Snälla, det är dags att strukturera upp Happy!

Jag hade hellre sett en ignorefunktion snarare än en uppdelning. Det som stör happy är vissas beho av att bråka med varandra öppet på forumet på en nivå jag lämnade samtidigt som jag började på dagis.

NI VET SJÄLVA VEM JAG MENAR!

Det handlar egentligen bara om disciplin.

Det vore skoj att prova en dag/vecka där man:

- Inte startar en OT-tråd. Hur mycket man än gärna vill berätta/fråga om något icke cykelrelaterat.

- Söker ordentligt (mha den "usla" sökfunktionen) på det de tänker fråga om innan en ny tråd startas.

- Inte förstör seriösa trådar med OT eller rent blaj.

- Skriver tydliga rubriker om vad tråden handlar om.

- Helt struntar i troll eller andra provocerande inlägg. Ignorerar man dessa är det inte lika kul för den som
spammar. Man behöver inte alltid kommentera eller ha sista ordet.

- Accepterar att alla här är olika och inte försöker tillrättavisa någon. Ex hjälmanvändning, dieselutsläpp, för dyr cykel iförhållande till kapacitet osv osv.

Sedan får vi se hur resultatet blir. Jag tror dock att kravet på uppdelning minskar om dessa, egentligen självklara, punkter följs.

/Anders

Ps jag hjälper gärna till att moderera (hårt) under prövotiden ds :-)

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> ...Så länge OT-trådar taggas ordentligt
> med ett i ämnesraden tycker jag inte de är något
> problem.

Vad är skillnaden mellan att märka en tråd med [OT] och att lägga den i en särskild "kategori"?
Ingen alls egentligen...mer än att i det ena fallet får man själv stå för sållandet. I det andra fallet sköter systemet om den saken medan man försämrar översikten av sajten.

Frågan är svår och det finns inga rätta svar egentligen. Ingen programmering i världen kan lösa problemet utan att "döda" sajten. I slutänden krävs det disciplin från användarnas sida och kanske tydligare regler i kombination med tuffare moderatorer!?

Personligen tycker jag nog, som relativt nytillkommen användare, att sajten har växt ur kostymen. I början kändes det duktigt rörigt.
Dessutom tror jag att luften går ur många trådar enbart därför att dom, efter en hel dag med [OT]-trådar och liknande, har förpassats till sidan två, tre eller fyra...

Happyride-trådarna är ju själva grunden till det vi håller på med (för ingen mekar väl enbart?) och ska ha en egen kategori MEN dom är ändå väldigt få i jämförelse med bruset.

Förstår inte riktigt heller varför Happyridetrådarna ska förpassas till någon underkategori. Dom är klart relevanta i forumet. Skulle väll vara för att dom riskerar att hamna på sidan 2 allt för tidigt.

Double-A skrev:
> Vad är skillnaden mellan att märka en tråd med
> och att lägga den i en särskild "kategori"?

Har man en OT kategori kommer folk att posta ännu mer OT för då blir det legitimt.

Iofs. skulle det sannolikt minska snedvridningarna av riktiga trådar så att de blir OT. Vilket skulle vara både bra och tråkigt på samma gång. Jag har inte tänkt klart på den här punkten märker jag.

> Happyride-trådarna ... är ändå väldigt få
> i jämförelse med bruset.

Just därför bör de få leva i en separat del så att de inte druknar hela tiden?

sussikatten skrev:
> Skulle väll vara för att dom riskerar att hamna på
> sidan 2 allt för tidigt.

Huvudet på spiken. För att hitta meddelanden som ingen skrivit i på 24h måste man just nu gå till sidan 3!

Happyrides är typiska trådar som det inte skrivs så speciellt mycket i, om det inte var Skogling (RIP) och bigmollo som är arrangörer förståss :)

Jag anser att det är dags att banna fler användare dessutom. Happy känns bara jobbigt för tillfället...

the_TnT skrev:
> Har man en OT kategori kommer folk att posta ännu
> mer OT för då blir det legitimt.

Fördelen med en OT-kategori är ju att den kan ju ignoreras.
Att, som idag, se en halv sida med trådar som börjar med OT tycker jag också inbjuder...?

> Just därför bör de få leva i en separat del så att
> de inte druknar hela tiden?
>
That was my point! ;-)

Happyride-trådarna tycker jag ska samlas på samma sätt som rubriken Turtips. Eller varför inte gå ett steg längre och BARA visa det egna länet? (Naturligtvis ska man ju kunna gå vidare och kika på de andra också...)

zam skrev:
> Jag anser att det är dags att banna fler användare
> dessutom. Happy känns bara jobbigt för
> tillfället...

En av de inblandade parterna har lovat att skärpa sig. Jag tror och hoppas att det hjälper mot mycket av tjafset som varit.

lundatok skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Skogling (RIP)
>
> ?

Sorry, skulle ha förklarat närmare.

Skogling har lämnat oss och kilat vidare.

Lämnat forumet alltså :) När såg du honom posta senast? Inget allvarligt.

Jag skulle vilja avråda ifrån en ignorera-funktion, så lätt ska inte moderatorerna få slippa undan. Börja moderera hårdare istället och säg inte bara "jag ser inget olagligt i det" om alla oseriösa trådar.
Snacka skit får man göra förstås, men att kasta skit är inte lika kul. Happy är stort nu, det är inte bara jompers polare här längre.
I början så jämförde alla Happy med Velo och sa att det var så skön stämning här. Var har vi hamnat nu?

Struktur lär vara den rätta vägen, vem fan vill ha alla sina ägodelar i samma låda, skulle bli ett jävla letande :P

Mer moderation är också ett stort behov! OXR: "Vem har tid med det?" eeeh finns det inte ett antal personer som sitter och läser i forumet hela dagarna? Man får delegera ut ansvaret såklart, ja jag vet att det finns flera moderatorer men de verkar inte göra någon nytta i DET avseendet....

Någon sa att registrerade medlemmar också ökar hela tiden, jorå men hur många stannar kvar? Folk som registrerar sig, läser, trottnar och drar lär det ju inte finnas nån statistik på... ökandet av besökare per dag kanske ökar iofs, men det vet nog andra bättre.

Jomper: "Struktur är på väg..." JAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! :))

Förövrigt så håller jag med om att nedastående struktur räcker långt!
OT
Cykling, cyklar, mek osv
Happy-rides

En personlig ösnkan är en recensionsdel där man kan skriva vad man tycker om prylar etc och ge betyg. :)

robbanf skrev:
> Börja moderera hårdare istället
> och säg inte bara "jag ser inget olagligt i det"
> om alla oseriösa trådar.

Jag tror det är bättre för alla (speciellt oss moderatorer ;P ) om folk kunde:

1) Påpeka i trådar när de tycker det som skrivs är fel och inte hör hemma på happy. [1]
2) Skicka PM till de som de stör sig extra mycket på och be dem skärpa sig på ett snällt och konstruktivt sätt.
3) Be de som skriver otydliga rubriker att försöka tänka på det till nästa gång och eventuellt ändra nuvarande rubrik.

Varför ska vi moderatorer ägna vår fritid åt att leka dagisfröknar åt ett stort gäng bestående av mestadels vuxna och myndiga personer?

Happy blir och är vad vi gör det till. Och med vi menar jag här alla vi medlemmar som ett community. Skulle alla plötsligt (eller långsamt) börja snacka om fotboll istället skulle det här snart bli ett fotbollsforum - om inte tillräckligt många (användare) sätter ned foten och säger stop.

Veloforumet gick åt h-vete nästan enbart för att en moderator där tog fram stora klippesaxen och censurerarde hej vilt vad man fick prata om och inte. Så vi är nog lite rädda för att gå den vägen också, speciellt som happy är svaret på vad som skedde där.

Ett forum som detta kallas också community, inte utan anledning.

1. Exempel på påpekande skulle kunna vara att the_TnT skapar en OT tråd, robbanf stör sig på ännu en OT tråd och inne i tråden uppspelar sig denna konversation;

robbanf: Jag tycker det räcker med OT-trådar nu, kan vi inte hålla oss till cykling istället?

the_TnT: Rubriken har ett [OT], det är helt frivilligt att läsa. :P

robbanf: Visst, men trådarna med sådant jag vill läsa hamnar längre och längre isär pga allt detta OT-postande och letandet efter det som intresserar mig tar allt längre tid. Kan vi inte dra ned på OT:andet lite?

the_TnT: Okay, jag förstår. Jag ska försöka begränsa mig framledes. Tack för påpekandet.

Alla vet vi att så smidigt och polerat kommer det inte att funka i verkligheten, men vi kan väl åtminstone försöka? Som det är nu verkar det vara en djävla massa gnäll i den här tråden och ingen verkstad i trådarna ni anser fel?

Edit: La till punkt 3)

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:

> > > Skogling (RIP)
> >
> > ?
>
> Sorry, skulle ha förklarat närmare.
>
> Skogling har lämnat oss och kilat vidare.

Vadan detta då?

noob skrev:
> En personlig ösnkan är en recensionsdel där man
> kan skriva vad man tycker om prylar etc och ge
> betyg. :)

En gammal önskan av mig, att ha en del som läsvärt där man lägger in alla minirecensioner på samma sätt som läsvärt funkar.

Det saknas dock programmerare på den här skutan. Är det någon som tuggar PHP till frukost och vill bidra till happy som community? Säg till jomper!

Håller med zam: Happy börjar bli lite ohappy nu. Men imon ska jag ta en happy-semester. Vi ses i Åre om en vecka! Hoppas allt är som vanligt när jag komemr hem igen. ;-) *markerad halv-ironi, fast egentligen menar jag det.. *

the_TnT skrev:
> Skogling (RIP)

RIP lät otäckt. Förklaring bitte!

/Jerry

Om det är bataljerna mellan BO och DiU ni tänker på så har BO lovat att försöka sluta hacka på DiU, Cyklisten:D och andra. Hoppas det funkar och att DiU följer det exemplet :)

the_TnT skrev:
<->
> Sorry, skulle ha förklarat närmare.
> Skogling har lämnat oss och kilat vidare.
> Lämnat forumet alltså :) När såg du honom posta
> senast? Inget allvarligt.
<->

RIP är ju lite starkare än att han ledsnat, tagit time out, what ever!

Jaja, han kanske inte har tid utan cyklar istället. Det borde vi alla
ha mer tid till:-D

the_TnT skrev:
> Jerry skrev:
> -----
> > RIP lät otäckt. Förklaring bitte!
>
> Kolla på sidan två :P
<->

Jag kör trådat:-D

Jag hoppas dom bara har lite vanlig svensk semester och
kommer tillbaka med nya friska krafter:-D

the_TnT skrev:

> Varför ska vi moderatorer ägna vår fritid åt att
> leka dagisfröknar åt ett stort gäng bestående av
> mestadels vuxna och myndiga personer?
>
> Happy blir och är vad vi gör det till. Och med vi
> menar jag här alla vi medlemmar som ett community.
> Skulle alla plötsligt (eller långsamt) börja
> snacka om fotboll istället skulle det här snart
> bli ett fotbollsforum - om inte tillräckligt många
> (användare) sätter ned foten och säger stop.
>

"Varför ska vi moderatorer ägna vår fritid åt att..."
Man kanske inte ska vara moderator om man inte har tid eller lust att sköta om ett forum, det är väl det ni är till för?

Att folk ska säga åt varandra kan också förstöra den aktuella tråden med onödigt tjat om vad som är rätt och fel postande, om en moderator sköter det så är moderatorns ord lag och det är ingen ide att tjata. Fortsätter tjatet så stäng personen av en stund eller för alltid om det är allvarligt, b-o vet ju mer om det muehehe

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:
> Om det är bataljerna mellan BO och DiU ni tänker
> på så har BO lovat att försöka sluta hacka på DiU,
> Cyklisten:D och andra. Hoppas det funkar och att
> DiU följer det exemplet :)

hmmm

Skrivet av Bianchi oskar igår 23:46

skryt på gott folk skryt på... lite konstigt faktiskt. tröde 99.7% av denna tråden skulle tillhöra daniel med den svindyra bulliten för 45k o den dyra hifi skiten o dropet på 3 meter i uddevalla svinungen nånting....

kevlar skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
> > Om det är bataljerna mellan BO och DiU ni
> tänker
> > på så har BO lovat att försöka sluta hacka på
> DiU,
> > Cyklisten:D och andra. Hoppas det funkar och
> att
> > DiU följer det exemplet :)
>
>
> hmmm
>
>
> Skrivet av Bianchi oskar igår 23:46
>
> skryt på gott folk skryt på... lite konstigt
> faktiskt. tröde 99.7% av denna tråden skulle
> tillhöra daniel med den svindyra bulliten för 45k
> o den dyra hifi skiten o dropet på 3 meter i
> uddevalla svinungen nånting....
>
>
> __________________________
> militant hardtailer

Hmm, men TnT PMade mig idag lixom ;) o idag hade jag ändå inte tänkt hålla på med dom dumma trådarna.

noob skrev:
> ...Man kanske inte ska vara moderator om man inte har
> tid eller lust att sköta om ett forum, det är väl
> det ni är till för?
>
Håller med till fullo!

Sätt upp ett antal (enkla) grundregler för hur det ska/får gå till här på sajten. Sen är det upp till moderatorerna att se till att reglerna efterlevs. Oftast räcker det säkert med en ringa anmärkning för att personen ifråga ska inse att man menar allvar.

I den bästa av världar skulle allt det här inte vara nåt problem eftersom alla då skulle använda det s.k. "sunda förnuftet". Nu funkar ju inte verkligheten riktigt så, utan ett visst mått av kontroll krävs.
Och som jag skrev tidigare och som the_TNT också påpekade: Vi vanliga användare måste också skärpa till oss och ta vårt ansvar.

En "abuse-funktion" är ju annars nåt att fundera över?

Happy-struktur

|- Cykling / Happyturer / Träningsnack (verb)
|
|- Mekproblem / Köpråd / Produktinfo (substantiv)
|
|- Off Topic / Debatt

Jag ser framemot få men aktiva forum i Happy. Massor av rum brukar ge upphov till felpostade inlägg.

Obed skrev:
> Massor av rum brukar ge upphov till felpostade
> inlägg.

Hur skulle du kategorisera in topicen :"cyklar man fortare med XTR än XT?" =)

Att ha ett separat OT forum skulle vara att döda happy, kolla på vilket forum som helst (nästan iaf) som har den indelningen så ser ni att det är flest som tittar på OT sektionen.

Förstår ditt lilla skämt men den faller under rubriken köpråd då det är prylarna som avses men skulle förståss kunna handla om den mentala biten dvs träningssnack.

noob skrev:
> Man kanske inte ska vara moderator om man inte har
> det ni är till för?

Oja, vi existerar enbart för att sköta om forumet så att alla ni kära medlemmar ska få en så avskärmad och behaglig tillvaro som möjligt. Givetvis lägger vi flera timmar av vår fritid dagligen på att vada genom 700 poster för att se till att våra enkla men sunda regler efterlevs och tar bort allt obehag. Alla dagar, alla årstider.

Eller inte.

Det är faktiskt en del jobb att sköta om Köp&sälj, turtips (nåja) och putta in saker under läsvärt. Dessutom ska räkningar för internettrafik och hosting betalas, mjukvara uppdateras och anpassas. mm mm. Allt på ren ideell basis.

Hade happymtb.org varit en tjänst som du, noob, betalat för hade du kunnat ställa krav på hur det ska skötas och administreras. Så är det inte idag. Faktiskt.

Låter hårt kanske? Men det är verkligheten.

Fast det där med att vara den som bestämmer vad alla ska tycka och tänka verkar roligt. En stund. Ska nog läsa 1984 igen.

Bianchi oskar skrev:
> o texter som: läs reglerna, bekanta dig med happy
> innan du postar! tråd flyttad, användare varnad.

Det där är vi dåliga på men vi vet om det och försöker bättra oss. För de få gånger vi faktiskt pillar med något.

tror att en bra början är att lyfta ut happy turerna till ett eget rum och behålla resten, eventuellt med en möjlighet att filtrera bort OT inlägg.

Mer uppdelning skulle nog riskera att döda happy.

En recensionsdel borde inte vara så svår att koda ihop. Vet inte hur koden ser ut men en liten mod på butiksrecensions delen borde funka?

noob skrev:
> the_TnT skrev:
> "Varför ska vi moderatorer ägna vår fritid åt
> att..."
> Man kanske inte ska vara moderator om man inte har
> det ni är till för?
>
> Att folk ska säga åt varandra kan också förstöra
> den aktuella tråden med onödigt tjat om vad som är
> rätt och fel postande, om en moderator sköter det
> så är moderatorns ord lag och det är ingen ide att
> tjata. Fortsätter tjatet så stäng personen av en
> stund eller för alltid om det är allvarligt, b-o
> vet ju mer om det muehehe

Jag har nog en lite annan syn på vad som är HappyMTB. Jag ser HappyMTB som en form skapad av Jomper och där några hjälper till att dra lasset med att hålla uppe formen. Men innehållet är något annat. Happys själ är inte densamma som skaparens eller moderatorernas. Jag tycker det vore skittråkigt om det bara skulle bestämmas rakt upp och ner vad man får skriva och inte. Dessutom är det inte så enkelt som att moderatorns ord automatiskt är lag och inte ifrågasätts: http://happymtb.org/forum/read.php/1/141578/

Jag är visserligen moderator här på Happy, mest för att jag skriver ganska mycket här och har gjort det ett tag. Men huvudsyftet med att jag skriver på Happy är inte att få sköta om ett forum utan för att snacka cykling. Sen får väl var och en bidra med sitt för att hålla igång det hela. Jag drar mitt strå till stacken, andra kan göra sitt. Och då kanske man kan tycka att jag inte borde vara moderator. Jag tror inte att någon vill sitta här hela dagarna bara för att moderera, och vill någon det vill jag i alla fall inte ha den personen som moderator för då tycker jag man har lite för snävt perspektiv på tillvaron.

Sen kan jag förstå att det är bekvämt att överlåta till Någon Annan att vara den som får ta emot det onödiga tjatet. Men, inte helt förvånande så tycker jag precis som några andra här i tråden att om man skriver vettiga rubriker, använder sökfunktionen (som jag av någon anledning alltid hittar det jag vill med) och själv sållar lite både vad man läser och vad man skriver så rullar det hela på ganska bra. För vad är det egentligen som är så svårt med att klicka sig fram till sidan 2 eller 3 om rubrikerna på sidan 1 inte är intressanta? Antalet knapptryckningar blir väl samma?

Nu ska den här moderatorn logga ut och packa prylar för att sedan ansluta med de två andra moderatorerna jomper och feffemannen uppe i Gesunda för en helgs analog cykling.

Moderatorn rikard vet jag ska åka mercabuss upp till Åre imorgon eftermiddag.

Forumet står sålunda på oxr, anki och barnlediga *micke*'s axlar över helgen...

Obed: Jag gillar din strukturidé! Fast jag är inte helt säker att jag gillar OT-delen fortfarande :-D

Trevlig helg på er nu, go' vänner. Sköter ni er som vuxna människor är forumet fortfarande ett rätt trevligt stället när jag kollar in nästa gång, kanske på måndag?

lundatok skrev:
> Det är väl ändå ingen demokrati detta?

Jo, i ngn mening är det nog det, fast man "röstar med fötterna" eller snarare med mus o bokmärken o länkar, se bara på Velo, som dog p g a att folk röstade med fötterna. Så, att frågan ställs är nog en bra sak. Jag har faktiskt inte märkt de urspårade trådarna, bortsett från att jag följt "lagombra-affären." O då loggar jag ändå på ganska ofta.

En uppdelning i olika fora har nackdelar, vissa OT-trådar är ju kul, med lysande oväntade vändningar. Har ingen bra lösning på att bättre trådar drunknar i blaj; annat än att porta blajare o det är ingen lätt uppgift, var går gränsen. Vid upprepade opåkallade personangrepp? Upprepade nonsensposter?

Är det något jag efterlyser så är det en möjlighet att sortera själv.

Per

inte heller jag kommer hålla uppe kaoset, då jag ska till Gesunda med 3 andra moderatorer i morgon och cykla Mörksuggan på söndag. Hälsa gärna på mig då, då blir jag glad! Svart helstel Kona Explosif -92, siktar på att stå långt fram i motionsfållan.

Faktumet att folk postar skit i fel trådar och att trådar byter oönksad rikting kvarstår. Och många, kanske de flesta gillar det inte och då menar jag de flesta och inte de som hörs mest! Men om moderatorerna inte tycker att det behövs någon moderering så blir det självklart ingen, det är ju ni som bestämmer...

Men strukturfrågan var det ju den här tråden handlade om från börjarn och det är väl det som är viktigast att ta itu med.

Tillbaka
Topp