Snabbare MTB - byta framdrev?

AndySTHLM

Ny medlem
Hej alla kunniga på detta forum.

Jag har äntligen lyssnat på tonåringen inom mig och skaffat en MTB igen efter 17års avsaknad. Landade på en Scott Scale 960 som jag är väldigt nöjd med,
Efter att ha cyklat ca 10 mil med den senaste veckorna känner jag att det saknas en högre växel. Då den högsta växeln inte ger kedjan optimal vinkel så ligger jag som max på näst högsta. Det jag saknar är ca 2 högre växelsteg. Framförallt på snabba grusvägar och mellantransporter på asphalt.

Har hört mig för där jag köpte cykeln och bland vänner och möts ofta av svar som "det är krångligt" eller "det behövs knappast". Envis som jag är dock så är jag övertygad om att det går att lösa. Har sökt på forumet och fått en känsla av att jag borde kunna byta ena eller vevpartiet fram till en större klinga (38 eller 40).

Är det någon kunnig här som kan peka mig rätt?

Spec:
Antal växlar: 20
Bakväxel: Shimano XT
Framväxel: Shimano Deore
Vevparti: Shimano FC-M627 36/22t
Växelreglage: Shimano Deore

Tacksam för hjälp.

Mvh

Inga problem att ligga på högsta växlen även om kedjan går lite snett .
Så lägg i den och trampa fortare.

Att sätta dit en 38-klinga borde iofs inte innebära några problem det heller. Men åtminstone en del av lösningen är nog högre kadens.

Varför inte testa med att skifta över en av vevlagerdistanserna till drevsidan så får du en kedjelinje som kanske bättre passar till de växlar du oftast använder.
Ändå har jag lite svårt att tänka mig att stora fram och minsta i bak skulle ge någon katastrofal kedjelinje. Har själv en likadan vev men skippat lilla och ersatt båda med en singel 36 n/w klinga på platsen för storklingan. Ligger ofta och maler långa sträckor på högsta växeln...

Inga problem att ligga på högsta växeln. Grejerna är konstruerade för att klara det.

36-11 räcker till ca 41 km/h vid 90 rpm eller 45 km/h vid 100 rpm.

Tack för alla snabba svar.

Ligger jag på högsta växeln så knarrar det lite lätt vilket kanske går att justera i växelinställningarna. Att använda en distans som nämndes kan ju vara ett alternativ annars.

Räknade lite på en sida och som @eiskall skrev så når man hygglig fart med hög kadens. Jag har inte mätt hastigheten jag kommer upp i normalt men skulle tippa på runt 25-28 km/h och en kadens runt 65-70. Jag vill alltså kunna ligga i +30 med låg kadens vissa sträckor. Låter dettas rimligt? Kan man byta minsta kuggen bak istället för klinga fram?

AndySTHLM sa:
Tack för alla snabba svar.

Kan man byta minsta kuggen bak istället för klinga fram?

Visst går det men på din hoj betyder det en hel del byten för att få en 10T bak.

Först hela kassetten, bakväxel och reglage.
Och med det behöver du en XD body så då blir det även att byta till ett nytt bakhjul då OEM hjulen inte har den som option.

Så gå upp till en 38 eller 40T fram borde vara enkla rimliga lösningen på ditt problem.

AndySTHLM sa:
@Lulle - Varför det?

Låg kadens: mycket muskel
Hög kadens: mycket hjärta
Uthålligheten blir betydligt bättre med högre kadens (för de flesta)

Dessutom är hög kadens betydligt mer skonsamt mot knäna.

De flesta verkar vara överens om att många har en idealkadens vid ca 80-90.

36-11 och 29" är ju 35km/ h inga problem för en lågkadensande gubbe och vevar man på lite kommer ligger man ju 40+

Tillbaka
Topp