Snapphaneturen 2011

• Trådstartare Trådstartare HP
  • Start datum Start datum
Snapphaneturen 2011
Tycker inte att det är riktigt rättvist att jämföra avgiften mellan Snapphaneturen och t.ex. Bockstensturen.
Sist jag körde Snapphaneturen, så tror jag att det var en halv banan och lite saft som ingick.
Bockstensturen erbjuder ju pasta, fri sportdryck, massage, och en massa godsaker i depåerna.

Jag sponsrar gärna cykelklubbarna som arrangerar loppen, men jag kommer avstå Snapphane i år p.g.a. detta.
Jag hade absolut kört om jag inte missat sista anmälnings datum, eller om arrangemanget varit liknande Bockstensturen (lite mer värde för pengarna)

Snapphaneturen 2011
orpon skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker inte att det är riktigt rättvist att
> jämföra avgiften mellan Snapphaneturen och t.ex.
> Bockstensturen.
> Sist jag körde Snapphaneturen, så tror jag att
> det var en halv banan och lite saft som ingick.
> Bockstensturen erbjuder ju pasta, fri sportdryck,
> massage, och en massa godsaker i depåerna.
>
> Jag sponsrar gärna cykelklubbarna som arrangerar
> loppen, men jag kommer avstå Snapphane i år
> p.g.a. detta.
> Jag hade absolut kört om jag inte missat sista
> anmälnings datum, eller om arrangemanget varit
> liknande Bockstensturen (lite mer värde för
> pengarna)

Håller med om att jämföra med långloppen och deras utbud inte funkar! Vill för den delen inte lägga någon kritik över snapphaneturen som är en riktigt rolig och välskött bana, dessutom välskött även när det inte är tävling där! Tycker bara att 200:- i efteranmälningsavgift och att man ska ha licens för att köra i motinsklassen är för mkt!
50:- kronor i efteranmälning vore mer rimligt tycker jag, det tror jag alla skulle tjäna på även arrangören. Till saken hör att jag kört banan ca 10 ggr under säsongen och ganska många den senaste tiden, lite därför också det känns omotiverat att lägga 475:- för att köra ett varv eller två i motionsklassen.

Snapphaneturen 2011
Håller med, banan är riktigt rolig och bra. Finns inget negativt att säga om loppet.
Har bara mig själv att skylla att jag missade sista anmälningsdatum. Men som sagt 475kr lägger jag inte för att efteranmäla mig. Man kanske ska åka upp som åskådare?

Snapphaneturen 2011
Om man inte värderar en väl arrangerad tävling mer än att man jämför maturvalet i depåerna är det inte så konstigt att inte fler klubbar lägger ner en enorm mängd ideell arbetstid för att arrangera dessa för att kunna dryga ut den ofta ytterst begränsade klubbkassan.

Snapphaneturen 2011
Och jag som inte åt pastan på Ränneslätt? DAMN! Får ta igen det nästa år :D

Det har inte regnat på 2dgr i Hässleholm och det har varit ganska soligt med en del blåst, så det ser bra ut. Är väl bara Fredagen som ser lite dyster ut enligt prognoserna.

Jag skall hjälpa till med pilningen och preppa min del av banan imorgon, så jag lovar komma med geggrapport :D Kanske slänger ett getöga på den delen som var lerigast i förra veckan. Jag vet att det har snickrats en del i garagen... Lite broar m.m. Så det kommer bli super! =)

Snapphaneturen 2011
När ni ändå håller på och preparerar lite, skulle ni inte kunna köra en snabb asfaltering av alla grusvägarna, de är SÅ tungtrampade! :-)))

/Peter

Snapphaneturen 2011
HCK är en liten klubb som lägger ner enormt mycket tid på Snapphaneturen. De anordnar träning på banan regelbundet och bjuder in till guidade turer på banan. Inte bara till medlemmar utan till alla och en var.
Jag tycker också att det blir en dyr affär att efteranmäla, men helt klart värt vart enda öre eftersom det är en fantastisk tävling.

Snapphaneturen 2011
Och som jämförelse kostar Malmö Velo Fondo som är en ny landsvägstävling som går första gången 10/9 500 kr om man efteranmäler sig. Hur mycket får man för det och hur mycket jobb har arrangörerna lagt på det arrangemanget?

Sen kan jag hålla med om att grundavgiften för Snapphaneturen är OK men att den extra efteranmälningsavigften är i högsta laget och kanske skrämmer bort en del som annars hade anmält sig på dagen. Det hade kanske varit idé att sänka den med några tior och att HCK hade fått in mer pengar totalt genom det.

Jag tror att det kommer att bli en kanontävling på söndag. "Riktig" MTB när den är som bäst med lagom varmt väder och lagom leriga spår gör att det kommer att bli både tufft och kul.

Snapphaneturen 2011
Det är väl så att eftersom Snapphane oftast går den tiden på året då vädret kan vara ganska blött, så är det många som gör efteranmälan istället för en "vanlig" anmälan. Snapphane är ju ett sånt lopp som blir rätt tungt om det är blött.
Blir ju mycket extra jobb för arrangören när det blir extra många efteranmälningar.
Antar att det är det man vill få bort.

Snapphaneturen 2011
21 c och sol är prognosen till lördag-söndag, mängden regn för fredagen är mindre än tidigare prognoser. Så visst hinner det torka upp en hel del. Kan knappt hålla mig! Hur många är anmälda?

Snapphaneturen 2011
Jag körde banan i kväll. Där finns några lerklickar här o där men bortsätt från de är stigarna helt torra och snabba. Arrangörerna var ut o kratta och fixa. Någon ny bro hade tillkommit för att slippa köra ner i värsta lerhålen. Som banan var nu tycker inte jag man behöver något speciellt mönster på däcken.

Snapphaneturen 2011
Olsson skrev:
> Jag körde banan i kväll. Där finns några
> lerklickar här o där men bortsätt från de är
> stigarna helt torra och snabba. Arrangörerna var
> ut o kratta och fixa. Någon ny bro hade
> tillkommit för att slippa köra ner i värsta
> lerhålen. Som banan var nu tycker inte jag man
> behöver något speciellt mönster på däcken.

*gilla* :)

Snapphaneturen 2011
Olsson skrev:
> Jag körde banan i kväll. Där finns några
> lerklickar här o där men bortsätt från de är
> stigarna helt torra och snabba. Arrangörerna var
> ut o kratta och fixa. Någon ny bro hade
> tillkommit för att slippa köra ner i värsta
> lerhålen. Som banan var nu tycker inte jag man
> behöver något speciellt mönster på däcken.

Grymt! tackar för rapporten, då blir det till att köra i helgen iaf, men jag låter nog mina grovmönstrade däck sitta kvar ändå.

Snapphaneturen 2011
Jepp igår var det lite pilning :) och det blir nog även så idag och imorgon... Kör ni fel nu så måste ni vara blinda eller döende ;)

Jag har ett litet surhål på min sträcka som jag skall lägga ett getöga på. Men lite skitiga får ni bli! :)

Det sämsta är att det regnar idag, men Hässleholm missar det gigantiska regnmolnet som kommer in över sverige nu i eftermiddag! http://www.dmi.dk/dmi/radar och sen skulle det börja blåsa upp, så detta blir fint. Dessutom har grusvägarna på dessa 3dagar torkat upp så det ryker från dem.

Herr Olsson körde med Race King bak igår :) och jag själv hade slicks på skottkärran!

Senast ändrad:
Snapphaneturen 2011
Det kom lite regn, men inte i närheten av vad som kom i måndags... Jag var själv ute och pilade i regnet, och det såg bra ut.

Idag skall det blåsa och inga regnskurar. Lite skitiga får ni bli...

Snapphaneturen 2011
Jag körde förra helgen (mitt i regnperioden) med Race king. Funka jättebra. Oavsett väder på söndag så är det inte däcken som avgör om man kör motion. Stigarna är torra. Vissa grusbackar i bättre skick än när de är torra o fulla av rullgrus. Lerhålen är korta och kan räknas på ena handen.

Snapphaneturen 2011
Instämmer Robban, rullgrusen har riktigt bra fäste, tjuvcyklade 30min innan det var dags för pilning. Sen har vi lagt ner mycket energi på de gyttjehålen som finns. Jag provade den värsta streckan i morse och där har streckansvarig gjort ett hästjobb med att bygga broar m.m och kört skottkärror med grus m.m... Idag har det varit kanonväder när vi har pilat! Syns imorgon alla!

Snapphaneturen 2011
marcus_ec skrev:
> Instämmer Robban, rullgrusen har riktigt bra
> fäste, tjuvcyklade 30min innan det var dags för
> pilning. Sen har vi lagt ner mycket energi på de
> gyttjehålen som finns. Jag provade den värsta
> streckan i morse och där har streckansvarig gjort
> ett hästjobb med att bygga broar m.m och kört
> skottkärror med grus m.m... Idag har det varit
> kanonväder när vi har pilat! Syns imorgon alla!

Ni gör ett grymt jobb! banan är också riktigt bra och rolig! Tyvär är det jobb mm som gör att jag inte kan komma :( Men jag hoppas ni får en bra dag och det kommer riktigt många!

Snapphaneturen 2011
nyttja stigar innefattas väl av allemansrätten? till er som inte har råd med anmälningsavgiften..
grymt jobb av de som har tid att fixa o dona med banorna, själv är det fullt upp bara för att få tävlingsdagen att bli ledig...

Snapphaneturen 2011
tobias.hogberg@hotmail.com skrev:
> nyttja stigar innefattas väl av allemansrätten?
> till er som inte har råd med
> anmälningsavgiften..
> grymt jobb av de som har tid att fixa o dona med
> banorna, själv är det fullt upp bara för att
> få tävlingsdagen att bli ledig...

Anmälningsavgiften är ju faktiskt riktigt prisvärd. Det är efteranmälningsavgiften som spräcker budget.

Snapphaneturen 2011
Hemma igen efter dagens äventyr.
Måste säga att jag tyckte banan var mycket fin, det syntes att det lagts ned mycket jobb i skogen! Toppen!

Lite synd att det inte var några priser till oss i motionsklassen bara...

Snapphaneturen 2011
Hemma igen och sliten efter 39km. Än en gång så bjöd banan på fantastiska singletracks och några riktigt blöta partier som sög musten ur en. Riktigt nöjd med banan och arrangemanget. Att klaga på anmälningspriset finns det ingen anledning till. Tack HCK för en väl genomförd tävling. Nästa år kanske det blir 2 varv....

Snapphaneturen 2011
Kan bara hålla med Wiknil, utom att det kanske blir 2 varv nästa år. Jag tror aldrig jag kommer orka två varv, aldrig...

Tack HCK! Jättebra arrangemang.

/Peter

wiknil skrev:
> Hemma igen och sliten efter 39km. Än en gång så
> bjöd banan på fantastiska singletracks och
> några riktigt blöta partier som sög musten ur
> en. Riktigt nöjd med banan och arrangemanget. Att
> klaga på anmälningspriset finns det ingen
> anledning till. Tack HCK för en väl genomförd
> tävling. Nästa år kanske det blir 2 varv....

Snapphaneturen 2011
Jag blev pinsamt trött redan efter knappt halva varvet :) Och så kom krampen och sen gick det med styrfart kändes det som och massvis med cyklister passerade. Men men det var kul ändå och trött blev jag så jag är nöjd.

Man kan ju bara än en gång konstatera att det är Sveriges bästa långloppsbana och arrangörerna gör ett hästjobb med att fixa till banan. För 2 månader sedan var hälften typ ocyklingsbart.

Snapphaneturen 2011
Bra arrangemang.
Stort tack till alla er som byggt spångar och kört grus, detta har gjort banan bättre än någonsin. Hoppas ännu fler startande kommer nästa år nu när banan inte längre är så lerig. Grymt fin singletrack efter Finjasjön :)

POJ

Snapphaneturen 2011
Otroligt nöjd med dagens tur (38km) samt härliga utförslöpor och en härlig skog!

Bilder som fotades under loppet tar jag gärna en länk till om någon tex hade anhörig som stog i buskarna...
Bockstensturen nästa! Men det får räcka med 50km (även om man missar all stig då).

600 höjdmeter på snapphanen 38km, någon som vet vad det är på ränneslätt 42 km samt bocken 50?

Snapphaneturen 2011
I väntan på resultaten online så kan jag posta denna...

Bilagor

• 291026_10150255575366572_578506571_7943614_2474627_o.jpg
    291026_10150255575366572_578506571_7943614_2474627_o.jpg
    82.1 KB · Besök: 23
Snapphaneturen 2011
grymt trevlig bana, stort tack till arrangörerna för jobbet ni lagt ner. Tyvärr var inte kroppen i lika fin form som banan, så det blev bara ett varv istället för 2, men då har jag ju ngt att sikta på till nästa år istället.

Snapphaneturen 2011
Årets första DNF blev resultatet av Snapphane 2011 :(

Ryggen ville inte alls det benen ville och klev av vid varvning. Trist med tanke på bra väder och trevlig och utmanande bana.

/Uffe

Snapphaneturen 2011
Härligt att ha långa Snapphaneturen gjord. Tackar arrangörerna för fint jobb utmed den härliga banan. Tror inte det var ens 500m asfalt totalt.. Inte mycket grusväg heller. Tackar dom som har hand om vädret för att det inte regnade så mycket sista veckan. Tror att den banan blir en riktig sugande lerfest i såna fall.

Surrealistisk känsla att gå ut på andra varvet. Är det fortfarande tävling? Har jag kört fel? Publiken var borta, väldigt få arrangörer och jag som låg i slutet av fältet (motionsklass) kanske körde om 3 medtävlare på hela varvet och blev själv omkörd igen av en av dom.. Långloppskoma i kvadrat. En riktigt psykbrytande tillställning..

Men stigarna var om möjligt ännu roligare på andra varvet då man hade totalt fritt spår och dessutom visste hur dom gick. Orkade ändå inte riktigt hålla farten som man ville.
Stort tack till hårdrocksmannen i sista backen! Sista kilometern gick rasande fort pga dej!

Jag ska försöka komma tebax nästa år om vädret tillåter och om jag får med mej fler i bilen. Det var tradigt att sitta 60 mil själv för att grisa ner sej ett par timmar i skogen..

Nu laddar jag för BST 95!

Snapphaneturen 2011
haha, det var Johan som tyckte det var synd om alla på andra varvet, så han hämtade stereon. :)

Även kallad Broman... han har byggt broar överallt. Stora belt nästa?

Snapphaneturen 2011
ushiasss... så jobbigt ut på andra varvet... körde också helt själv, trodde också efter att passerat varvningen att jag kommit fel. inte en käft kvar på hela hovdala... solokörning i 38km med sluttid på 5.11.46,,, men men då har man gjort det.. nu blir det racern i fortsättningen igen... flåset var inget problem, men smärta i ryggen var ingen höjdare.. o ingen klunga o ligga bakom i draget....

Snapphaneturen 2011
@Cardassian
Jag tog ett gäng bilder. Fick säkert bara med ett fåtal förutom de jag tänkt fota, men kan ju vara kul att se för andra ändå. Har lagt upp en del på facebook, men hittar inget vettigt sätt att dela med mig av fotona här.

Vet du/ni något vettigt/enkelt sätt att dela ut dom här på nätet?

Snapphaneturen 2011
älgkudde skrev:
> @Cardassian
> Jag tog ett gäng bilder. Fick säkert bara med
> ett fåtal förutom de jag tänkt fota, men kan ju
> vara kul att se för andra ändå. Har lagt upp en
> del på facebook, men hittar inget vettigt sätt
> att dela med mig av fotona här.
>
> Vet du/ni något vettigt/enkelt sätt att dela ut
> dom här på nätet?

Vad heter du på FB?

Picasa fungerar annars bra för att dela bilder.

Tillbaka
Topp