Snälla, det är dags att strukturera upp Happy!

Westman

Aktiv medlem
Jag har inte hängt på Happy allt för länge, sen i vintras ungefär. Under denna tid har jag dock noterat att det blir färre och färre trådar med bilder från cykling och snack om cykling, fler och fler offtopictrådar och fler och fler vilken-hoj-av-dessa-trådar.

Förslag: Strukturera upp Happy i underforum t ex
Cyklar (köpråd, visa-din-hoj, recensioner, skvaller osv)
Cykling (turer, bilder, ride-reports, resor osv.)
Mekhjälp (gissa vad den handlar om)
Off-topic/Sandlåda (kladda fritt)

Eftersom jag anser att Happys främsta syfte är att främja cykling så vore det fint att kunna öppna cykelforumet, titta på och läsa om fina turer, banor och byggen, roadtrips osv och bli cykelsugen.

Vad anser ni, talar jag vist eller med kluven tunga?

Senast redigerad av en moderator:
Det finns jättemånga trådar om detta och majoriteten (som jag uppfattat det), plus de som står bakom sidan (har ju liksom veto!), gillar happykaoset och myllret här. Undertecknad inkluderad.

Westman: Detta är en "naturlig" del av happymtb.
Men jag håller med om att ibland är det lite mycket munhuggning i trådarna, som kan skötas via PM om man vill snacka skit om varandra istället för att spy galla i trådarna.

Jag har lärt mig leva med det och det får nog du göra med ;o)

Något slags mindre uppdelning börjar det nog ändå bli dags för med 600-700 inlägg om dagen som det är nu.

Framför allt möjlighet att filtrera bort ot-inlägg/trådar.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har lärt mig leva med det och det får nog du
> göra med ;o)

Jag har ju inte heller varit här så länge och har självklart inget att säga till om. Men min kommentar i sammanhanget är att för mig så kostar Happy mer än det smakar. Det finns kunniga entusiaster här som är en fröjd att läsa, men de uppvägs tyvärr med råge av ett fåtal kompletta kötthuvuden som gör forumet oläsbart om man inte a) har väldigt gott om tid eller b) är 13 år. (Droppen var skryttråden med bilder som höll på att sänka min maskin.)

För mig blir det till att rösta med fötterna. Skicka ett inlägg till terrengsykkel.no och säg till den dag ni har grupperat forumet och skaffat ignoreringsfunktion. Till dess, ha en fortsatt bra cykelsommar och kom ihåg att åka till Oslo och bli bjudna på guidad tur!

Struktur är nog bara att glömma på detta forum :)
Hårdare moderering skulle jag helst vilja se.

Dan skrev:

> (Droppen var skryttråden med bilder som höll på
> att sänka min maskin.)

sorry, men jag hade ryck just då när jag skapade tråden... sorry för den.

en sak som hade vatt bra med happy hade vatt om man kunde ta bort sina egna trådar, iaf sånna trådar som inte uppskattas.

[gnäll]

Man märker att ju mindre tid man spenderar här på happy desto mer störande är alla "skitsnackartrådar".

Det vore väldigt praktiskt med någon form av uppdelning eller filtrering så man kan ägna sin tid åt
trådar som är intressanta.

[/gnäll]

En kompis kom med ett i mina ögon lysande förslag...

1. Dela upp i ett antal olika ämnen som föreslagits...

2. När man går in på Happy så får man välja om man vill titta på inläggen i ämnesordning eller i tidsinlägningsordning...

Då har de som vill ha ämnesindelningen möjlighet att enkelt följa det som intresserar dem...

Och de som vill ha Happykaoset har fortfarande det uppdelat på det sättet...

Alla blir glada!

samma här som några ovan, jag har inte varit här så länge och har nog inte så mycket att säga till om, men jag håller med om att det är rörigt. jag har svårt att hålla koll på vad jag har läst och inte läst. nya trådar vs nya inlägg, det är mycket förvirrande. kan man inte ha markering på båda? (vet att någon föreslog det, det är en minimal förändring av strukturen och tycker inte det borde påverka så mycket). för som nån sa ovan, det skrivs mycket här just nu.

som jag har fattat det så är många emot kategorier för det skulle göra happy till ett diskussionsforum istället där man lägger in ett inlägg i t.ex. en mek-sektion. från början så tyckte jag det var konstigt att happy inte hade en sån hierarkisk forumustruktur, men jag börjar se att det är rätt skoj med den "pratiga" känslan man får av forumet. jag tror en helt uppdelad struktur skulle kunna förstöra det happyiga..

dock finns det ju en liten uppdelning av forumet. köp&sälj, turtips osv.. köp&sälj är ju mycket skönt att slippa mitt i forumet t.ex.

jag tycker (vet att nån föreslog det innan) isf att det borde på samma sätt åtminstone finnas en happyrides/åkturer/whatever-sektion så man kan lätt se vad som händer och när det händer. det är många såna trådar nu och dom flyger runt i inläggslistan.

och om det är så kasst nu, så åtminstone en off topic-sektion där folk kan snacka hur mycket skit dom vill, utan att påverka resten av forumet. DET hade varit trevligt. det blir ju som ett "skitsnack-filter". hur som helst, bara man slipper dom.

för min del är jag här för att jag vill läsa om mountainbiking. inte (några exempel från inläggslistan just nu) pingviner, tv-program, snabbknappar i webbrowsers eller musiktips. inget ont mot dom trådarna eller deras skapare, men det är inte det jag är här för. och om folk vill diskutera det här, så vore det åtminstone bra om man kunde göra det på en avskiljd del av forumet.

men som sagt. jag är ny och har inget att säga till om =)

Tobias/Frost skrev:
> En kompis kom med ett i mina ögon lysande
> förslag...
>
> 1. Dela upp i ett antal olika ämnen som
> föreslagits...
>
> 2. När man går in på Happy så får man välja om man
> vill titta på inläggen i ämnesordning eller i
> tidsinlägningsordning...
>
> Då har de som vill ha ämnesindelningen möjlighet
> att enkelt följa det som intresserar dem...
>
> Och de som vill ha Happykaoset har fortfarande det
> uppdelat på det sättet...
>
> Alla blir glada!

Tjena!

Tobbe han först.. Jag håller med till fullo.. Så funkar t.ex. på Flashback dä rjag skriver ganska mycket. Tokbra.. Och där är det några tusen inägg per dag!!

håller med föregående. Skulle vara trevligt med en liten uppdelning typ i happyrides, OT och resten...
helst med möjlighet att se alla inlägg för den som vill.
Alltså struktur men inte för mycket och det gamla visningssättet kvar för de som vill det.

En ot-del, en turdel och en cykeldel vore fint men jag tror knappast att det kommer att minska andelen "skitsnack" i varje del. Skitsnacket måste förbjudas och beläggas med dödsstraff om vi ska slippa det men vad är skitsnack och var går gränsen? Är inte det högst individuellt? Skitsnack låter för mig som något som minsann inte hör hemma på ett seriöst cykelforum. Individuellt var det ja.. Svårt att komma åt om inte någon bestämmer vad som är "rätt" eller kanske "korrekt".

Håller med många ovan om att lite mer struktur skulle sitta fint. Samtidigt ÄR det väldigt skojigt med "bruset " på Happy. Lite som att sitta i storrum på jobbet. En avdelning som jag tror på är en med turtips och kommande organiserade turer. Att man missar en tråd med tips om cykeln gör inte så mycket, den kan man alltid leta upp senare, men missar man en tråd om en tur som planeras så är det ju kört sen. Om man inte kan cykla fort som stålmannen och vrida tillbaka klockan.

Kan man inte klassificera sin tråd, typ köptråd, OT, mektråd, happyride etc - och sedan kan den som vill filtrera sin "vy", typ visa bara OT eller visa bara mektrådar, eller visa ALLT (dvs som nu). Gillar kaoset, men....

BFS skrev:
> Det finns jättemånga trådar om detta och
> majoriteten (som jag uppfattat det), plus de som
> står bakom sidan (har ju liksom veto!), gillar
> happykaoset och myllret här. Undertecknad
> inkluderad.

Jag tycker att det verkar som att fler och fler ändå vill ha en uppdelning.
Det verkar som att många som har varit länge på Happy inte vill ha en uppdelning, men är det så konstigt, många som ville ha en uppdelning har väl tröttnat och dragit, de som är nöjda är kvar. Jag tror att just därför är det många nya på Happy som vill ha en uppdelning, när det inte händer så tröttnar också de och drar och nya kommer och blir förvirrade av kaoset och startar nya trådar som denna...

Jag tycker det har mycket med att det har blivit en slags gällröstad obstinatism som är väldigt tröttsam. Mest från stammisar.

OT trådar har ju redan blivit strukturerade. Folk skriver ju [OT] i sin rubrik och då plötsligt ha ett underforum blivit till (men då i det vanliga forumet) Om ni förstår vad jag menar.

Puss puss

Jag har bytt åsikt i den här frågan. Numer tycker jag att det är Jomper som bestämmer.
Om Jomper vill dela upp så är det hans rätt att dela upp när han har lust, tid och/eller ork.
Om Jomper inte vill dela upp så är det hans rätt att ha det kvar som det är.
Jomper skapade forumet, alltså bestämmer han.
Så, nu kan vi sluta fylla forumet med "dela upp forumet"-trådar.

Jomper kanske kan få lite idéer av allt snack. Vem är Jomper egentligen? Är han som Marlon Brando i "Apocalyps Now", är det han som väntar i slutet på Vietkongleden i Hellas?

Det där med uppelning komer att lösa sig efter semestratrna när folk har tid över att inte cykla. Just nu är allt och alla ute och trampar.

mytomspunnen skrev:
> Jag har bytt åsikt i den här frågan. Numer tycker
> jag att det är Jomper som bestämmer.
> Om Jomper vill dela upp så är det hans rätt att
> dela upp när han har lust, tid och/eller ork.
> Om Jomper inte vill dela upp så är det hans rätt
> att ha det kvar som det är.
> Jomper skapade forumet, alltså bestämmer han.
> Så, nu kan vi sluta fylla forumet med "dela upp
> forumet"-trådar.

Men om inte sådana här trådar dyker upp då och då så vet ju inte Jomper hur folk som besöker hans forum upplever det. Jag inbillar mig nämligen att Jomper vill att hans besökare ska gilla hans forum. Jag tror att konstruktiv kritik är bra.

rikard skrev:
> Det där med uppelning komer att lösa sig efter
> semestratrna när folk har tid över att inte cykla.
> Just nu är allt och alla ute och trampar.
>
> --
> s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> Adversity fuels life

OM det ändå var så bra,...själv sitter man på ett jobb där semestertiderna visar sin blodiga tand.....fan vad lungt det är..hehe, så ni får stå ut med mina inlägg...MUhahahhahaha

Jag jag förstår ökar besökare och registreringar fortfarande. Att man skriver bra rubriker är ju en bra början, fast sök-funktionen på Happy är jag inte kompis med, varför vet jag inte..

Bra förslag. Jag tycker det vore utmärkt!

Oftast gillar jag Happy Kaoset men ibland har man bråttom ... :-(

Kneecap skrev:
> Tobias/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En kompis kom med ett i mina ögon lysande
> > förslag...
> >
> > 1. Dela upp i ett antal olika ämnen som
> > föreslagits...
> >
> > 2. När man går in på Happy så får man välja
> om man
> > vill titta på inläggen i ämnesordning eller
> i
> > tidsinlägningsordning...
> >
> > Då har de som vill ha ämnesindelningen
> möjlighet
> > att enkelt följa det som intresserar dem...
> >
> > Och de som vill ha Happykaoset har
> fortfarande det
> > uppdelat på det sättet...
> >
> > Alla blir glada!
>
> Tjena!
>
> Tobbe han först.. Jag håller med till fullo.. Så
> funkar t.ex. på Flashback dä rjag skriver ganska
> mycket. Tokbra.. Och där är det några tusen inägg
> per dag!!
>
> __________________________________
> Stolt ägare till "Snyggast hoj i stan", vunnet
> under Fyllekatten!
>
> Är ingen jefla kvasi-italienare iallafall!!

En något hårdare moderering skulle också hjälpa upp urspårningarna och skitsnackandet. Visst är det kul med ett forum där man kan hänga med andra cyklister och diskutera sådant som intresserar en. Med andra ord så måste det inte vara cykling som driver en tråd, utan det kan vara något annat som man vill diskutera med "likasinnade".

Men det märks ganska snabbt vad som är skitsnack/urspårning och vad som är vridning i diskussionen. Ett typ exempel är när Friskis postade om cykling i Hellas, vilket ybersnabbt vreds till en extrem morgontur. En vridning i diskussionen helt enkelt.

Men när någon frågar om hur man gör A och får till svar att det är X han skall köpa, varpå någon postar en bild på Y oh en tredje hävdar att världen går under om man inte har en B och att A är det sämsta man kan göra, då är det bara trist.

Enkel strukturering och lite mer uppstyrd moderering tror jag är lösningen. Man kan fortfarande behålla Happykänslan, men man slipper bruset som bildas nu.

Jag kan tycka det är fel att modererade inlägg bara försvinner och att vi har kommit till den gränsen och så många användare att det krävs lite hårdare moderering, se bara på jönsarna i bullit-tråden.

Och vem har lust att ägna dagar och nätter åt att moderera? Ser framför mig eviga diskussioner om var nivån för att moderera ska gå.

Det fungerar på andra forum som har långt fler postningar per dag. Visst att det kommer bli mycket tjafs i början efter som vissa "förlorar sin frihet" och "inte får uttrycka sig som dom vill" men efter ett tag kommer folk ha vant sig och då blir det inget tjafs.

Många forum har en knapp med texten "anmäl detta inlägg" eller liknande så att man kan rapportera när man tycker gränsen är nådd. På det sättet slipper moderatorerna sitta o scanna varje inlägg.

Synd bara att sådant skall behövas.... Varför inte försöka visa sina medforumiter samma respekt man oftast visar varandra IRL.
Måttet är ju definitivt rågat när man sitter och kastar skit på varandra, gärna i en tråd som någon annan stackare startade för att få reda på något, som den gode Mattias skrev om tidigare. Har ju svårt att tro att man sitter och gapar till varandra och kallar varandra fula saker när man sitter mitt emot varandra? Då undviker man oftast varandra istället. Lika lätt att göra det här med.

Eller så gör dom som håller på med detta följande:

Skicka mail till varandra, bestäm en mötesplats så kan dom ju gå lös på varandra med knytnävarna istället, så slipper alla andra vara med.

Annars verkar ju en anmälknapp vara ok tycker jag iaf. Men det e inte lätt att vara moderator, jag är inte avundsjuk på dom.

Hm, jag vet inte vad jag ska tycka, än. Därför spånar jag lite här:

Det är samtidigt lite kul när man kan komma på något som verkligen inte har med cykling att göra bara för att få sig ett asgarv mitt i allt kassettsnack. Som exempel kan nämnas att jag uppskattar mina egna inlägg som till 90% cykelrelaterade men igår kväll fick jag infallet att skriva om pingviner bara för att det var kul. Den typen av infall tror jag ändå är viktig att låta få komma spontant. Däremot är det viktigt med diskussioner som denna och hoppas att folk genom mer kunskap och mer diskussion själva tar ansvaret för att behålla forumet som ett seriöst cykelforum.

Det är väl ändå ingen demokrati detta? Bestämmer forumägaren eller moderatorer med hans förtroende att tråden/inlägget ska väck så ska det det.

Jag kan tycka att vi passerat gränsen för vilka inlägg som ska tolereras, det finns bevisligen personer som gillar att hänga på happy och som verkar ha hur mycket fritid som helst vilket resulterar i orgier i nonsensdiarré.

Visst är en hel del brus tillåtet, jag bubblar själv om det mesta, men att göra tråd efter tråd oläslig kanske inte är särskilt genomtänkt?

lundatok skrev:
> Det är väl ändå ingen demokrati detta? Bestämmer
> forumägaren eller moderatorer med hans förtroende
> att tråden/inlägget ska väck så ska det det.

Helt rätt. Det är en diktatur och jag stödjer diktatorn fullt ut :) Hans åsikter är allas vår lag, fast jag är övertygad om att han tar till sig andras åsikter och uppmuntrar folk att utrycka dom.

> Visst är en hel del brus tillåtet, jag bubblar
> själv om det mesta, men att göra tråd efter tråd
> oläslig kanske inte är särskilt genomtänkt?
> Do, or do not. There is no try.

Lite brus är en sak. Konstant häcklande av vissa personer är osmakligt. Konstant häcklande av en cykeldiciplin får mig att undra varför man ens bryr sig om att läsa tråden.

Skitsnackande tycker jag är helt ok, men det kanske går att göra så att det inte brusar så hemskt mycket?

Däremot skulle kanske en ignoreknapp gallra ut det mesta sk*tsnackstrådarna.

Edit: Eller, efter att ha läst "Hur stor pass mycket snabbare är HT än FS igentligen?", skulle det vara trevligt att kunna ignorera vissa medlemmars inlägg helt.

Det har tjatats rätt mycket om att strukturera Happy i flera trådar men inget händer. Så man får anta att moderatorn är nöjd. Men det skulle nog vara på sin plats om folket här (inte alla) skärper till sig en smula och tänker till lite innan man skriver något inlägg. Ja, då skulle vi nog slippa tjata vidare om att struktura upp Happy. Vettigt namn på en ny tråd man skapar kan ju underlätta, då kan man välja själv om man vill bemöda sig att läsa den eller inte. ;-)

Här är mitt uppdelningsförslag sedan gammalt (den här frågan är inte ny).
Happy -+
       |- Cykling
       |
       |- Mekproblem
       |
       |- Happyturer
       |
       |- Köpråd / Produktinfo*
       |
       |- Off Topic / Debatt

Skillnaden är att jag nu anser att det är dags för en updelning. Inte så hårt som ovan utan man inför det gradvis. Först ut är en uppdelning mellan det vi har idag och Happyturer.

Jag är emot att ha en OT/Debatt-del. Det finns andra forum för enbart OT eller det man vill diskutera. Bättre att använda dessa och låta happy vara happy. Så länge OT-trådar taggas ordentligt med ett [OT] i ämnesraden tycker jag inte de är något problem.

De som anser att en uppdelning inte är nödvändig misstänker jag är samma personer som happysurfar flera timmar dagligen. Som någon-gång-i-veckan-surfare är det ett h-vete att hitta det man vill läsa.

Det är jompers boll.

Nja, tycker inte det ska vara så många katigorier isf. Det dödar forum väldigt effektivt.

Happy -+
|- Cykling , Mekproblem och Köpråd / Produktinfo*
|
|- Happyturer
|
|- Off Topic / Debatt

Så skulle jag häldre se det. Att slittra upp de tre översta tror jag som sagt skulle ta död på forumet. De skulle bli för jobbit, för mycket som MTBR och det blir svårare att "hålla koll på allt".
Dessutom går de 3 ämnena ofta i varandra.

EriCs uppdelning verkar bra enligt mig också, och jo nu när man dragit ner på happysurfandet så behövs det en uppdelning. Och en ignorefunktion!

Som jag skrev, Eric, ska man inte införa det så hårt utan ta det efter behov. Just nu ser jag bara behov av att "lyfta ut" happyrajdsen från allt annat snack. Kanske utkristalliseras ett behov för ytterligare en kategori sen, då tar man det då.

lundatok skrev:
> När blir en tråd OT då?

Den här blev det 13:10?

En tråd är OT från start eller så glider den bara ifrån ämnet. Är den OT från start tycker jag den ska märkas, annars märker man det själv när man läser :)

En indelning mellan OT och cykelrelaterat kräver en högre nivå på rumsrenheten av alla som läser och skriver på Happy. Då för att hålla trådarna på rätt spår. I och för sig tycker jag att det är mest stammisar som brusar, nytillkomna verkar vara mer intresserade av att hålla sig till ämnet...

För min egen del har jag börjat snegla på MTBRs, Dirt Rags och Singletracks forum för att nivån mellan signal och brus helt enkelt är för hög här. =)

the_TnT skrev:
> En tråd är OT från start eller så glider den bara
> ifrån ämnet. Är den OT från start tycker jag den
> ska märkas, annars märker man det själv när man
> läser :)

Men hur gör vi då om en urspårad tråd kommer tillbaka till ursprunget, då skulle ju hela vår existens kunna hotas? :-)

the_TnT skrev:

> Jag är emot att ha en OT/Debatt-del. Det finns
> andra forum för enbart OT eller det man vill
> diskutera. Bättre att använda dessa och låta happy
> vara happy. Så länge OT-trådar taggas ordentligt
> med ett i ämnesraden tycker jag inte de är något
> problem.
>
> De som anser att en uppdelning inte är nödvändig
> misstänker jag är samma personer som happysurfar
> flera timmar dagligen. Som
> någon-gång-i-veckan-surfare är det ett h-vete att
> hitta det man vill läsa.
>
> Det är jompers boll.

Håller med på alla punkter. Jag läser dock det mesta (jag vet, det är sjukt) även om jag inte svarar på allt. Gillar att det är en levande struktur - som många kallar kaotisk - och funderar på svårigheten att definiera ämnen in i vissa fack. Anar att sådant faktiskt kan ta död på spontaniteten på ett forum utan att veta.

edit: Förresten kom jag på att jag inte läser trådar på tre sidor där den sista sidan är totalt urspårad samt trådar där folk behandlar varandra dåligt. Det ger inget.

Tillbaka
Topp