Snabbt köpråd behöves! (cicli b)

Enber

Ny medlem
Hej!

Har vart på jakt efter en långfärdshoj (inget jätteextremt, men jag vill kunna ta mig genom bergsområden med tung packning) som kan extraknäcka som pendlarcykel. Har konstaterat att en skivbromscross verkar vara rätt samt att http://www.ciclib.de/ har en "Trekking Cross mod. 2011" som är prisvärd med en ändamålsanpassad ram ( http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/C...Id=&a=article&ProdNr=A5195&t=98&c=1023&p=1023 ). Enda problemet är att jag behöver ett växelsystem med större omfång än vad SRAM Apex erbjuder.

Ringde till dem och fick svar av en trevlig person som erbjöd hojen med ett ultegrasystem med trippelvev samt att han skulle prova att montera en XT växel + 11-32 kasett därbak (antar att han menar det nya 10-delade XT). Priset blev då 1025 euro.

fråga 1: är det fortfarande en bra deal eller kan jag kan hitta något bättre?

fråga 2: vet nån om den ovanstående kombon av ultegra + XT är kompatibel?

fråga 3: är storlek 52 den mest välanpassade för mina 183 + 85,5 cm i gren? (utifrån den lilla infon jag hittat i tidigare trådar ser det ut så, men det vore najs om någon i min storlek har provat)

Enligt denna artikel: http://happymtb.org/2010/04/16/shimano-xt-och-slx-blir-10-delat/ ska det inte gå att kombinera 10-delade komponenter mellan Shimanos mtb och lvg-grupper. Kedjan skall inte vara kompatibel mellan systemen.

Jag tycker det låter konstigt att det inte skulle funka, men det är ju möjligt att de lyckats krångla in något som sabbar... Om butiken erbjuder sig att försöka montera det och testa att det funkar så känns det ju riskfritt.

Det finns ingen geometritabell vad jag kan hitta, men om det är någorlunda normal lvg-geometri så låter 52 cm för litet för dig. 56 cm känns betydligt mer rätt.

Med "ta dig igenom bergsområden", menar du typ cykla på typ vandringsleder? I så fall kan du kanske lika väl skaffa en lämplig MTB, titta på vad de som kör Tour Divide använder och gör något liknande. Annars om du menar att cykla på asfalt/grusväg genom bergsområden typ Alperna eller Appalacherna eller vadsom, undrar jag varför du inte skaffar en touringcykel helt enkelt? Man kan ju cykla långfärd på i princip vilken cykel som helst, men om man skall skaffa en cykel för långfärd istället för att ta vad man har och dra ut kan man ju skaffa en touringcykel (som för övrigt blir en utmärkt pendlare) tycker jag.

Men cyclocross eller audaxcyklar är absolut bra alternativ. 52 verkar vara för litet, 56 eller 58 tror jag mer på. Jag är 169 lång och min nästa tourer, som jag håller på och drömmer ihop, blir en 54. Men det beror såklart på ram och tillverkare.

Jag blandar lvg och mtb-komponenter på min tourer just nu. 105 (50-39-30) fram och XT bak (11-36). Inga som helst problem, men kommer nog försöka få till 24 istället för 30 på mormorsklingan i nästa iteration. Se till att bakväxeln är longcage. STI-reglage funkar även till MTB-växlar.

Hmm, jag måste titta lite nogrannare på storleken, utifrån denna tråd verkar storlek 52 ge en reach på 575mm på toppröret, är det för litet för mig? http://happymtb.org/forum/read.php/1/1179857/1197480

mmmrrrr: Jag ska hålla mig till asfalt och grus, inga stigar. Jag upptäckte dock med min förra cykel att med 20kg packning i Norge var man väldigt glad över att ha tillgång till den lättaste växeln. Min polare som hade en mycket tyngre lägstaväxel fick rätt rejäla problem med knäna. Jag är dock dåligt insatt i skillnaderna mellan olika cykeltyper - vad menar du att en touringcykel har för egenskaper som cicli-cykeln saknar (den har ju förlängd baktriangel)? Om du har något tips på renodlad touringhoj så tages dessa emot med tacksamhet, gärna i samma prisklass. :)

EDIT: blandar du 10-delade landsvägskomponenter med 9 delade mtb eller är det 10-delar alltihop?

Senast ändrad:
10-delar alltihop. 30-36 funkar i många svettiga uppförsbackar, men jag tror att det finns ännu bergigare ställen än de jag varit på med den växlingen (Cascades i Oregon och kalifornska kusten ned till SF) och därför tänker jag skaffa en lite mindre mormorsklinga tills nästa år då jag tänkte satsa på att köra hårt i berg.

Jag tycker att Cicli-cykeln ser fin ut på många sätt. Man vill ju ha längre kedjestag för att kunna ha bakväskor utan att hälarna skall slå i. Och så har den hål för att montera framrack. Det du kan fundera kring som är uppenbart är väl om hjulen är tillräckligt kraftiga med bara 32 ekrar vad jag kan se? Jag cyklar runt på en Cannondaletourer som verkar ha välbyggda hjul med 36 ekrar - har aldrig haft några problem med dem. Men hjulproblem lär vara ganska vanligt bland touringcyklister, så du kan ju fundera på om du skall be att få andra hjul till cykeln också. Det verkar ju vara en trevlig och tillmötesgående butik. De flesta touringsajter jag läst säger att 32 ekrar är riskabelt för fullastad touring, men jag är inte tillräckligt erfaren för att kunna bedöma hur stor skillnad det är.

För alternativ... har inte fullständig koll på vad alla cyklar kostar, men Kona Sutra t.ex. har gott rykte och ligger i ungefär samma prisklass (det finns en del Kona-återförsäljare i Sverige också). Koga Miyata Traveller är lite dyrare och bättre. Surly LHT är ju populär också. Jag vet inte om Cannondale hade en tourer för 2011, den kom i alla fall inte till Sverige. Annars har jag varit nöjd med min. Med den budgeten skulle jag i alla fall ta mig en titt på Kona Sutran, känna hur tung den är och så.

Jaja. Som sagt, Ciclin kommer nog funka, men om du skall ha en trippel och en MTB-kassett bör du gå upp till longcage bakväxel. Om du skall ha dubbel och MTB-kassett får du gå till medium cage. Den som sitter där nu verkar lite kort för ditt touringspann.

Jag har en sådan ciclib trecking fast med full ultegra och karbongaffel. Jag har haft problem med att hjulen var för slappt byggda och det går av ekrar i princip varje gång jag använder den. Jag skulle därför inte rekomendera hjulen till trecking. Ciclib har varit långsamma men tillmötesgående angående reklamationen. Om du köper den cykeln så be dem bygga med 36 ekrar och ta hjulen till en duktig hjulbyggare så fort du får hem dem. Jag vet tre cyklar till från ciclib som har samma slöa ekerspänning (men ingen av dem har haft ekerbrott ännu).

MVH
Magnus

tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du
> köper den cykeln så be dem bygga med 36 ekrar
> och ta hjulen till en duktig hjulbyggare så fort
> du får hem dem.

Trist, men tyvärr alltför vanligt, med dåligt byggda hjul.
Men bör man inte som touring-cyklist kunna spänna upp sina egna ekrar?
Så svårt är det ju inte, det enda som behövs är en bra ekernyckel (+ lite olja)
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#tensioning

/Håkan

Jag har den touringen i storlek 52. Är 178 cm med 81-82 i grenmått. Cykeln finns i Göteborg om du vill komma och testa.

Jag valde den i utförande som på denna bilden http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/C...Id=&a=article&ProdNr=A5212&t=98&c=1023&p=1023 dock annan färg, och skall på en light-trekking i Pyreneerna om några veckor. Jag hoppas hjulen håller. Kört med den nu i snart ett halvår från och till jobbet och än så länge verkar det ok. Väger 100 pannor, men har ju kört utan större packning.

ciclib.jpg

HaraldN skrev:
> Enligt denna artikel:
> http://happymtb.org/2010/04/16/shimano-xt-och-slx-
> blir-10-delat/ ska det inte gå att kombinera
> 10-delade komponenter mellan Shimanos mtb och
> lvg-grupper. Kedjan skall inte vara kompatibel
> mellan systemen.
>

Köp då en kedja av annat fabrikat så var det problemet löst! :-)

Jag håller med om ekerspänningen, mitt bakhjul tappade spänningen i halva hjulet efter ett par månader. Funderar på att lämna in det men just nu är det åtminstone rakt... Cykeln är f.ö. ingen raket, men det är kanske inte det man köper den för heller :)

KentS skrev:
> HaraldN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Enligt denna artikel:
> >
> http://happymtb.org/2010/04/16/shimano-xt-och-slx-
>
> > blir-10-delat/ ska det inte gå att kombinera
> > 10-delade komponenter mellan Shimanos mtb och
> > lvg-grupper. Kedjan skall inte vara kompatibel
> > mellan systemen.
> >
>
>
> Köp då en kedja av annat fabrikat så var det
> problemet löst! :-)

Får erkänna att jag har en KMC-kedja på min blandning :)

Jag har precis fått min Cicli B stulen och funderar på att köpa en ny. Jag var väldigt nöjd med min 2010:a med Ultegra trippel-vevparti.
Jag hade en ram på 52 cm och det fungerade perfekt för mig (183 cm med korta ben, i vanliga fall har jag kanske 54-56 i ramstorlek).

Jag funderar på det här med hjulen. Har ni något tips på en uppgradering av hjulen till något lättare och roligare? Eller är de som följer med (Sram X9 nav + Mavic A 317) ok om man ser till att välja 36 ekrar och kontrollera ekerspänningen? Jag använder cykeln främst till pendling året runt, men även till lite cx och touring.

Sparkar liv i en gammal tråd...

Tänkte höra med er som köpt ifall man kan bestämma styrstamens längd och bredden på styret i samband med beställningen? Informationen på deras hemsida är ju aningen bristfällig och Google translate verkar inte fixa tyska speciellt bra. :/

Sen verkar det som att den finns i både svart och orange, men det hittar jag inte heller på hemsidan...

/Magnus

För mig slutade det med en annan cykel, men min erfarenhet var att den jag pratade med på telefon inte hade några problem med engelska och var öppen för att diskutera ändringar i standardspecen. Ring!

För någon modell stod det så här på hemsidan:
"Für individuelle Konfiguration bitte telefonisch melden.
-Anpassung der Größe
-Farbwahl
-usw."

Översatt:
För individuell konfiguration, vänligen hör av er per telefon.
-Storleksanpassning
-Färgval
-osv.

Relevanta glosor:
(der) Vorbau = styrstam
(der) Lenker = styre
(die) Farbe = färg

Övrigt:
Alternativet fritt färgval(frei Farbwahl) finns ju, kanske lackar dom den efter önskemål?

Får absolut pröva att ringa till dom, för mail verkar inte vara hög prioritet. Men tänkte kolla Happys stora kunskapsbank innan jag testade min knackliga skoltyska. Fast om det nu inte är några problem att snacka engelska istället så löser det ju sig!

Det där med valfri färg låter ju intressant. British racing green eller Lamborghini gul kanske!?

/Magnus

Jag beställde antique white, fick nåt snarlikt, se bild ovan i tråd.

Körde en 70-mila tur i Pyrenéerna i höstas, gick hur bra som helst med tung packning och tung cyklist :-)

Har SRAM Apex på min, har fungerat kanon.

lappen skrev:
> Jag beställde antique white, fitikt,
> se bild ovan i tråd.
>
> Körde en 70-mila tur i Pyrenéerna i höstas,
> gick hur bra som helst med tung packning och tung
> cyklist :-)
>
> Har SRAM Apex på min, har fungerat kanon.

Låter tryggt att höra! Nu ska jag väl förvisso inte cykla med jätte packning, men väl en barnstol där bak. Finns det någon " färgkarta" eller fick du välja färg helt fritt?
Förresten hur har hjulen klarat sig? Läste någonstans att en del har fått dåligt byggda nämligen.

/Magnus

Jag skötte all korrespondens via mail, och skrev bara antique white, blev lite gulare än tänkt, men bra ändå. Vet ej om de har nån färgkarta.?

Hjulen har klarat sig hyffsat. Fick spänna lite på dom ca halvvägs in i turen i höstas. Efter det ingenting, men iofs bara cykelpendlat med den efter det. Körde iofs en tredagars tur före midsommar med lite lättare packning. Nemas problemas :-)

Den har väl gått drygt 200-250 mil nu.

Det enda jag bytt på den är styrlinda (till Pro gel) och till min gamla sadel. Båda dessa gjordes direkt vid ankomst.

Jag ringde ner och frågade om växelbyte vilket inte var några problem, fick en offert per mail dagen efter som det stod beställningsinformation i. Inga problem med att få prata engelska heller :)

Tack lappen för infon! :) Låter som jag får ta en liten diskussion här hemma med sambon. Fick lov att köpa ny cykel så länge jag kunde använda barnstol på den, och det känns som jag hittat en vinnare.
Vet att det kan strula pga vajern till framväxeln, men tror mig hittat en hamax stol som kan passa.

Får slänga iväg ett mail till eller ringa och se om dom kan lacka den i panzerwagen grau! ;)

Bara storleken kvar då! 48 eller 52 med mina 180/84 cm? Jäkligt långa topprör, så funderar på 48an då den hamnar närmst en vanlig 56 som jag blivit rekommenderad av både butiksfolk och en massa uträkningar på nätet.

/Magnus

Mapach skrev:
> Sparkar liv i en gammal tråd...
>
> Tänkte höra med er som köpt ifall man kan
> bestämma styrstamens längd och bredden på
> styret i samband med beställningen? Informationen
> på deras hemsida är ju aningen bristfällig och
> Google translate verkar inte fixa tyska speciellt
> bra. :/
>
> Sen verkar det som att den finns i både svart och
> orange, men det hittar jag inte heller på
> hemsidan...
>
> /Magnus

Du kan speca i princip vad du vill, om du sedan får det vid leverans är en annan sak :-/
Se mina erfarenheter på cykelforum.se och sök på inlägg av mig.

De pratar som sagt var bra engelska, framförallt en kille som heter Jens.

Vad gäller färger kunde man, i alla fall när jag beställde i våras, få hela RAL skalan inklusive metallicfärgerna samt om man ville ha matt (inte metallic antar jag) eller blank yta. RAL-färgskarta hittar du t.ex. här http://www.clearglass.com.au/2010/wp-content/uploads/RAL-Color-Chart-Web.jpe

Min är i stlr 52. Mina mått 178/81 cm. Tror nog en 48 blir nog så liten för dig. Du ser ju på bilden ovan hur jag har placerat sadeln i höjdled.

OT, men såg nu när jag kollade igenom ordern att jag dessutom bytte däckstorlek från 42 mm -37 mm :-)

lappen skrev:
> Min är i stlr 52. Mina mått 178/81 cm. Tror nog
> en 48 blir nog så liten för dig. Du ser ju på
> bilden ovan hur jag har placerat sadeln i
> höjdled.
>
> OT, men såg nu när jag kollade igenom ordern att
> jag dessutom bytte däckstorlek från 42 mm -37 mm
> :-)

Naturligtvis menade jag att 52an bör passa bättre än 48an. Lyckades blanda ihop det lite. Inte alltid man är klar i skallen när klockan ringer kvart i fem varje morgon... :p Men tack för att du är mer vaken än jag!

Funderar på att be dom bygga hjulen med XT nav istället för Sram, då jag har fått för mig att shimanos nav ska både hålla bättre och vara mer lätt servade. Rätt eller fel?

/Magnus

Senast ändrad:
Fram till nu vet jag ingen som fått vad de egentligen beställt av Ciclib. De verkar ha som affärside att snåla med spec efter beställning, alternativt sälja tillköp efter att beställningen är gjord.
MVH
Magnus

tropfrog skrev:
> Fram till nu vet jag ingen som fått vad de
> egentligen beställt av Ciclib. De verkar ha som
> affärside att snåla med spec efter beställning,
> alternativt sälja tillköp efter att
> beställningen är gjord.
> MVH
> Magnus

Jag fick en bättre ram än vad jag beställt till min mtb men det tog tid, lång tid...

//Kristoffer

tropfrog skrev:
> Fram till nu vet jag ingen som fått vad de
> egentligen beställt av Ciclib. De verkar ha som
> affärside att snåla med spec efter beställning,
> alternativt sälja tillköp efter att
> beställningen är gjord.
> MVH
> Magnus

Nja, jag tror inte det är så illa faktiskt. Det finns precis som Dr Gugge folk som fått bättre grejor än beställt. Läste på något tyskt forum om en kille som fick full Ultegra istället för 105 som en glad överraskning. Jag tror mer det är "slumpen" som avgör än att det är en strategi att medvetet blåsa sina kunder, dvs komponetvalet styrs av vad de råkar ha i lager för tillfället.

Att snåla med specs efter inköp hände mig vid köp på nordic-bikes, fick dmr-dämpare bak och fram, istället för rs och fox. Fick dock en sprillands romic bakdämpare med. Så ni vet.

orienteraren skrev:
> Jag hade sjukt mycket strul med min beställning
> därifrån (några år sedan nu iofs), se
> recension här:
> http://happymtb.org/forum/butiker/reviews.php?s=25
> &cat=&hide=0
>
> Som sagt, bra priser (kanske äts upp av
> teleräkningen till tyskland iom att man måste
> ringa 100 gånger...) men struligt som attan och
> får man det man beställt så får man vara glad.

Jag tror den tråden ger en bra bild av Bornmann som leverantör. Trots att mitt köp därifrån gick, i stort sett, bra så vill jag absolut inte rekommendera dem till någon annan. Det är lite av en chansning att handla där och det bör man vara medveten om.

Tillbaka
Topp