, men de är så billiga att "något måste vara fel". Jag upplever att man får en massa placebobonus i form av att man tror att däcken är supersnabba om man köper dyra däck.?
Punkaskyddet i de här märks inte imo. Jämför då med vanliga GP5000 och slang. Och riktigt billiga med bruna sidor:

Jag var ett par sekunder från att ta KOMet på pendlingssträckan Munkebäck-Partille (ca 1500 personer i resultatlistan, typ 7-minuterssegment om jag kör 100%) igår med mina 32 mm Rene Herse-däck, så de är ganska snabba. Tog ut landsvägscykeln för första gången i fredags, och både då och igår var jag ganska oroad över flispunka eftersom det ligger mycket flis kvar. Mao snabba, men för osäkra för att vardagspendla med (knappast en överraskning för någon). Riktigt sugen på att prova Gravelkingsen och köra tubeless (fälgarna tejpade och klara). Men RH-däcken är så fräscha och jag pendlar ju inte på cykelbana med landsvägscykeln..

Kul med input iallafall @Leffe! Är det andra som provat Gravelking i snabb-variant så får man gärna dela sina erfarenheter!?

Kollade lite snabbt på https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews

Visa bilaga 622883

Angående bredden på Pro One så verkar det vara det däcket med den största diffen mellan angiven och verklig bredd. Gravel King Slick ser ju tämligen intressant ut. Lätt och hyggligt lågt rullmotstånd och deras 35 mm däck verkar ju hålla måttet om man är ute efter lite komfort också.
Vikten på Gravelking ser ju dessutom utmärkande låg ut. Inte för att jag är så viktkänslig egentligen, men allra längst ut på hjulet är vikten av ganska stor betydelse ju.

Vikten på Gravelking ser ju dessutom utmärkande låg ut. Inte för att jag är så viktkänslig egentligen, men allra längst ut på hjulet är vikten av ganska stor betydelse ju.
Ja, frågan är dock var de har sparat in på vikten? Hur är hållbarheten.
Själv ska jag använda däcket på en pendlare som är till för centrala staden med många start och stopp samt andra konfliktpunkter. Känslas att enkelt komma upp i hastighet gör mycket för min pendling även om jag inte sparar någon direkt tid på det. Cykling ska vara kul!

Ja, frågan är dock var de har sparat in på vikten? Hur är hållbarheten.
Själv ska jag använda däcket på en pendlare som är till för centrala staden med många start och stopp samt andra konfliktpunkter. Känslas att enkelt komma upp i hastighet gör mycket för min pendling även om jag inte sparar någon direkt tid på det. Cykling ska vara kul!
Precis! Om de är lika RH-däcken så kommer de vara riktigt tunna och fina i både slitbana och sidoväggar. Det är där mina funderingar kommer in kring hur punkaskyddet faktiskt påverkar. Min plan var att ta punkasäkerheten från tubelessvätskan snarare än tjockare eller stelare slitbana, men då ska ju betänkas att jag alltså inte har vardagscykling i fokus på denna cykel. Antar att RH-däckens icke-tubelessfunktion hänger ihop med dess "sladdrighet" pga tunn stomme osv. Men jag gissar bara.

Tillbaka
Topp