Snapphaneturen 2008

Snapphaneturen 2008
Inte alls lika lerigt som 2006. Bitvis riktigt bra stig. Banan verkar svälja en del vatten och funkar bra om det inte regnar under loppet, verkar det som. Synd att ni kastade in handduken.

Jag körde Conti Speed King fram och Scwalbe Smart Sam bak, vilket funkade bra. Drivlinan strulade hela vägen och det var bara 2-3 växlar som funkade.

De hade tagit ner målet när jag kom... bara två var bakom mig på banan.

Hur många cyklade egentligen två varv?

Snapphaneturen 2008
Då har man äntligen besegrat Snapphaneturen. Körde två varv och klarade 4 timmar med några minuter. Helt sjukt roliga stigar och visst, det var lerigt men inte så farligt. Körde Speed king 2.3 fram ooch Race king 2.2 bak och det funkade bra med lite tryck (2 bar) i däcken. Synd att inte fler körde två varv. Körde helt själv andra varvet, förutom en som jag passerade vid 45 km. Svårt att hålla uppe farten utan någon annan konkurrent.

Snapphaneturen 2008
Var också en av dom som hade roligt. Banan var inte alls så jobbig och blöt som jag väntat mig.
RR och NN drop på sig mycket lera och jag valde att köra genom alla vattenhål jag hittade för att rensa bort leran.
Såg två Happyklädda herrar.En med långärmar och en med kortärmat.

Snapphaneturen 2008
Det var riktigt kul tyckte jag! Banan var inte så blöt som jag föreställde mig, så mina Maxxis CrossMark-däck funkade rätt bra ändå.

Nu är både jag och cykeln rena och fina igen (rena iaf), så Snapphaneturen 2009, här kommer jag! (mer tränad, eller snarare lite tränad, till skillnad mot i år, totalt otränad) :)

Olsson: Klart du skulle kört! Jag saknade dig och Micke där!

Snapphaneturen 2008
Och jag cyklade i en långärmad happy tröja.
Banan var bättre än väntat och mina NN funkade bra. Måste berömma Hässleholm ck för ett bra arrangemang och exemplariskt uppmärkt bana.

Snapphaneturen 2008
lister, var det inte varmt i långbenat? Jag körde själv i kortbenat och långärmat (happy) i regnet igår och det var perfekt temp. Men blött.

Snapphaneturen 2008
PanaracerFury skrev:
-------------------------------------------------------
> *vinkar i kortärmat*

Såg när du körde in för andra rundan. Jag var rätt tacksam för att slippa.

Håller med lister. Verkligen ordentligt utmärkt.
Går inte att cykla fel och då cyklade jag med en som missade två avfarter.

Snapphaneturen 2008
Det enda som var dåligt var att målet var nedmonterat när jag körde samt att duschen var stängd och låst. Bilen var försedd med sätesskydd men luktar inte så gott.

Delvis mitt fel - måste cykla fortare :-)

Senast redigerad av en moderator:
Snapphaneturen 2008
Respekt till alla er som gav sig ut idag!

Omdömena är förvånansvärt positiva. Då kanske man ändå gjorde en felbedömning...

Sommaren har ju varit förhållandevis torr, marken är ju i alla fall inte mättad med nederbörd. Men jag trodde att gårdagens regn skulle ligga kvar och att, om man som jag kommer i slutet av fältet, skulle få köra genom lervälling hela vägen.

Huka er, nästa år kommer jag! Om det inte regnar för mycket, om jag är i form, om jag får ledig för min fru och om cykeln är nyservad osv osv :-)

/Peter

Snapphaneturen 2008
I fjol visad min Polar 725 att ett varv innehöll 525 höjdmeter. Vet ej om årets bana är identisk med fjolårets.

/Peter

Snapphaneturen 2008
Jag hade ca 1060 meter på två varv i år som ni kan se på bifogad profil. Det är en liten förskjutning på ca 5 meter mellan de två varven (varvning vid 1.38) men annars visar den nog rätt.

Det som är lite skumt är att jag hade 71,5 km på mätaren som i normala fall visar väldigt exakt och det var samma sträcka som jag fick ifjol, så det är nog inte min mätare det är fel på. Det är ganska långt från de 64 km som arrangörerna säger att längden är...

Bilagor

• Snapphaneturen banprofil.jpg
    Snapphaneturen banprofil.jpg
    51.8 KB · Besök: 21
Snapphaneturen 2008
Det hade varit kalas om någon har en plottad sträckning av Snapphane -08 eller liknande som kan laddas in i Garmin...
Misstänker att markeringarna är borta från tävlingen och minnet jag har lider av Ahlzeimers light

Snapphaneturen 2008
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade nog kunnat tänka mig en septembertur
> runt banan. Borde gå att se dragningen
> fortfarande då.
>
> Nån mer som är sugen?

Jag är sugen och har en inplastad karta som vi haft innan.
Mäte banan till 37 km för ett varv. Där ingår en tur till toaletten också.
Stämmer bättre med 71,5 än 64.

Snapphaneturen 2008
Jag är också intresserad av en runda i september. Är dock bortrest 13-21 september.

Jag vill minnas att banan såsom den såg ut fram till 2005 eller 2006 var cirka 32 km per varv. 2007 när jag deltog för första (och enda hittills) gången var banan omlagd och var "drygt" 35 km (fartsensorn till min Polar var ur funktion så jag fick höjdmetrarna men inte sträckan, dooh). Hässleholms CK har nog inte riktigt uppdaterat uppgifterna överallt. Jag tror att siffran 32 resp 64 km figurerar lite här och där fortfarande även om 2007 års bansträckning definitivt var längre.

Robban: Jag har provat att cykla Snapphaneturen med kartans hjälp. Det var svårt...

/Peter

Snapphaneturen 2008
Peda, jag med men det var i oktober i fjor och det var lite sådär. Det blev några felkörningar. Tar man det snart så kommer det vara gott om spår att följa efter tävlingen.

Snapphaneturen 2008
Peda: helt rätt, inför 2007 lades det till 2st nya rundor som gör banan betydligt jobbigare. Suck.

2007 - 2008 är samma bana förutom en liten förenkling på den uppförbacken efter "dalgången" man kör en liten serpentin förbi en stuga istället för rakt uppför backen (enligt lister!).

De små pilarna sitter kvar därute men har en lustig förmåga att försvinna efter ett tag, så det är inte helt lätt att hitta runt mha bara karta.

Är det torrt och fint väder (kanske inte sannolikt) kan jag tänka mig hänga med.

Snapphaneturen 2008
Klart du ska cykla Claes, bättre guide finns inte att få tag på. Jag har själv lust att häng på men har ingen möjlighet fram till Lidingöloppet som går i slutet av september.

Såg för övrigt att kartan på HCKs hemsida säger ca 35 km per varv, där även den lilla förenklingen är med.

Tillbaka
Topp