Snabbguide Vallåsen Bike Park

Var hittar man XC lederna? Var där o frågade om att cykla XC för några veckor sedan men blev besviken. Fick bara ett vagt svar om att man kunde cykla upp på åsen och sen följa vägen antingen till andra sidan eller till osbecks bokskogar. Väl i osbeck så var det markerat att man inte fick cykla där så kändes surt när jag trampat dit bort.
Över vägen från Vallåsens Värdshus (STF-vandrarhem) finns det lite stig man kan cykla som tar dig bort till parken. Större delen är cyklingsbar för barn, så är inget superavancerat, men väldigt fin och kan nog vara kul att bränna på ett par varv.

Körde den bara från vandrarhemmet till parken, men ska gå att köra som ett varv (bitvis på samma stig bägge vägarna om jag förstod rätt).

Skyltad och lätt att hitta. Fråga på vandrarhemmet så hjälper de om du undrar något.

Kan bara instämma med att Vallåsen är värt ett besök. Tog en längre tur där jag utgick från Vallåsens värdshus och började med lite stigcykling innan jag trampade uppför Vallåsen och valde spruffs. Galet kul, åker lätt dit snart igen!

Över vägen från Vallåsens Värdshus (STF-vandrarhem) finns det lite stig man kan cykla som tar dig bort till parken. Större delen är cyklingsbar för barn, så är inget superavancerat, men väldigt fin och kan nog vara kul att bränna på ett par varv.

Körde den bara från vandrarhemmet till parken, men ska gå att köra som ett varv (bitvis på samma stig bägge vägarna om jag förstod rätt).

Skyltad och lätt att hitta. Fråga på vandrarhemmet så hjälper de om du undrar något.
Även jag frågade snällt om xc spår vid värdshuset men upplevde inte någon vidare hjälpsamhet. De va väldigt motvilliga att peka ut riktning för vart spåren började, hur långa de va och variationer?

Även jag frågade snällt om xc spår vid värdshuset men upplevde inte någon vidare hjälpsamhet. De va väldigt motvilliga att peka ut riktning för vart spåren började, hur långa de va och variationer?
De säljer ju guidade turer så kanske inte så konstigt att de inte vill ge gratis turtips.

Mot oss var de väldigt snälla och trevliga i alla fall. Men även värdshusvärdar kan väl ha dåliga dagar.

De säljer ju guidade turer så kanske inte så konstigt att de inte vill ge gratis turtips.
Mot oss var de väldigt snälla och trevliga i alla fall. Men även värdshusvärdar kan väl ha dåliga dagar.
Absolut, de eller den som stod vid receptionen hade säkert en sämre dag. Tänkte också att det kan bero på att de själva säljer turer, lite motsägelsefullt bara när dem på hemsidan marknadsför spåren som "fritt för allmänheten" mm.

Har man egen hoj som fixar lite sosse-nedför så är Vallåsen grymt. Skall man dock hyra och pröjsa liftkort så är 1200 pix en liten väl dyr dag. Men vafan...

Var där idag och njöt av solen.
Bra ställe, trevlig personal och roliga leder.
Blir lätt lite dyrt å åka dit från götet o hyra cykel men YOLO, har gjort av med mer pengar på sämre saker.

/T

Man lyfter av och håller cykeln i sadeln, reser sig på det röda sträcket och går av, vad missar jag?
Brukar gunga ur cykeln lite precis innan förhöjningen.

Att gå av liften på vänster sida är ett helvete. Sist jag var där hade jag ont i min axel så personalen fick hjälpa mig på och av med cykeln.
Vänster är min favoritsida ? Konstigt nog så leder jag alltid cykeln på min högersida....

Nej, men tror att det jag har kört första åket är det jag vänjer mig vid. Då håller jag mig på den sidan. Åkte upp själv en eller två gånger när jag var där förra veckan med polaren och hans grabb. Tills vi kom på att de skickade upp grabbens cykel på "udda"-stolen och så åkte vi alla tre i samma stol istället. Minns inte att det var bökigare bara för att jag satt själv...

Hur fan kan man gå där??? Vansinnigt.

All gånger jag varit där, är det någon som jag varit nära att köra in i. Barn som lagt cyklar mitt i spåret och springer runt och tjoar. Någon som låg bakom ett hopp och tittade fram med kamera. I tårtan nånstans nära slutet är det en skarp sväng där man inte ser bakom, där stannar folk ofta och tar selfies och snackar, sjukt.

All gånger jag varit där, är det någon som jag varit nära att köra in i. Barn som lagt cyklar mitt i spåret och springer runt och tjoar. Någon som låg bakom ett hopp och tittade fram med kamera. I tårtan nånstans nära slutet är det en skarp sväng där man inte ser bakom, där stannar folk ofta och tar selfies och snackar, sjukt.
Låter ju sjukt. Jag hade gått bananas på sådant.

Missat den här tråden. Har varit där en gång men hade så kul. Vi körde nästan nonstop hela dagen, ville inte missa en sekund.
Den roligaste nedfarten tyckte vi (jag) var start på lilla kycklingen så får man den branta biten sen växla över till oua-oua när det går en stig till andra sidan, så får man hoppen och de långa snabba bermsen också perfekt mix av stök och maskinbyggt.

Gick in på deras sida för att kolla om de äntligen satt turboaggregat i liften eller gjort något annat för att konkurrera med Isabergs 2,5-minuterslift. Det hade de inte, men dock en ny grön flowled, pedagogiskt illustrerat i blått då det är jobbigt med grönt på grön bakgrund:

AA4F3E02-73C5-4B49-A684-6BBDA7DCB070.png

Gick in på deras sida för att kolla om de äntligen satt turboaggregat i liften eller gjort något annat för att konkurrera med Isabergs 2,5-minuterslift. Det hade de inte, men dock en ny grön flowled, pedagogiskt illustrerat i blått då det är jobbigt med grönt på grön bakgrund:

Visa bilaga 546900
Kanske inte de bästa bilderna, men roligare än ett blått streck på en karta ?‍♂️?
00AC731F-0ABE-48D6-B488-A985E86842DD.jpeg

Bilagor

• 392C3B66-ECD0-41B8-B6B3-32E16517E9DF.jpeg
    392C3B66-ECD0-41B8-B6B3-32E16517E9DF.jpeg
    1.1 MB · Besök: 134
Jag var där igår, tror nya leden är stängd fortfarande (var en avstängd till vänster om den gröna som funnits länge)

Någon som tagit sig dit och kört nya flowleden?
Jag var där för två veckor sedan och den är klart flack och mjuk. Körde bara första delen som var öppen men det behövdes trampas en hel del. Blir förhoppningsvis riktigt bra framöver när den är klar. Väldigt bra med en riktigt grön led som passar för barn.

Min nya favvo är annars Old (enklaste svarta) med Oua Oua (röd) som avslut. Mkt fin!

MEN: en punkt de måste fixa är maten. Beställde köttbullar och mos. Det var bland det sämsta jag någonsin ätit. Orimligt dåligt! Shape up Vallåsen! Valfri foodtruck är ljusår bättre.

Jag var där för två veckor sedan och den är klart flack och mjuk. Körde bara första delen som var öppen men det behövdes trampas en hel del. Blir förhoppningsvis riktigt bra framöver när den är klar. Väldigt bra med en riktigt grön led som passar för barn.

Min nya favvo är annars Old (enklaste svarta) med Oua Oua (röd) som avslut. Mkt fin!

MEN: en punkt de måste fixa är maten. Beställde köttbullar och mos. Det var bland det sämsta jag någonsin ätit. Orimligt dåligt! Shape up Vallåsen! Valfri foodtruck är ljusår bättre.
Maten på plats är väl i paritet med priserna :)
Oua Oua, roligt hoppled om jag minns rätt? Dock tycker min gamla kropp att det är lite stökigt att ta sig till starten..

Jag var där i lördags och körde backträning och passade på att prova första halvan av den nya gröna leden.
Den var rätt platt och bred, så den blir säkert bra till barn och nybörjare även om man måste trampa lite här och där.

Körde den med bara för att testa, tror inte dom har lagt på nått ytlager ännu.
Kom en lite skur innan jag körde den med, mest hal och bölt lera.

Körde den med bara för att testa, tror inte dom har lagt på nått ytlager ännu.
Kom en lite skur innan jag körde den med, mest hal och bölt lera.
nu var det bara lite fuktigt precis i början men annars torrt. Möjligt att de lägger något slitlager ovanpå, men jag tror nästan det klarar sig som det är, det är ju ingen direkt lutning så det blir inte så mycket belastning. Vore kul om de kunde lägga in lite småhopp här och där på halva bredden av spåret så man kunde välja att köra slätt eller inte nu när de gjort det så brett.

nu var det bara lite fuktigt precis i början men annars torrt. Möjligt att de lägger något slitlager ovanpå, men jag tror nästan det klarar sig som det är, det är ju ingen direkt lutning så det blir inte så mycket belastning. Vore kul om de kunde lägga in lite småhopp här och där på halva bredden av spåret så man kunde välja att köra slätt eller inte nu när de gjort det så brett.
Det verkar som att Pelikanen i Isaberg är snabbare o lite hoppigare?

Ni som kan alla nedfarter på Vallåsen, vilken ska man ta för att få så många hopp som möjligt? Som jag förstått det finns där ingen direkt jump-trail?

Vi var i isaberg i helgen och där passade Pelikanen perfekt för våra barn. Tror ni att V-linen är som Pelikanen eller är den mer åt blå hållet?

Tillbaka
Topp