Snabbhjälp, spänna bontrager nav? mm.

Maxmix

Ny medlem
Hej!
Mitt bakhjul glappar pyttelite kanske typ 1-2 mm åt sidan men jag vill bli av med det och det är inte ramen eller axeln elelr nått sånt så tänkte att man kanske behöver spänna/serva navet men hittar fantamej ingenting om hur man spänner eller servar ett bontrager baknav nånstans på internet inte ens på deras egen sida... now thats fucking lame!

Nån som vet hur man gör? eller är jag bara blind ?

och hur får man av kassetten? utan att behöver specialverktyg då närmaste affär av den typen ligger 5 mil härifrån och pallar inte slösa pengar på fattiga verktyg.

Till kassetten bör du i alla fall ha ett verktyg, finns billigt på biltema..

Navet känner jag inte till. Är det maskin lager i det så går det inte att "spänna upp" det utan du får byta lager helt enkelt..

Jag köttade in en tång med raka "pinnar" in mellan kassetten och navet så jag kunde hålla fast den sidan sen tog jag en rörtång vid andra sidan sen drog jag åt som helvete sen satte jag på hjulet igen och drog axeln så in i helvete den med och nu av någon anledning glappar det inte :S
vet fortfarande inte hur jag ska serva navet dock...

haha jaa så trött på allt krångligt skit vf inte bara göra saker som går att ändra på med vanliga verktyg istället för nått jävla taiwan verktyg som blivit tillverkat i kroation för att sen åka och sola på mallorca och sen transporteras i en skitig lastbil med en wankandes turkist lastblischauför med 23 cm grått äckligt skägg med matrester i och sedan landa i en billig svensk jävla affär där någon jävla cykelnörd springer runt i lycra tajts och letar julklappar till barnen och sen när man kommer hem med skiten så funkar det inte som man tänkt sig iaf och då kan man lika gärna gå och hänga sig!

Hej! Det kan vara dags att byta body alternativ serva. kolla läsvärt där kan det stå hur man går till väga. Ha de

Jag fick en kedjestyrare i julklapp ;)

Scrap: Varför lämna in när alla tar överbetalt när man kan göra det själv?

Precis, och det är då man skaffar sig en bra relation med sin LBS så de gör allt finlir åt en.

Eller iaf minst skaffar rätt verktyg till jobbet!

Finns ingen LBS här i närheten :P enda stället som finns är en liiiten cykelaffär men dem tog 150 kr för att byta slang (slangen kostade 25 kr) så dit pallar jag inte gå...

LBS:er brukar i och för sig ta rejält betalt för slangbyte då det inte är något de vill göra hela tiden. Priset ska alltså vara lite avskräckande så att de som kan byta slang istället gör det själva.

Alltså, om du lämnade in cykeln för att fixa en punktering ska du nog inte ens tänka på att justera lager... ;)

"köttade in en tång med raka "pinnar" in mellan kassetten och navet /.../ sen tog jag en rörtång vid andra sidan sen drog jag åt som helvete sen satte jag på hjulet igen och drog axeln så in i helvete den med..." Aj, aj, aj... men kul filmer gör du om jag minns rätt!

Nav justeras till dom är "pytteglappiga", sen justeras det sista glappet automatiskt bort när man drar fast hjulet i ramen/gaffeln... Justerar man navet hårdare har man snart kört slut helt på lagren fullständigt. :-/ T

Tillbaka
Topp