Snabbfråga: Skivbromsadapter PM -> IS?

Eric W

Aktiv medlem
Tjaa.
Nu har jag av någon konstig anledning gått och köpt mig en Manitou-gaffel (fråga mig inte varför), men kör sedan innan med Juliebromsar som har IS-fästen. Julie-bromsen har 7" därfram.
Frågan lyder: Finns det någon adapter som kan "omvandla" IS till PM utan att jag behöver köpa mig en ännu större skiva? Vilket iofs hade vart snyggt- men vilket inte plånboken tycker om.

Länka gärna till produkten direkt, för jag är helt lost när det gäller adapters..

Ett alternativ:
257.jpg

Men det innebär att du måste köra 200mm skiva fram eftersom adaptern bygger 20mm. Tror tyvärr inte det finns någon annan lösning...

Edit:
Glömde ju länken.... http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=257

Senast redigerad av en moderator:
Muerto: Hehe, det får du se efter midsommar. ;-)

Förästen, när vi ändå kom in på 200mms skivor.
Passar alla 200mm's skivor med Magura ok + adapters?
Hade tänkte mig något vågit som matchar min bakskiva.
Eller ska man bara slå till på en vanlig runt (och tråkig?) Hayes-skiva?

Vet att Magura-skivan är exakt 7" (den jag har alltså) vilket motsvarar 178mm. Plussar man på 20 blir de ju 198mm, om man sätter på en 200mm's skiva så borde det passa...eller?

eric:
alla skivor mäts i tum.. det är vi svenskar (och andra med meter skalan) som avrundat talen.

http://www.hallmansports.se/products/proddetail.asp?artno=795.8B29804 du behöver en skiva som är 170mm http://www.hallmansports.se/products/proddetail.asp?artno=795.81898 . Använd inte en skiva som är 200-203mm för det pallar inte en gaffel som har vanlig snabbkoppling. Stor risk att du bromsar ur hjulet ur gaffeln!!

Detta är Shimano produkter som jag länkade till. Adaptern passar fin fint men skiva kan vara lite värre med. Det beror på hur bred/hög klossarna är på julie?! Men jag antar att Magura har någon skiva som passar.

Lycka till

Peruken skrev:
-------------------------------------------------------
> du behöver en skiva som är 170mm . Använd inte en
> skiva som är 200-203mm för det pallar inte en
> gaffel som har vanlig snabbkoppling. Stor risk att
> du bromsar ur hjulet ur gaffeln!!

Tsck peruken, men jag vill inte gärna byta ner mig på skivstorlek. Tycker mina 7" (180mm) är små.
Juliebromsarna är inga bromsar för DH, men biter inte speciellt hårt. Det är väl ingen risk att bromsa ut ett hjul från ett IS fäste? (9mm).

Peruken skrev:
> du behöver en skiva som är 170mm . Använd inte en
> skiva som är 200-203mm för det pallar inte en
> gaffel som har vanlig snabbkoppling. Stor risk att
> du bromsar ur hjulet ur gaffeln!!

Nja. Sanning med modifikation... FOX gafflar med vanlig snabbkoppling är godkända för 200mm / 8 tum.

"Nja. Sanning med modifikation... FOX gafflar med vanlig snabbkoppling är godkända för 200mm / 8 tum."

Japp det stämmer att dom godkänner stor skiva fram. Det gör även Marzocchi (vissa modeller)! Men det blir för stora krafter med stor skiva och 9mm axel. Men det är ju inte mina framtänder som e på spel!!! Har sett avbromsade 888!!!

Ajajaj, det här är inte bra. Nu kanske jag måste jaga nu frambroms också.

g16485.jpg

Något att ha?

B4 Team: A "super-affordable" but still very efficient B4. It has everything your heart desires: 160 mm disc on the front and on the rear, new-generation master cylinder, double opposed pistons (16mm) with automatic brake pad wear adjustment. Lightweight with very good modulation. International Standard caliper mount. 354 gr (front).

Sätter känsla förebromskraft. Och denna kan jag dessutom sätta på den där adaptern högre upp i tråden och köra med mina Julie skivor? Eller är det för bra för verkligeheten?

Andra tips på hur jag ska göra?

[Edit:] Fixa bilden..

Senast redigerad av en moderator:
Shimsa ut? Hur då? Jag behöver ju få oket närmare gaffeln , inte tvärt om. Och eftersom adaptern bygger 20mm verkar det omöjligt. Som det är nu passar det perfekt till 180mm's skivan, men med adaptern så kommer oket 20mm för långt ut. Eller rättade sagt, det kommer 10mm förlångt ut, och man måste alltså ha en 200skiva? Vilket man inte "kan" ha på ett vanligt 9mm QR... eller?

Den adaptern jag länkade till är ju för 170mm skiva. Om du ny shimsar ut adaptern från gaffeln (postmount delen). Så skulle du kunna köra med din gammla skiva 180mm!! Du ska inte shoppa en 200-203 adapter.

Han har ett Julie-ok som är gjort för 180mm skiva, sätter han en adapter på den så bygger den till en 203mm skiva. Alternativet är att köpa ett nytt bromsok med PM för 180mm skivor, men det blir väl lika dyrt som att handla en helt ny broms?

Eric, varför inte bara köpa en ny '04-'05 Julie?

lundatok skrev:
> Eric, varför inte bara köpa en ny '04-'05 Julie?

Det finns inga -04 som jag har. -05 Julie har andra handtag och då kör jag häldre med olika skivor än olika handtag..

eric:
köp ett nytt ok, ny skiva+adapter är knappast mycket billigare o inte minst ser det konstigt ut om det inte ser likadant ut!

Robin_Manitou skrev:
> Var inte det -04 på den sidan du tipsade Anton om,
> Eric?

Jo, fasen ja! Actionsports säljer -04 Julie med PM.. tyvärr för runt 1000kr med frakt.. :/
Tack Robin

Tillbaka
Topp