Snapphaneturen 2011

• Trådstartare Trådstartare HP
  • Start datum Start datum
Snapphaneturen 2011
Jag ställer upp i år igen, såklart!
Såg det inte först, men finns det någon anledning till att de har lagt den 1 månad tidigare? krockade den med någon annan tävling i fjor?

Snapphaneturen 2011
Hej,

Det kommer att även denna lördag (30/7) bli en guidad tur på Snapphaneturens bana.
Blir vi många delar vi upp oss i mindre grupper.
Tag med pengar för fika på slottets café efteråt.

Start vid slottet kl 10

Välkomna!

Tony Johansson
Tävlingsledare
Hässleholms CK

Snapphaneturen 2011
Hmmmm synd att det ligger dagen efter MeraLera12H, blir nog väl tufft att åka detta också för att inte tala om logistiken=).
Har hört mycket gott om loppet annars.

Snapphaneturen 2011
På ett inbjudan står det den 21/8 och i anmälan och i registreringsbeskedet står det den 21/9 och betalt den 8/9. Kanske läge att ändra detta för jag antar att loppet går den 21/8 och ska vara betalt den 9/8?

Snapphaneturen 2011
Jag har funderingar på att åka ner och köra Snapphaneturen för första gången. Vad skall man ta för cykel, fulldämpad 16 kilo AM eller hardtail? Skall i så fall köra i motionsklass och har inga direkta tidsambitioner men man vill ju inte inte skämmas heller:).

Läser jag rätt att det står att man skall ha licens i motionsklass? Jag är med i cykelklubb, brukar inte det räcka?

mvh Mats

Snapphaneturen 2011
enduromannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Mats K: Hardtail helt klart. Att släpa en sådan
> hoj uppför backarna (och sådana är det gott
> om...)blir inte kul. Du köper engångslicens för
> 75 kr.

Ok, tack!

Snapphaneturen 2011
Går det efteranmäla sig till H motion kort och betala engångslicens utan att ha klubbtillhörighet?

Det står såhär i inbjudan:
"Är du inte redan medlem i cykelklubb erbjuder Hässleholms CK ett prova på medlemskap under helgen 20-21 augusti vilket ingår i avgiften för engångslicens.

Ansökan om medlemskap i HCK kan även göras i förväg till hassleholmsck@scf.se, dock senast 14/8. Vid start med detta medlemskap anger ni i så fall vid anmälan HCK som klubb med en asterisks efter (dvs. HCK*) vid anmälan."

Har jag tolkat det rätt att man automatiskt får prova på-medlemskap när man köper engångslicens och att detta funkar att göra fram till tävlingsdagen. Eller måste en sådan anmälan ske senast idag 14/8?

Snapphaneturen 2011
Jag köpte ett 75 kr "prova på" medlemskap via klubben - kostnad utöver anmälningsavgiften. Så fyll i det idag och registrera betalningen så bör det inte vara några problem kan man tycka.
Annars kan du säkert höra med din lokala cykelklubb om du kan köpa tillfälligt medlemsskap där... Göteborg = Mölndals CK.

Snapphaneturen 2011
Jag tänkte också cykla Snapphaneturen. Vill helst också, precis som Airbin, efteranmäla mig till H motion kort. Mig passar det bäst att vänta till den dagen loppet går, funkar det eller måste man anmäla sig redan idag?

Snapphaneturen 2011
Jag skickade ett mail till hassleholmsck@scf.se och skrev att jag ville ha prova på medlemskap samt uppgav namn, adress och personnummer. Jag vet ej vad de vill ha för uppgifter!?

Vet ej heller hur man kan göra en efteranmälan till själva loppet förutom att man kan göra det på plats senast 1.5h innan start. Hade ju varit skönt att göra efteranmälan innan man kommer dit, men vet som sagt inte om det går?

Senast ändrad:
Snapphaneturen 2011
Jag skickade in anmälan via mejl igår kväll. Idag svarade de att jag är anmäld och betalar dubbel anmälningsavgift (250kr + 250kr alltså) + 75kr för engångslicensen. Fortfarande några timmar kvar på den 14:e så skicka mejl till hassleholmsck@scf.se.

Ni som kört några ggr tidigare, behövs NN eller räcker Conti Race King även om det är blött? Företrädesvis bokskog står det, inte det vanligaste underlaget i Bohuslän direkt så jag vet inte hur lerigt det blir..?

Snapphaneturen 2011
Evileas skrev:
> Jag skickade in anmälan via mejl igår kväll.
> Idag svarade de att jag är anmäld och betalar
> dubbel anmälningsavgift (250kr + 250kr alltså) +
> 75kr för engångslicensen. Fortfarande några
> timmar kvar på den 14:e så skicka mejl till
> hassleholmsck@scf.se.
>
> Ni som kört några ggr tidigare, behövs NN eller
> räcker Conti Race King även om det är blött?
> Företrädesvis bokskog står det, inte det
> vanligaste underlaget i Bohuslän direkt så jag
> vet inte hur lerigt det blir..?

Det kan bli riktigt slirigt :) Vi hoppas på torrt väder!

Snapphaneturen 2011
Dirty_rider skrev:
> Jisses, inte trodde jag att efteranmälingsavg var 100% av föranmälingen.. :/ Rätt saftigt tycker jag.

Jag oxå och inget man borde "stödja" eg.. Jag förstår dock arr som helst vill ha så lite adm som möjligt sista veckan och lösningen heter ju tävlingsplanering..
Bara till att bita i det sura dyra äpplet för mej då jag gärna vill köra men inte fick klart med familjen förrän i helgen..

Snapphaneturen 2011
Hur många km stigar blir det egentligen? Körde en träningstävling där i tisdags och om det är mkt såna stigar så kommer jag aldrig att orka den långa banan, 5 cm lera överallt, och idag regnar det (här i helsingborg iaf). Conti race king skulle iaf inte jag ha valt om det är såna förhållanden, men det beror väl på vad man har för teknik oxå, jag upplevde leran som ganska hal, men min teknik är inte vad den har varit efter alldeles för mkt landsvägcyklande.

Snapphaneturen 2011
Snapphaneturen 2 varv (långa banan) i blöta förhållanden är en riktig utmaning med all single track och alla höjdmetrar och det är frågan om det finns något MTB-lopp i Sverige som är tuffare när sådana förhållande råder.

Så vill ni ha en riktig utmaning är det klart att ni ska köra långa banan, men ett varv räcker ganska bra också och tar ca 2 timmar för en hyfsad cyklist när det inte är torrt.

Snapphaneturen 2011
Nobbyssarna skall på alltså.. Undrar om det blir lerigare än varvet runt Kinnekulle efter en veckas regn?
Detta ser jag fram emot!

284798_2166923969311_1133012880_2543148_6814481_n.jpg

Snapphaneturen 2011
Hur blött o lerigt är det uppe i Hässleholmstrakterna nu? Prognosen från SMHI lovar mer regn i veckan...

Tror aldrig jag varit så j-vla indränkt i lera som efter de två senaste träningsrundorna (Lund/Malmö området) inför Snapphaneturen. Och imorgon ska man ut igen. Fortsätter det så här så säljer jag MTBn och satsar på velodromcykel nästa år.

Ps Evileas - se upp med byxor som kasar upp sådär, det kan lätt resultera i ojämn solbränna Ds

Senast ändrad:
Snapphaneturen 2011
I Göteborg är vi vana vid lera och marker där vattnet stannar länge.
Ser grymt mkt fram emot helgens lopp! Ju blötare desto bättre! :))

Ska piska Epicen genom Hässleholms blötmarker och snapphaneskogarna tills jag stupar!

Snapphaneturen 2011
Hahaha, endurospåren kommer att vara glashala och grusvägarna tuuuunga. Blir ett härligt lopp om det regnat så mycket.

Nästan synd att jag inte kan köra loppet. :D

Snapphaneturen 2011
Sitter här och funderar på hur mycket energi och dryck man behöver ha med sej..

Nån som vet vart depån/depåerna är placerad?
Finns det någon ute på varvet eller är det "bara" en inne vid start/mål och varvningen?

Snapphaneturen 2011
lister skrev:
> Det brukar finnas en depå ungfär halvägs ut på
> varvet i en uppförsbacke. Allt som allt tre
> depåer.

Då var det som jag tänkte/hoppades då! Tack!

Snapphaneturen 2011
Endurospåren är faktiskt inga problem, körde där igår. Och då hade det regnat en del på dagen... visst du blir lite fuktig, men det är det MTB handlar om. :D

Men det är värre inne i skogen, men vi är ute preppar banan för fullt med grus i de värsta hålen... och krattar för fullt. Så det skall inte bli några problem!

Grusvägarna kan vara lite tunga, men va fan det är MTB :)

Men jag kan nog rekommendera lite grövre däck... Race King kan bli obehagligt halt. :) Jag kör med lite halvslitna Rocket Ron och jag tar mig fram.

Annars är inte banan speciellt vattensjuk.

Senast ändrad:
Snapphaneturen 2011
Skier: Du körde verkligen den sträckan som är värst nu! Så bli inte rädd :) jag själv var rätt knäckt! Och då har jag kört där mycket... Den branta backen som du antagligen gick uppför kommer inte på banan. Det var bara en testbacke som provades... vi brukar köra nedför annars. :D

Sen skall det regna betydligt mindre, tror de sa 55mm regn innan vi körde träningstävlingen! =) så det var de värsta förhållanden man kan få.

Så här kan det se ut efter 55mm regn och 1h cykel på det värsta partiet! ;) Det kommer GARANTERAT bli bättre på Söndag!!

205957_10150259442542599_707742598_7576604_1198465_n.jpg

Senast ändrad:
Snapphaneturen 2011
marcus_ec skrev:
> Så här kan det se ut efter 55mm regn och 1h
> cykel på det värsta partiet! ;) Det kommer
> GARANTERAT bli bättre på Söndag!!

ja det kan ju inte gärna bli så mkt värre ;) men växlarna fungerade iaf fint hela tiden så jag har fått provat ut det, pedalerna däremot funkade sådär på slutet.
Blir det hyfsat väder får jag nog släpa mig dit iaf.

Kan man förresten efteranmäla sig till långa rundan också eller är det bara till den korta som det går?

Snapphaneturen 2011
Mr Cannondale skrev:
> Är det rimligt att det ska kosta 475kr för en
> motionär att köra ett varv om man anmäler sig
> på plats?

Det gör tyvär att vädret inte är den avgörande faktorn att jag inte kommer köra på söndag :(

Snapphaneturen 2011
Mr Cannondale skrev:
> Är det rimligt att det ska kosta 475kr för en
> motionär att köra ett varv om man anmäler sig
> på plats?

En snabb jämförelse med andra långlopp där man anmäler sig på plats på tävlingsdagen och motsvarande distans ser ut så här (anmälningsavgift + efteranmälningsavgift):

Kolmårdsbiken Motion 35 km 300 kr + 150 kr = 450 kr
Ränneslättsturen Motion 41 km 325 kr + 150 kr = 475 kr
Mörksuggejakten Motion 40 km 390 kr + 200 kr = 590 kr
Billingeracet Motion 37 km 300 kr + 200 kr = 500 kr
Engelbrektsturen Motion 40 km 350 kr + 200 kr = 550 kr
Bockstensturen Motion 50 km 375 kr + 75 kr = 450 kr
Lida double loop 45,5 km efteranmälan 500 kr
CykelVasan 45 km 450 kr + 150 kr = 600 kr

Om det är rimligt eller ej kan ju diskuteras, dock är ju Snapphaneturen billig om man får tummarna loss innan anmälningstiden går ut.

Tillbaka
Topp